PCI extender för interna SATA portar

Permalänk
Medlem

PCI extender för interna SATA portar

Hej,

Har ett fractal design node 304 med 6 hårdisks platser. Men bara 4st SATA portar på moderkortet.
Behöver nu ett PCI instickkort för att utöka SATA platserna.
Läst att vissa rekommenderat några välkända (LSI eller vad hette dom?) från Ebay. Men det känns så omständigt att beställa därifrån nu med tull och hanteringsavgifter osv.. Har faktiskt inte beställt något från Kina på flera år så vet inte hur det fungerar nu..

Men vilka typer av kort rekommenderas här? Jag skall köra de i RAID-5 eller RAID-6 (inte bestämt helt än om jag ska migrera min RAID-5 setup till RAID-6) men jag behöver varjefall ingen RAID kontroller då jag kör synology och de hanterar RAID själva (har jag förstått det rätt?).

Jag har sett några på amazon.de/co.uk med men vet nte hur pålitlig kvaliten är på dom. Känns som en viktig grej för att användas till RAID system 24/7 i en NAS?

Angående hastigheter/gränssnitt. Vad är minimum på PCI gränssnittet för att inte förlora några hastigheter här? Sett att vissa är PCI och andra PCIx1/x2 osv..

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Angående hastigheter/gränssnitt. Vad är minimum på PCI gränssnittet för att inte förlora några hastigheter här? Sett att vissa är PCI och andra PCIx1/x2 osv..

Ett PCI kort (alltså det gamla gränssnittet, inte PCI-e) kan mig veterligen inte ha SATA 3 utan endast SATA 1 & 2, så redan där förloras hastighet, dessutom så är PCI bussen bra mycket långsammare.
What Is the Difference Between PCI and PCI Express?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Hej..
Vet du jag har bara klantat mig där.. Strunt i PCI helt utan jag menar givetvis PCI-E.
Vilka hastigheter på PCI-E krävs för det jag behöver är min fråga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Jag tror det är bäst att någon annan svarar på det.

Men generellt kan jag säga att ju högre "x" det är desto fler PCI-e banor kan det använda, och kan därmed hantera fler saker samtidigt (te.x läsning/skrivning från/till flera diskar samtidigt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande föreslå ett LSI-kort dom är pålitliga och ganska billiga. Jag köpte mitt 8-kanals för ca 500 på ebay från Tyskland, det är ju inga problem att filtrera på inom EU så slipper du moms och importavgifter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om kortet Ztrobe länkar till verkar trevligt (hyfsat pris med många SATA portar) så har jag förstått den som att Nima2001 har ett chassi med 6 HDD platser, använder 4. Dvs behöver bara ett kort med 2 Sata kontakter.

https://www.webhallen.com/se/product/272246-Delock-PCIe-2-x-S...

Dock undrar jag lite, fractal design node 304 är ett chassi, men senare står det att Synlogy sköter Raid?
Jag är inte expert på Synologys grejer, men går det att köra deras programvara i vilken dator som helst?
Eller har dem en enhet som använder detta chassi?

Om du använder hårdvaru-Raid så måste alla hårddiskar (som du vill ha i raid systemet) vara från samma kort (brukar vara färgade portar på vissa moderkort).
Mjukvaru-Raid kan (oftast) använda alla portar.

Nima2001 verkar även fråga om man skall ha Raid i en 24/7 NAS.
Mitt svar skulle vara: Kanske eller Nej.
Låt mig förklara varför.

- Om 2 eller 3 diskar (beror på raid typ) dör försvinner allt.
- Om du vill läsa eller skriva från en fil så kommer alla hårddiskar snurra. (Jämfört med utan Raid då endast en disk behöver snurra). Vilket gör att den mindre energieffektiv.
- Om en disk (raid-5) eller 2 diskar (raid-6) dör och då nya raiden byggs upp finns en risk för URE (unrecoverable read error rate) vilket kan förstöra hela Raiden. Dvs hela poängen med Raid försvinner. (Större risk med stora diskar)
- Om diskarna köps in samtidigt så är sannolikheten att dem dör ungefär samtidigt tillräckligt hög för att göra en svettig när en disk väl dör... Samt när du återbygger raid med en ny disk så belastas diskarna fullt vilket vissa påstår ökar risken för att de andra diskarna dör.

Nu ska jag inte bara gnälla på Raid (använde tidigare Raid-5), men tänkte nämna några alternativ.
Tittat lite på UnRaid (kostar pengar), fungerar som vanlig raid med paritet men dör flera diskar så finns all data kvar på de diskar som inte dött. Dock får du inte högre läs/skriv hastighet som i vanlig Raid.
Annars har jag funderat på SnapRaid (openSource) men den är mest till för statiska filer.
Finns flera så kallade "Non-standard raid"...

Oavsett vad du väljer så rekommenderas det för saker som är viktigt att ha en backup.
När jag får tid över tänkte jag testa Borg Backup, vilket har data deduplication (samt OpenSource, gratis!)

Känner att detta svar blev lite långt...
Men läs gärna denna om Raid
https://www.zdnet.com/article/why-raid-5-stops-working-in-200...