Dela bilder utan att tappa kvalité

Permalänk
Avstängd

Dela bilder utan att tappa kvalité

Hej,
Har jag missat något eller finns det inget vettigt sätt att dela bilder med varandra om jag vill bibehålla kvalitén??
Alla som fotar med mobilkamera, jag hade velat kunna skapa en delad ”dump” som man kommer åt med bara en länk, utan att behöva skapa massa konton... Ponera att det t.ex. är bröllop och man hade velat ha alla gästers bilder. Alla har inte Dripbox, OneDrive, GoogleDrive eller liknande.
Någon som har något bra tips?

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en liten webbserver som jag använder till sånt, eller för bilder till forum. Bland annat.

Nu är det ju inte lika enkelt för andra att ladda upp där då jag bara administrerar den lokalt, men det är ett smidigt sätt att dela alla typer av filer oavsett storlek osv.

Kanske inte det du söker, men en typ av lösning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kan bli svårt att dela i RAW format utan att ha nån form av dropbox eller dylik cloud tjänst. Du kan väl göra en hemsida via nån tjänst?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan bli svårt att dela i RAW format utan att ha nån form av dropbox eller dylik cloud tjänst. Du kan väl göra en hemsida via nån tjänst?

Många som fotar raw med mobilen, allmänt så?

Tror TS vill slippa nedskalade sönderkomprimerade bilder.

Det min systemkamera spottar ut sig i 16mpix på högsta jpeg kvalité får ändå anses vara bra bilder.
Så ser inte behovet av att hänga upp sig på formatet så länge man inte skall pyssla med någon form av produktion med dem..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Tror TS vill slippa nedskalade sönderkomprimerade bilder.

Precis så.. många delar sina bilder via sms, Facebook messenger, WhatsApp eller liknande. Dessa bilder är jag inte intresserad av att få, jag vill ha original upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har funderat på att sätta upp någon FTP-server eller liknande, men det måste vara enkelt för de som ska dela bilderna (tänk mormor ska klara av det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepublicGamer:

Hej,
Har jag missat något eller finns det inget vettigt sätt att dela bilder med varandra om jag vill bibehålla kvalitén??
Alla som fotar med mobilkamera, jag hade velat kunna skapa en delad ”dump” som man kommer åt med bara en länk, utan att behöva skapa massa konton... Ponera att det t.ex. är bröllop och man hade velat ha alla gästers bilder. Alla har inte Dripbox, OneDrive, GoogleDrive eller liknande.
Någon som har något bra tips?

Jag har OneDrive. Vill jag dela bilder så lägger jag dom i en mapp på onedrive, väljer att dela mappen och får då en länk.
Denna länk ger jag till den som ska ha bilderna. Då kan dom ladda ner bilderna utan massa komprimering mm.
Jag kan även bestämma att delningen på mappen är tidsbestämt och/eller kodad.

Den som får länken behöver inte ha onedrive då allt blir webbaserad.

Vill du kan du även låta andra ha tillgång att ladda upp i mappen. Och då kan alla som får din länk lägga upp bilder i den mappen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Den som får länken behöver inte ha onedrive då allt blir webbaserad.

Vill du kan du även låta andra ha tillgång att ladda upp i mappen. Och då kan alla som får din länk lägga upp bilder i den mappen.

Dom måste väl ändå logga in med ett Microsoft konto? Kommer dom åt din mapp helt utan inloggning menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RepublicGamer:

Dom måste väl ändå logga in med ett Microsoft konto? Kommer dom åt din mapp helt utan inloggning menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Med google drive kommer man åt en delad katalog utan inloggning, är säkert likadant med onedrive.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepublicGamer:

Dom måste väl ändå logga in med ett Microsoft konto? Kommer dom åt din mapp helt utan inloggning menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

En delad mapp kan väljas att ha en kod för att komma in. Du bestämmer koden vid varje delningstillfälle.
Men som standard blir den delade mappen okodad.

Dom som får länken kommer enbart se bilderna i mappen, inget annat av dina filer.

Så nej, dom behöver inte ha dina inloggningsuppgifter för ditt Onedrive-konto.

Har du en vanlig Hotmail/Outlook-mail har du redan ett gratis OneDrive-konto på 5 GByte.
För min del har jag Office 365 och får då 1 TByte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Har en polare som driver https://vgy.me/
Den enda komprimmeringen vad jag vet som han kör är att ta bort META datan.
Fungerar om du endast vill dela enskilda bilder.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Så nej, dom behöver inte ha dina inloggningsuppgifter för ditt Onedrive-konto.

Får testa igen, jag kanske missade något förra gången

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hittade driveuploader.com som funkar precis som jag vill. Det enda problemet är att det är slött som tusan..!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

med google drive kan du dela filer och mappar som en länk till platsen endast du som skapare behöver drive för att ladda upp filerna/mapparna men alla som har länken du dela ut för specifik bild/mapp kan ladda ner dom.

t.ex
https://drive.google.com/open?id=1HuHk3zQyRW2hV3vNc8rIaKmrIfy...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till att öppna en nätverksport så kanske HFS skulle fungera för ditt bruk?
http://www.rejetto.com/hfs/

Kanske inte världens mest säkra, men man kan skapa användarkonto och ladda upp bilder.
Inte det snabbaste heller. Men har fungerat för mitt bruk.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

med google drive kan du dela filer och mappar som en länk till platsen endast du som skapare behöver drive för att ladda upp filerna/mapparna men alla som har länken du dela ut för specifik bild/mapp kan ladda ner dom.

t.ex
https://drive.google.com/open?id=1HuHk3zQyRW2hV3vNc8rIaKmrIfy...

Jag är inte ute efter att dela bilder, jag vill kunna ta emot dom. På din länk kan man inte ladda upp något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RepublicGamer undrar om Lychee är något för dig? Du kan köra det som docker hemma.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd

Jag känner mig nöjd med driveuploader, hade bara önskat lite snabbare uppladdning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RepublicGamer:

Jag är inte ute efter att dela bilder, jag vill kunna ta emot dom. På din länk kan man inte ladda upp något.

Skickades från m.sweclockers.com

då missuppfattade jag.

och inte konstigt att du inte kan ladda upp till min google drive...

demonstrerade bara att man inte behöver drive konto för att kunna hämta filer från google drive.

räcker ju att den som laddar upp bilderna har kontot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows