Permalänk
Sötast
Skrivet av Palme_570:

Du får det att låta som transmog är något som kommer direkt efter första spelet men det han komma 5 expansioner, inte så att "hade för gear baserat på utseendet" är något unik för bara vanilla.

Folk överhyppar tyvärr detta, ingen kommer få samma känsla som de hade 2004... Folk kommer klara Raid mer eller mindre vid release dagarna osv.. Det var inte så att vanilla var svårare än expansionerna utan det faktum att folk var nya till spelet och därmed noobs.

Säg de till de hundratusentals spelare som spelar vanilla dagligen och har gjort det de senaste 10 åren på privatservrar.

Wow 1.12 och retail är två helt olika typer av spel, de delar samma lore och samma universum, men är två helt olika produkter.

Precis som att Call of duty 2 och nyare Call of duty är två helt olika spelgenrer med liknande universum. Går inte ens att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Folk överhyppar tyvärr detta, ingen kommer få samma känsla som de hade 2004... Folk kommer klara Raid mer eller mindre vid release dagarna osv.. Det var inte så att vanilla var svårare än expansionerna utan det faktum att folk var nya till spelet och därmed noobs.

Visst är det så att det blir inte som 2004, och jag håller med att det finns för mycket hype kring Classic.
Däremot när du säger att vanilla inte var svårare än expansionerna, det stämmer ju inte riktigt. Boss fights och antal spells var enklare ja, men det finns andra orsaker till att de flesta inte klarade av att raida utöver kanske MC och ZG. Den största orsaken är nog tid, att bara ta sig till 60 jämfört med 120 idag går ju inte ens att jämföra. Faktum är att det var bra mycket svårare att levela för man dog ju om man råkade aggro fler än 1-2 mobs. Sedan att kunna geara upp och raida innan man hade så pass bra gear att man eventuellt klarade av från BWL till AQ till Naxxramas var mycket krävande tidsmässigt och med 39 andra i raid. Sedan fanns det ju många finesser som man kunde göra för att maximera sin dps/healing/tanking som jag misstänker att de flesta spelare även idag inte känner till.

Även om det kommer att finnas massor med nya hjälpmedel idag i form av youtube och olika addons osv så kommer det att bli extremt krävande om man vill försöka klara av exempelvis då Naxx.

Jag instämmer till fullo med Allexz som säger att det handlar om 2 helt olika typer av spel.
Man skulle kunna säga att skillnaden mellan Vanilla och Retail är att ett av dessa är ett MMORPG, om man vill försöka vara lite rolig.

Permalänk
Medlem

Självklart är det mycket nostalgi för dom som kommer kör Vanilla igen. Men det kommer ju aldrig bli samma. Jag började Wow själv i september 2005 och så vilsen som man var ibörjan, men vad kul det var när man inte hade så stor koll och hade absolut inte bråttom att dinga 60 asap.

Iom hajpen så kommer det bli rush hela vägen med levlande och så. Tänk bara grindandet om dom högre pvp-rankerna, gaaah. Rätt gött få vapen tidigt annars som kanske inte ersätts förräns AQ/Naxx

Jag kommer troligtvis inte testa igen, men man vet ju aldrig Har kört några private-servrar och insett att det aldrig blir för evigt. När Valkyrie-wow stängdes ner så beslöt jag mig för att inte köra private servrar igen.

Det sköna med Vanilla Wow och det gäller väl alla expansioner egentligen kanske är att man kan styra sin inriktning helt själv. Tidigt Vanilla så var jag med i en helsvensk guild ett tag och där var en kille som körde hunter. Han bara farma och fiska i Aszhara tidigt på morgonen. Nåt som jag inte fatta då hur det kunde vara kul när jag bara vill raida. Dock så under mine private server tid så i kombination med att barnen var små ihop med skiftjobb så spelade man ofta udda tider. Vilket resulterade i att man bara njöt av att ta en kaffe och farma texter i EPL för att man bestämt sig för att bli exalted med Argent Dawn

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Läste runt lite på blizz forums angående de få förändringar som planeras.

Tydligen så kommer servrarna ha sk sharding, vilket i princip dödar mitt lilla hopp jag hade att blizz inte skulle fucka up classic.
max ca 50 pers i närheten innan du phasas iväg för server relaterad prestanda.

Vafan blizzard verka inte fatta varför vi gillar vanilla. Och det är framförallt communityn som servrarna har/hade.

T.o.m privat servar klarar av launches med 14k pers i start zonerna. Förr i tiden så var server cap ca 3k per server, privatservrarna har på egen väg lyckats bygga så att de klarar långt fler än så vilket nostalrious/elysium/lightshope bevisat.
Så om den privata scenen kan klara av detta så borde actiblizz med sina miljarder lätt klara av att utveckla en ordentlig serverstruktur utan sharding.
Eller så kan de helt enkelt köra som förr. 3k cap per server vilket är lagomt. Privatservrarna har t.o.m för mycket spelare på en och samma server vilket ger andra problem än prestanda, så som att alla mines/herbs konstant är tagna m.m. För befolkat helt enkelt.

Oavsett vad cappen hamnar på så är sharding sämst. Förstör ju nästan hela grejen med vanilla.

