Permalänk
Skrivet av Sasser:

För att Intel är fortfarande lite vassare när det kommer till spelande / högre IPC.

Det där är en sanning med modifikation (en pålitlig lögn). De som t.ex strömmar borde kolla den här testen av Gamers Nexus ur ett strömmings perspektiv för tittaren. Ganska stor skillnad på Ryzen 7 2700x och i7 8700k.

Ska man spela i 720p eller 1080p och inte ha något annat än spelet uppe på datorn är det absolut Intel. Men efter klivet upp till 1440p eller flera öppna program är skillnaden minimal om ens till Intels fördel. Alla speltester idag är i 99% av fallen syntetiska. Tror inte det är många som sitter och spelar utan webbläsare eller voice chat etc igång. Fler trådar har större betydelse än många tror även om ett spel inte är tok optimerat för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror tvärt om, nästa generation kommer att dra mindre ström vid samma kärnantal och frekvens för det är ju det som är den stora vinsten med att krympa tillverkningsprocessen.
Det bör alltså finnas marginaler för ökad frekvens utan att öka effekten om man använder samma antal kärnor.
En krympt process innebär också att man kan få plats med fler kärnor och exakt hur man kombinerar egenskaperna får vi se men det lär inte stämma att kategoriskt säga att cpuerna drar mer effekt för att frekvensen ökar om man jämför med de äldre för det är mer komplext än så.

Ryktena om Ryzen på 7nm visar dock på ett ökat kärnantal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad menar du? Det finns väl ingen nodförminskning tidigare som lett till sämre hastigheter? 45nm var ett stort hopp åt rätt håll, likaså 32nm. 22 och 14nm bjöd även de på förbättringar. Varför skulle 7nm vara annorlunda? Dessutom sägs det att TSMCs 7nm är specad just flr höga frekvenser, till skillnad från GFs 14/12nm som AMD använder idag. Vad det leder till i praktiken återstår att se, men sämre har jag svårt att tro

Eh jo!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Ryktena om Ryzen på 7nm visar dock på ett ökat kärnantal...

Ja det lär komma men man får ju jämföra på rätt sätt och välja 4/8 kärniga modeller av de nya, det är klart att det går att jämföra "värst mot värst" mellan olika serier men det är inte intressant och jag har svårt att tro att de nya cpuerna på något sätt skulle vara mindre energieffektiva, man bör räkna joule per instruktion eller nått annat som ger en vettig jämförelse än att se på maximalt uppnåbar förbrukning på en krets.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Utveckla gärna, istället för att bara säga emot mina exempel med ett "Eh jo!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det lär komma men man får ju jämföra på rätt sätt och välja 4/8 kärniga modeller av de nya, det är klart att det går att jämföra "värst mot värst" mellan olika serier men det är inte intressant och jag har svårt att tro att de nya cpuerna på något sätt skulle vara mindre energieffektiva, man bör räkna joule per instruktion eller nått annat som ger en vettig jämförelse än att se på maximalt uppnåbar förbrukning på en krets.

Läckor visar att det inte ens finns några 4/8-modeller, annat än kanske nere på Athlon-nivå. Ryzen 3 ska tydligen bli 6/12 (fast jag tror det lika gärna kan bli 6/6 också.)

Men visst, vad man jämför med varierar så klart med vad man vill jämföra. Vill man jämföra prestanda "per kärna" så jämför man så klart två produkter med samma antal kärnor även om de hamnar i olika produktsegment, precis som man kanske jämför en i3-8350K med en i5-7600K.

Vad som är intressant varierar så klart. För mig är det mer intressant att jämföra hur mycket man får för pengarna före mot efter, eller Intel mot AMD - för att på det sättet ta reda på vad som är mer prisvärt (här vinner ofta AMD). Det är också till en viss grad intressant att jämföra värst mot värst, för att jämföra vad som är det bästa man kan få (här vinner ofta Intel).

För dig är det kanske mer intressant att jämföra kärna för kärna, men det är inte en universell sanning på något sätt att det är det enda som är intressant.

Till exempel, vad ska man t.ex. jämföra en Ryzen 7 2700X? På pris är det närmaste en i5-9600K. På kärnantal eller "värst mot värst" så är det en i9-9900K. Båda är giltiga jämförelser på sitt eget sätt. (Nu är det inbördes jämförelse inom AMD vi pratar om, men du förstår nog analogin.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Utveckla gärna, istället för att bara säga emot mina exempel med ett "Eh jo!"

