Permalänk
Medlem

Webbshop för klädbeställning

Jag försöker hjälpa min kollega med ett större problem hon har på jobbet med klädbeställningar. Jobbar på flygplats med ett större antal medarbetare som har fyra olika roller. Med dessa roller följer ett antal olika klädesplagg man kan beställa samt ett maxtak för hur mycket kläder man kan beställa. Detta har genom åren alltid gjorts genom ett formulär som fyllts i manuellt. Nu har det blivit så många anställda plus att samtliga verkar vara analfabeter vilket gör att inga formulär fylls i korrekt. Vad jag skulle önska är följande.

1. Inloggning i Excel. Där du exempelvis fyller i ditt anställningsnummer. Säkerheten är närmast TOTALT ointressant.
2. Efter inloggning kommer du till en sida där du kan välja mellan de fyra olika roller vi har (de flesta har bara en roll och ska då bara se den, men en del personer kan ha upp till tre olika roller och måste kunna beställa kläder från samtliga dessa).
3. Ett formulär där kläderna fylls i och beställs ifrån. Detta formulär har jag redan skapat och avslutas med en knapp som skickar ett mejl med ifyllt formulär.
4. Om en person beställer kläder mer än en gång per år (vilket i regel sker) vill jag att systemet ska minnas tidigare beställningar och totalen ska följa med. Som det är nu beställer många människor mer kläder än de får och det tar mycket kraft att sitta och kolla manuellt om personen får beställa mer kläder eller inte.

Jag har lagt ner mycket tid på det här men får inte till något bra. Min kunskap i Excel är klart långt över medel men jag är usel på programmering och här inne finns det garanterat de av er som är helt överlägsna mig i både Excel och programmering.

Tack på förhand
//Daniel

Permalänk
Medlem

Excel känns som fel verktyg, vad är det för dator dom anställda sitter vid när dom fyller i formuläret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Excel känns som fel verktyg, vad är det för dator dom anställda sitter vid när dom fyller i formuläret?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer vara en vanlig liten bärbar. Jag är öppen för vilket system som helst egentligen. Inser ju själv att en hemsida troligtvis vore det bästa men jag är som sagt inte alls kunnig inom programmering.
I synnerhet då många efterfrågar att man kan klicka för att se en bild på respektive klädesplagg innan man beställer också. Där är ju knappast Excel rätt verktyg.

Permalänk
Medlem

Google forms känns ju som en betydligt smidigare lösning, där behövs inte heller någon programmering. Skapa ett formulär för beställning. Sen kan din kompis som lägger beställningarna få notiser om när de läggs till nya beställningar. När hon beställt något kan hon i listan bara bocka av att det är beställt. Då kan hon även se när den personen beställde senast genom att filtrera i listan.

Fördelen är att alla anställda kan gå in via sin telefon eller dylikt. Och man kan ha formulär som inte tillåter analfabeter.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Google forms känns ju som en betydligt smidigare lösning, där behövs inte heller någon programmering. Skapa ett formulär för beställning. Sen kan din kompis som lägger beställningarna få notiser om när de läggs till nya beställningar. När hon beställt något kan hon i listan bara bocka av att det är beställt. Då kan hon även se när den personen beställde senast genom att filtrera i listan.

Fördelen är att alla anställda kan gå in via sin telefon eller dylikt. Och man kan ha formulär som inte tillåter analfabeter.

Satte mig faktiskt och kollade på det här igår. Problematiskt var att man inte kunde välja att man skulle beställa mer än ett av något. Systemet räknar inte åt dig. Iaf kunde inte jag hitta att man kunde sätta pris på grejerna. Annars var det rätt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns massa sätt att sortera och markera data i Excel & google docs, men steg 1 är att få in alla data på samma/liknande sätt. Formulär är bra, men som sagt så är det svårare att anpassa svarsalternativen utan lite programmering.

Hur mycket manuell hantering är acceptabelt?
Det går ju att relativt enkelt automatiskt markera beställningar där en eller flera artiklar går över ett visst antal, förutsatt att alla data finns i samma kalkylark/fil och presenterat på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här låter som ett ganska litet projekt för någon med lite programmeringsvana, särskilt om det inte behöver vara "good enough". Skulle kunna vara en liten webbapp, eller t.o.m. en lokal applikation om beställningarna bara ska gå genom en dator.