En blizz dev hävdar att de tänker endast köra det i början under launch och sedan fasa ut det, men tvekar inte på att fortsätta använda det.

Suck... Besviken nu, hoppas att dem tänker om gällande detta.

Sedan är det lite kul med vissa i tråden som säger att det är bara nostalgia... mjo delvis, men det är den sortens som går att återuppleva igen. Finns en anledning till att jag har spelat på ett flertal priv servrar genom åren, går knappt att tröttna på och communityn är för det mesta riktigt jävla bra, inte som nu för tiden när ingen ens säger ett ord i en dungeon run. Är ju nästintill omöjligt att skaffa sig "vänner" i dagens wow, likaså är spelet så fördummat så jag vet inte vad.

Ett citat jag gillar från en youtube revieware "Redan vid lvl 15 så har jag mer skills än vad bfa retail har"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Läste runt lite på blizz forums angående de få förändringar som planeras.

Tydligen så kommer servrarna ha sk sharding, vilket i princip dödar mitt lilla hopp jag hade att blizz inte skulle fucka up classic.
max ca 50 pers i närheten innan du phasas iväg för server relaterad prestanda.

Vafan blizzard verka inte fatta varför vi gillar vanilla. Och det är framförallt communityn som servrarna har/hade.

T.o.m privat servar klarar av launches med 14k pers i start zonerna. Förr i tiden så var server cap ca 3k per server, privatservrarna har på egen väg lyckats bygga så att de klarar långt fler än så vilket nostalrious/elysium/lightshope bevisat.
Så om den privata scenen kan klara av detta så borde actiblizz med sina miljarder lätt klara av att utveckla en ordentlig serverstruktur utan sharding.
Eller så kan de helt enkelt köra som förr. 3k cap per server vilket är lagomt. Privatservrarna har t.o.m för mycket spelare på en och samma server vilket ger andra problem än prestanda, så som att alla mines/herbs konstant är tagna m.m. För befolkat helt enkelt.

Oavsett vad cappen hamnar på så är sharding sämst. Förstör ju nästan hela grejen med vanilla.

En blizz dev hävdar att de tänker endast köra det i början under launch och sedan fasa ut det, men tvekar inte på att fortsätta använda det.

Suck... Besviken nu, hoppas att dem tänker om gällande detta.

Sedan är det lite kul med vissa i tråden som säger att det är bara nostalgia... mjo delvis, men det är den sortens som går att återuppleva igen. Finns en anledning till att jag har spelat på ett flertal priv servrar genom åren, går knappt att tröttna på och communityn är för det mesta riktigt jävla bra, inte som nu för tiden när ingen ens säger ett ord i en dungeon run. Är ju nästintill omöjligt att skaffa sig "vänner" i dagens wow, likaså är spelet så fördummat så jag vet inte vad.

Ett citat jag gillar från en youtube revieware "Redan vid lvl 15 så har jag mer skills än vad bfa retail har"

De prata om att ha de i start zonerna första tiden bara vad jag hört? Sedan så är inget är hugget i sten utan de vill veta vad communityn tycker och tänker!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Folk överhyppar tyvärr detta, ingen kommer få samma känsla som de hade 2004... Folk kommer klara Raid mer eller mindre vid release dagarna osv.. Det var inte så att vanilla var svårare än expansionerna utan det faktum att folk var nya till spelet och därmed noobs.

Det tvivlar jag starkt på.
MC med tanks och healers som inte ens har blått gear ?
Och all FR vissa bossar behöver ?, en del droppade ju men mycket var ju craftat.
Och DPS var ju mycket mer beroende av gear då, jämfört med nu då skicklighet spelar betydligt större roll.

För att inte tala om alla questar som måste göras innan du ens kan komma in i ställen som krävs för andra attunements.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

De prata om att ha de i start zonerna första tiden bara vad jag hört? Sedan så är inget är hugget i sten utan de vill veta vad communityn tycker och tänker!

Njae inte direkt.

Här kan du läsa mer;
https://us.forums.blizzard.com/en/wow/t/guys-calm-down-no-sha...

Lite lustigt, det är 1931 forum sidor(!!!) med folk som är rätt så arga över detta och vill inte alls ha detta.
Förhoppningsvis blir det inget, men som många säger i forumet med, blizzard har inget bra trackrecord när det kommer till sådana här saker.
cross realm var också bara en tillfällig lösning, se hur det gick med det.

Rekommenderar att läsa en del i forumet där, många bra poäng där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Njae inte direkt.

Här kan du läsa mer;
https://us.forums.blizzard.com/en/wow/t/guys-calm-down-no-sha...

Lite lustigt, det är 1931 forum sidor(!!!) med folk som är rätt så arga över detta och vill inte alls ha detta.
Förhoppningsvis blir det inget, men som många säger i forumet med, blizzard har inget bra trackrecord när det kommer till sådana här saker.
cross realm var också bara en tillfällig lösning, se hur det gick med det.

Rekommenderar att läsa en del i forumet där, många bra poäng där.

Tvivlar också på att det kommer vara utbred sharding när spelet släpps, detta var väl bara en lösning för demot. Men om de nu överväger sharding så kan man ju hoppas att det endast är aktiverat första veckorna, för där kan det ju finnas en poäng. För det hade vart trevligt om de ökade populationen per server, och om det görs kommer startzoner vara ospelbara, något de var vid release och då var det rätt små servrar.

De var väldigt tydliga under blizzcon att de ville respektera och behålla element som dessa från vanilla och de sa explicit att de inte skulle vara crossrelm.

Edit. Var lite snabb, läste din länk nu, stod samma sak som jag skrev. Imo tycker jag sharding för zoner upp till lvl30 eller så de första veckorna är en bra idé, och kommer vara i princip ett måste för att det ska vara spelbart under kvällstid.

Jag gick upp vid 03 på natten hela första veckan vid retail för att levla mig ur den skiten, gick inte att spela annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tvivlar också på att det kommer vara utbred sharding när spelet släpps, detta var väl bara en lösning för demot. Men om de nu överväger sharding så kan man ju hoppas att det endast är aktiverat första veckorna, för där kan det ju finnas en poäng. För det hade vart trevligt om de ökade populationen per server, och om det görs kommer startzoner vara ospelbara, något de var vid release och då var det rätt små servrar.

De var väldigt tydliga under blizzcon att de ville respektera och behålla element som dessa från vanilla och de sa explicit att de inte skulle vara crossrelm.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju också bland annat detta som är roligt, kaoset i starten. Och klarar privat servrar av 14k på launch day så klarar nog blizzard av det med. Dock så tycker jag nog att server cap borde ligga på runt 5k, är ganska lagomt.
Ett tag lirade jag på en server med endast 1.2k pers och det var riktigt nice det med, riktigt tight community.
Nu för tiden är privata scenen rätt bortskämd med 10k+ på en och samma server, vilket är roligt men också för mycket.
Men sharding kommer ju att förstöra hela känslan oavsett cap, finns sätt att exploita det med. T.ex du håller på och fightas mot några horde, sedan går dem in i ett party och fasas iväg till deras egna bubbla.

Sedan är det ju lite "immersion breaking" att se folk försvinna och komma ur tomma intet.
Nej känns inge bra detta.
Möjligtvis okey i lvl 1-10 zonerna men sedan inget alls. Men blizz har helt klart bekräftat att dom vill använda sharding. Men saker kan ju alltid ändras, men jag har mina tveksamheter till det.

Blizz har varit rätt duktiga på att göra precis tvärtemot vad fansen vill på senaste tiden. Så mitt förtroende är lågt.

Jag vill att de ska lyckas dock, eftersom det vore skönt att ha en officiell plats att spela på samt där karaktärerna inte tas bort helt random när server x bestämmer sig för att lägga ner, eller all korruption som vissa servrar dras med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Fast det är ju också bland annat detta som är roligt, kaoset i starten. Och klarar privat servrar av 14k på launch day så klarar nog blizzard av det med. Dock så tycker jag nog att server cap borde ligga på runt 5k, är ganska lagomt.
Ett tag lirade jag på en server med endast 1.2k pers och det var riktigt nice det med, riktigt tight community.
Nu för tiden är privata scenen rätt bortskämd med 10k+ på en och samma server, vilket är roligt men också för mycket.
Men sharding kommer ju att förstöra hela känslan oavsett cap, finns sätt att exploita det med. T.ex du håller på och fightas mot några horde, sedan går dem in i ett party och fasas iväg till deras egna bubbla.

Sedan är det ju lite "immersion breaking" att se folk försvinna och komma ur tomma intet.
Nej känns inge bra detta.
Möjligtvis okey i lvl 1-10 zonerna men sedan inget alls. Men blizz har helt klart bekräftat att dom vill använda sharding. Men saker kan ju alltid ändras, men jag har mina tveksamheter till det.

Blizz har varit rätt duktiga på att göra precis tvärtemot vad fansen vill på senaste tiden. Så mitt förtroende är lågt.

Jag vill att de ska lyckas dock, eftersom det vore skönt att ha en officiell plats att spela på samt där karaktärerna inte tas bort helt random när server x bestämmer sig för att lägga ner, eller all korruption som vissa servrar dras med.

La till en en edit i mitt tidigare inlägg:

"Edit. Var lite snabb, läste din länk nu, stod samma sak som jag skrev. Imo tycker jag sharding för zoner upp till lvl30 eller så de första veckorna är en bra idé, och kommer vara i princip ett måste för att det ska vara spelbart under kvällstid.

Jag gick upp vid 03 på natten hela första veckan vid retail för att levla mig ur den skiten, gick inte att spela annars."

Går inte riktigt att jämföra med privatservrar, tvivlar på att någon har haft samma day 1 tryck som classic kommer ha. Och visst är det kul med lite chaos, men håller fast vid att det kommer bli ospelbart, och det är ju knappast kul. Och "immersion breaking", som att inte att 90% av alla quests var ospelbara och att servern crashar eller laggar ur var 5e min var det...

Se gärna presentationen från blizzcon om du inte gjort det, mitt förtroende ökade rejält efter det, tycker att de hade en väldigt sund inställning till projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

La till en en edit i mitt tidigare inlägg:

"Edit. Var lite snabb, läste din länk nu, stod samma sak som jag skrev. Imo tycker jag sharding för zoner upp till lvl30 eller så de första veckorna är en bra idé, och kommer vara i princip ett måste för att det ska vara spelbart under kvällstid.

