Windows Enterprise VS. Home(Hjälp)

Permalänk
Medlem

Windows Enterprise VS. Home(Hjälp)

Hej alla!

Lite bakgrund: jag arbetar med ungdomar på ett boende i Skåne och jag håller just nu på att fixa en killes dator som han ska få i julklapp. Burken är hopbyggd och jag använde jobbets dator för att skapa en boot-usb och installerade windows. När installationen väl var klar fick jag dock meddelande om att jag installerat Windows Enterprise och inte Home som jag tänkt.

Frågan är nu: finns det någon märkbar skillnad på Enterprise och Home? Kommer datorn kunna flyta på när killen flyttar hem igen? Kommer IT-avdelningen att döda mig?

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

IT-avdelningen kommer troligen inte döda dig, men det bästa är att du installerar om med Windows 10 Home. Du kommer troligen inte kunna aktivera ditt Windows 10 Enterprise utan att använda en nyckel från jobbet...

Går att ändra utgåva efter installation men det är ganska krångligt. (Googla!) Enklaste är att installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

IT-avdelningen kommer troligen inte döda dig, men det bästa är att du installerar om med Windows 10 Home. Du kommer troligen inte kunna aktivera ditt Windows 10 Enterprise utan att använda en nyckel från jobbet...

Går att ändra utgåva efter installation men det är ganska krångligt. (Googla!) Enklaste är att installera om.

Tackar. Det lutar åt att jag gör det. Men om man i teorin skulle kunna få tag i en nyckel från internet utan att betala skulle man då kunna använda den och aktivera Windows Enterprise till killen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zekrish:

Tackar. Det lutar åt att jag gör det. Men om man i teorin skulle kunna få tag i en nyckel från internet utan att betala skulle man då kunna använda den och aktivera Windows Enterprise till killen?

Här på Sweclockers forum diskuterar vi inte hur man kringgår kopieringsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Här på Sweclockers forum diskuterar vi inte hur man kringgår kopieringsskydd.

Uppfattat!

Tack för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pv2b:

Här på Sweclockers forum diskuterar vi inte hur man kringgår kopieringsskydd.

Skrivet av zekrish:

Uppfattat!

Tack för svar.

Det är ju inte direkt ett kopieringsskydd men likväl diskuteras det inte:)

TS: Ominstallera med korrekt version, om du "har tur" är den aktiverad redan.

Permalänk
Medlem

Om du har otur är det en volym license och då kommer den kräva uppkoppling mot företagets License server annars blir licensen ogiltig efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |