Nvidias Jensen Huang dissar AMD Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det där visar bara hur hotad han känner sig av AMD.

Verkligen? Han har ju helt rätt i det han säger.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

DLSS

När vi renderar i lägre upplösning får vi bättre prestanda, jösses...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

När ska folk förstå att AMD är lika ”anti consumer” som nvidia? Speciellt många som hoppat på AMD tåget.
Vi konsumenter gynnas inte på nåt sätt av fanboyskaran som höjer upp både AMD och Nvidia till skyarna.
Det här är andra gången AMD hoppar på inflationståget, första gången vid mining boomen och nu när nvidia trissat upp sina priser. Lika självklart som Samsung och övriga telefontillverkare höjer sina priser i samma takt som Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller inte med om att AMD är anti-consumer. Ja, de tänker bara på sig själva och sina aktieägare osv, men de måste göra det genom att flörta med konsumenterna, för de har inte råd med något annat. Jag är säker på att de skulle bli precis lika "onda" som Intel/Nvidia om de fick upp sina marknadsandelar samt intäkter, men så länge de ligger såpass långt efter så måste de försöka vara så "goda" som möjligt.

Permalänk
Medlem

Men alltså snälla? En VD på ett företag som gör anspråk på att vara seriöst ska inte använda P-12 Fanboy-retorik. Om han nu är så trygg i att Nvidias kort "krossar" VII så borde han låta prestandan tala för sig själv och inte nedlåta sig till sådanna här barnsligheter. Kan tänka mig att det här är skämskudde även för de mest inbitna Nvidia-fantaster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jensen Huang känns lite som den där 13-åriga killen som mobbar för att känna sig själv säker.

Edit: Ozzed och jag tycks ha tänkt samma tanke, samtidigt dessutom. Sorry för copycat

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Jag tror DLSS är större än ray tracing med de nya korten men ingen pratar om det, det kan ge dig mer eye candy och mer fps samtidigt genom att kombinera bilder för att sedan ge en slutlig bästa bild, den skalar upp och ner och har sig med bilden.

Verkar dock intr finnas så många tester med det ön annat än final fantasy än något annst jsg inte kommer ihåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Nåväl. Känns dock fortfarande som att man ger stöd för något som knappt implementerats i spel och sedan skryter med det. Med Raytracing på i BFV, där det faktiskt finns, får man dessutom inte ens spelbar FPS. Nvidia är som killen i lågstadiet som hotar med att "pappa är advokat och kan stämma dig".

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gött, det är en bra indikation att Radeon VII kommer att kunna konkurrera!

Skrivet av firstofmay:

Nåväl. Känns dock fortfarande som att man ger stöd för något som knappt implementerats i spel och sedan skryter med det. Med Raytracing på i BFV, där det faktiskt finns, får man dessutom inte ens spelbar FPS. Nvidia är som killen i lågstadiet som hotar med att "pappa är advokat och kan stämma dig".

Du får nog ta och uppdatera dig: https://www.sweclockers.com/nyhet/26693-dice-uppdaterar-battl...

Permalänk
Medlem

Många som är negativa till DLSS, det mesta inom datorgrafik handlar om att "fuska" för att uppnå snyggare grafik till bra prestanda. Om de lyckas få att man knappt ser någon skillnad mellan DLSS och native utan man bara får bättre prestanda så ser jag inte varför man ska klaga

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Verkligen? Han har ju helt rätt i det han säger.

Åh vad spännande! Är du bussig och delar med dig av de officiella recensionerna och prestandasiffrorna som bara du har sett till oss andra så att vi också kan få se?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Många som är negativa till DLSS, det mesta inom datorgrafik handlar om att "fuska" för att uppnå snyggare grafik till bra prestanda. Om de lyckas få att man knappt ser någon skillnad mellan DLSS och native utan man bara får bättre prestanda så ser jag inte varför man ska klaga

Exakt, vänta tills de får höra att datorspel inte är på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nåväl. Känns dock fortfarande som att man ger stöd för något som knappt implementerats i spel och sedan skryter med det. Med Raytracing på i BFV, där det faktiskt finns, får man dessutom inte ens spelbar FPS. Nvidia är som killen i lågstadiet som hotar med att "pappa är advokat och kan stämma dig".

håller absolut med, men om DLSS faktiskt blir en grej blir det nog bra, men så säger man ju om allt som dör ut

Permalänk
Medlem

Det ligger ju en del i det han säger. Men hur han säger det låter väldigt spydigt. Sen att han snackar om att deras kort är bättre på Raytracing och DLSS, ja, jo... Men de teknikerna känns inte speciellt aktuellt ännu då stödet för det inte är utbrett.