Jag gick upp vid 03 på natten hela första veckan vid retail för att levla mig ur den skiten, gick inte att spela annars."

Går inte riktigt att jämföra med privatservrar, tvivlar på att någon har haft samma day 1 tryck som classic kommer ha. Och visst är det kul med lite chaos, men håller fast vid att det kommer bli ospelbart, och det är ju knappast kul. Och "immersion breaking", som att inte att 90% av alla quests var ospelbara och att servern crashar eller laggar ur var 5e min var det...

Se gärna presentationen från blizzcon om du inte gjort det, mitt förtroende ökade rejält efter det, tycker att de hade en väldigt sund inställning till projektet.

I det stora hela över alla realms så kommer trycket helt klart vara högre än 14k som privatsevrarna har varit.
Men blizzard kommer nog lägga cappen runt 5k kanske t.o.m lägre då äkta vanilla var endast 3k totalt per realm. Så trycket kommer inte vara större än 14k i det avseendet. Om blizzard nu inte tänker endast skapa en enda stor server, då kan jag definitivt se varför sharding behövs, men gör dom det så tar det ju också bort vanilla från det hela. Då hela grejen är "alla känner alla" mentaliteten som fanns och även finns inom privata då.
Dvs det finns ett community där man känner till de bättre spelarna, guilderna osv. Ninjalootarna blir utfrysta eftersom du kan inte byta nick så blir du känd som ninjalootare så kommer ingen vilja spela med dig.

Samt PvP är en stor grej där det är kul att möta folk medans man lvlar som man även senare kommer möta i högre levlar och kanske hämnas osv.
Svårt att beskriva känslan jag vill få ut, då jag är inte den bästa på att uttrycka mig.
Så en enda stor server kommer ju inte fungera, vilket då leder till en server cap och med en rimlig server cap så behövs inte sharding. Om något som kan tänkas behövas om cappen blir högre än 5k är dynamic respawn så man slipper vänta 20-30 minuter för att döda en questmob som även 20 andra vill döda, medans respawn på mobben är 10-20min per kill.
Men även där, så är ju detta precis vad vanilla handlar om. Allt var mycket långsammare, det tar tid att lvla osv. Allt tar tid.

Om jag nördar ner mig totalt i en relaunch så tar det drygt 3-4 veckor kanske att dra en lvl 60 och då spelar jag kanske 12 timmar om dagen minst.
Så för casuals så kommer vanilla ta riktigt lång tid och det är precis så vi vill ha det.

Blev en wall of text nu känner jag, sorry för det. Men du kanske förstår själva känslan jag ville få fram och varför sharding är dåligt. Blizzards servrar borde helt klart klara av 5k pop launch utan problem t.o.m 10k+ som priv klarar. Då blizz har pengarna och bättre serverstruktur. Så jag förstår inte varför de vill använda sharding.

blizz vanilla 3k 2004, privatservrar 2018 10k+ i vad de klarar av på EN server. Så lägg en lagom cap på 5k per server och ingen sharding behövs.

Edit: Iom att du säger att du tvivlar att priv har haft samma tryck så undrar jag om du har spelat på någon?
De skapas nya servrar nästan en gång per halvår eller år och majoriteten av communityn hoppar då över dit, sk server hopping. Just för att de vill ha den där nystartskänslan samt dras ditt folket spelar. Varför detta sker är lite olika, oftast p.g.a korrupta server admins/mods m.m eller att en ny server lovar bättre dungeon scripts med ännu mer vanilla feel osv, så folk köper hypen och drar dit. Eller så blir dom nerstängd likt nostalrious.

Kika på denna vetja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

I det stora hela över alla realms så kommer trycket helt klart vara högre än 14k som privatsevrarna har varit.
Men blizzard kommer nog lägga cappen runt 5k kanske t.o.m lägre då äkta vanilla var endast 3k totalt per realm. Så trycket kommer inte vara större än 14k i det avseendet. Om blizzard nu inte tänker endast skapa en enda stor server, då kan jag definitivt se varför sharding behövs, men gör dom det så tar det ju också bort vanilla från det hela. Då hela grejen är "alla känner alla" mentaliteten som fanns och även finns inom privata då.
Dvs det finns ett community där man känner till de bättre spelarna, guilderna osv. Ninjalootarna blir utfrysta eftersom du kan inte byta nick så blir du känd som ninjalootare så kommer ingen vilja spela med dig.

Samt PvP är en stor grej där det är kul att möta folk medans man lvlar som man även senare kommer möta i högre levlar och kanske hämnas osv.
Svårt att beskriva känslan jag vill få ut, då jag är inte den bästa på att uttrycka mig.
Så en enda stor server kommer ju inte fungera, vilket då leder till en server cap och med en rimlig server cap så behövs inte sharding. Om något som kan tänkas behövas om cappen blir högre än 5k är dynamic respawn så man slipper vänta 20-30 minuter för att döda en questmob som även 20 andra vill döda.
Men även där, så är ju detta precis vad vanilla handlar om. Allt var mycket långsammare, det tar tid att lvla osv. Allt tar tid.