Du har inte funderat på att se vad det skulle kosta att ha ett sånt här system utvecklat? Om det nu är så att det är ett trängande behov för organisationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Satte mig faktiskt och kollade på det här igår. Problematiskt var att man inte kunde välja att man skulle beställa mer än ett av något. Systemet räknar inte åt dig. Iaf kunde inte jag hitta att man kunde sätta pris på grejerna. Annars var det rätt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska kunna skapa upp ett fler-vals formulär...
Systemet ska räkna åt dig för att i slutet ska du tom. kunna framställa alla svar från de som svarat på formen och ta ut t.ex.
X Antal av detta och detta? Så du ska kunna få fram diagram att 10 Skor 5 Byxor är beställda, av vem och vilka.

Har själv iaf fått fylla Forms-formulär via en blomsteraffär och det fungerade väl rätt ok

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Jag gör uppenbart något fel. Får sätta mig ner med det igen

Permalänk
Hedersmedlem

Om ingen av er har kunskap är det nog bättre att anlita någon alternativt köpa in ett färdigt system. Jag kan inte tänka mig annat än att detta problemet finns på massor av bolag och är löst redan. Kanske kan leverantören av kläderna hjälpa er.

Edit: Detta verkar vara ett exempel på ett sådant system som tillhandahålls av en leverantör av arbetskläder.
https://www.promeadirekt.se/webbhantering.html

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag lyckas så systemet räknar antal beställningar av respektive sort. Det är inga problem alls. Men jag vill att systemet ska räkna ut priset och det lyckas jag inte! Försöker hitta svaret på nätet utan att lyckas. Det måste naturligtvis gå då man ju ska kunna bygga en webbshop av det här.

Permalänk
Medlem

Kandidatuppsats för någon systemvetarstudent eller motsvarande för nåt YH-program om de har sånt. Du får det kanske inte i excel hela vägen men det borde åtminstone kunna kommunicera med excel!
Om det nu inte är något som ni faktiskt vill ta in en konsult för vill säga (låter som ett typiskt problem där ledningen inte är skitsugna på en faktura för det har alltid fungerat tidigare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter en hel del googlande har jag nu insett att Google Forms faktiskt inte stödjer att räkna ut priset. Skit också för annars funkade det här systemet minst sagt rätt bra. Varför Google inte valt att stödja det här är minst sagt rätt förvånande då det är hur många människor som helst som har exakt samma problem som jag. =(

Permalänk
Medlem

Hur räknas begränsningen ut på hur mycket man får beställa? Har man en summa pengar? Hur fungerar det mellan de fyra rollerna?

Jag tänker mig så här att man har ett formulär där man först inte ser några artiklar, sedan kryssar man för vilka roller man vill se kläder för. Raderna dyker upp och sedan har man en kolumn där man skriver antal plagg. Resten av cellerna är låsta. Eller du vill att den ska hålla koll på vad man beställt tidigare gånger, samt begränsa möjligheten att beställa plagg för de roller man inte har?

Permalänk
Inaktiv

Excellösningen känns som en lösning som är gjord för någon anställds barn i 12-18år åldern att göra och få en fin referens, det är vad alla barn egentligen borde klara av i den åldern, om de bara använde datorn till kunskapsinhämtande istället för nöje.

Men att anlita någon, ja det kostar pengar, Microsoft Access känns då som så mycket bättre när man får så mycket gratis. Man behöver endast ha fullversion av Access på utvecklingsdatorn. Men det är nu inte år 1998 utan 2018 och då känns webblösning som det riktiga, men det är inte bara att slänga upp en webbserver på en flygplatsnätverk. Dessutom kan det bli en egen virtuell maskin åt detta och det kan bli dyrt.

Angående Google Forms så har jag inte använt den mycket. Mitt intryck är att det ät jättecoolt tills man ska göra något och inser att man är begränsad.

Permalänk
Medlem

Tror jag skrotar den här tråden och skapar en ny med en ny rubrik som bättre förklarar problemet. Excel känns ju inte som rätt verktyg utan det får nog bli någon slags webbsida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svantesson666:

Tror jag skrotar den här tråden och skapar en ny med en ny rubrik som bättre förklarar problemet. Excel känns ju inte som rätt verktyg utan det får nog bli någon slags webbsida

Föreslå en ny rubrik så kan jag uppdatera denna tråden. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Webbshop för klädbeställning

Detta är en ny tråd, en fortsättning på denna tråd där jag först tänkt skapa detta formulär i Excel, #17711212

Ska förklara problemställning igen.

