En server att ersätta dom andra med

Permalänk
Medlem

En server att ersätta dom andra med

Halloj

Jag är i farten med att planera en ny server. Det kommer bli en tornserver och den kommer att byggas från begagnade delar. Tanken är att den ska vara relativt tyst och billig, byggd från scratch med noga utvalda delar som håller "server-grade" så att säga. Den kommer att rulla 24/7 och elräkningen är inget problem i just det här fallet då den kommer ersätta 3 stycken andra maskiner.

Tanken är att den kommer att köra FreeNas som huvud-OS, och sedan ha några VM's rullande i bhyve för diverse webbgrejjor och annat. Den kommer att leverera ett flertal tjänster så som Plex, Nextcloud för ett par konton, lite spelservrar, nätverksbaserad rendering av 3D och video, GIS med mera. Alla devices i hushållet kommer att ha en backup på maskinen men ingen kritisk backup, utan endast som en bekvämlighetsgrejj. Kritisk data kommer att finnas i ett moln.

Min tanke hittills har varit ett SuperMicro X8DTL-IF med dubbla X5690 och (initialt) 48GB 1066 ECC RAM. För lagringslösningen har jag tänk 8-12 st 2TB WD Red i RAIDZ eller RAIDZ2. Anledningen till att jag väljer 2TB diskar är för att få snabbare resilver-tider om en disk dör, men 14-22TB användbar lagring vid RAIDZ. Med ett bra 80+ nätaggregat, ett chassi som klarar av att hålla allt och lite trevlig kylning från Noctua så räknar jag på att bygget hamnar runt 7000 kr exklusive lagring.

Tänker jag helt galet? Har jag missat något?
Punktera gärna mina planer!

Permalänk
Medlem

Kul med FreeNAS
Ditt superMicro-kort stöder 6 sata, men du pratar om 8-12 lagringsdiskar, man kan önska sig 2 till speglade för os, så 2st små ssd vore ok för detta (1200:-).
(Kan vara bra att ha os utanför raid-systemet om det krånglar till sig)
Tycker det saknas ett raid-kort med tillräckligt många kanaler för lagringen (4-6000:-).
Min konf. hade varit 2 i spegel för os från moderkort och ett raid-kort till lagringen med raid-6. Antar också att du pratar om raid-5 eller raid-6, (raidz och raidz2). Om jag förstår så ger raidz2 möjlighet till två failande diskar vilket i så fall är att föredra. WD-red ska vara NAS-diskar vad jag vet så det verkar ok.
Hur är det tänkt med ups för detta, behövs det eller?
Gillar du inte SuperMicros 19-tum chassie med frontmonterade diskar typ 3HE
Lita på molnet, nja, garantier?, egen kopia är inte fel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Halloj

Jag är i farten med att planera en ny server. Det kommer bli en tornserver och den kommer att byggas från begagnade delar. Tanken är att den ska vara relativt tyst och billig, byggd från scratch med noga utvalda delar som håller "server-grade" så att säga. Den kommer att rulla 24/7 och elräkningen är inget problem i just det här fallet då den kommer ersätta 3 stycken andra maskiner.

Tanken är att den kommer att köra FreeNas som huvud-OS, och sedan ha några VM's rullande i bhyve för diverse webbgrejjor och annat. Den kommer att leverera ett flertal tjänster så som Plex, Nextcloud för ett par konton, lite spelservrar, nätverksbaserad rendering av 3D och video, GIS med mera. Alla devices i hushållet kommer att ha en backup på maskinen men ingen kritisk backup, utan endast som en bekvämlighetsgrejj. Kritisk data kommer att finnas i ett moln.

Min tanke hittills har varit ett SuperMicro X8DTL-IF med dubbla X5690 och (initialt) 48GB 1066 ECC RAM. För lagringslösningen har jag tänk 8-12 st 2TB WD Red i RAIDZ eller RAIDZ2. Anledningen till att jag väljer 2TB diskar är för att få snabbare resilver-tider om en disk dör, men 14-22TB användbar lagring vid RAIDZ. Med ett bra 80+ nätaggregat, ett chassi som klarar av att hålla allt och lite trevlig kylning från Noctua så räknar jag på att bygget hamnar runt 7000 kr exklusive lagring.

Tänker jag helt galet? Har jag missat något?
Punktera gärna mina planer!

Det ser inte ut som att man kan pma dig, släng iväg ett pm till mig så jag kan besvara de är du snäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lassesjo:

Jag har kollat på denna modell:
https://www.ebay.com/itm/SuperMicro-X8DTL-IF-Dual-LGA1366-Soc...

I bilderna ser den ut att ha bra mycket mer än 6 sata? Annars tänkte jag slänga på en HBA, behöver inget hw-raid i freenas tack vare ZFS.
FreeNas i sig installerar jag på två speglade USB-stickor, så dom behöver inga separata diskar.
En framtida uppgradering är ett pci-e kort med en eller två nvme diskar för cache och VM-installationer.

Har funderat på UPS, men inledningsvis behövs det inte. Det skulle i så fall vara någon mindre modell för servern och nätverket ut mot världen (switch och router), så att jag alltid har kontakt om jag inte är hemma.

19" chassing är trevliga på sätt och vis, men jag har för det första inget rack och jag behöver heller inte spara på utrymme, alltså tänker jag ett tornchassi som är knäpptyst och som kyler bra ändå. Kan alltid byta chassi i framtiden om jag skulle flytta nånstans där jag har rum för oljud och rack.

Jag har så klart lokala kopior på allt viktigt, men jag använder molnet för backup. Google drive har rätt så bra trackrecord och uptime, och dom "viktiga" sakerna är på sin höjd några hundra megabyte dokument. Fotograferar analogt fortfarande så jag har fysiska negativ på alla bilder, bara att skanna om ifall en disk dör.

Permalänk
Medlem

Liknar min setup för NAS rätt exakt. Plex och nextcloud och andra tjänster som hanterar mycket metadata kan kräva en del iops för att flyta på bra, och här går du alltså med lasten från att vara fördelad över 3 servrar och åtminstone 3 diskar till prestanda motsvarande en 5400RPM-disk.
Det kan bli lite trögt, så du kanske upplever att behovet för NVME-uppgraderingen kommer snarare än förväntat.