Förlita sig helt på mobila betallösningar?
Hej!
Häromdagen var jag på IKEA och skulle betala med Samsung Pay. Det visade sig att det inte fungerade, varken via NFC eller MST. Kassörskan förklarade att jag måste använda ett kort med chipp. Naturligtvis hade jag glömt plånboken i bilen, varpå en vän fick lösa ut mig. Det fick mig att fundera på hur de gör som helt plockat ut sina kort ur plånboken.
Jag använder Samsung Pay så ofta jag kan, och det innebär nästan alltid. Däremot kan jag så här på rak arm komma på tre situationer där kortet behövs:
1) I betalautomater av typen parkeringsautomat/biljettautomat på tågstation där man för in hela kortet i läsaren och därmed varken kan använda NFC eller MST.
2) Ibland när man drar kortet med magnetremsan (eller använder MST på mobilen) säger betalterminalen "kortet har chipp", och man måste stoppa i kortet med chippet istället. Jag antar att det är av säkerhetsskäl; terminalen känner av att kortet har chipp och vill därför att det används istället för magnetremsa.
3) Ibland går det bra att blippa kort eller mobil, men när köpet ska gå igenom måste man ändå sätta i kortet med chippet. Terminalen säger bara "sätt i kort" och man måste slå kod. Även här antar jag att det är en extra säkerhetsåtgärd, och detta tycks ske slumpmässigt och vara oberoende av beloppet man ska betala.
Nu undrar jag; hur gör ni som helt förlitar sig på mobilen när det kommer till betalning? Jag läser titt som tätt om folk som prisar mobila betalningar för att de numera kan lämna alla sina kort hemma och bara behöver ta med sig körkortet. Har ni någon gång hamnat i en situation där ni helt enkelt inte kunnat genomföra ett köp eller är det jag som missar någonting i ovanstående exempel?
MVH
Andreas