Om jag nördar ner mig totalt i en relaunch så tar det drygt 3-4 veckor kanske att dra en lvl 60 och då spelar jag kanske 12 timmar om dagen minst.
Så för casuals så kommer vanilla ta riktigt lång tid och det är precis så vi vill ha det.

Blev en wall of text nu känner jag, sorry för det. Men du kanske förstår själva känslan jag ville få fram och varför sharding är dåligt. Blizzards servrar borde helt klart klara av 5k pop launch utan problem t.o.m 10k+ som priv klarar. Då blizz har pengarna och bättre serverstruktur. Så jag förstår inte varför de vill använda sharding.

blizz vanilla 3k 2004, privatservrar 2018 10k+ i vad de klarar av på EN server. Så lägg en lagom cap på 5k per server och ingen sharding behövs.

Problemet med servrarna i början var ju att dom körde en fysisk dator per server.
Inget sätt att balansera upp det hela.
Numera är det ju virtuellt med i teorin obegränsat av resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Problemet med servrarna i början var ju att dom körde en fysisk dator per server.
Inget sätt att balansera upp det hela.
Numera är det ju virtuellt med i teorin obegränsat av resurser.

Förstår inte hur du menar att det är relevant?
Oavsett om de kör 10 realms med 5k cap på en virtuell maskin eller flera fysiska så behövs ju inte sharding.
Eller tänkte du på om det gör en enda stor server? Det kan dom inte göra utan sharding och är detta målet så är det heller inte vanilla. Då det blir som att det är 10 realms sammanlänkade och communityn uteblir. Utan varje realm måste ju ha sin egna population cap så att säga. Ingen phasing från en annan värld/server.

Kanske missförstod vad du menade dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Förstår inte hur du menar att det är relevant?
Oavsett om de kör 10 realms med 5k cap på en virtuell maskin eller flera fysiska så behövs ju inte sharding.
Eller tänkte du på om det gör en enda stor server? Det kan dom inte göra utan sharding och är detta målet så är det heller inte vanilla. Då det blir som att det är 10 realms sammanlänkade och communityn uteblir. Utan varje realm måste ju ha sin egna population cap så att säga. Ingen phasing från en annan värld/server.

Kanske missförstod vad du menade dock.

Poängen var ju att i början kunde dom inte balansera server prestandan med annat än långa köer och att förhindra nya spelare på vissa realms.
BG's kördes ju på egen hårdvara och tillät ju flera olika realms efter ett tag, "battlegroups" skapades.

Numera är ju bliz väldans bra på det här med balansering.
Och "Classic" kommer ju att köras på samma sätt som de nyare spelen.
Så även om det såklart kommer att bli problem vid launch så är jag inte orolig för att få en till "wow classic" launch där det i princip var omöjligt att spela långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Poängen var ju att i början kunde dom inte balansera server prestandan med annat än långa köer och att förhindra nya spelare på vissa realms.
BG's kördes ju på egen hårdvara och tillät ju flera olika realms efter ett tag, "battlegroups" skapades.

Numera är ju bliz väldans bra på det här med balansering.
Och "Classic" kommer ju att köras på samma sätt som de nyare spelen.
Så även om det såklart kommer att bli problem vid launch så är jag inte orolig för att få en till "wow classic" launch där det i princip var omöjligt att spela långa perioder.

Mjo och privat scenen har sedan länge löst prestanda problem med hög cap på en server. senaste northdale var väl 14k under launch utan crasher.
Men saken är ju att det är för hög cap för en enda server då wow världen inte riktigt är skapad för så många spelare, de blir för mycket. Därför var cappen runt 3k. Och även varför jag tycker att runt 5k är lagomt. Då jag har spelat på 10k+ servrar och även små servrar med endast 1.2k spelare. Den med 1.2k var nästan bättre än den med 10k. Det enda högre population cap är bra för är precis som du nämner battlegrounds. I privat världen så är det oftast för lite pvpare även på en 10k realm. Mest för alla premades som undviker varandra och bara farmar pugs. Vilket förstör mycket. Så där skulle länkade servrar funka delvis så man slipper detta problem.
Men jag tänker mer generellt wow världen i sig. Sharding där behövs inte alls, de förstör bara.
Men du har en poäng att wow classic kommer att köra med blizzards nya motor, tror jag läste det någonstans. Därför så kommer alla gamla addons inte heller att fungera med nya classic så att säga. Så alla addons som redan finns (vääääldigt många) måste göras om på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo och privat scenen har sedan länge löst prestanda problem med hög cap på en server. senaste northdale var väl 14k under launch utan crasher.

Det har ju även hänt lite med hårdvaran sen 2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det har ju även hänt lite med hårdvaran sen 2005

Jo exakt, är ju lite det jag menar på också. Varför behövs sharding i dagsläget?
Tror det är blizz som är lata eller vill spara pengar och återanvända det system som dom redan kör i dagsläget för retail.
Men används detta system så kommer classic att floppa rätt hårt.

Den privata scenen klarar av något blizzard inte kan och dom har nästintill oändligt med pengar så jag förstår inte problemet riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jo exakt, är ju lite det jag menar på också. Varför behövs sharding i dagsläget?
Tror det är blizz som är lata eller vill spara pengar och återanvända det system som dom redan kör i dagsläget för retail.
Men används detta system så kommer classic att floppa rätt hårt.

