Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Frågan är om det går att få liknande deal igen Med service, försäkring, automat och vinterdäck? lät det som en sjukt prisvärd deal.

Jag lyckades förhandla åt en släkting som fick en A3 SB 1.5 S-tronic förra året med lite tillval (inte mycket dock, köppris runt 300k) för typ 2650 kr per månad inkl försäkring och service, dock bara 1000 mil per år. Så bra deals går att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag lyckades förhandla åt en släkting som fick en A3 SB 1.5 S-tronic förra året med lite tillval (inte mycket dock, köppris runt 300k) för typ 2650 kr per månad inkl försäkring och service, dock bara 1000 mil per år. Så bra deals går att hitta.

Och vilken återförsäljare va du hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Och vilken återförsäljare va du hos?

Audi Stockholm, det var en kampanj de hade som jag sen fick ytterligare rabatt på. Kan ha varit för jag vid den tiden var intresserad av en mycket dyrare bil åt mig själv samt köpt en bil hos dem året innan. Men även kampanjpriset vara bara några hundra mer per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Audi Stockholm, det var en kampanj de hade som jag sen fick ytterligare rabatt på. Kan ha varit för jag vid den tiden var intresserad av en mycket dyrare bil åt mig själv samt köpt en bil hos dem året innan. Men även kampanjpriset vara bara några hundra mer per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för snabb återkoppling. Hittar man även dessa kampanjer på nätet när de väl har kampanjer eller syns de endast hos återförsäljarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Tack för snabb återkoppling. Hittar man även dessa kampanjer på nätet när de väl har kampanjer eller syns de endast hos återförsäljarna?

Ingen aning, just denna syntes även på nätet men så är det nog inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Missa inte att lusläsa leasingavtalen! Kan vara stora skillnader i körsträcka, restvärde, vad som ingår mm. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att faktiskt istället gå till en bank och låna pengar och köpa bilen rakt av.

Absolut, det blir också billigare i slutänden.

Begriper inte hur folk kan tro att det är fördelaktigt med leasing, bortsett från för företagen som pysslar med detta.

Permalänk
Medlem

Kan förstå enkelheten i det och slippa köpa en ny bil eller lägga energi för att köpa en begagnad med oklar historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut, det blir också billigare i slutänden.

Begriper inte hur folk kan tro att det är fördelaktigt med leasing, bortsett från för företagen som pysslar med detta.

Därför att leasing faktiskt kan vara markant billigare än att köpa bilen (oavsett finansiering). Tillverkaren kan skjuta till massvis med pengar för att få ut vissa modeller och de gör det gärna genom privatleasing.

Så beroende på modell och vad för erbjudanden som finns kan man hitta leasing som kostar mindre totalt inkl allt än vad bara värdeminskningen skulle bli om man köpte bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig som är ute efter bil är jag trött på begagnatmarknaden. Jag själv är inte jättekunnig inom bilar, men vill inte ha en bil med dolda fel som jag får stå och punga ut pengar för i efterhand.

Har inte tillräckligt med pengar att köpa ny bil, samt att det sker väldigt mycket på bilmarknaden nu att du inte vet vad restvärdet blir om x antal år då många fler elbilar kommer att tuffa ut.

Därför blir nog ett leasingavtal ett perfekt alternativ för mig. Det gäller dock för mig att hitta något som inte är sjukt tråkigt att köra, men samtidigt vill jag inte betala för mycket för en bil för tillfället. Så en bil i Golf/A3 klassen är nog det jag behöver.

Har även kollat på Renault Zoe, verkar intressant, men jag tror den kan vara rätt tråkig på motorväg, vilket är en stor del jag spenderar tiden på när jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut, det blir också billigare i slutänden.

Begriper inte hur folk kan tro att det är fördelaktigt med leasing, bortsett från för företagen som pysslar med detta.

Detta blir kanske OT men för oss så tycker jag att det blev billigare, sett till månadskostnaden. Vi leasar i dagsläget en Peugeot 5008 och betalar 3000:- i månaden.

Jämför jag det med vår förra bil som var en Toyota Avensis med några år på nacken så betalade jag där 3000 i månaden för ränta och amortering, lägg till förstäkring på närmare 500:- samt att vi även fick stå för div reparationer över åren. Visst jag äger bilen och har jag kapitalet så blir det billigare, men ser man till den faktiskta månadskostnaden så är den lägre. Vi tänker istället att det kostar oss 3000 i månaden (för en ny bil) och att vi slipper ligga ute med pengar som vi istället har investerat i annat. Jag slipper också risken med dyra reparationer samt att jag slipper sälja bilen när det väl är dags att göra det.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Peugeot 5008 Gt-line med annan färg än den som ingår, 2000 mil inkl serviveavtal samt försäkring. 3400kr/mån

Permalänk
Medlem

@w0x: Bra kap! Leasar just nu en Octavia 110 TSI från 2016 för typ samma pris, så det suger ju

Men kan man verkligen leasa vilken bil som helst hos återförsäljare? Den Skodan till exempel, var den till salu som en privatleasingbil eller som en vanlig?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut, det blir också billigare i slutänden.