Försöker hjälpa en kollega med klädbeställningar. Jag jobbar på Landvetter flygplats och min kollega beställer kläder till ungefär 100 personer. Detta har historiskt gjorts manuellt på pappersblankett men tyvärr beställer var och varannan person fel. Detta tar väldigt mycket tid och resurser från Jenny och hon bad mig om jag kanske kunde hjälpa henne med ett bättre system.

Staplar nedan upp lite vad jag tänkt mig.

1. Man ska kunna välja antal och storlek på kläderna man beställer
2. Bild på klädesplaggen
3. Varje klädesplagg har ett pris och jag vill att man ska se sitt totala pris för beställningen
4. Finns ett maxtak för hur mycket man får beställa för per år och helst vill jag att systemet ska plus ihop tidigare beställningar från samma person

Jag försökte skapa en sida med Google Forms. Men tyvärr stödjer inte Google Forms live räkning av pris. Väldigt synd för annars klarade det alla punkter utom punkt fyra på listan.

Min kunskap inom programmering är väldigt tunn, närmast obefintlig. Undrar om det finns någon härinne som kan rekommendera något system som även jag skulle kunna klara av.

Permalänk
Medlem

@giplet: Har nu skapat en ny tråd.
Det är ju egentligen inte samma ämne då jag skrotat tanken på Excel och nu siktar in mig på webbaserad lösning istället. Annars kan du ju ta den rubriken kanske?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Skrivet av giplet:

Föreslå en ny rubrik så kan jag uppdatera denna tråden. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Giplet sammanfattar det hela bra

Skrivet av Svantesson666:

@giplet: Har nu skapat en ny tråd.
Det är ju egentligen inte samma ämne då jag skrotat tanken på Excel och nu siktar in mig på webbaserad lösning istället. Annars kan du ju ta den rubriken kanske?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Detta är en ny tråd, en fortsättning på denna tråd där jag först tänkt skapa detta formulär i Excel, #17711212

Ska förklara problemställning igen.

Försöker hjälpa en kollega med klädbeställningar. Jag jobbar på Landvetter flygplats och min kollega beställer kläder till ungefär 100 personer. Detta har historiskt gjorts manuellt på pappersblankett men tyvärr beställer var och varannan person fel. Detta tar väldigt mycket tid och resurser från Jenny och hon bad mig om jag kanske kunde hjälpa henne med ett bättre system.

Staplar nedan upp lite vad jag tänkt mig.

1. Man ska kunna välja antal och storlek på kläderna man beställer
2. Bild på klädesplaggen
3. Varje klädesplagg har ett pris och jag vill att man ska se sitt totala pris för beställningen
4. Finns ett maxtak för hur mycket man får beställa för per år och helst vill jag att systemet ska plus ihop tidigare beställningar från samma person

Jag försökte skapa en sida med Google Forms. Men tyvärr stödjer inte Google Forms live räkning av pris. Väldigt synd för annars klarade det alla punkter utom punkt fyra på listan.

Min kunskap inom programmering är väldigt tunn, närmast obefintlig. Undrar om det finns någon härinne som kan rekommendera något system som även jag skulle kunna klara av.

Behöver webshoppen vara publikt tillgänglig? Är det ett önskemål, eller är det rent av tvärtom, att den inte bör vara publik (att man kan hitta den i sökmotorer)? Skall personerna som beställer lägga sina egna beställningar eller hjälper Jenny till med detta?

Sett utifrån din lista med önskemål är sista punkten lite knivig, men de övriga kraven löser du lätt med Wordpress + WooCommerce som båda är gratis. Skall sidan vara publik krävs dock någon form av hosting. Men det kan vara en billig host eftersom trafiken bör vara minimal om det är för "privat" syfte. Om den inte måste vara publik kan man installera den via t.ex. XAMPP, vilket låter komplicerat men i själva verket är väldigt enkelt. Det finns bra guider på YT och olika sidor.

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll om den är publik eller inte.
Skulle lätt kunna lägga dem på någon av mina privata hostings.

Tanken är att folk lägger sina egna beställningar, men att Jenny får ett mejl när beställning är lagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Spelar egentligen ingen roll om den är publik eller inte.
Skulle lätt kunna lägga dem på någon av mina privata hostings.

Tanken är att folk lägger sina egna beställningar, men att Jenny får ett mejl när beställning är lagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då är mitt förslag att köra på WP + WooCommerce.