Många FreeSync-skärmar har ju inte fungerat speciellt bra enligt testerna som varit både här på Swec och på andra sidor. Flimmer, eftersläpningar, dåliga frekvensspann etc med FreeSync påslaget.
Finns ju en anledning till att Nvidia bara fick ut 12st Freesync-skärmar som var godkända för Gsync av 400st testade...

Vega 2 får man invänta prestandasiffror och pris.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gött, det är en bra indikation att Radeon VII kommer att kunna konkurrera!

Du får nog ta och uppdatera dig: https://www.sweclockers.com/nyhet/26693-dice-uppdaterar-battl...

"Upp till". Hittar inga tester som visar att man får spelbar fps.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Finns ju en anledning till att Nvidia bara fick ut 12st Freesync-skärmar som var godkända för Gsync av 400st testade...

Jaha, och du tror faktiskt dem på orden här? Gulligt.

Ta ALLT med ett badkar salt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jaha, och du tror faktiskt dem på orden här? Gulligt.

Ta ALLT med ett badkar salt.

Då nästan alla FreeSync-skärmar inte klarar 30-144Hz med Freesync aktiverat så faller de ju direkt bort. Men visst, siffran på antalet kan ju vara lite skev.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lexius:

Ja verkar bli likadan flopp som Vega hade velat se en 12Gb version av Radeon VII eftersom 16GB känns onödigt om man bara ska gama. 12Gb för runt 5k hade varit vettigt som priset på Vega 64 är nu (:

Hade räckt med 8 GB videominne, Vega har HBCC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

"The performance is lousy on par with RTX2080."
Fixed it for you Huang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"Upp till". Hittar inga tester som visar att man får spelbar fps.

https://m.sweclockers.com/test/26704-ray-tracing-i-battlefiel...

Permalänk
Medlem

För de som minear Ethereum...

2080 ti @ 13000 kr
56 MH/s @ 155 Watt
0.36 MH/J effektivitet
232 kr/MH investeringskostnad

---

1080 ti @ 9000 kr
56 MH/s @ 180 Watt
0,31 MH/J effektivitet
161 kr/MH investeringskostnad

---

Radeon VII @ 8000 kr (gissningar)
125 MH/s @ 155 Watt
0,80 MH/J effektivitet
64 kr/MH investeringskostnad

---

Jag tror inte gamers kommer kunna köpa Radeon VII, det blir ett beräkningskort (rendering/simulering/mining osv).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh vad spännande! Är du bussig och delar med dig av de officiella recensionerna och prestandasiffrorna som bara du har sett till oss andra så att vi också kan få se?

Kolla AMDs presentation. De visade 2 AAA-spel där de hade 1 FPS bättre och något cherry pickat spel som väldigt många aldrig hört talas om där det såg bättre ut. Tror alla vet att man försöker visa upp sina bästa sidor när man gör en presentation.

Radeon 7 är ett 1080Ti två år senare. Jag hade heller inte varit rädd om min konkurrent låg 2 år efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kolla AMDs presentation. De visade 2 AAA-spel där de hade 1 FPS bättre och något cherry pickat spel som väldigt många aldrig hört talas om där det såg bättre ut.

Radeon 7 är ett 1080Ti två år senare.

Tycker du på allvar att det duger med AMD's egen presentation för att bekräfta hur kortet presterar? Seriöst? På riktigt? Är du allvarlig nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker du på allvar att det duger med AMD's egen presentation för att bekräfta hur kortet presterar? Seriöst? På riktigt? Är du allvarlig nu?

Om de nu inte kan presentera siffror i sin egen presentation som talar för dem då måste deras PR- avdelning vara extremt korkade. Tror du på riktigt att de vill sabba för sig själva? Är DU allvarlig?