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag vet finns det bara en släppt från Intel på 10nm (Amd 7nm) och den är långt ifrån att konkurrera mot 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Såvitt jag vet finns det bara en släppt från Intel på 10nm (Amd 7nm) och den är långt ifrån att konkurrera mot 14nm.

Eh va? Intel har inte lanserat något på 10 nm än (utöver något mobilt skräp till Kina så det är inte jämförbart med deras produktportfölj på 14 nm). Har du något relevant exempel där en förbättrad produktionsteknik gett sämre prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är la att dom satsar på ny socket när DDR5 kommer samt PCI-E 4.0 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft intel sen långt tillbaka men började själv uppgradera komponenter mest efter att E8500 köpet. Då minns jag att snart därefter släpptes första I7 processorn och när jag ville ha den så gick det inte för man behövde ett nytt moderkort.
Sen dess har det alltid varit så. Jag köpte till exempel I7 4790k och sen fanns det inga fler uppgraderingar till moderkortet. Jag har bara antagit att det varit likadant på AMD sidan hela tiden med.

Den här gången kan jag välja mellan I7 8700k eller Ryzen 2700x. De är nästan likvärdiga prestandamässigt men med intel betalar jag mer, blir "låst" när det gäller moderkortet och får antingen dras med samma processor i några år eller köpa om halva datorn ifall kommande 7nm intel skulle visa sig vara enormt bättre.

Med Amd betalar jag mindre, får nästan samma prestanda, kan dessutom bara sälja cpun och lägga ut mellanskillnaden för att köpa ryzen 3800x(?) och få vara med i 7nm generationen hur billigt o enkelt som helst om det skulle vara så bra som det ryktas. Det här är nånting jag inte kunnat göra tidigare så det är för mig ett självklart val och hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag har haft intel sen långt tillbaka men började själv uppgradera komponenter mest efter att E8500 köpet. Då minns jag att snart därefter släpptes första I7 processorn och när jag ville ha den så gick det inte för man behövde ett nytt moderkort.
Sen dess har det alltid varit så. Jag köpte till exempel I7 4790k och sen fanns det inga fler uppgraderingar till moderkortet. Jag har bara antagit att det varit likadant på AMD sidan hela tiden med.

Den här gången kan jag välja mellan I7 8700k eller Ryzen 2700x. De är nästan likvärdiga prestandamässigt men med intel betalar jag mer, blir "låst" när det gäller moderkortet och får antingen dras med samma processor i några år eller köpa om halva datorn ifall kommande 7nm intel skulle visa sig vara enormt bättre.

Med Amd betalar jag mindre, får nästan samma prestanda, kan dessutom bara sälja cpun och lägga ut mellanskillnaden för att köpa ryzen 3800x(?) och få vara med i 7nm generationen hur billigt o enkelt som helst om det skulle vara så bra som det ryktas. Det här är nånting jag inte kunnat göra tidigare så det är för mig ett självklart val och hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har mindshare och högre marknadsandel än AMD så de har kunnat göra som de vill. Det var ju länge så att AMD i realiteten inte kunde tävla med Intel. Det blev lite "Aha, så du gillar inte Intel's affärsstrategi, vad ska du göra, köpa Bulldozer? lolol!"

Men så som det nu ser ut så är AMD "nära nog" intel i prestanda och då blir det svårare för dem att försvara sig.

Det här med nytt moderkort titt som tätt är inget som någon någonsin uppskattat från intel's sida, utan det har mer varit ett nödvändigt ont för att det saknats val. Sedan blir det ännu mer irritation nu när det visat sig att 9900K till och med går att köra på vissa z170-kort med lite moddning av BIOS.

Dock är det synd att folk verkar tror att det här med moderkortsbyte hit och dit är en guldstandard. Så är det inte. Det är något Intel hittat på för att de har kunnat, och sedan har väl folk trott att det "måste" vara så, snarare än att det är ett rent dick move från Intel's sida för att kränga nya chipset, men då är det ju härligt och bra att AMD nu satt ner foten med besked.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kettlebell:

Uppdatera bios kan jag förstå. Men är det säkert? Låter för bra för att vara sant. Varför skulle någon isåfall köpa intel nu överhuvudtaget om detta stämmer? Det här gör mig förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Endast för CS och ARMA3 ser jag anledning att köpa Intel idag, och då 8350K eller möjligtvis 9600K. I nästan alla andra lägen förespråkar jag AMD för pris/prestanda och prestanda/watt samt framtidsutsikter.