Enklaste sättet är väl att göra sidan publik men kräva inloggning och kryssa för att sökmotorer inte skall registrera sidan. På så vis riskerar ni inte att "obehöriga" beställer. Samtidigt slipper de som har konton kontakta dig eller Jenny för att beställa. Istället kan de logga in i webbutiken och lägga en beställning från valfri webbläsare oavsett var de befinner sig, förutsatt att de kan sina inloggningsuppgifter.

Om du skall lägga den på en privat host kanske det finns möjlighet för 1-click-wordpress. Många webbhotell erbjuder det nuförtiden, eftersom det är så pass populärt. Det gör installationen betydligt enklare för dig. Men om du redan använder samma host för en annan sida får du antingen fixa en subdomän (t.ex. shop.svantesson666.se) eller köpa ett nytt domännamn. Med tanke på att det inte är en shop som riktar sig till allmänheten skulle jag ha valt att köra med subdomän, eftersom det är gratis och de flesta hosts tillåter subdomäner.

Utan att veta vilken host du kör med är det svårt att ge några exakta instruktioner för hur du skall göra. Mitt förslag är att du börjar med att kolla om din host tillåter snabbinstallation av WordPress. När du väl har en WP-installation på plats så kommer installationen av WooCommerce + en theme som passar att gå snabbt. Det som tar tid är att lägga in själva produkterna, men å andra sidan kanske det är värt det i slutändan då det rimligtvis bör minska antalet felbeställningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Okej, då är mitt förslag att köra på WP + WooCommerce.

Enklaste sättet är väl att göra sidan publik men kräva inloggning och kryssa för att sökmotorer inte skall registrera sidan. På så vis riskerar ni inte att "obehöriga" beställer. Samtidigt slipper de som har konton kontakta dig eller Jenny för att beställa. Istället kan de logga in i webbutiken och lägga en beställning från valfri webbläsare oavsett var de befinner sig, förutsatt att de kan sina inloggningsuppgifter.

Om du skall lägga den på en privat host kanske det finns möjlighet för 1-click-wordpress. Många webbhotell erbjuder det nuförtiden, eftersom det är så pass populärt. Det gör installationen betydligt enklare för dig. Men om du redan använder samma host för en annan sida får du antingen fixa en subdomän (t.ex. shop.svantesson666.se) eller köpa ett nytt domännamn. Med tanke på att det inte är en shop som riktar sig till allmänheten skulle jag ha valt att köra med subdomän, eftersom det är gratis och de flesta hosts tillåter subdomäner.

Utan att veta vilken host du kör med är det svårt att ge några exakta instruktioner för hur du skall göra. Mitt förslag är att du börjar med att kolla om din host tillåter snabbinstallation av WordPress. När du väl har en WP-installation på plats så kommer installationen av WooCommerce + en theme som passar att gå snabbt. Det som tar tid är att lägga in själva produkterna, men å andra sidan kanske det är värt det i slutändan då det rimligtvis bör minska antalet felbeställningar...

Installerade WP och WooCommerce natten som var. Installationen gick lätt, men att skapa en fungerande hemsida var lite svårare än jag trodde. Har lagt upp två produkter. Ska fortsätta i natt och se om jag kan få lite mer att funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Installerade WP och WooCommerce natten som var. Installationen gick lätt, men att skapa en fungerande hemsida var lite svårare än jag trodde. Har lagt upp två produkter. Ska fortsätta i natt och se om jag kan få lite mer att funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka frågor om det är något som strular för dig. Har byggt ett par butiker baserat på WooCommerce, så det mesta bör jag nog kunna ge snabba svar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Skicka frågor om det är något som strular för dig. Har byggt ett par butiker baserat på WooCommerce, så det mesta bör jag nog kunna ge snabba svar på

Jag undrar bland annat hur jag redigerar "Till kassan-sidan". Väljer jag att redigera den får jag bara upp en tom sida där det står [woocommerce_checkout]. För på den sidan står det bland adress och liknande som mallen vill att man ska fylla i. För min del är det helt ointressant med adress men skulle gärna vilja att man kan fylla i ex. brandnummer, något som givetvis rent generellt inte är intressant för de flesta webbshoppar.

Jag skulle också vilja att man kan klicka på bilderna jag lagt till för produkterna så man får en stor bild. Något jag inte heller lyckas med. Ex. på denna, https://ixtremelt.se/Swedavia/produkt/t-shirt-marin/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag undrar bland annat hur jag redigerar "Till kassan-sidan". Väljer jag att redigera den får jag bara upp en tom sida där det står [woocommerce_checkout]. För på den sidan står det bland adress och liknande som mallen vill att man ska fylla i. För min del är det helt ointressant med adress men skulle gärna vilja att man kan fylla i ex. brandnummer, något som givetvis rent generellt inte är intressant för de flesta webbshoppar.

