Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med nya uppdateringen

Den nylanserade uppdateringen till Battlefield V påstås ge markanta prestandaförbättringar när spelet körs med ray tracing. Redaktionen sparkar igång testriggen för ett snabbtest.

I mitten av november sjösatte spelutvecklaren DICE den första stora uppdateringen till sin färska slagfältspangare Battlefield V. Uppdateringen implementerade stöd för DirectX Raytracing, vilket i praktiken innebar att spelmotorn kunde rendera realistiska reflektioner med hjälp av ray tracing ihop med kompatibel grafikhårdvara som Nvidias RTX-serie.

Vid släppet kunde redaktionen snabbt konstatera att ray tracing medförde ett rejält prestandastraff när det aktiverades, vilket även var något många oroade sig för inför lanseringen. Det stod även klart att själva implementationen kändes tidig och inte helt färdig, med inställningar som inte aktiverades ordentligt samt omotiverade bildfrekvensfall i spelets enkelspelarläge.

Sedan dess har dock flitens lampa lyst hos DICE, där utvecklaren tillsammans med Nvidia har arbetat hårt med att optimera implementationen av ray tracing i Battlefield V. Frukten av arbetet har inkluderats i den senaste uppdateringen till spelet, vilken passande nog släpptes under dagen i ett paket tillsammans med nya kartor till både enkel- och flerspelarläget.

Uppdateringen ska enligt utvecklaren förbättra bildfrekvensen med upp till 50 procent när ray tracing används och även bättra på stabiliteten i detta läge. Därtill har det filats på scenarion där mycket träd och växtlighet är närvarande – något som tidigare kunde ge rejäla dippar på vissa kartor i spelets enkelspelarläge.

Just enkelspelarläget var något vi själva stötte på enorma prestandaproblem med, och därför kändes det passande att sätta den nya uppdateringen på prov för att se vilka förbättringar som gjorts. Vi använder oss av samma testkonfiguration som den tidigare artikeln, med undantaget för den nya grafikdrivrutinen Geforce 417.22.

Testslingan utförs ännu en gång i spelets enkelspelarläge War Stories samt kartan Tirailleur. Sekvensen består av en promenad genom ett skogsparti med generösa mängder vattenansamlingar på marken – något som tidigare visade sig ge enorma prestandaförluster när ray tracing aktiverades.

Redan innan vi påbörjade mätningarna märktes ett rejält subjektivt uppsving av flyt i spelets enkelspelarläge med ray tracing aktiverat. Denna observation reflekterades även med besked i prestandamätningarna, där de rejäla bildfrekvenstappen på kartan Tirailleur är ett minne blott efter den senaste uppdateringen.

Kombinationen av de generella optimeringarna samt specifikt riktade åtgärder vid scenarion med mycket växtlighet ger enorma avtryck med ray tracing ställt till detaljnivån "Ultra" på denna karta. I många fall handlar det om nästan en dubblering i bildfrekvens ställd mot den tidigare uppdateringen, vilket exempelvis ger Geforce RTX 2080 Ti möjligheten att hålla ett snitt ovanför 60 FPS-strecket.

Med detaljläget för ray tracing ställt till "Low" syns återigen goda prestandavinster, om än inte fullt lika dramatiska som med "Ultra". För det nuvarande instegskortet i RTX-familjen, Geforce RTX 2070, rör det sig om 47 procent bättre prestanda med den nya uppdateringen, vilket knuffar upp kortet strax under det gyllene bildfrekvenssnittet om 60 bildrutor per sekund.

Sammanfattande tankar

Med facit i hand står det klart att det finns mycket för spelutvecklarna att lära kring optimering och implementation av nya grafiktekniker som ray tracing i realtid. Rent historiskt kommer inte heller detta som någon direkt överraskning, då nya tekniker alltid har en inlärningskurva och en liten gnutta trial and error innan man hittar rätt nivå visuellt kontra den prestandamässiga påverkan.

