Förlita sig helt på mobila betallösningar?

Permalänk
Medlem

Förlita sig helt på mobila betallösningar?

Hej!

Häromdagen var jag på IKEA och skulle betala med Samsung Pay. Det visade sig att det inte fungerade, varken via NFC eller MST. Kassörskan förklarade att jag måste använda ett kort med chipp. Naturligtvis hade jag glömt plånboken i bilen, varpå en vän fick lösa ut mig. Det fick mig att fundera på hur de gör som helt plockat ut sina kort ur plånboken.

Jag använder Samsung Pay så ofta jag kan, och det innebär nästan alltid. Däremot kan jag så här på rak arm komma på tre situationer där kortet behövs:

1) I betalautomater av typen parkeringsautomat/biljettautomat på tågstation där man för in hela kortet i läsaren och därmed varken kan använda NFC eller MST.

2) Ibland när man drar kortet med magnetremsan (eller använder MST på mobilen) säger betalterminalen "kortet har chipp", och man måste stoppa i kortet med chippet istället. Jag antar att det är av säkerhetsskäl; terminalen känner av att kortet har chipp och vill därför att det används istället för magnetremsa.

3) Ibland går det bra att blippa kort eller mobil, men när köpet ska gå igenom måste man ändå sätta i kortet med chippet. Terminalen säger bara "sätt i kort" och man måste slå kod. Även här antar jag att det är en extra säkerhetsåtgärd, och detta tycks ske slumpmässigt och vara oberoende av beloppet man ska betala.

Nu undrar jag; hur gör ni som helt förlitar sig på mobilen när det kommer till betalning? Jag läser titt som tätt om folk som prisar mobila betalningar för att de numera kan lämna alla sina kort hemma och bara behöver ta med sig körkortet. Har ni någon gång hamnat i en situation där ni helt enkelt inte kunnat genomföra ett köp eller är det jag som missar någonting i ovanstående exempel?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Nu är inte frågan ställd till mig, jag använder inte Samsung Pay och mobila betallösningar alls.

Nummer 3 tror jag har och göra med vilket avtal som företaget i fråga / betalleverantören i fråga har för villkor på den lösningen/tjänsten. Någon vet säkert mer.

Jag är intresserad av att använda Samsung Pay etc, har även hårdvaran etc som krävs. Dock känns det som att sälja sig ännu en liten bit till betalföretagen än vad kredit/kontokort gör. Dessutom har jag regelbundet situationer där kort inte fungerar alls (Subway någon dag sedan, IKEA för ett halvår sen, bensinstation kl 0530 på väg mot jobbet - när de tycker det är passande att köra någon uppdatering etc.) och Swish eller kontanter löser situationen bättre... Så jag använder inte Samsung Pay - än.

(Jag själv ser inte poängen med att ha med mig leg och inget kreditkort alls, det ryms oftast i rätt smidiga mobilskal, passar mig iaf. 1-2-3 kort är OK att ha i dem, har själv två olika kort, ett vanligt bankkort från en leverantör och ett kreditkort från den andra. Har i 95% av fallen minst 200:- på mig i kontanter.)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Känner inte ens någon som använder telefonen för att betala (utom swish ibland då).
Går ju inte ens att handla med kort överallt så skulle aldrig våga prova körta enbart med telefon.

Kontanter4life!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag använde samsung pay ganska flitigt när det släpptes, innan jag gick över till äpplet. Jag tror den största anledningen till att jag använde det var för att det var en ny teknik som jag aldrig testat innan, vilket var väldigt intressant.

Ska jag vara helt ärlig så funkade det ganska bra i typ 90% av alla affärer jag handlade i. Många av kassörskorna förstod inte vad det var och frågade nyfiket (en bra konversationsstartare, skulle kunna vara ett bra första steg mot att få hennes nr 😀).

Problemet är att man inte kan lämna plånboken hemma pga körkort. Heller går det inte att lämna bankkortet pga situationer som det med IKEA. Tror IKEA var den ända platsen jag inte kunde betala på.

I början som använde jag samsung pay vid varje betalning men efter ett tag så körde jag det som en backup lösning ifall jag glömde plånboken hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk

Använder Google Pay flitigt själv sedan lanseringen i Sverige och hos min bank och har i princip aldrig haft problem där terminalerna stödjer det.

Problemet är mer att NFC inte är aktiverat på terminalerna utan de accepterar endast chip/remsa.

Tydligen så tar bankerna ut en ganska saftig avgift för att aktivera detta också, så det är därför det inte är aktivt i mindre butiker även om terminalen är redo för det.

När det gäller parkering osv så finns det andra appar för detta, visst man drunknar i olika appar, men Parkster eller Q-Parks motsvarighet fungerar på de flesta ställena.

Med detta sagt, jag vågar fortfarande inte lämna plånboken hemma fall i fall

Permalänk
Medlem

Korten är en back-up, en säkerhet som du alltid bör ha med dig oavsett om du har en betallösning i mobilen. Det är ju precis därför man har flera kort, ifall det ena skulle strula så att förlita sig på (ex) samsung pay är bara dumt (i dagens Sverige).

Har själv Apple Pay vilket tyvärr inte har samma stöd i Sverige som i tex Ryssland där jag kunde använda det överallt. Sen finns ju tex WeChat i kina som ersätter kort o swish ( o Facebook o allt som man någonsin kan behöva) som är rent guld och tråkigt att en liknande lösning inte finns i Sverige. Hade lätt valt det över mobiltillverkarnas egna lösningar alla dar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Känner inte ens någon som använder telefonen för att betala (utom swish ibland då).
Går ju inte ens att handla med kort överallt så skulle aldrig våga prova körta enbart med telefon.

Kontanter4life!

Har stött på fler ställen som inte tar kontanter än ställen som inte tar kort.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Har stött på fler ställen som inte tar kontanter än ställen som inte tar kort.

Har aldrig varit med om det men behöver använda kontanter varje vecka nästan. Dock har swish tagit över kontanter på några ställen (fast kontanter går fortfarande bra eftersom att långt ifrån alla har swish).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alla handlare måste byta ut sina terminaler om det ska fungera, ser mobilbetalning som en gimmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har aldrig varit med om det men behöver använda kontanter varje vecka nästan. Dock har swish tagit över kontanter på några ställen (fast kontanter går fortfarande bra eftersom att långt ifrån alla har swish).

Vad brukar du besöka för ställen som ej tar kort?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad brukar du besöka för ställen som ej tar kort?

Pizzerior, bönder+fiskare och evenemang. Nu gäller det ju såklart inte alla, men nog många att kontanter kommer fortsätta vara relevant. Sen slipper man ju bli spårad av amerikanska företag och sitter inte helt i skiten när det är strömavbrott.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tror att betalning med mobilen är en övergående fluga. Ge det några år så lär det vara bortglömt.

Permalänk
Medlem

Intressant, då är det kanske inte så vanligt som jag trodde att folk förlitar sig helt på mobilen som betalmedel!

Jag tycker själv inte det är särskilt jobbigt att ha med mig några extra kort i korthållaren, så det är mest av nyfikenhet då jag titt som tätt tycks befinna mig i situationer där mobilbetalning helt enkelt inte fungerar.

Jag hör också till de som tycker om att ha några hundringar kontant på mig då jag som några andra ibland handlar på ställen som bara tar kontanter. Oftast handlar det då om mindre pizzerior, kebabhak, foodtrucks, etc. samt torghandlare och den typen av verksamhet. På min arbetsplats tar ett av de populäraste lunchställena bara kontanter, så visst behövs de fortfarande.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

@Ande: Jag har alltid med mig kort och telefon men aldrig kontant. Har precis börjat använda telefonen för att betala och det är fruktansvärt smidigt!

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Alla handlare måste byta ut sina terminaler om det ska fungera, ser mobilbetalning som en gimmick.

