Ny kylare till processorn, får ej ihop det? Bild

Permalänk
Medlem

Ny kylare till processorn, får ej ihop det? Bild

Hej var o plockade upp en "Be quiet pure rock" och allt har gått fint förutom när de kom till att montera själva bryggan som ska hålla allt på plats? De är som den glappar, och de är bara en av sidorna som går att skruva åt medans andra sidan går upp i luften.
bild här
https://imgur.com/gallery/5c5w1bJ
nån som har en tanke vad felet är eller ser vad ja gjort fel?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

skruvar du åt dem lika mycket samtidigt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Flue: Du Kan ju inte skruva åt ena sidan helt medans inget på den andra... Man måste skruva lite i båda innan man kan börja dra åt

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem som du när jag köpte min första Be quiet! pure rock.
Det slutade med att jag fick gänga i bara någon enstaka gänga på ena sidan och sen pressa ner den och skruva i andra sidan.
Och exakt samma sak fick jag göra när jag byggde åt en kompis med samma kylare...

Så du har inte gjort något fel, det är kylaren i kombination med vissa moderkort som är fel.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban Inte fel på produkten. Det är handhavandefel.
Du måste fördela trycket jämt över CPU när du skruvar fast kylaren. Därför skruvar man lite på varje skruv tills alla sitter helt åtdragna.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Jerban Inte fel på produkten. Det är handhavandefel.
Du måste fördela trycket jämt över CPU när du skruvar fast kylaren. Därför skruvar man lite på varje skruv tills alla sitter helt åtdragna.

Nej du har fel. Jag har förmodligen monterat betydligt fler CPU kylare än dig. Och ett flertal gånger har jag haft just detta felet med just den här kylaren.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Tyckte jag hade prövat det, lyckades få in skiten typ 2 min efter att jag skrev tråden... efter försökt på alla håll o kanter ett ciggpaket och typ 3 timmar av kokande frustration, så satte det sig från ingenstans...^^

Permalänk
Medlem

Ska man inte skruva fast själva bryggan i byglarna först och sen fördela skruvandet på de 4 andra skruvarna genom moderkortet?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Ska man inte skruva fast själva bryggan i byglarna först och sen fördela skruvandet på de 4 andra skruvarna genom moderkortet?

Tycker jag låter väldigt troligt utan att ha kollat någon bruksanvisning.
Det har väl inte TS heller gjort hoppas jag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flue:

Hej var o plockade upp en "Be quiet pure rock" och allt har gått fint förutom när de kom till att montera själva bryggan som ska hålla allt på plats? De är som den glappar, och de är bara en av sidorna som går att skruva åt medans andra sidan går upp i luften.
bild här
https://imgur.com/gallery/5c5w1bJ
nån som har en tanke vad felet är eller ser vad ja gjort fel?

Tjena, om det inte funkar och skruva båda lite i taget, då får du bara lägga alu. brickor under skruvhuvuden så är glappet borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jerban Haha ursäkta?
Även om du nu har monterat fler kylare än mig i ditt liv så betyder det ju inte att du har gjort det varken bättre eller sämre.
Jag har monterat denna kylare åt flera kompisar utan några bekymmer. Så jag står fast vid handhavandefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ska man inte skruva fast själva bryggan i byglarna först och sen fördela skruvandet på de 4 andra skruvarna genom moderkortet?

Jag testade det och då uppståde samma problem med ett av fästerna till kortet istället, måste bara gjort nåt tokit, fick till det tillslut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är synd att be Quiet! inte fixat en liten klämma eller hake för att hålla bryggan på plats vid montering. Den kan lätt hoppa i sidled och se ut som den är fast men i själva verket vara lite offset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Jerban Haha ursäkta?
Även om du nu har monterat fler kylare än mig i ditt liv så betyder det ju inte att du har gjort det varken bättre eller sämre.
Jag har monterat denna kylare åt flera kompisar utan några bekymmer. Så jag står fast vid handhavandefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du fel

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Då har du fel

Nae, garanterat handhavandefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Kollade videon när jag monterade min kylare utan problem.
https://youtu.be/7Qucmdzl2rE