Medan vi såg riktigt imponerande prestandavinster efter uppdateringen så ska det dock nämnas att detta scenario är ett extremfall som led av riktigt grova prestandaproblem tidigare. Därför ska man inte räkna med en dubblering av bildfrekvens i exempelvis titelns flerspelarläge med ray tracing aktiverat, även om det troligtvis finns goda möjligheter till prestandavinster där också.

Sammanfattningsvis är ray tracing i Battlefield V fortfarande en väldigt tungdriven historia, men med den nya uppdateringen finns det dock enormt mycket mer potential för att få en fullt acceptabel bildfrekvens i både enkel- och flerspelarläget. Vi ser fram emot att se vad ytterligare optimeringar kan medföra från både utvecklarnas och Nvidias sida.

Märker du några prestandavinster med den nya uppdateringen och ray tracing? Dela med dig i kommentarstråden!

Kommentarer till artikeln

83 debattinlägg

Skicka en rättelse
23

Deepcool Castle 280 RGB – slutet vattenkylningssystem för RGB-fantasten

Dubbla RGB-belysta fläktar samt kylblock gör att Deepcool Castle 280 RGB sticker ut från mängden. SweClockers tar in kylaren i testlabbet för att se om detsamma gäller för prestandan. Läs mer

8

Fulkultur om jultraditioner, och Die Hard

I senaste avsnittet av Fulkultur avhandlas julen och deltagarnas traditioner. Självklart diskuteras även Die Hard och huruvida det är en julfilm eller inte. Läs mer

I samarbete med Komplett
44

Rösta på Kompletts nya skrivbordsbakgrund

Efter hård gallring har Komplett utsett tre finalister som kandiderar till att bli butikens nya skrivbordsbakgrund. Nu är det upp till medlemmarna att fälla avgörandet. Läs mer

54

Amazons molntjänst Amazon Web Services lanseras i Sverige

Under Amazons presskonferens framgår det att det inte blir någon lansering av webbutiken i Sverige, i fall inte än. Istället handlar det om molntjänsten Amazon Web Services. Läs mer

Inet rear slutna vattenkylare från Deepcool och tävlar ut två exemplar

Lucka tolv bjuder på både tävling och rabatterat pris, där huvudnumren stavas Deepcool Castle 240 RGB och Castle 280 RGB. Det handlar om kompetenta slutna vattenkylare bestyckade med dubbla fläktar med adresserbar RGB-belysning, för att få till den perfekta julkänslan i chassit! Läs mer

39

Intel demonstrerar "Sunnycove" – upp till 75 procent högre prestanda

I upptakten till Intels 2018 Archicture Day hittar en bild ut med en demonstration för "Sunnycove", kodnamnet för en framtida plattform med väsentligt högre prestanda i vissa scenarion. Läs mer

I samarbete med MSI
57

Guide: Överklockning med MSI Afterburner

Att klämma fram mer prestanda behöver inte vara svårt. Med verktyg som MSI Afterburner kan vem som helst överklocka sitt grafikkort med några enkla handgrepp. Läs mer

81

Presentationstråd för nya och gamla medlemmar

Är du ny i SweClockers gemenskap eller en gammal räv från den blå tiden? In i forumet och skriv om dig själv i den officiella presentationstråden! Läs mer

14

Sigil är John Romeros nya spel – gratismodd till Doom från 1993

I samband med att Doom fyller 25 år avtäcker John Romero sitt nya spel Sigil, som är en gratismodd till originalet från 1993. Läs mer

25

Google Plus läggs ned i förtid efter läcka som drabbat över 50 miljoner användare

Ytterligare en läcka har drabbat Googles sociala nätverk Google Plus. På grund av det väljer nu bolaget att lägga ned tjänsten fyra månader tidigare än planerat. Läs mer

20

SweClockers bygger dator i Streamhjälpen klockan 10:00

För den som föredrar 144 timmar av TV- och datorspel framför musik är Webhallens Streamhjälpen nu i full gång. Idag intar SweClockers buren för att bygga en dator som ska auktioneras ut. Läs mer

239

Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

I svallvågorna av markköp i svenska städer, åtta byggnader, ett nytecknat avtal med Postnord och rekryteringar inför en Sverige-etablering kallar Amazon till presskonferens onsdag morgon. Läs mer