AMD: "7 nanometer Plus för Zen 3 ger främst högre energieffektivitet"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "7 nanometer Plus för Zen 3 ger främst högre energieffektivitet"

Arbetet pågår för fullt på flera kommande generationer av arkitekturen Zen. Nu uttalar sig AMD:s teknikchef om Zen 3 och att den nya tillverkningstekniken inte ger någon gratis prestandalunch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat. Samtidigt för de stora grabbar/tjejerna är det värme + energiåtgång som ofta sätter stop för hur kraftfull dator de kan skaffa, även om hårdvarukostnaden för ett datacenter à la facebook i Luleå ej är gratis. Så det blir en prestandaskjuts, men inte på allas hemdatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Det är så jag tolkar detta också, d.v.s. att Zen 3 kommer att bli en finslipning av Zen 2, förmodligen något i stil med hur Kaby Lake och Coffee Lake är finslipningar av 14 nm Skylake arkitekturen. Inga större (om än alls) skillnader i IPC men förbättrad energieffektivitet och kanske högre frekvenser?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

Det är så jag tolkar detta också, d.v.s. att Zen 3 kommer att bli en finslipning av Zen 2, förmodligen något i stil med hur Kaby Lake och Coffee Lake är finslipningar av 14 nm Skylake arkitekturen. Inga större (om än alls) skillnader i IPC men förbättrad energieffektivitet och kanske högre frekvenser?

Tvärtom, inga större (om än alls) skillnader i klockfrekvens när de går från 7nm till 7nm+. Däremot ska Zen 3 leverera högre IPC (har inget med tillverkningsteknik att göra). Det är dock fullt möjligt att Zen 3 klarar högre klockfrekvenser genom arkitektoniska förbättringar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tvärtom, inga större (om än alls) skillnader i klockfrekvens när de går från 7nm till 7nm+. Däremot ska Zen 3 leverera högre IPC (har inget med tillverkningsteknik att göra). Det är dock fullt möjligt att Zen 3 klarar högre klockfrekvenser genom arkitektoniska förbättringar.

Ah, såpass! Blir intressant att se hur mycket kräm (läs: IPC förbättringar) de kan krama ur 7 nm i 7 nm+. Vem vet, blir kanske en kapplöpning med CPU uppgradering vid varje lansering framöver!

Ni har f.ö. inte snappat upp något angående Zen 2 antar jag? Väldigt tyst kring hur pass väl dessa kommer att prestera. Cirkuleras lite rykten om 13-15% IPC förbättring gentemot Zen+, men that's it.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Känns som att det är på tiden med ett genombrott i materialteknik, så vi kan byta ut det gamla goda kislet mot något som pallar lite fler GHz.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Jag hoppas innerligt att 3700X blir en snabbare historia än 2700X så jag slipper köpa Intel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kommer köpa zen2 till min bräda och nog dras med den ett bra tag om inget mirakulöst händer.
Tror dagens typ av cpuer kommer "fastna" runt 5.5ghz och sen får man nog hitta på nått nytt eller bara fläska på med kärnor så dom rinner ut ur alla moderkorts öppningar😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Detta var enligt mig ganska väntat då de tidigare främst talat om just energieffektiviteten. Intel kommer stå kvar som prestandakungen men med enorma skillnader i energiförbrukning. AMD kanske blir det självklara valet i laptops och servrar under 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas innerligt att 3700X blir en snabbare historia än 2700X så jag slipper köpa Intel.

Zen 2 kommer definitivt vara snabbare än nuvarande Zen+ men kanske inte så mycket snabbare som vissa hoppas eller tror. Tror dock inte AMD går om Intel i enkeltrådsprestanda ännu men skillnaden kommer snart vara så liten att det blir ännu svårare att berättiga Intels uppblåsta prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Detta var enligt mig ganska väntat då de tidigare främst talat om just energieffektiviteten. Intel kommer stå kvar som prestandakungen men med enorma skillnader i energiförbrukning. AMD kanske blir det självklara valet i laptops och servrar under 2019.

Även i "pre-builts" alltså märkesdatorer kommer nog AMD att plocka en hel del andelar då Intel nu är tvungna att strypa tillgången till oem-kunder då mesta tilllverkningen styrs om till enterprise som är deras primära levebröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Skrivet av Icte:

Det är så jag tolkar detta också, d.v.s. att Zen 3 kommer att bli en finslipning av Zen 2, förmodligen något i stil med hur Kaby Lake och Coffee Lake är finslipningar av 14 nm Skylake arkitekturen. Inga större (om än alls) skillnader i IPC men förbättrad energieffektivitet och kanske högre frekvenser?