Den privata scenen klarar av något blizzard inte kan och dom har nästintill oändligt med pengar så jag förstår inte problemet riktigt.

Bliz har ju uttryckligen sagt att det inte kommer att bli x-realm delning.
Och att nya Classic servrar kommer att kunna köras med modern teknik i bakgrunden är ju enbart positivt.

Och att lösa ett problem någon hade 10+ år sedan är ju knappast en bedrift, framförallt inte när man bara kan slänga hårdvara på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bliz har ju uttryckligen sagt att det inte kommer att bli x-realm delning.
Och att nya Classic servrar kommer att kunna köras med modern teknik i bakgrunden är ju enbart positivt.

Och att lösa ett problem någon hade 10+ år sedan är ju knappast en bedrift, framförallt inte när man bara kan slänga hårdvara på det

X realms nej, men sharding vilket är nästintill samma sak. Om det är för många spelare i samma zon så hamnar dessa i sin egna bubbla runt 50 läste jag någonstans, så knappt så att du kan köra 40x40 raid i pvp. Tänk då ett par raids till? Blir tokigt.

Nja bedriften är även en del kodning, då vanilla klienten inte hade stöd för mer än ett visst antal, så det är omkodat i mangos core som de flesta priv servrar använder.
När nostalrius team var på ett möte med blizzard så blev blizzard imponerad över hur dem hade klarat av detta. Allra helst då dom inte har tillgång till den riktiga källkoden. Och så är ganska mycket i den privata världen, mycket fulhack här och där för att få till servern.
Ska leta reda på om jag hittar reda på länkarna som handlar om mötet med blizzard, tanken var att blizzard skulle ta deras kod och rubbet för att skapa classic realm. Och vad händer 2 år senare?
Nog för att blizzard kommer att använda sin egna kod osv, men nog var det en bedrift allt.
Väldigt svårt att förklara allt om man inte har varit insatt i privata sfären.
Sedan så var ju inte det poängen heller, utan att blizzard skyller ifrån sig med att vilja använda sharding p.g.a prestanda. Men när privata sevrar klarar av det bättre än blizzard själva så är det något som är fel.
Nog för att detta är demot men här kan du se hur illa det är och kommer att bli.
https://clips.twitch.tv/UnusualComfortableStrawberryKappa

Edit:

Vill du ha en lång nattläsning så rekommenderar jag detta.
https://www.docdroid.net/flUbn6G/nostalrius-post-mortem.pdf

Väldigt intressant.
Finns mer än detta med angående mötet med blizzard. Men i.a.f i slutändan så fick vi ju classic så. Nu hoppas vi bara på att det blir ordentligt gjort.

Permalänk

Har väntat på detta en bra stund nu. Kommer nog rolla en Prot Warrior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

X realms nej, men sharding vilket är nästintill samma sak. Om det är för många spelare i samma zon så hamnar dessa i sin egna bubbla runt 50 läste jag någonstans, så knappt så att du kan köra 40x40 raid i pvp. Tänk då ett par raids till? Blir tokigt.

Nja bedriften är även en del kodning, då vanilla klienten inte hade stöd för mer än ett visst antal, så det är omkodat i mangos core som de flesta priv servrar använder.
När nostalrius team var på ett möte med blizzard så blev blizzard imponerad över hur dem hade klarat av detta. Allra helst då dom inte har tillgång till den riktiga källkoden. Och så är ganska mycket i den privata världen, mycket fulhack här och där för att få till servern.
Ska leta reda på om jag hittar reda på länkarna som handlar om mötet med blizzard, tanken var att blizzard skulle ta deras kod och rubbet för att skapa classic realm. Och vad händer 2 år senare?
Nog för att blizzard kommer att använda sin egna kod osv, men nog var det en bedrift allt.
Väldigt svårt att förklara allt om man inte har varit insatt i privata sfären.
Sedan så var ju inte det poängen heller, utan att blizzard skyller ifrån sig med att vilja använda sharding p.g.a prestanda. Men när privata sevrar klarar av det bättre än blizzard själva så är det något som är fel.
Nog för att detta är demot men här kan du se hur illa det är och kommer att bli.
https://clips.twitch.tv/UnusualComfortableStrawberryKappa

Edit:

Vill du ha en lång nattläsning så rekommenderar jag detta.
https://www.docdroid.net/flUbn6G/nostalrius-post-mortem.pdf

Väldigt intressant.
Finns mer än detta med angående mötet med blizzard. Men i.a.f i slutändan så fick vi ju classic så. Nu hoppas vi bara på att det blir ordentligt gjort.

De har ju sagt att det inte har någonting med prestandan och göra utan att de vill att det ska bli en rimlig upplevelse under launch-veckorna. Deras serverstruktur klarar idag av tusentals spelare på samma ställe utan att det skapar problem annat än att man får vänta 20 min på varje spawn i goldshire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

De har ju sagt att det inte har någonting med prestandan och göra utan att de vill att det ska bli en rimlig upplevelse under launch-veckorna. Deras serverstruktur klarar idag av tusentals spelare på samma ställe utan att det skapar problem annat än att man får vänta 20 min på varje spawn i goldshire.

