Permalänk
Medlem

Gaming Dator 40-45k 2080TI 9900k

Tjenare!

Nu har det gått 4 år sedan jag köpte min nuvarande dator och har darför börjat att fundera på en ny.
Jag hade tänkt att köpa allt ifrån inet, och sedan låta dem bygga ihop den.
Den kommer användas för krävande spel i 1440p och ev, lite streaming.

Här är något jag slängde ihop bara för att ha något att utgå ifrån.

Finns det något som kan bli bättre, är det några komponenter som inte funkar eller är bra med varandra etc?
Tacksam för all hjälp jag får.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094282/

Edit: Byt CPU-kylaren, chassi, SSD och PSU.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt nätaggregat från Seasonic.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag hade köpt nätaggregat från Seasonic.

Finns det någon speciell anledning till varför, och isåfall vilken?

Permalänk
Medlem

Om du ska ändå spendera så mycket pengar så borde du köpa en bättre CPU-kylare då processorn kräver bra kylning.

Sen så borde 16GB minne räcka, men om du känner att det inte räcker till så kan du uppgradera i framtiden när priserna är ännu lägre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du ska ändå spendera så mycket pengar så borde du köpa en bättre CPU-kylare då processorn kräver bra kylning.

Sen så borde 16GB minne räcka, men om du känner att det inte räcker till så kan du uppgradera i framtiden när priserna är ännu lägre.

Tips på CPU kylare? Jag har ingen speciel koll på CPU kylare, vore schyst!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kylaren är nu ändrad, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

Finns det någon speciell anledning till varför, och isåfall vilken?

Finner att de håller högsta kvalitet och så slipper man rebrands där andra märken tar in seasonic som underleverantör och sedan döper det till "GAMINGMÄRKE X" och tar mer betalt i onödan.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Startale: Vad har du för budget?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

750D är ett stort torn du inte kommer kunna fylla och är utdaterat jämfört med tex Fractal Design R5 / R6.

Motherboard har endast 8 pin CPU power.

RM750X räcker gott och väl.

Är själv partiskt till Noctua D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Finner att de håller högsta kvalitet och så slipper man rebrands där andra märken tar in seasonic som underleverantör och sedan döper det till "GAMINGMÄRKE X" och tar mer betalt i onödan.

vilken isåfall bör jag välja? är https://www.inet.se/produkt/6902420/seasonic-focus-plus-850w-... ett bra alternativ?

Skrivet av Aeig:

@Compulsive: Vad har du för budget?

Mvh

tjenare, budgeten ligger väll runt 40-45k men skulle något få det till 46k så skulle det inte göra någon speciel skillnad

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett annat chassi med bättre ventilering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

750D är ett stort torn du inte kommer kunna fylla och är utdaterat jämfört med tex Fractal Design R5 / R6.

Motherboard har endast 8 pin CPU power.

RM750X räcker gott och väl.

Är själv partiskt till Noctua D15.

Bytte chassi till ett Fractal Design Define R6 Blackout Tempered Glass
Har du något tips på annat motherboard isåfall?

Permalänk
Medlem

@Sinery: Jag är benägen att instämma i det du skriver, min åsikt är att paketet TS har satt ihop inte är särskilt balanserat eller genomtänkt som helhet.

Om datorn skall hålla i 3-4 år igen så hade jag tittat på X299 för Intel eller X399 för AMD, särskilt med en budget på 40-45'.

Vad är det för skärm du skall spela på TS? Vilka spel? Är högre FPS viktigare än bra bildkvalité? Är förhoppningen att även denna datorn skall fungera bra i 4 år?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har valt onödigt dyra komponenter och väldigt mycket dyr lagring.
Du kan få samma spelprestanda för Ca 8000:- billigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Sinery: Jag är benägen att instämma i det du skriver, min åsikt är att paketet TS har satt ihop inte är särskilt balanserat eller genomtänkt som helhet.

Om datorn skall hålla i 3-4 år igen så hade jag tittat på X299 för Intel eller X399 för AMD, särskilt med en budget på 40-45'.