I min butik hade AMD dekstop processorer 8% marknadsandel 2016, senast jag kollade låg den på 36%, och då är processorköpare ofta väldigt fördomsfulla. AMD har lyckats med allt rätt medan Intel skiter i det blå skåpet om och om igen.

Inte förvirrande, men det finns väldigt få anledningar att gå på det blåa laget idag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Endast för CS och ARMA3 ser jag anledning att köpa Intel idag, och då 8350K eller möjligtvis 9600K. I nästan alla andra lägen förespråkar jag AMD för pris/prestanda och prestanda/watt samt framtidsutsikter.

I min butik hade AMD dekstop processorer 8% marknadsandel 2016, senast jag kollade låg den på 36%, och då är processorköpare ofta väldigt fördomsfulla. AMD har lyckats med allt rätt medan Intel skiter i det blå skåpet om och om igen.

Inte förvirrande, men det finns väldigt få anledningar att gå på det blåa laget idag.

Bara undrar, varför just cs och arma 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Men 2020 är ändå rätt långt fram, alltså tänk att man bara kan byta ut cpun till en ryzen 3800x eller vad det nu blir sådär enkelt. Lika enkelt som att byta ut ett grafikkort, inget byte av moderkort, ram minnen. Jag tycker det här är stort. Jag kommer kunna ge min dator helt nytt liv mycket billigare med 7nm. Sen om det skulle visa sig att 7nm är jätte super mycket bättre, ja då är det tur att man hoppa på det tåget om det blir ett så stort gap mellan nuvarande o nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

2020 är faktiskt bara drygt ett år bort så inte så långt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

@kettlebell: Inte för att jag vill förespråka att köpa intel i dagsläget. Men sanningen är att för många spelar detta ingen större roll. De flesta köper inte en ny processor vart eller vartannat år, utan när det väl är dags för nästa uppgradering behöver man byta moderkort ändå. 2020 är trotts allt bara 2 år bort. Jag sitter på ett system från 2012 och kan ej motivera en uppgradering ännu.

En liten fråga man kan ställa på detta resonemang dock. Är detta pga du vet att om du ska uppgradera, måste köpa allt nytt? Eller är det pga du vet att du absolut inte behöver mer prestandan än det du har?

För jag kan hålla med ditt argument om man ser det som att man måste byta allt. Men bara på de senaste 2 åren har det hänt mer inom CPU världen än från 2011 till 2016, dvs 5 år innan. Så är det fel att faktiskt kunna köpa ett bra moderkort (något många inte tänker på, snåla inte på moderkortet om du ska uppgradera sen), och en 1600X tex, och kunna ploppa in en bättre CPU 3 år senare?

Detta kan du ju göra med AMDs löfte, och du skulle få stöd med 2020 års CPUer också om jag inte missat något, och först 2021 kommer de CPUer som inte stöds. Kommer ju finnas enorma mängder uppgraderingsvägar att välja på och det enda det borde kosta dig är en CPU.

Så att motivera kostnaden för en ny CPU när allt annat passar är väl inte mer udda än att motivera en ny GPU när den inte klarar av att spela och allt annat passar? Förstår ärligt inte varför folk vill byta allt hela tiden när nytt moderkort/RAM ger väldigt lite vinst. Vill ni byta PCI-E generation vid var/varannan GPU uppgradering då också eller?

Tror tyvärr att Intel har hjärntvättat många idag att man "måste" byta allt, trots att de själva hade 775 sockeln i all evighet och du kunde uppgradera den väldigt bra. Enda som gynnas på att tänka på "byt allt" är ju Intel, för de vet att du då köper dyrare delar än du behöver "idag" i hopp om att det ska räcka imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Bara undrar, varför just cs och arma 3?

Skickades från m.sweclockers.com

De är extremt fåtrådiga och gynnas mycket av hög IPC/frekvens med då få trådar. AMD är inte där med sina CPUer idag, även om jag inte kan svara på om de kommer dit, är det lite fel att be folk som primärt spelar dessa, att offra denna prestandan i "hopp" om bättre.

Över lag är AMD bra val, men det finns få undantag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kettlebell:

Bara undrar, varför just cs och arma 3?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är två titlar som jag noterat gör större skillnad på processorer än vad normal prestandaindex skulle antyda.