EUV har ju varit en svår teknik att bemästra... den är nästan kvantdatorn eller fusionsreaktorn vi alla vänta på i 30 år... och lär vänta 30 år till på (även om enkla grunder och så finns idag till båda), ska ju EUV faktiskt leverera sitt nu.

Har för mig man läste om EUV som nästa mål för nästan 10 år sedan, men den fungerade inte som planerat. De hoppades på 200W laser för ganska exakt 10 år sedan... och jag vill minnas då man hade jobba på det sedan 1990 talet. Som det är nu, kanske... de får det 2019-2020 ish. Tror dock att 7nm och 7nm+ är mer tecken på att man inte siktar på att nå andra planeter med tekniken (man siktar inte högt), utan man gör små förbättringar och hoppas på sikt mogna tekniken istället. Låter som en feg väg, men det är nog mer vettig, än att sitta med brallorna nere som Intel gör just nu.

Intel verkar vara ännu mer efter själva (eller iaf de också):
https://www.extremetech.com/computing/276376-intel-reportedly...

I den är en rätt fin graf som hade passat denna artikeln bra också:

Det är väldigt små förbättringar man väntar med 7+ och frågan är hur det kommer skala med så stora kretsar man trots allt vill göra (GPUn då).

Kort sagt EUV är en hel ny grund, och den är knappt ens själv i beta stadiet verkar det som. Så jag förstår att de inte vågar lova mycket för en så instabil och ny teknik.

Skrivet av addman:

Även i "pre-builts" alltså märkesdatorer kommer nog AMD att plocka en hel del andelar då Intel nu är tvungna att strypa tillgången till oem-kunder då mesta tilllverkningen styrs om till enterprise som är deras primära levebröd.

En bild från en annan tråd här på forumet säger mer än man kan tro:

Om den verkligen stämmer så leder AMD marknaden något enormt redan, och har 1 år kvar innan Intel ens kan lansera 10nm... och AMD ska lansera en ny nod och ny gen CPUer redan där. Intel CPUer må vara snabbare... men det är Bugatti över en Audi också... är det värt det dock?

Permalänk
Medlem

Jag har inget personligt emot Intel men det här är jättebra för marknaden. Önska det såg likadant ut på grafikkortsfronten.

Permalänk
Avstängd

Nu när Moore's lag saktar ner, kan dom inte göra en processor med 1000 kärnor?

Permalänk
Medlem

@rektor: Det finns redan. Kallas GPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s teknikchef Mark Papermaster berättar för EE Times att TSMC:s 7nm+ framförallt ska erbjuda förbättrad energieffektivitet medan prestandavinsterna, i sammanhanget klockfrekvenser, blir "blygsamma".

Finns ingenting i citatet som säger att det specifikt är TSMC:s 7nm+ som åsyftas, utan 7nm+ med EUV generellt.

Looking ahead, a 7-nm-plus node using extreme ultraviolet lithography (EUV) will “primarily leverage efficiency with some modest device performance opportunities,” he said in the interview.

AMD har tidigare sagt att de kan tänka sig att använda Samsungs process.

After Rome, the next step in AMD's server processor roadmap is a product called "Milan" that will be based on the company's "Zen 3" processor architecture and will be manufactured using a "7nm +" technology. When I asked AMD if this meant TSMC's 7nm + technology, a spokesman provided me with the following statement:

Based on Samsung's advanced technology roadmap, we expect to continue working closely with them to evaluate their offerings at 7nm and below.

Med tanke på att de plötsligt började tillverka RX590 hos Samsung också så är det inte helt osannolikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Zen 3 kan innebära ett ordentligt prestandahopp i praktiken om DDR5 minnen kommer in i bilden eftersom Zen påverkas ganska mycket av minneshastigheten till skillnad från Intel som inte skalar särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Zen 2 kommer definitivt vara snabbare än nuvarande Zen+ men kanske inte så mycket snabbare som vissa hoppas eller tror. Tror dock inte AMD går om Intel i enkeltrådsprestanda ännu men skillnaden kommer snart vara så liten att det blir ännu svårare att berättiga Intels uppblåsta prissättning.

En del får ibland för sig 5GHz osv... Jag tror att en realistisk förhoppning är i princip IPC paritet med Intel och boost hastigheter runt 4.5GHz. Får vi det så är jag nöjd med releasen. Jag har kört en 1950X efter 10-15 senaste åren uteslutande Intel och ja, jag kunde fått lite mer fps med en Intel. Men jag har kunnat spela allt jag velat spel utan att reta mig på prestandan och när jag utvecklar och kör VM's så har jag prestanda som är i en helt annan liga än jag hade haft med en Intel processor i samma prisklass.