Det är den uppfattningen jag också fått. De har ju redan portat till nya klienten/backend så privatservrars kod eller vanilla klienten/servrar är ju inte så relevanta längre.

Något som ska bli intressant/en utmaning är dock hur det kommer bli med populationen. Inte för att jag tror de kommer ha ett problem med antal aktiva spelare direkt, utan snarare att få dom att var aktiva samtidigt på samma server. Då populationen antagligen kommer vara bra mycket mer dynamisk än vad den var under vanilla. Det lär initialt komma en enorm våg av spelare (där många kommer sluta rätt fort), och av alla dessa tror jag procentuellt betydligt lägre av dom kommer vara aktiva under långa perioder, många kommer nog hoppa mellan rätt många andra spel. Så kan bli en utmaning att få ett bra lvl60 community utan cross-relm osv. Räcker det med att öka servercap (något de inte kan öka allt för mycket om de inte vill begränsa användningen av sharding så mycket som möjligt) och merga lite servrar till och från för att lösa det?

All cross-relm och "matchmaking"/LFG i spel numer är ju just till för att lösa det problemet, men på bekostnad av community. Oavsett så ska det bli intressant å så om de försöker/kan lösa en del av problematiken iaf, eller om det är helt enkelt nått man får leva med. Men är ju inte superkul av levla upp en gubbe för att inse att man inte har något att spela med när man när 60 för att man ligger ur fas med progression för den servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

De har ju sagt att det inte har någonting med prestandan och göra utan att de vill att det ska bli en rimlig upplevelse under launch-veckorna. Deras serverstruktur klarar idag av tusentals spelare på samma ställe utan att det skapar problem annat än att man får vänta 20 min på varje spawn i goldshire.

Citat:

Longer term, we know how crucial it is to the Classic experience for you to see your friends when you walk into Stormwind or when you’re helping them on a quest you’ve already completed. And there should only ever be one Kazzak on a realm, no matter how many people are waiting for him to spawn.

We’re still looking at how we can best deliver an authentic Classic experience at launch, and in the weeks and months that follow - both in terms of gameplay and community. You won’t see phasing (which is tied to specific quests that don't exist in Classic) or cross-realm zones (which combine multiple realms together) in Classic. However, realm sharding is one of the best tools we have to keep realms stable when hundreds of players are swarming the same initial few zones and killing the same few mobs (like they will be at the launch of Classic). To that end, we do believe that some form of sharding may be helpful, especially in those early days. But we recognize that a cohesive world is critical to WoW Classic and are committed to bringing that to you.

Står ju här att det har med prestandan att göra.

Sedan så blir det inte äkta vanilla ifall dom väljer att göra en stor mega server och använder sharding för att klara det. Än att ha flera servrar med max population på säg 5000, vilket är nästan dubbla vanilla var. Inte för mycket och inte för litet.
Men så länge sharding är en grej så kommer communityn lida för det.
Sedan så är jag lite rädd att väldigt många av de nya spelarna som aldrig har spelat vanilla kommer att förstöra en del då dem bara vill trolla runt. Samt som personen ovanför mig nämner, många kommer ju att vilja kolla vad det hela handlar om men sedan tröttna fort när dom inser hur långsam levlingen är. Skulle gissa runt lvl 20 eller 30. Vilket även är den vanligaste leveln folk hoppar av privat servrarna med.
Men förhoppningsvis så mergar dom servrarna om det blir för liten population utspritt.

Nja jag är fortfarande starkt tveksam till det hela. Men det är också för att jag så gärna vill att det hela kommer att lyckas och att de får till vanilla känslan som privs klarar av idag, utan att fippla med massa icke vanilla QoLs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Säg de till de hundratusentals spelare som spelar vanilla dagligen och har gjort det de senaste 10 åren på privatservrar.

Wow 1.12 och retail är två helt olika typer av spel, de delar samma lore och samma universum, men är två helt olika produkter.

Precis som att Call of duty 2 och nyare Call of duty är två helt olika spelgenrer med liknande universum. Går inte ens att jämföra.

Umgås med dessa människor. På nya servers clerar de alla raids dunder snabbt vid release...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det tvivlar jag starkt på.
MC med tanks och healers som inte ens har blått gear ?
Och all FR vissa bossar behöver ?, en del droppade ju men mycket var ju craftat.
Och DPS var ju mycket mer beroende av gear då, jämfört med nu då skicklighet spelar betydligt större roll.

För att inte tala om alla questar som måste göras innan du ens kan komma in i ställen som krävs för andra attunements.

Visst ditt är lite mer förberedelser men det har inte så mycket med "svårt att göra", kika på privat servers så ska du se att de har de inte så jävla svårt. Folk är så mycket bättre på att spela idag. Sen att är kul ändån är en annan femma.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Visst ditt är lite mer förberedelser men det har inte så mycket med "svårt att göra", kika på privat servers så ska du se att de har de inte så jävla svårt. Folk är så mycket bättre på att spela idag. Sen att är kul ändån är en annan femma.