Alla handlare bör också vara intresserade av att se till att de använder sig av moderna kortterminaler som lever upp till gällande säkerhetskrav samt leva upp till PCI-DSS. Att få NFC på köpet är givet skulle jag säga.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@Ande
Intressant frågeställning. Jag använder inga mobila betallösningar alls förutom Swish. Har aldrig kommit mig för att kolla vidare på mobila betallösningar, och i dagsläget fungerar kortbetalning (och Swish) utmärkt för mig.

Skrivet av GraffeT:

Ska jag vara helt ärlig så funkade det ganska bra i typ 90% av alla affärer jag handlade i. Många av kassörskorna förstod inte vad det var och frågade nyfiket (en bra konversationsstartare, skulle kunna vara ett bra första steg mot att få hennes nr 😀).

Märkligt att kassörskorna inte känner till vilka betalmetoder butiken de arbetar i tar. Borde vara en snabbutbildning om olika betalmetoder som finns så att personalen är medveten om vad kunderna pysslar med när de tar fram telefonen för att betala med den.

Edit
Som svar på frågan anser jag att man inte kan förlita sig på mobila betallösningar. Ett alternativ till de som använder det som primär betallösning, bör alltid ha kort och/eller kontanter som backup.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

I Kina används mobilen till allt. Kreditkort och fysiska pengar har spelat ut sin roll. Det är bra anser jag, kriminell verksamhet försvåras.

Permalänk
Inaktiv

Frågan som är trådens ämnesrad: Förlita sig helt på mobila betallösningar?
Att allvarligt förlita sig på mobil betalningslösningar är nog naivt, då hela kedjan är skör. Minsta lilla driftstörning i app, mobilnät, os-häng, batteritorsk osv osv osv så är det bara lämna tillbaka varorna i hyllan och gå ut genom dörren.
Mobilen, kortet, kontanter om man ska vara säker tills den dagen infrastrukturen och betalsystemen är pålitliga.
Jag tror inte ens alla småställen erbjuder alla mobillösningar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Pizzerior, bönder+fiskare och evenemang. Nu gäller det ju såklart inte alla, men nog många att kontanter kommer fortsätta vara relevant. Sen slipper man ju bli spårad av amerikanska företag och sitter inte helt i skiten när det är strömavbrott.

Pizzerior som inte tar kort skulle jag inte handla från, 100 % svarta pengar/pengatvätt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Pizzerior som inte tar kort skulle jag inte handla från, 100 % svarta pengar/pengatvätt.

/hulle.

Skulle gissa att pizzerior som kört 30 år under samma bolag har blivit kollad någon gång av skatteverket iaf

Säkert någon som fuskar, men ställen som kör år efter år är nog rena men inte vill offra några kronor per köp till Visa/Mastercard.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det var lag på att byta ut kortterminalerna så att de hade stöd för chip/NFC,

Jag har nog använt endast telefon i säkert två år nu.

Sedan har man ju inte rört sig utomlands under dessa åren. Men i Sverige så har alltid Swish fungerat som sista utväg.

Permalänk
Medlem

google pay här, pixel 3.

Funkar utmärkt alla gånger jag testar det och har börsen med mig.

men när jag inte har börsen/kortet med mig kan ni ge er fan på att det strular.

så jag kan inte riktigt lita på det, brukar ta obemannade kassor. En gång blev det akut-mat på MAX, plånboken var 6 mil bort och jag var tvungen o äta innan jag åkte o hämta den.. o det funkade.

Så jag litar inte helt ut på funktionen, men använder den hela tiden då i praktiken alla tar den betalningen eller swish.

Permalänk
Medlem

När man ändå måste ha körkortet med sig, så kan jag lika gärna ha med ett betalkort också.

Använder trots det Google Pay ibland, även fast jag tycker vanligt kort är smidigare.

Permalänk
Medlem

Kört Google pay/Samsung pay i 3 år eller något nu, bara haft problem två gånger hittills. Visa-kortet ligger kvar i plånboken oanvänt sen jag fick det för 2 år sedan, dock är blipp deaktiverat på det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle gissa att pizzerior som kört 30 år under samma bolag har blivit kollad någon gång av skatteverket iaf

Eller så är dom lika bra på att fiffla som baka pizzor!