Vad är det för skärm du skall spela på TS? Vilka spel? Är högre FPS viktigare än bra bildkvalité? Är förhoppningen att även denna datorn skall fungera bra i 4 år?

Mvh

Tjenare, det är precis darför jag är här för att fråga om hjälp!
Allt ni kan hjälpa mig med är uppskattat.

Vad hade du ändrat? och isåfall vad hade du ändrat till.

Har två gamla 27" 1440p skärmar med 144HZ.

Spel kommer vara allt möjligt, från WoW, dota2, battlefield 5, och kommande spel som Metro Exodus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker du har valt onödigt dyra komponenter och väldigt mycket dyr lagring.
Du kan få samma spelprestanda för Ca 8000:- billigare.

Vad hade du valt istället? känner att 1TB SSD känns väldigt lite i dagsläget då ett spel kan ta väldigt stor plats, vilket är varför jag valt att köra 2TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

Tjenare, det är precis darför jag är här för att fråga om hjälp!
Allt ni kan hjälpa mig med är uppskattat.

Vad hade du ändrat? och isåfall vad hade du ändrat till.

Har två gamla 27" 1440p skärmar med 144HZ.

Spel kommer vara allt möjligt, från WoW, dota2, battlefield 5, och kommande spel som Metro Exodus.

Först och främst så instämmer även jag i att du har valt väldigt dyr lagring, om du inte skall skriva stora mängder data är skillnaden på en SATA SSD och en NVMe disk omärkbar nästintill.

Jag hade övervägt en 4K skärm om inte frekvens är viktigast utan bildkvalité, om frekvens är viktigare så hade jag fortsatt på 1440P 144Hz.

Jag hade bytt chassi, det är onödigt stort och föråldrat.

Nätdelen är inte särskilt bra för vad den kostar, även onödigt hög effekt.

För klen kylare för 9900K om du ska överklocka, även om jag hade gått på X299 eller X399 med budgeten du har.

Moderkort beror på vad du vill göra, om du bara ska köra allt i stock kan du ta ett billigare, ska du överklocka kraftigt behöver du ett dyrare.

Hur länge ska datorn vara relevant?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Först och främst så instämmer även jag i att du har valt väldigt dyr lagring, om du inte skall skriva stora mängder data är skillnaden på en SATA SSD och en NVMe disk omärkbar nästintill.

Jag hade övervägt en 4K skärm om inte frekvens är viktigast utan bildkvalité, om frekvens är viktigare så hade jag fortsatt på 1440P 144Hz.
Kommer att använda mina nuvarande skärmar tills dem ger upp.

Jag hade bytt chassi, det är onödigt stort och föråldrat.
Chassit är bytt till ett fractal design R6.

Nätdelen är inte särskilt bra för vad den kostar, även onödigt hög effekt.
PSUn är bytt till ett seasonic 750W platinum.

För klen kylare för 9900K om du ska överklocka, även om jag hade gått på X299 eller X399 med budgeten du har.
Kommer inte att överclocka. Tips på nytt moderkort isåfall?

Moderkort beror på vad du vill göra, om du bara ska köra allt i stock kan du ta ett billigare, ska du överklocka kraftigt behöver du ett dyrare.

Hur länge ska datorn vara relevant?
3-4 år.
Mvh

nuvarande: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12093991/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

Vad hade du valt istället? känner att 1TB SSD känns väldigt lite i dagsläget då ett spel kan ta väldigt stor plats, vilket är varför jag valt att köra 2TB.

Istället för Samsung 970 EVO 2TB

Samsung 970 EVO 250GB (för OS)
2x Samsung 860 EVO 1TB

Nästan 1500kr billigare

Istället för ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING

ASUS ROG MAXIMUS XI

Något dyrare men har lite mer möjligheter.

Istället för be quiet! Dark Rock 4

Noctua NH-D15 eller Corsair Hydro H115i PRO

Vissa gillar vatten, andra luft. H115i PRO har låg ljudnivå men är dyrare.

