Intels satsning på grafikkort heter "Xe" – lanseras år 2020

Permalänk
Melding Plague

Intels satsning på grafikkort heter "Xe" – lanseras år 2020

Under Intels 2018 Architecture Day avslöjas namnet på processorjättens grafikkort. Uppställningen ska gå under namnet "Xe" och täcka såväl integrerade som dedikerade lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt genus-progressivt, intel.

Ska bli intressant att se hur dedikerade kort jämför sig med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bättre än sist. Hade ett Intel 740 agp-kort för många år sedan, och även om jag tyckte att det var prisvärt vid sin tid, så fick det mycket negativa recensioner.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Intel har på fötterna nu så vi kan få ner de löjliga priserna från Nvidia.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Bra! Då väntar vi bara på att nvidia ska erbjuda CPUer också, av symmetriskäl.

Permalänk
Medlem

Hur ska man uttala det här då? X E, kse eller exe?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra! Då väntar vi bara på att nvidia ska erbjuda CPUer också, av symmetriskäl.

De har redan CPUer: Tegra

Men du tänkte väl på desktop. Nu tror jag inte att de kommer få en x86 licens av Intel, men skulle behövas andra arkitekturer som ARM på skrivbordet.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hur ska man uttala det här då? X E, kse eller exe?

X to the power of e, om man ska gå efter hur det ser ut på bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hur ska man uttala det här då? X E, kse eller exe?

"See"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hur ska man uttala det här då? X E, kse eller exe?

Förmodligen som bokstaven Z på amerikansk engelska (alltså "zee" uttalat på engelska, inte "zed").

Permalänk
Medlem

Så det blev som jag hela tiden trodde. Nu är det nog en hel del som får äta upp sitt "Nej, intel kommer inte göra konsumentgrafikkort"-skitsnack.

Jag hoppas verkligen att det går bra för Intel i segmentet. Den absoluta drömmen vore om de blir bättre än Nvidia och väljer Freesync, så att G-sync blir marginaliserat. Detta för att den öppna standard som Freesync är skall segra över proprietära G-sync. Det tycker jag vore mumma

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Spännande med lite mer konkurrens! Förhoppningsvis bidrar det till både utveckling och en bättre prissättning.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

@deltascu: Alternativt att Zhaoxin (https://en.wikipedia.org/wiki/Zhaoxin) som är en "avknoppning" av VIA börjar sälja lösa processorer och passande moderkort i resten av världen, alternativt att VIA säljer dem under eget namn.
Behövs lite mer konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Spännande med lite mer konkurrens! Förhoppningsvis bidrar det till både utveckling och en bättre prissättning.

Det bör det göra. Intel är kapitalstarka som satan så de har råd att kraftigt subvensionera sitt intåg i det yppersta prestandasegmentet ett bra tag. Jag ser framför mig hur de kommer leverera 2080TI-prestanda för 4500-5000Kr och riktigt dra ner byxorna på Nvidia.

Sen när de börjat få marknadsandelar så höjer de nog succesivt priserna, så brukar det vara. Men just intåget på marknaden tror jag kommer ske med buller och brak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det bör det göra. Intel är kapitalstarka som satan så de har råd att kraftigt subvensionera sitt intåg i det yppersta prestandasegmentet ett bra tag. Jag ser framför mig hur de kommer leverera 2080TI-prestanda för 4500-5000Kr och riktigt dra ner byxorna på Nvidia.

Sen när de börjat få marknadsandelar så höjer de nog succesivt priserna, så brukar det vara. Men just intåget på marknaden tror jag kommer ske med buller och brak.

Intel billigt? Javisst ja. Vi kommer nog se motsvarande kort från intel ligga på priser runt Nvidia * 1,2 ish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Intel billigt? Javisst ja. Vi kommer nog se motsvarande kort från intel ligga på priser runt Nvidia * 1,2 ish

Inte om de vill ta marknadsandelar från en ny marknad de ska vara med i

Permalänk
Medlem

Det börjar äntligen komma nya intressanta tekniker från Intel än det varit på ett långt tag. De ska få mycket beröm för det.

Det vore kul att se hur bra/billig konsol de skulle kunna göra med en CPU+GPU lösning.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de uttryckligen även siktar på entusiastsegmentet, stort behov av konkurrens där i nuläget.

Permalänk
Medlem

Äntligen, Det behövs mer konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Intel billigt? Javisst ja. Vi kommer nog se motsvarande kort från intel ligga på priser runt Nvidia * 1,2 ish

Hur hade du tänkt att de skulle slå sig in på marknaden med en sådant erbjudande? "Köp våra kort. Samma prestanda som Intel men 1.2X dyrare". Man måste vara en fullkomlig idiot för att tycka att det är ett bra erbjudande.

Det intel har är dels ett extremt behov av att snabbt som fan roffa åt sig en stor marknadsandel, och dels kapital nog att kraftigt subvesionera sitt intåg, så varför skulle de låta bli?

Att intel är out of this world svindyra på CPU-marknaden är "för att de kan". De har kraftigt dominerande marknadsandelar och kraftigt dominerande Mindshare. Intel eller något annat för den delen har ju knappast i sin affärsplan att de skall vara dyra för sakens skull, utan prissättningen handlar om dominans.

