Dator dör och går ej igång igen direkt

Permalänk
Medlem

Dator dör och går ej igång igen direkt

Hej!
Kort och gott; som titeln antyder har min dator börjat dö, som om att man drog ur sladden på den, och efteråt går det ej att starta upp den igen. Stendöd helt enkelt.
Väntar jag några timmar så går det att starta den igen.
Det finns liksom inte något rim och reson i hur den beter sig för det kan hända i stort sett när som helst. Ibland håller den (efter att den dött, väntat, startat upp igen) i ett par timmar, ibland i en vecka.
När det hände första gången började jag felsöka dagen efter, jag satt och pressade datorn med tunga spel, stresstest av olika slag, i en hel dag men han rullade på som om inget hade hänt. En vecka senare spelade jag eve och då hände det igen efter typ någon timmes spelande.
Saker att tillägga: datorn e på 24/7, det känns som att det händer oftast när jag gör saker på båda skärmarna jag har inkopplat.
Jag har sökt runt på alla typer av forum man kan tänka sig, överallt brukar det va samma sak, fel på nätagget, grafikkortet, moderkortet, ram. I den ordningen. Jag har inte extra delar av något av det där så har inte kunnat prova att byta ut.
Så till slut fick jag nog och lämnade in den till inet för felsökning. Den har varit där i en månad nu utan resultat, så tror inte dom kommer kunna hjälpa mig verkar det som. Därför kommer jag nog snart bara hämta skiten därifrån o köra själv på nåt sätt.

Så, är det någon som har några idéer vad det kan vara? Eller snarare, hur jag ska gå tillväga för att komma fram till något? Eller om man känner till något riktigt bra ställe att lämna in burken till i Stockholmsområdet?

Tack på förhand!

Specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 6700K @4GHz
Processorkylare: Noctua NH-D15S
Moderkort: ASUS Sabertooth Z170 Mark I
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance 2133 MHz
Grafikkort: Asus Strix GeForce 980Ti
Hårddisk: OCZ Vertex 460A 512 GB, WD Black 2TB, WD Green 3TB, OCZ Vertex 3 120GB (används ej, ligger gammal Windows installation på), plus nån gammal mekanisk till.
Nätaggregat:Corsair AX 860
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: BluRay spelare, Asus Strix ljudkort, FireWire instickskort, NZXT Sentry 3 fläktstyrning
Temperaturer: Allt inom det normala

Permalänk
Medlem

Ser du ens om ljusdioderna på moderkortet lever när du inte får igång den?
Det låter som ett allvarligare fel på antingen nätagg eller kanske moderkort. Jag hade felsökt genom att byta nätagg för att se om det hjälper. Eventuellt hade jag avlastat nätagget genom att ta ur grafikkortet och köra på HDMI-kontakten på moderkortet i felsökningssyfte.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag hade samma fel på en äldre dator och jag tror att det var någon form av dålig jord pga ett väldigt dåligt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ser du ens om ljusdioderna på moderkortet lever när du inte får igång den?
Det låter som ett allvarligare fel på antingen nätagg eller kanske moderkort. Jag hade felsökt genom att byta nätagg för att se om det hjälper. Eventuellt hade jag avlastat nätagget genom att ta ur grafikkortet och köra på HDMI-kontakten på moderkortet i felsökningssyfte.

Precis, lysdioderna lyser på moderkortet när man ej får igång den igen, så nån form av ström levereras iaf.
Har ej ett extra nätagg att prova med tyvärr och det är ju 7 års garanti på det jag har så om det är fel på det vill jag nog hellre RMA ett nytt än att köpa ett nytt.
Hade samma tanke när allt började, men inte många polare som håller på med PC på det här sättet längre så kan inte heller direkt låna ett nätagg från nån, men får söka vidare för det är onekligen där man borde börja.

Glapp i nån kontakt eller sladd till/från nätagget var oxå en tanke men känns inte heller direkt rimligt, med tanke på att det alltid behöver ett par timmar för att gå igång.

Nu när Inet inte levererade på lagningsfronten får jag göra lite mer noggranna tester själv då (vilket var det jag inte orkade därav inlämning). Lite meckigt att få ut graffekortet bara för får inte ner handen mellan kylflänsarna till cpu'n för att klicka ner spärren på graffekortet.

Men nästa steg när det händer igen blir - ta ut alla instickskort jag har, prova få igång. Och sen ta det därifrån.

Andra idéer är oxå varmt välkomna!

Permalänk
Medlem

@pettin: Bor du i stockholm? Det borde ju finnas någon mindre pc-firma som kan hjälpa dig... antingen sälja ett begagnat nätagg för snorpengar eller låna ut ett eller att du ställer din dator där för test. Kostnaden för detta är att se som vad du skulle få betala för att en tekniker felsöker åt dig (i ren tid). Har du möjlighet att mäta på nätagget med volt/ampere-meter så är det en väg att gå... ska man gissa så kanske det är kondensatorer som ger upp (luktar det bakelit om det?) etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@pettin: Bor du i stockholm? Det borde ju finnas någon mindre pc-firma som kan hjälpa dig... antingen sälja ett begagnat nätagg för snorpengar eller låna ut ett eller att du ställer din dator där för test. Kostnaden för detta är att se som vad du skulle få betala för att en tekniker felsöker åt dig (i ren tid). Har du möjlighet att mäta på nätagget med volt/ampere-meter så är det en väg att gå... ska man gissa så kanske det är kondensatorer som ger upp (luktar det bakelit om det?) etc.

Sorry för lång tid mellan svar.
Inga lukter vad jag kan känna när det händer. Har tyvärr ej nån volt/ampere-meter hemma för att kolla. Och om jag införskaffar en sådan vad ska jag mäta på då för något? Och vad ska det va för siffror den ska visa?
Jag tänkte också att det måste ju finnas nån bra pc-firma här men hoppades på att nån kanske har en referens till nåt ställe som den vet är bra. Fick ju tillbaka burken från inet utan nån framgång där. Det var ju nån dag efter min senaste post och datorn har rullat på 24/7 sen dess tills idag då det hände igen. Spelade frostpunk när det hände. Verkar som det är då man kör nåt som e lite mer krävande för burken rent grafiskt osv för har kört Battle Brothers extremt mycket sen jag fick hem burken utan några problem.

Permalänk
Medlem

snurrar noctuafläktarna på d15en som de ska så det inte är så att datorn stänger ner om de snurrar under 300rpm eller nåt liknande. kör memtest 86, kör nåt hälsotest på ssd, samsung har eget program så vet inte vad du ska köra på ocz. tjuvkoppla nätagg och test om du har alla spänningar kolla tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P