Permalänk
Medlem

@Startale: Detta hade jag köpt om du ska ha Z390 och 9900K.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094006/

Du måste byta moderkort, det ASUS kortet du har valt är inte bra för 9900K, VRM är för dålig för att kunna överklocka med och förvänta sig att det ska fungera bra 24/7 i flera år.

Spola fram till 21:10.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen så otroligt mycket lagring?

Tyvärr kommer inte Inet att vilja montera kylaren du valt då det finns risker när man ska transportera datorn med en så tung kylare monterad. Så antingen får du montera den själv (jag hade då valt "Pro"-varianten för hundralappen till) alternativt köra på vattenkylning. Såhär hade jag gjort:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094016/

Bättre och billigare (dock 500GB mindre SSD). I nio fall av tio kommer du inte märka skillnad mellan 970 Evo och 860 Evo.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Aeig: tjenare, skulle du säga att detta ser bättre ut isåfall? Är det något mer jag bör ändra?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094031/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

Vad hade du valt istället? känner att 1TB SSD känns väldigt lite i dagsläget då ett spel kan ta väldigt stor plats, vilket är varför jag valt att köra 2TB.

Det är ju mycket personligt vad man behöver. För dessa pengar hade jag kört på detta paket. Och sparat resten av pengarna till uppgradering i framtiden 2TB räcker gott och väl för mig.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094037/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Startale: Varför envisas du med fyra RAM stickor? Kommer bli svårare att få upp i frekvens, bättre med 2 stickor på 3600MHz eller 2 stickor på 3200MHz.

WD Red är i grund och botten en NAS disk, WD black har bättre prestanda, om du överväger den så kan du också titta på IronWolf serien.

Platinum över 100W på Focus+ är meningslöst, om det inte finns någon särskild anledning till att du tvunget vill ha just det nätagget, det är dessutom dyrare.

960 Evo disken är inte M.2 och dyrare än WD blue SSDn i mitt paket, du får onödigt kablage och den tar plats.

Kylaren är på gränsen, om du ska köra 9900K och överklocka så kommer du få problem med en luftkylare, vatten är nästan ett måste, custom loops har svårigheter över 5,0 GHz, den Corsair kylaren som låg i korgen är riktigt grym och marknadens bästa AIO just nu.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

den Corsair kylaren som låg i korgen är riktigt grym och marknadens bästa AIO just nu.

Detta är mycket stora ord, kan du vänligen utveckla detta påstående?

Du syftar på Corsair Hydro H115i RGB Platinum nu, eller hur? Nog för att den är bra (jag funderar själv på den) men det är ju inte ens en 360 aio? Borde finnas något 360 aio som levererar bättre än H115i platinum kan jag tycka?

Sedan går det väl att ifrågasätta aio över luft också men här verkar redan trådskaparen bestämt sig helt enkelt. (han är inte lika velig som mig)

Riktig dataporr här i övrigt, skön inköpslista men dyrt...

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tjenare! Är det något jag missat nu, eller ser det bra ut?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094105/

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag borde varit tydligare, du har rätt i att det kan finnas 360 varianter som är bättre, men designmässigt är den bäst, den slår flera st 360 i tester, hoppas Corsair släpper en 360 variant med samma block.

Som helhet är den överlägsen, tysta fläktar, bästa blocket, RGB, what more could a man want : )

Inte fy skam att ligga 3c efter EK predator 360 på balanced : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Startale: Ser optimalt ut, jag hade gått på 850W nätagg om du skall överklocka 9900K och / eller ditt RTX kort, 750W skall räcka enligt spec. men jag har varit med om att OCP löser ut vid OC så är ingen nackdel att gå upp i effekt, då var det ett 850W Seasonic Prime Titanium som löste : ) 1000W gick bra.

Om du vill lyxa till det så kan du köpa en av dom dyrare RTX modellerna för RGB, men prestandan är likvärdig, dom "bästa" är EVGA FTW3, Asus STRIX, och Gigabyte Aorus Extreme kortet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tjenare, om jag inte ska överclocka 9900n eller grafikkortet, så räcker det som jag har just nu eller?