Begriper inte hur folk kan tro att det är fördelaktigt med leasing, bortsett från för företagen som pysslar med detta.

Generellt sett så tror jag det blir billigare att köpa bilen, men det finns absolut undantag. När jag valde min förra bil så hade jag tänkt att köpa en 2-3 år gammal bil, men när jag räknade på försäkring (jag hade precis tagit körkort) och servicekostnader så fick jag en bra deal på privatleasing där allt ingick för ca 3100 kr i månaden (inklusive fler mil än standard i avtalet). Bara helförsäkring på samma bilmodell, men 2-3 år gammal modell skulle kosta mellan 15k - 20k när jag jämförde olika försäkringsbolag. Jag hade ett garanterat restvärde så för mig var det bara att lämna in nycklarna i princip. Inga konstigheter.

Det finns för- och nackdelar med privatleasing. Jag tycker att man ska titta på ens egna förutsättningar och räkna på det innan man bestämmer sig. Man har ju möjlighet att köpa bilen efter att avtalet går ut och jag blev erbjuden rätt bra villkor för det. En av de stora nackdelarna är att leasingavtalet inte är särskilt flexibelt. Man vet aldrig vad som händer i livet och då kan det vara trist att vara bunden av ett avtal en lång tid framöver, även om det förstås går att hitta lösningar vid behov.

Summa summarum: utgå från dina behov och förhandla alltid oavsett om det gäller privatleasing eller köp av bil.

Permalänk
Medlem

I mitt fall blev det fördelaktigare med privatleasing när det gällde en ny V60 i somras (inte den nya modellen). Att försäkring ingår är det som gör det rimligt då jag är 26 och sambon är 23 vilket skulle gett en försäkringskostnad på omkring 500kr i månaden.

En sak som kan vara värd att räkna på är att ta ut bilen som en personalbil (förutsatt att man ligger över brytpunkten i lön, ca 38k/mån, och man har möjlighet till det). Det är kostnadsneutralt för arbetsplatsen och ett sätt att sänka bruttolönen, men man tappar lite i tjänstepension (om man har ITP1).

Vill man vara ekonomiskt klokt kring bil bör man nog aldrig köpa/leasa en ny bil, men det är en helt annan sak...

Permalänk
Medlem

Ska åka runt i helgen och prova lite bilar och undrar hur ni gör med prutning? Jag är helt sämst på det och vet inte vart jag ska börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Tänkte åka och prova lite bilar i helgen, men ville fråga vilken bil i denna priskategori som anses vara "bäst" eller ge mest för pengarna i alla fall.

Hittills har jag tittat på Volvo V40, Golf och Mazda3. Har jag missat några eller är jag helt ute och cyklar kanske? Vill inte ha en kombi, utan sedan/hatchback(om det nu kallas det). Dra relativt lite, men ändå vara rolig att köra. Antar att komfort inte är högsta prion på bilar i denna prisklass, men vill ändå åka relativt tyst och bekvämt. Bilen ska användas till lite längre körningar i bland, annars är det till och från, samt i jobbet då och då.

Kan tänka mig att lägga 3000:- i månaden, men helst mindre. Dock är jag inte omöjlig med att gå upp 2-300 i fall det finns en bra deal.
Det jobbiga när jag har kollat hittills är att tillverkarna kör väldigt olika med vad som ingår i priset man visar. Volvo kör t.ex försäkring och service i priset, medan VW verkar inte ha något ut av dom, utan får läggas till, vilket gör att priset sticker i väg.

Så, priset jag sagt, inklusive försäkring, service och vinterdäck. Vilken bil är bäst?

Hittat lite priser här och mina uppfattningar om bilarna. Tar inte med varken försäkring eller vinterdäck då de priserna kan variera en del. Skulle rekommendera att köpa ett par vinterdäck på fälg för fast pris, för då kan man välja märke. Sen kan man sätta däcken på nästa bil eller sälja av. Försäkring har de flesta lite rabatt-deals på om man privatleasar, så kolla upp det själv innan. Värt att nämna är ju också att Metallic-lack alltid kostar extra...

Skulle också säga att oavsett vilken man väljer av dessa kommer man nog bli nöjd. Det hela hänger på att man suttit i bilen innan och känner att det verkar bra, så provkör alltid innan. Här har jag valt de mer välutrustade modellerna, då de verkar mer prisvärda. Är man på en hård budget så duger ju basmodellerna absolut. VWs motor på 110 hästar är faktiskt väldigt bra och duger mycket väl i en Golf eller Polo.

Ford Focus Titanium "Launch Edition" (1.0 l 125 hk) - 2595 kr/mån

Ford har fortf en kampanj på sin nya generation Focus, som fått bra kritik på många ställen. Har ej provkört, men läst att kvalitetskänslan och designen är påtagligt bättre än förra generationen. Som vanligt är körglädjen på topp, och de flesta motorjournalister anser att Focus är snäppet roligare än till exempel Golf. Men då kan man säga att komforten är lite sämre, och jag tror inte den slår Golf i ljuddämpning till exempel. Samtidigt är denna modellen väldigt välutrustad för sitt pris, med till exempel eluppvärmd ratt och vindruta. Mest prisvärd? Det får man bedöma med en provkörning tror jag.

VW Golf GT TSI 150 (1.5 l, 150 hk) - 2795 kr/mån

I denna klassen är ju Golf som vanligt riktmärke, speciellt när man ser på helheten. Rymlig, tyst och väldesignad interiör. Lite personlighetsbefriad kanske? Men 1.5 liters motorn på 150hk med manuell låda är riktigt kul och harmonisk att köra, snabbt som långsamt. Klart den bästa modellen här på motorväg. Modellen med GT-paketet är välutrustad och har lite sportigare design med sitt R-line paket.

Seat Leon FR TSI 130 (130 hk) - 2695 kr/mån

Som Golfen men sämre ljuddämpning, plastigare inredning mm. Sportigare chassi och lite livligare design på karossen, smaksaker! Utrustningen kan skilja sig lite, så jämför mellan Golfen och denna. Skulle nog generellt säga att Golfen känns mer prisvärd.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Hittat lite priser här och mina uppfattningar om bilarna. Tar inte med varken försäkring eller vinterdäck då de priserna kan variera en del. Skulle rekommendera att köpa ett par vinterdäck på fälg för fast pris, för då kan man välja märke. Sen kan man sätta däcken på nästa bil eller sälja av. Försäkring har de flesta lite rabatt-deals på om man privatleasar, så kolla upp det själv innan. Värt att nämna är ju också att Metallic-lack alltid kostar extra...

Skulle också säga att oavsett vilken man väljer av dessa kommer man nog bli nöjd. Det hela hänger på att man suttit i bilen innan och känner att det verkar bra, så provkör alltid innan. Här har jag valt de mer välutrustade modellerna, då de verkar mer prisvärda. Är man på en hård budget så duger ju basmodellerna absolut. VWs motor på 110 hästar är faktiskt väldigt bra och duger mycket väl i en Golf eller Polo.

Ford Focus Titanium "Launch Edition" (1.0 l 125 hk) - 2595 kr/mån

Ford har fortf en kampanj på sin nya generation Focus, som fått bra kritik på många ställen. Har ej provkört, men läst att kvalitetskänslan och designen är påtagligt bättre än förra generationen. Som vanligt är körglädjen på topp, och de flesta motorjournalister anser att Focus är snäppet roligare än till exempel Golf. Men då kan man säga att komforten är lite sämre, och jag tror inte den slår Golf i ljuddämpning till exempel. Samtidigt är denna modellen väldigt välutrustad för sitt pris, med till exempel eluppvärmd ratt och vindruta. Mest prisvärd? Det får man bedöma med en provkörning tror jag.

VW Golf GT TSI 150 (1.5 l, 150 hk) - 2795 kr/mån

I denna klassen är ju Golf som vanligt riktmärke, speciellt när man ser på helheten. Rymlig, tyst och väldesignad interiör. Lite personlighetsbefriad kanske? Men 1.5 liters motorn på 150hk med manuell låda är riktigt kul och harmonisk att köra, snabbt som långsamt. Klart den bästa modellen här på motorväg. Modellen med GT-paketet är välutrustad och har lite sportigare design med sitt R-line paket.

Seat Leon FR TSI 130 (130 hk) - 2695 kr/mån

Som Golfen men sämre ljuddämpning, plastigare inredning mm. Sportigare chassi och lite livligare design på karossen, smaksaker! Utrustningen kan skilja sig lite, så jämför mellan Golfen och denna. Skulle nog generellt säga att Golfen känns mer prisvärd.

För mig blev det tillslut en VW Golf GT TSI 150. Valet var mellan den och en Skoda Karoq Freeway TSI 115. Kostnaden hamnade på samma ungefär, 3300 ish med däck och försäkring, 4500km. Valet blev Golfen då den var starkare, automatlåda, sportigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut, det blir också billigare i slutänden.

Begriper inte hur folk kan tro att det är fördelaktigt med leasing, bortsett från för företagen som pysslar med detta.

Det är ganska enkelt. Ta fram en miniräknare så får du se.

Håller du dig till kampanjer och utrustning som handlaren pressar på dig är en privatleasing oftast en betydligt bättre affär än avbetalning.

Självklart kan man undra hur det kan vara så, men det är bilbranschen (läs Tyskland) som satts sig i skiten.
Dom producerar mera bilar än som säljs, samt dom har större handlarnätverk än som behövs och behöver matas.

Om en 36 månaders leasing blir en sämre monetär affär i själva köpeskillingen skiter tillverkaren i. Dom vill att du ska byta bil oftare och få branschen att gå runt. På 80-talet köpte alla Taxi i Berlin en Vaniljgul Mercedes 230 E och var glad. På den tiden var buyword att hjullagren höll 200.000km och kamkedjan 500.000km. Sämsta affären någonsin för tillverkaren, tror du det är slump att 1993 började Mercedes som är väldens största biltillverkare sett till forskning, rent systematiskt göra bilarna sämre med vilje? Knappast.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jag körde på en seat leon förra året och är störtnöjd! kostar mig 3011kr i månaden med försäkring osv

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)