På grafikkortsmarknaden kommer de vara en underdog när de lanseras. De kommer behöva sockra sitt erbjudande och ge konsumenter ett gott skäl att köpa dem, och att ge Nvidia-prestanda fast 1.2X pengarna är ett mycket dåligt erbjudande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Intel billigt? Javisst ja. Vi kommer nog se motsvarande kort från intel ligga på priser runt Nvidia * 1,2 ish

Skrivet av Spawnbadboy:

Inte om de vill ta marknadsandelar från en ny marknad de ska vara med i

Jag tror också på att vi kommer se billigare kort från Intel, just precis som Spawn påpekar vill Intel knyta åt sig marknadsandelar. Intel är knappast så att de går +/- 0 så de har råd att göra liten till ingen vinst de första åren, det är nog kalkylerat i budget på en mer långsiktig plan.

Det enda som talar emot detta är om deras kort skulle knäppa både Nvidia och AMD på näsan rejält, men det har jag otroligt svårt att se att de gör på så kort tid. Nu har de garanterat arbetat på grafikdelen innan Raja kom in bilden, men tror ändå knappast på att det kommer bli någon revolution annat än på prisfronten.

Jag är försiktigt positiv till detta, det enda farhågan för konsumentkorten är hur väl de kommer att fungera med spel och andra 3d-applikationer från lansering. Även om de hårdvaru- och arkitekturmässigt kanske är bra produkter så lär det gissningsvis inte bara vara att "trycka på en knapp" för utvecklarna för att få till optimerade och väl fungerande drivrutiner.

Men, 2020 kommer att bli ett intressant år!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Spännande!

Ser också verkligen fram emot om Intel kan lyckas konkurrera med nVidia i prestandasegmentet (AMD är ju helt kass och oförmögen där). Skulle verkligen behövas konkurrens på detta området!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det blev som jag hela tiden trodde. Nu är det nog en hel del som får äta upp sitt "Nej, intel kommer inte göra konsumentgrafikkort"-skitsnack.

Jag hoppas verkligen att det går bra för Intel i segmentet. Den absoluta drömmen vore om de blir bättre än Nvidia och väljer Freesync, så att G-sync blir marginaliserat. Detta för att den öppna standard som Freesync är skall segra över proprietära G-sync. Det tycker jag vore mumma

Xe-Sync

Permalänk
Medlem

Mycket X nu. RX, RTX och så Xe. Gillar att iallafall AMD också ryktas införa samma numrering som Nvidia. RX3080 mot RTX3080 mot Xe3080. Kul och världsligt tydligt för oss konsumenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur hade du tänkt att de skulle slå sig in på marknaden med en sådant erbjudande? "Köp våra kort. Samma prestanda som Intel men 1.2X dyrare". Man måste vara en fullkomlig idiot för att tycka att det är ett bra erbjudande.

Det intel har är dels ett extremt behov av att snabbt som fan roffa åt sig en stor marknadsandel, och dels kapital nog att kraftigt subvesionera sitt intåg, så varför skulle de låta bli?

Att intel är out of this world svindyra på CPU-marknaden är "för att de kan". De har kraftigt dominerande marknadsandelar och kraftigt dominerande Mindshare. Intel eller något annat för den delen har ju knappast i sin affärsplan att de skall vara dyra för sakens skull, utan prissättningen handlar om dominans.

På grafikkortsmarknaden kommer de vara en underdog när de lanseras. De kommer behöva sockra sitt erbjudande och ge konsumenter ett gott skäl att köpa dem, och att ge Nvidia-prestanda fast 1.2X pengarna är ett mycket dåligt erbjudande.

Nu har du råkat skriva Intel två gånger när du menar Nvidia, och jag kunde inte längre hålla mig för att rätta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Mycket X nu. RX, RTX och så Xe. Gillar att iallafall AMD också ryktas införa samma numrering som Nvidia. RX3080 mot RTX3080 mot Xe3080. Kul och världsligt tydligt för oss konsumenter!

Skickades från m.sweclockers.com

xxx!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu har du råkat skriva Intel två gånger när du menar Nvidia, och jag kunde inte längre hålla mig för att rätta dig.

Du skulle sett du det såg ut innan jag gick in och redigherade mina inlägg Men jag få tydligen inte med allt.

Det jag menar är såhär:

Intel kan inte slå sig in på marknaden om de är dyra. De måste erbjuda ett lägre pris än Nvidias motsvarigheter, typ 4500Kr för 2080TI-prestanda.

För varför i hela friden skulle någon köpa Intel om Nvidia är bättre än dem, och billigare?

Nog för att Intel har en lojal kundbas, men det räcker inte, utan här gäller det för dem att slå sig in på marknaden med murbräcka och erbjuda billiga kort som smäller Nvidia på fingrarna. Och de har kapital att göra det. De har ex mycket stor "war chest", så att de skulle låta bli den ser jag som helt osannorlikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mer gpu konkurrens på marknaden åt folket!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Så det blev som jag hela tiden trodde. Nu är det nog en hel del som får äta upp sitt "Nej, intel kommer inte göra konsumentgrafikkort"-skitsnack.

Jag hoppas verkligen att det går bra för Intel i segmentet. Den absoluta drömmen vore om de blir bättre än Nvidia och väljer Freesync, så att G-sync blir marginaliserat. Detta för att den öppna standard som Freesync är skall segra över proprietära G-sync. Det tycker jag vore mumma

Att Intel väljer Adaptive Sync (Freesync) är ju ingen hemlighet, det har de talat om länge.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nog för att Intel har en lojal kundbas, men det räcker inte

Precis, särskilt eftersom även Nvidia har en mycket lojal kundbas.

För övrigt är Intel verkligen inga mästare på grafikdrivrutiner (till Windows, för deras iGPU:er), så personligen kommer jag högst sannolikt hålla mig undan i början, tills de blivit varmare i kläderna.

Visa signatur

5950X, 3090