Source motorn är lastgammal, använder endast en kärna och där gäller max prestanda per kärna och oväsentligt hur många kärnor där är. I dagsläget har Intel något mer IPC (instructions per cycle), dvs gör lite mer jobb per MHz och de är ganska villiga att klocka upp runt 5GHz. Så en klockad 8350K (fyrkärnig) ger extremt bra prestanda för pengarna i enkeltrådprestanda, dvs CS.

ARMA 3 vet jag inte riktigt hur motorn är byggs, den nyttjar fler trådar men är väldigt Intel optimerad så där ger Intel processorer generellt mer prestanda än om man jämför med annars motsvarande prestanda AMD. Konstig motor helt enkelt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De är extremt fåtrådiga och gynnas mycket av hög IPC/frekvens med då få trådar. AMD är inte där med sina CPUer idag, även om jag inte kan svara på om de kommer dit, är det lite fel att be folk som primärt spelar dessa, att offra denna prestandan i "hopp" om bättre.

Över lag är AMD bra val, men det finns få undantag.

Jag förstår. Skulle det alltså komma nåt nytt spel idag som använder en tråd istället för flera så är intel bättre eftersom de har mer kraft singeltrådat. Frågan är om det kommer släppas såna spel längre. Fast om man ser till just cs och arma 3 eller ännu äldre spel som är singeltrådiga, då spelar det väl ingen roll om i7 8700k klarar till exempel av 300 fps medan ryzen 2700x klarar av 250? Båda överpresterar ju ändå? Sedan singeltrådat så presterar väl ryzen ändå bättre än en I7 4970k och kanske även 6700k och dessa var redan då mer än tillräckligt för dessa spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En liten fråga man kan ställa på detta resonemang dock. Är detta pga du vet att om du ska uppgradera, måste köpa allt nytt? Eller är det pga du vet att du absolut inte behöver mer prestandan än det du har?

Altså, hade jag idag kunnat uppgradera enbart CPU hade jag nog gjort det. Men min plattform är snart 7 år gammal. Även med AMDs löfte hade jag i så fall senast behövt uppgradera för 3 år sedan. Då hade jag inte tyckt det varit värt det även om jag inte behövt uppgradera allt.

Sedan förutsätter det att jag köpt den nya plattformen precis när den lanserades. Om lanseringen av en ny plattform råkar sammanfalla med när du vill uppgradera ditt system så kan detta vara sjukt nice. Då kan du 3-4 år senare få den nyaste CPUn till samma system. Men sammanfaller det inte helt så kanske det bara är 1 eller 2 år efter inköpet som som sista generationens CPUer till den platformen lanseras. Så bara för att det teoretiskt är 4 år av processorer på samma plattform kanske inte denna cykel sammanfaller med allas uppgraderingscykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Altså, hade jag idag kunnat uppgradera enbart CPU hade jag nog gjort det. Men min plattform är snart 7 år gammal. Även med AMDs löfte hade jag i så fall senast behövt uppgradera för 3 år sedan. Då hade jag inte tyckt det varit värt det även om jag inte behövt uppgradera allt.

Sedan förutsätter det att jag köpt den nya plattformen precis när den lanserades. Om lanseringen av en ny plattform råkar sammanfalla med när du vill uppgradera ditt system så kan detta vara sjukt nice. Då kan du 3-4 år senare få den nyaste CPUn till samma system. Men sammanfaller det inte helt så kanske det bara är 1 eller 2 år efter inköpet som som sista generationens CPUer till den platformen lanseras. Så bara för att det teoretiskt är 4 år av processorer på samma plattform kanske inte denna cykel sammanfaller med allas uppgraderingscykel.

Ja så är det väl på ett ungefär. Men principen är ju att ju mer billigt o enkelt det blir för konsumenten att uppgradera, desto större chans att konsumenten uppgraderar vid behov, sen är "behovet" subjektivt. En annan sak är ifall om att det skulle bli ett jättestort kliv i prestandan. Till exempel att 7nm kommer ut och är så mycket bättre att förra generationen direkt blir helt förlegad. Sen plötsligt släpps även nästa generations playstation/xbox (2019?) vilket direkt leder till att spelens grafik höjs markant till PC med och snart är det nästan ett krav med 7nm cpu/gpu för att spela i 1440p 144hz som man gör nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om man håller sig till AMD så brukar de vara kompatibla så länge man ligger kvar på samma minnestyp, när det kommer nya minnen så slutar i praktiken utvecklingen av cpuer för äldre minnestyper.
Intel har däremot en massa tekniskt omotiverade egenkosnstruerade spärrar som enbart är till för att tvinga fram byte av plattform till en "likadan" med annat namn på samma styrkrets som försetts med något annorlunda mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag förstår. Skulle det alltså komma nåt nytt spel idag som använder en tråd istället för flera så är intel bättre eftersom de har mer kraft singeltrådat. Frågan är om det kommer släppas såna spel längre.

