Permalänk

Stationär dator köpråd

Hejsan! Sitter och funderar lite på att köpa ny dator och har 3 alternativ jag kollar på, då jag inte är allt för kunnig inom området vänder jag mig hit för att få lite tips och råd.

Alternativ 1:
https://www.komplett.se/product/11144/datorer/komplett-pc/kom...

Alternativ 2:
https://www.komplett.se/product/11163/datorer/komplett-pc/kom...

Alternativ 3:
https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-e...

Där jag lagt till bättre kylning samt 2tb extra hårddisk

Alla tips är välkomna tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Alexanderkarlsson: om du inte planerar att överklocka vilket du säkert inte gör eftersom du säger att du inte är kunnig så är alternativ 2 bäst då du får 144hz skärm med. samtidigt så är itsales bra pga 8 gb mer ram och då kan du köpa skärm själv och säkert få priset billigast. btw, om du tvivlar på itsale så kan jag berätta att jag har handlat där och det funkade bra

Permalänk

Skulle vilja påstå att Alternativ 1 är absolut bäst. Bättre cpu för allt och en extra hårddisk. Väldigt nöjd med min komplett dator, snygga kabeldragningar och snabb leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

@Alexanderkarlsson: om du inte planerar att överklocka vilket du säkert inte gör eftersom du säger att du inte är kunnig så är alternativ 2 bäst då du får 144hz skärm med. samtidigt så är itsales bra pga 8 gb mer ram och då kan du köpa skärm själv och säkert få priset billigast. btw, om du tvivlar på itsale så kan jag berätta att jag har handlat där och det funkade bra

Tack för tipset, jag har redan en 144hz skärm, samt att min nuvarande dator är köpt på itsale för ca 6 år sen så litar fullt på itsale. Har aldrig haft problem med den förrens nu, när jag börjar få fps drops från ca 80 fps till 10-20 fps, så kände att de va dags att uppgradera lite:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderkarlsson:

Tack för tipset, jag har redan en 144hz skärm, samt att min nuvarande dator är köpt på itsale för ca 6 år sen så litar fullt på itsale. Har aldrig haft problem med den förrens nu, när jag börjar få fps drops från ca 80 fps till 10-20 fps, så kände att de va dags att uppgradera lite:)

Skickades från m.sweclockers.com

jamen dåså är alternativ 1 såklart bäst på grund av processorn men eftersom det låter som att du inte uppgraderar delar direkt utan köper helt ny dator när du behöver det så är processorn egentligen inte så viktig då i gaming du kommer maxa grafikkortet med alla processorer i datorerna du länkade. personligen hade jag valt itsale och om du har 13000 du vill spendera kan du be dom välja ett bättre grafikkort till exempel

Permalänk
Medlem

Av dessa tre är enligt nr 1 bäst. Men om du frågar mig tycker jag att du ska bygga den. Du får då bättre och mer kvalité komponenter för samma prislapp. Jag lovar att det inte är svårt det är bara att skjuta in några chip här och där. Om byggrisken är vad som håller dig borta tycker jag att du ska gå in på inets datorbyggare, lägga in de delar du vill ha och sedan betala några hundringar för att låta dem bygga den. På detta tror jag även du får 2års garanti.

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

jamen dåså är alternativ 1 såklart bäst på grund av processorn men eftersom det låter som att du inte uppgraderar delar direkt utan köper helt ny dator när du behöver det så är processorn egentligen inte så viktig då i gaming du kommer maxa grafikkortet med alla processorer i datorerna du länkade. personligen hade jag valt itsale och om du har 13000 du vill spendera kan du be dom välja ett bättre grafikkort till exempel

Skulle detta vara ett bättre grafikkort eller ska man gå upp lite till? ASUS GeForce GTX 1070 TURBO Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DVI-D, 2xHDMI, 2xDP, Pascal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alexanderkarlsson:

Skulle detta vara ett bättre grafikkort eller ska man gå upp lite till? ASUS GeForce GTX 1070 TURBO Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DVI-D, 2xHDMI, 2xDP, Pascal

Skickades från m.sweclockers.com

Hade varit en uppgradering runt 40%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderkarlsson:

Skulle detta vara ett bättre grafikkort eller ska man gå upp lite till? ASUS GeForce GTX 1070 TURBO Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DVI-D, 2xHDMI, 2xDP, Pascal

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för skärm har du? Har du en 1920x1080 144 hz så behöver du inte mer än ett 1070 men om du har kanske en 1440p 144hz så borde du nog fundera på ett rtx 2070/2080