Ny dator max 9500kr. CS och Fortnite och streama

Permalänk
Medlem

Ny dator max 9500kr. CS och Fortnite och streama

Hej,

Hjälper min kära systerson som ska bygga sin första dator i livet. Jag tycker det är lika roligt som han gör. Men jag är inte heller så erfaren så om någon har lust att kolla på min lista och se om det är vettigt vad jag plockat ihop.

https://www.inet.se/produkt/b1056772/till-systersonen

Han spelar mest CS och fortnite i 1080p. Men vill gärna kunna spela mer krävande spel i 60fps men kanske med lite lägre settings. Plus att han vill streama sina eskapader i CS och Fortnite.

Väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

till cs osv skulle jag nog gå på en Intel prolle faktiskt. visst dyrare men spelmässigt så är den några strån vassare faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ett förslag som ger lite mer för pengarna:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 789 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte AMD Radeon RX 580 AORUS 4GB (2 199 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Focus G (399 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (1 449 kr hos Komplett)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 500GB (849 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Komplett)
Summa: 8 633 kr

  • CPUn är rätt optimal för budgeten. Du kan sikta på en I5 8400, men överlag är 2600 bättre. Något billigare (typ 500-600:- med moderkortet), bättre kylare och likvärdig allmän prestanda. I5an vinner dock med en liten marginal i spel.

  • RX580 4GB för 2.2k täcker behovet bra för en bra kostnad. Där får du dock vara snabb, var bara 7 kvar i lager och de andra RX580-korten i den prisklassen är slut.

  • Chassit är bra och billigt. Täcker grundbehoven och ser rätt ok ut. Svårslaget för 400:-, se en recension här: Guru3D review Är du redo att betala för ett dyrare chassi så är FD Meshify dock bra, går för strax under 800:- på Komplett.

  • Moderkortet stämmer inte riktigt, det som kostar 999:- är MSI B450 Tomahawk Gör det den ska utan att sticka ut. Enligt Anandtech B450 comparision, så särskiljer den sig från den andra B450-korten genom att erbjuda 6st SATA-portar istället för 4. Ingen jättegrej, så priset och looken tror jag drar avgörandet här.

  • Med RAMet så känns priset bra för 3000MHz minne. G.Skill är också kända för att göra bra minnen.

  • SSDn var ett lite svårare val. Vet inte riktigt vad du prioriterar, men det finns mycket alternativ (speciellt med tanke att både 500/1000GB, samt SATA/M2 SATA/M2 NVM finns som alternativ här). Hittade en recension för 1TB-varianten här hos Guru3D som verkar gilla den, men också en på Tomshardware som tycker att prestandan är "meh" för priset. Dock så är det den billigaste NVM SSDn för tillfället. Jag skulle avråda ifrån M2-diskar med SATA-gränssnitt då de är en efterkonstruktion med oväntade bekymmer som ändå kostar lika mycket som de billigaste M2 NVM-diskarna. Märkte t.ex. på mitt X470-moderkort att den andra M2-porten inte stödjer just M2-diskar med SATA-gränssnitt.

  • PSUn är ett ganska enkelt val. Ett bra nätagg med tillräcklig effekt för grafikkortet. Det finns flera alternativ, men de är så lika att det inte gör någon större skillnad (t.ex. Bitfenix Whisper M 650W, Antec High Current Gamer Gold HCG650, Seasonic FOCUS+ 650W Gold, EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated & Fractal Design Edison M 650W.
    Det viktiga enligt mig är att de har åtminstone 550-600W, är guld-certade och har åtminstone 7års garanti, vilket alla ovanstående uppfyller. De kostar alla runt tusenlappen.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack, ser bra ut.

Han gillar inte grafikkortet dock. vill hellre ha ett 1060 med 6GB minne. Verkar som att vi kan knö in det inom ramen för budgeten.

Men stort tack för bra lista och input. Tar till mig det där nästa rakt av

Permalänk
Medlem

@Tdoggah:
Det låter bra, kul att höra att den kom till hjälp