Fast att folk springer igenom content på privatservrar betyder inte att något inte är svårt, är ju inte jättekonstigt att veteraner plöjer igenom mc på nolltid. Det är ju rätt relativt. Tex körde jag deadmines när jag provade en privatserver rätt nyligen vid lite för låg level. Svårare än något jag gjorde i wod om jag ska vara ärlig (körde dock bara upp till lite normal raid). Och oavsett svårighetsgrad så tar saker lång tid i wow. Lvl1 till naxx clear tar lång tid oavsett om man tycker det är enkelt eller inte. Kommer ju dessutom vara time gate på content.

Glömm inte heller att alla raider nerfades och de flesta guilder satt fast på rätt mycket innan nerf, samtidigt som alla klassar buffades, Classic och privatservrar kommer aldrig bli lila svårt som vanilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer bli så kul värt att testa i alla fall.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast att folk springer igenom content på privatservrar betyder inte att något inte är svårt, är ju inte jättekonstigt att veteraner plöjer igenom mc på nolltid. Det är ju rätt relativt. Tex körde jag deadmines när jag provade en privatserver rätt nyligen vid lite för låg level. Svårare än något jag gjorde i wod om jag ska vara ärlig (körde dock bara upp till lite normal raid). Och oavsett svårighetsgrad så tar saker lång tid i wow. Lvl1 till naxx clear tar lång tid oavsett om man tycker det är enkelt eller inte. Kommer ju dessutom vara time gate på content.

Glömm inte heller att alla raider nerfades och de flesta guilder satt fast på rätt mycket innan nerf, samtidigt som alla klassar buffades, Classic och privatservrar kommer aldrig bli lila svårt som vanilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv spelat sedan vanilla så jag vet vad det handlar om men jag vidhåller att det inte är "svårare" endel är mer tidkrävande just pga. pre quest m.m. men spel mekaniskt var det inte svårare, det som var svårt var att de flesta sög och kordinera 40 pers som suger Vanilla är ett magiskt spel, men anledningen till att man fortsatt spela wow är ju just att det kommer ny content och att man inte sitter och nöter samma skit om och om vilket detta nu kommer bli. Detta har sin plats men tror många kommer hypa börja, trötta och inse att det är inte samma som första gången och lägga det på hyllan och få ett sämre minne av spelet.. =/

Flera servers har buffat bossar snarare än nerfat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Folk överhyppar tyvärr detta, ingen kommer få samma känsla som de hade 2004... Folk kommer klara Raid mer eller mindre vid release dagarna osv.. Det var inte så att vanilla var svårare än expansionerna utan det faktum att folk var nya till spelet och därmed noobs.

Nä, det där stämmer inte riktigt. Vanilla var svårare, eller åtminstone mer tidskrävande. Att levla 1-60 tar jättelång tid, det tog längre tid innan man kunde använda mounts, det var svårare att samla ihop guld. Det fanns heller ingen dungeon/raid finder så att faktiskt få ihop ett party för en dungeon var tidskrävande, sedan var alla tvungna att ta sig dit själva. Detta gjorde så att man inte kunde köra lika många dungeons lika frekvent, det var ett jobb att bara få ihop ett party och så fick man hoppas att alla kunde stanna under hela instansen samt att alla var kapabla på spelet, vilket inte alltid var fallet. Det var nämligen inte speciellt lätt alltid att byta ut en spelare i ett party om någon behövde lämna mitt i. Dessutom var inte alls alla instanser designade för att liras igenom på 20 minuter, som moderna intanser är. T.ex. Blackrock depths kunde ta en hel kväll. Detta är iofs vad som gjorde vanilla roligt, det var utmanande och en dungeon kändes som ett äventyr man tog sig an. Idag handlar istället allt om instant gratification, snabba belöningar, mycket loot för lite slit. Idag kan man ju bara sitta i Stormwind och köra supersnabba dungeons tack vare dungeon finder en efter en utan att ens behöva tänka. Allt var mer krävande i vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har själv spelat sedan vanilla så jag vet vad det handlar om men jag vidhåller att det inte är "svårare" endel är mer tidkrävande just pga. pre quest m.m. men spel mekaniskt var det inte svårare, det som var svårt var att de flesta sög och kordinera 40 pers som suger

Fast vad är svårare nu? Mythic och heroic raids? Absolut, men det är en promille av spelet. Jag har provat retail lite i omgånger genom åren och man spelar med helt avstängd hjärna, omöjligt att dö, omöjligt att fastna på quests, och hur ofta ser man en whipe innan man börjar komma rätt långt in med raider? Liksom vanillas första dungeon är imo svårare än "sista bossen" i LFR.

Skrivet av Palme_570:

Flera servers har buffat bossar snarare än nerfat.

Utveckla gärna, har spelet en del privatservrar och detta har jag aldrig sett. Låter intressant, är detta jag hoppades på att de skulle göra med classic. För det jag pratar om är att under vanilla/retail (inte privatserver) så nerfades i princip allt från release till 1.12 samtidigt och alla klasser buffades. Folk som körde progression i slutet av av vanilla hade säkert dubbla dpsen mot de som var där under server first (och det var inte bara pga skills). Naxx är den enda raiden som är tune:ad för 1.12, och den antar jag folk tycker är iaf hyfsad svår fortfarande. Bara en sån grej att de dubblade debuff limiten mitt i spelet gjorde stor skillnad.

Oavsett, för majoriteten kommer classic ta tid och vara rätt utmanande, även med 1.12 basen.