Sedan ungarna som tagit över mina äldre system sitter på typ 4790K, 2600K osv med R9 390 kort och de kan spela allt de vill också utan att jag hör dem klaga. Visst, det är mest CS:GO, Fortnite, lite Battlefield, PUBG osv. Men en del köper galet dyra system och spelar typ Fortnite och Dota2 på dem sedan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Zen 2 kommer definitivt vara snabbare än nuvarande Zen+ men kanske inte så mycket snabbare som vissa hoppas eller tror. Tror dock inte AMD går om Intel i enkeltrådsprestanda ännu men skillnaden kommer snart vara så liten att det blir ännu svårare att berättiga Intels uppblåsta prissättning.

Blir det så som du säger så räcker det gott och väl för mig. Har inget emot att CPUn är 5% långsammare om 3700X skulle kosta som 2700X dvs runt 3300-3500kr och 8700K fortsätter kosta 5000+kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En del får ibland för sig 5GHz osv... Jag tror att en realistisk förhoppning är i princip IPC paritet med Intel och boost hastigheter runt 4.5GHz. Får vi det så är jag nöjd med releasen. Jag har kört en 1950X efter 10-15 senaste åren uteslutande Intel och ja, jag kunde fått lite mer fps med en Intel. Men jag har kunnat spela allt jag velat spel utan att reta mig på prestandan och när jag utvecklar och kör VM's så har jag prestanda som är i en helt annan liga än jag hade haft med en Intel processor i samma prisklass.

Sedan ungarna som tagit över mina äldre system sitter på typ 4790K, 2600K osv med R9 390 kort och de kan spela allt de vill också utan att jag hör dem klaga. Visst, det är mest CS:GO, Fortnite, lite Battlefield, PUBG osv. Men en del köper galet dyra system och spelar typ Fortnite och Dota2 på dem sedan.

DotA 2 i konsistent höga fps (100+) är väldigt krävande och extremt bunden till enkeltråd prestanda och minneshastigheter pga source 2 motorn.

Exempelvis räckte inte mitt 4770k och 1080ti att hålla 144fps i team fights i 1080p. Dippar enda ner till 65 fps vilket är jävligt störande.

När jag nu uppgraderat till överklöockat 9700k med snabba ddr4 får jag aldrig sådana dippar, utan den är konsekvent över 144 fps. Och spelar med en tävlingsspel med 144 hz eller snabbare skärm så behövs riktigt snabba CPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

EUV har ju varit en svår teknik att bemästra... den är nästan kvantdatorn eller fusionsreaktorn vi alla vänta på i 30 år... och lär vänta 30 år till på (även om enkla grunder och så finns idag till båda), ska ju EUV faktiskt leverera sitt nu.

Har för mig man läste om EUV som nästa mål för nästan 10 år sedan, men den fungerade inte som planerat. De hoppades på 200W laser för ganska exakt 10 år sedan... och jag vill minnas då man hade jobba på det sedan 1990 talet. Som det är nu, kanske... de får det 2019-2020 ish. Tror dock att 7nm och 7nm+ är mer tecken på att man inte siktar på att nå andra planeter med tekniken (man siktar inte högt), utan man gör små förbättringar och hoppas på sikt mogna tekniken istället. Låter som en feg väg, men det är nog mer vettig, än att sitta med brallorna nere som Intel gör just nu.

Intel verkar vara ännu mer efter själva (eller iaf de också):
https://www.extremetech.com/computing/276376-intel-reportedly...

I den är en rätt fin graf som hade passat denna artikeln bra också:
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2018/09/TSMC-Improvements-640x254.png
Det är väldigt små förbättringar man väntar med 7+ och frågan är hur det kommer skala med så stora kretsar man trots allt vill göra (GPUn då).

Kort sagt EUV är en hel ny grund, och den är knappt ens själv i beta stadiet verkar det som. Så jag förstår att de inte vågar lova mycket för en så instabil och ny teknik.

En bild från en annan tråd här på forumet säger mer än man kan tro:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/09/Intel-AMD-CPU-Market-Share_1.png

Om den verkligen stämmer så leder AMD marknaden något enormt redan, och har 1 år kvar innan Intel ens kan lansera 10nm... och AMD ska lansera en ny nod och ny gen CPUer redan där. Intel CPUer må vara snabbare... men det är Bugatti över en Audi också... är det värt det dock?

Njae. Den grafen visar försäljningar mellan Juni och October i år. Inte marknadsandelar i stort som Intel ännu dominerar.

Skrivet av rektor:

Nu när Moore's lag saktar ner, kan dom inte göra en processor med 1000 kärnor?

Moores lag har varit icke existerande i snart fem år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Finns ingenting i citatet som säger att det specifikt är TSMC:s 7nm+ som åsyftas, utan 7nm+ med EUV generellt.

Sen ja, nu när AMD är "fria" från GloFlo kan de ju välja den tillverkare de vill. Det är dock rätt stor kostnad och tid att designa om från en TSMC nod med 7nm, vs en "upphottad" nod av samma typ.
Men jag tror säkert de titta på alternativ... de borde de göra.

Skrivet av Radolov:

Med tanke på att de plötsligt började tillverka RX590 hos Samsung också så är det inte helt osannolikt.

Är det bekräftat?
Har inte lyckats få någon info om detta själv, utan mer antagit det var GloFlo enligt andra poster.

Skrivet av Xinpei:

Njae. Den grafen visar försäljningar mellan Juni och October i år. Inte marknadsandelar i stort som Intel ännu dominerar.

En graf visar försäljning mellan dessa ja. En annan vissa marknadsandelar (troligen lokalt i deras mätning).
Tror säkert Intel levererar alla Xeons de kan... då de tjänar mer på dem. Det hjälper dock inga i detta forum...

Men OEM har ju också gått över mer och mer mot AMD burkar i sina erbjudande, så helt udda känns det inte.
Som sagt, H2 2019 förväntas Intel ha igång sin 10nm. Att sitta o tro att alla bara rullar tummarna och väntar på Intels CPUer tills dess... tror jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen ja, nu när AMD är "fria" från GloFlo kan de ju välja den tillverkare de vill. Det är dock rätt stor kostnad och tid att designa om från en TSMC nod med 7nm, vs en "upphottad" nod av samma typ.
Men jag tror säkert de titta på alternativ... de borde de göra.

Och som vi vet så är frihet slaveri. Deras IO die tillverkas hos globalfoundries (och det är bekräftat av AMD själva) och med tanke på att de är massiva och kommer användas i förmodligen alla konsoler, alla servrar, alla laptops så har de mer än tillräckligt att göra. Var resten kommer från spelar inte så stor roll för dem.

Skrivet av Paddanx:

Är det bekräftat?
Har inte lyckats få någon info om detta själv, utan mer antagit det var GloFlo enligt andra poster.

Inget mer än länken jag gav förut då en AMD representat svarade på en fråga som techpowerup ställde. Jag har inte sett det någon annanstans, men förstår inte varför techpowerup eller AMD skulle ljuga om en sådan sak.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det här rätt betyder det att AMDs "7nm+" motsvarar intels "10nm". Intel har alltså ännu ett tag på sig innan dom blir omsprungna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Va? Nu har du dragit det för långt. Det jag uppfattar det som är att Zen 3 på 7nm+ kommer erbjuda ungefär samma prestanda som Zen 2 på 7nm medan den får en högre energieffektivitet. Ingenting i uttalandet säger att Zen 2 kommer vara lika snabb som Zen+, han pratar bara om Zen 2 vs. Zen 3. Självfallet kommer Zen 2 vara snabbare än Zen+ då de går från 12(14?)nm till 7nm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Va? Nu har du dragit det för långt. Det jag uppfattar det som är att Zen 3 på 7nm+ kommer erbjuda ungefär samma prestanda som Zen 2 på 7nm medan den får en högre energieffektivitet. Ingenting i uttalandet säger att Zen 2 kommer vara lika snabb som Zen+, han pratar bara om Zen 2 vs. Zen 3. Självfallet kommer Zen 2 vara snabbare än Zen+ då de går från 12(14?)nm till 7nm.

Åsså läser man det man svarar på innan man skriver...

Tips. Sista meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Åsså läser man det man svarar på innan man skriver...

Tips. Sista meningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, jag missade din dubbelnegering.

Permalänk
Medlem

Blir onekligen ett spännande 2019 på hårdvarufronten. Vore så jädra fint att få ett AMD system igen, sist var när de släppte Athlon 64 CPU:erna, när nu det var?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Blir onekligen ett spännande 2019 på hårdvarufronten. Vore så jädra fint att få ett AMD system igen, sist var när de släppte Athlon 64 CPU:erna, när nu det var?

Har redan laddat upp med 2700X för att lära mig alla "quirks" med plattformen innan 3700X som jag verkligen ser fram emot

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||