Permalänk
Medlem

79 FPS med DXR på low och ett grafikkort för 14k. Ställer personligen högre krav och skulle inte säga att det är tillräckligt för en first person shooter. Egentligen känns det inte som att det är i fps genren som man egentligen skulle vilja ha Raytracing men det är väl upp till var och en att avgöra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Många som är negativa till DLSS, det mesta inom datorgrafik handlar om att "fuska" för att uppnå snyggare grafik till bra prestanda. Om de lyckas få att man knappt ser någon skillnad mellan DLSS och native utan man bara får bättre prestanda så ser jag inte varför man ska klaga

Det enda spel med DLSS, final fantasy, orsakar DLSS extrem shimmer på saker som staket eller andra föremål med rakare linjer, DLSS får problem när det blir tunt nog att hoppa mellan två pixlar i renderingsupplösningen som sedan ska samplas upp till 4k, där kommer det se ut som att föremålet rör sig fram och tillbaka mellan flertalet pixlar.

Med andra ord, DLSS skapar artefakter, det är ett bra sätt att få upp prestanda men det är absolut inte en 1:1 representation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

79 FPS med DXR på low och ett grafikkort för 14k. Ställer personligen högre krav och skulle inte säga att det är tillräckligt för en first person shooter. Egentligen känns det inte som att det är i fps genren som man egentligen skulle vilja ha Raytracing men det är väl upp till var och en att avgöra.

Fast nu flyttar du ju målstolparna. Du sa "spelbar FPS", bfv kör absolut i spelbar FPS med DXR High och Ultra med 2080ti. De allra flesta tycker att 60FPS är "spelbart".

Permalänk
Medlem

Lite löjligt presenterat men han har ju inte fel i att Radeon VII inte är något att hänga i granen. Förstår inte AMDs strategi, deras toppkort kan återigen inte matcha nVidias flaggskeppskort - fine, sådant händer men varför slänga på en sådan dyr prislapp isf? 2080Tis prislapp är extrem och obefogad men de kan iaf skryta med att vara världens snabbaste grafikkort. Vega VII har egentligen inget att komma med förutom 16GB VRAM vilket inte spelar någon roll för 99% av gamers.

Jag håller med många att man borde titta på rå prestanda mellan Vega VII och 2080 och strunta i DLSS samt Raytracing (personligen tycker jag det är kassa tekniker som inte tillför tillräckligt) och det är här det kommer att bli intressant när testerna börjar komma ut i februari. Är Vega VII riktigt slött i jämförelse med 2080 så kommer det inte finnas någon anledning att köpa det förutom om det kostar bra mycket mindre än 2080.

Helt ärligt tror jag att nVidia kommer att släppa GTX 1180 samt 1180Ti kort efter Vega VIIs release och då kommer AMD inte ha en chans. Jag hoppades verkligen på AMD denna gången...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om de nu inte kan presentera siffror i sin egen presentation som talar för dem då måste deras PR- avdelning vara extremt korkade. Tror du på riktigt att de vill sabba för sig själva? Är DU allvarlig?

Jag såg ingenting i deras presentation som varken sabbar för dem eller ger fog för det Jensen Huang säger. Det går inte att veta innan vi får oberoende recensioner.

Men allvarligt, även då... Om officiella recensioner kommer ut och det visar sig att 2080 är bättre över hela brädet, så talar väl siffrorna isåfall för sig själva utan att Nvidias VD behöver bete sig som en tolvårig fanboy? Det finns liksom ingen anledning att trash talka sina konkurrenter. Särskillt inte om man vet med sig att man har en bättre produkt. Det är bara tramsigt och tragiskt och inget som gör att man vinner respekt, annat än möjligen hos tolvåriga pojkar som inte riktigt vet hur de ska hantera de ökade testosteronnivåerna som puberteten för med sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sådana utalanden och beteende är orsaken till att jag defintivt kommer att fortsätta köpa AMD kort, vem behöver Nvidia ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Pinsamt.. Personligen har jag inget intresse för Ray Tracing ännu, Så om Radeon VII presterar lika som RTX 2080 så är det endast pris och energieffektivitet som blir avgörande om jag skulle köpa något av dessa.

Tror att Jensen överskattar Ray Tracing i dagsläget.

Tycker dock fortfarande att Radeon VII kostar för mkt, Men det gör RTX korten också.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Citat:

FreeSync was never proven to work. As you know, we invented the area of adaptive sync. The truth is most of the FreeSync monitors do not work. They do not even work with AMD’s graphics cards.

Sån jävla bullshit. Vadå "proven"? Det funkar skitbra. Och sen att vissa av dom här Freesync skärmarna håller på att blinka och sånt med Geforce non-validated mode, ja det är väl trist att Nvidia inte kan få det att funka men dom funkar ju faktiskt bättre med AMD kort (även om inte alla Freesync skärmar är perfekta direkt...)

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"