Jag skulle också vilja att man kan klicka på bilderna jag lagt till för produkterna så man får en stor bild. Något jag inte heller lyckas med. Ex. på denna, https://ixtremelt.se/Swedavia/produkt/t-shirt-marin/

Kassan är inte helt lätt att redigera. Såvida du inte vill in och pilla i själva koden kommer det krävas en plugin för att ändra fälten som måste fyllas i. Det finns väldigt bra plugins för detta, men de som är riktigt bra kostar oftast pengar. Dock finns ett undantag i form av Checkout Field Editor av ThemeHigh. Jag har använt både deras gratisplugin och "pro"-versionen och den borde absolut räcka för dina behov. Länk nedan:

https://sv.wordpress.org/plugins/woo-checkout-field-editor-pr...

Den är ganska lätt att använda också, men hojta till om du stöter på problem. Inställningarna bruka befinnas sig under WooCommerce-fliken i admin-gränssnittet.

Om du vill göra bilder större rekommenderar jag att du först byter tema till Storefront: https://sv.wordpress.org/themes/storefront/

Det temat är utvecklat av Automattic som även utvecklar WordPress och WooCommerce. Det är gratis och är anpassat för WooCommerce, till skillnad från Twenty Eighteen som jag tror du kör nu. Jag tror att det ingår i temat att du skall kunna förstora bilderna genom att klicka på ett litet förstoringsglas längst uppe i ena hörnet av produktbilden. Annars finns det plugins för detta. Ett exempel är WP Featherlight: https://sv.wordpress.org/plugins/wp-featherlight/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kassan är inte helt lätt att redigera. Såvida du inte vill in och pilla i själva koden kommer det krävas en plugin för att ändra fälten som måste fyllas i. Det finns väldigt bra plugins för detta, men de som är riktigt bra kostar oftast pengar. Dock finns ett undantag i form av Checkout Field Editor av ThemeHigh. Jag har använt både deras gratisplugin och "pro"-versionen och den borde absolut räcka för dina behov. Länk nedan:

https://sv.wordpress.org/plugins/woo-checkout-field-editor-pr...

Den är ganska lätt att använda också, men hojta till om du stöter på problem. Inställningarna bruka befinnas sig under WooCommerce-fliken i admin-gränssnittet.

Om du vill göra bilder större rekommenderar jag att du först byter tema till Storefront: https://sv.wordpress.org/themes/storefront/

Det temat är utvecklat av Automattic som även utvecklar WordPress och WooCommerce. Det är gratis och är anpassat för WooCommerce, till skillnad från Twenty Eighteen som jag tror du kör nu. Jag tror att det ingår i temat att du skall kunna förstora bilderna genom att klicka på ett litet förstoringsglas längst uppe i ena hörnet av produktbilden. Annars finns det plugins för detta. Ett exempel är WP Featherlight: https://sv.wordpress.org/plugins/wp-featherlight/

Kanon. Vad hade jag gjort utan dig? Jag hade inte haft en fungerade webbshop iaf. Börjar arta sig, även om jag har en del kvar att fixa innan den funkar som jag tänkt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kanon. Vad hade jag gjort utan dig? Jag hade inte haft en fungerade webbshop iaf. Börjar arta sig, även om jag har en del kvar att fixa innan den funkar som jag tänkt mig.

Inga problem! Bara kul att bidra med hjälp. En sak jag lärt mig den hårda vägen när det kommer till webbutveckling är att man tenderar att fastna i små detaljer. "Men jag vill att den pixeln skall hamna där". Om man hamnar i ett sådant läge (vilket man alltid gör, det är bara en tidsfråga!) så bör man försöka se om det går att göra en alternativ lösning. Funkar inte det så bör man fundera på hur pass viktigt det är för helheten. Funkar inte det så får man sannolikt försöka hitta svar via Google, YouTube eller lämpligt forum.

Kort sagt: man får inte alltid exakt det man vill ha, men oftast är det ingen annan som märker någon skillnad i slutändan

Permalänk
Medlem

Så där då är sidan i princip klar. Det enda som nu saknas är några produkter som jag inte fått uppgifterna om än. Men det är så klart en väldigt smal sak att lägga till.

https://itdesk.se

Kolla gärna och återkom med ert kritiska dömande