Jag tror inte fler spel som detta kommer, nej. Om det blir så är det väl nån indie titel.
Men tyvärr så kör ju många utvecklare idag på gamla motorer (spelmotor då). Inte alltid de effektivt kan göra om dessa att använda 6+ trådar, utan de brukar ändå i DX11 ha en "main tråd" som blir flaskhalsen. Därför kan du ha under 100% CPU last, men ändå flaskas pga den ensamma tråden slår i taket.

Skulle säga att om du lägger 15kkr+ på resten av datorn, självklart ska du ta den bästa CPUn. Är resten av datorn redan oprisvärd så är väl inte en prisvärd CPU "bästa valet". Du betalar redan dyrt, så du vill nog ha de sista "50 fpsen" i ditt ex. För de flesta kommer de aldrig nå de sista 50 dock, för de köper för klen GPU ändå, eller för dåligt RAM. När du når den skalan så är det mycket man kan tweaka på.

För de flesta så är det bättre dock att tänka mer bredd, och håller då helt med att en 2600X eller nått liknande är klart mer vettig nivå för pengarna med ett vettigt grafikkort. Roliga är ju när man ser 9900k/9700k med ett 1060... som att det är den ultimata speldatorn. Är nästan då på väg mot OEM som Acers färdigbyggda speldator med 3770 och ett Nvidia 740...

Det handlar mao om en balans. En GPU och CPU som kan komplettera varandra bra, i de spel eller arbeten du gör. Och om CPUn är snabb nog att göra det på "1.5 vs 1.4 sek" är totalt skit samma, om du inte sitter där hela dan och väntar på att den ska göra detta. Så alla dessa argument med att desktop blir snabbare anser jag trams, då det krävs att du sitter och jobbar med det för att det ska märkas, något jag inte direkt sett hemanvändaren göra på länge.

Skrivet av kettlebell:

Fast om man ser till just cs och arma 3 eller ännu äldre spel som är singeltrådiga, då spelar det väl ingen roll om i7 8700k klarar till exempel av 300 fps medan ryzen 2700x klarar av 250? Båda överpresterar ju ändå?

Problemet är ju att spel som tex CS faktiskt underpresterar enligt vissa på 200+ FPS. De är så besatta av låg latens i spelet att de gärna sett 400+. Är en kombination på att spelet är väldigt gammalt i sitt tänk (imho) och att det mer är designat att bli fördel om du får ner latensen, istället för grafik/korrekta modeller av människor. Det är på nivån... se 2 pixlar ändras... skjut, iaf när man ser proffsen sitta "5 cm" från skärmen stirrande på enskilda bitar av det.

Men... CS kan också fungera kanon bra på äldre hårdvara, så bästa är kanske inte 8350k, utan kanske en äldre i5a för halva priset, och inte 10-series kort, utan 900 och tidigare då de verkar kunna nå högre FPS i spelet.

Skrivet av kettlebell:

Sedan singeltrådat så presterar väl ryzen ändå bättre än en I7 4970k och kanske även 6700k och dessa var redan då mer än tillräckligt för dessa spel?

Av vad jag kan se, nej Ryzen presterar inte bättre än Haswell eller Skylake. I Cinebench, flyttal, ja, men inte i heltalsprestanda, där spel mm ligger. Jag tror senaste jag titta på var runt Ivy i spelprestanda.

Nu har de ju fått lite mer frekvens i 2000-serien, så mycket möjligt de kan slå en första gen haswell i stock, men 4790k har både turbo till 4.4Ghz (över vad alla Ryzen når idag) och det är rätt enkelt att ta den till 4,5Ghz. Skylake har väl 4,2Ghz, med lite högre IPC, men kan också klockas upp lite. I Single prestanda i spel lär de ta tronen även från 4,35Ghz Ryzen, om mått precis.

Håller helt med att dessa i sig själv är bra nog för de flesta spel idag dock, så länge du har nog med trådar. Och här har ju Ryzen en fördel, för 8 trådar vs 12 trådar kan ha sin påverkan, och beror på spelet. Sitter man på en i5a med 4 trådar, är dagarna räknade, och många spel idag kommer faktiskt fungera minst lika bra på Ryzen. Finns undantag så klart, men med tanke på priset de kostar, och nytt vs begagnat så... är det inte så enkelt att säga ena bättre än andra, utan de har vars egna starka sidor.

Skrivet av DevilsDad:

Altså, hade jag idag kunnat uppgradera enbart CPU hade jag nog gjort det. Men min plattform är snart 7 år gammal. Även med AMDs löfte hade jag i så fall senast behövt uppgradera för 3 år sedan. Då hade jag inte tyckt det varit värt det även om jag inte behövt uppgradera allt.

Detta var lite så jag tänkte också. Man har vant sig vid att det inte är lönt att uppgradera, när det eg borde vara det. Tror det är lite det tankesättet AMD vill få tillbaka till marknaden.

Skrivet av DevilsDad:

Sedan förutsätter det att jag köpt den nya plattformen precis när den lanserades. Om lanseringen av en ny plattform råkar sammanfalla med när du vill uppgradera ditt system så kan detta vara sjukt nice. Då kan du 3-4 år senare få den nyaste CPUn till samma system. Men sammanfaller det inte helt så kanske det bara är 1 eller 2 år efter inköpet som som sista generationens CPUer till den platformen lanseras. Så bara för att det teoretiskt är 4 år av processorer på samma plattform kanske inte denna cykel sammanfaller med allas uppgraderingscykel.

Mjo, delvis. Men sitter du på ett 2500k idag så kan du ju hitta en 3770k och faktiskt få en liten uppgradering. Samma med haswell... en 4790k eller ännu roligare 5775c istället för en 4670k tex kommer ju ge nytt liv till det systemet under några år till. Så även om du är "efter" lanseringen, finns där ju nytta i att kunna ha fler val.

Det blir ju då ett jobb för tillverkaren att faktiskt ge dig ett skäl att byta hela plattformen, istället för att bara säga... tyvärr, samma 4-kärniga CPU "mer eller mindre" som du haft innan kan vi nu inte använda vidare. Istället tänkte vi testa en sak... se om det är en bra lösning (tex då Haswell regulatorn på CPUn, som försvann igen med Skylake), eller en ny cache lösning. För är det ingen poäng att byta, sitter du kvar på ditt gamla så klart.

Så jag kan inte se det som negativt att erbjuda denna möjlighet, och även om du är sent på det, så kommer du ju även på 2 år kunna köpa något bättre om du vill sen även efter 3 år på beg marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Det där är en sanning med modifikation (en pålitlig lögn). De som t.ex strömmar borde kolla den här testen av Gamers Nexus ur ett strömmings perspektiv för tittaren. Ganska stor skillnad på Ryzen 7 2700x och i7 8700k.

https://youtu.be/1A2yatfyLoo?t=899

Ska man spela i 720p eller 1080p och inte ha något annat än spelet uppe på datorn är det absolut Intel. Men efter klivet upp till 1440p eller flera öppna program är skillnaden minimal om ens till Intels fördel. Alla speltester idag är i 99% av fallen syntetiska. Tror inte det är många som sitter och spelar utan webbläsare eller voice chat etc igång. Fler trådar har större betydelse än många tror även om ett spel inte är tok optimerat för det.

Så är det. När jag testade stabiliteten på min Ryzen 2700 med minnena på 3200mhz så körde jag igång Prime95 16 trådar OCH Unigine Heaven med allting maxat och låg på 100fps konstant i UH. Nu såg jag ju inte hur pass kapabel processorn var i Prime95, prestandan lär ju ha blivit en hel del lidande men bara att systemet kunde hantera allt utan stuttering eller annat tycker jag är helt otroligt. Det får en ju verkligen trygg i att man kan slänga igång vad som helst i bakgrunden och ändå spela eller göra annat utan att behöva kompromissa särskilt mycket.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Så är det. När jag testade stabiliteten på min Ryzen 2700 med minnena på 3200mhz så körde jag igång Prime95 16 trådar OCH Unigine Heaven med allting maxat och låg på 100fps konstant i UH. Nu såg jag ju inte hur pass kapabel processorn var i Prime95, prestandan lär ju ha blivit en hel del lidande men bara att systemet kunde hantera allt utan stuttering eller annat tycker jag är helt otroligt. Det får en ju verkligen trygg i att man kan slänga igång vad som helst i bakgrunden och ändå spela eller göra annat utan att behöva kompromissa särskilt mycket.

Ja, nej det där hade ju inte funkat på Intel. Det hör man ju

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?