Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stor skillnad i FPS i Path of Exile mellan två relativt likvärdiga system

Permalänk
Medlem

Stor skillnad i FPS i Path of Exile mellan två relativt likvärdiga system

Hej,

Skulle vilja ha lite råd och tankar ang min polares dator..
Han sitter på följande delar;

MB: MSI Z97-G45 GAMING
CPU: i7 4790K
PSU: Corsair CX750M 750W
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series
GPU: ASUS GeForce GTX 1080ti OC

Han har fastnat för Path of exile, spelar i 1080P..
Vi gjorde ett test där vi stod bredvid varandra i spelet med samma inställningar och dyl..

Jag landade på ca 300 fps just där medans han låg runt 150 fps.

Jag ruvar på följande;

MB: Asus strix z270f gaming
CPU: i7 7700K
PSU: 750w
RAM: 16gb ddr4
GPU: GTX 1080

Känns inte riktigt som om jag borde ligga på dubbel fps men tydligen gör jag det..
Vad tror ni ? Han har inga värmeproblem och allt är uppdaterat precis som mitt system.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Första jag skulle göra vore att köra UserBenchmark på båda era system, och släng upp länkar till resultaten i tråden. Det är ett enkelt test som kör igenom alla era komponenter så vi får se om det är något som underpresterar hårdvarumässigt.

Tänk på att stänga alla andra program när ni kör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti:

Hej,

Skulle vilja ha lite råd och tankar ang min polares dator..
Han sitter på följande delar;

MB: MSI Z97-G45 GAMING
CPU: i7 4790K
PSU: Corsair CX750M 750W
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series
GPU: ASUS GeForce GTX 1080ti OC

Han har fastnat för Path of exile, spelar i 1080P..
Vi gjorde ett test där vi stod bredvid varandra i spelet med samma inställningar och dyl..

Jag landade på ca 300 fps just där medans han låg runt 150 fps.

Jag ruvar på följande;

MB: Asus strix z270f gaming
CPU: i7 7700K
PSU: 750w
RAM: 16gb ddr4
GPU: GTX 1080

Känns inte riktigt som om jag borde ligga på dubbel fps men tydligen gör jag det..
Vad tror ni ? Han har inga värmeproblem och allt är uppdaterat precis som mitt system.

Tack!

Kör ett riktigt benchmark istället.
Eller flera för att kunna isolera komponenter.

Permalänk
Medlem

PoE är nog inte det bästa för att jämföra prestanda. Sådär optimerat afaik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Anledningen till att jag skrev om Path of exile var ju för att få en bild på hur stor skillnaden är.
Han har kört UserBenchmark och får "117% gaming".

Allt ligger under de gröna sträcken men den som ligger lägst är minnena. Men de får fortfarande ratingen "very good".

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på RAM? Det spelar hyfsat stor roll. 2400Hz är ganska långsamt.
Är din processor överklockad? Är hans? Han har ju en äldre processor som kanske inte orkar med lika mycket längre. 1080 Ti är nog gränsen för vad hans processor orkar.

Sen måste ni givetvis kolla så ni har samma inställningar osv.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anti:

Tack för svar!
Anledningen till att jag skrev om Path of exile var ju för att få en bild på hur stor skillnaden är.
Han har kört UserBenchmark och får "117% gaming".

Allt ligger under de gröna sträcken men den som ligger lägst är minnena. Men de får fortfarande ratingen "very good".

Det hade varit bra om vi hade sett hela rapporten och inte bara några utvalda siffror. Det skulle svara på en hel del frågor...

Permalänk
Medlem

Kolla om ni har samma drivrutiner till graffet och om han har påslaget någon skum funktion i Nvidia gaming center. Jag hade problem med FPS med mitt Titan Xp och det var för att det standard dragit igång någon shadowplay så att allt spelas in för att kunna få repriser i efterhand...

Det kanske är standardinställning på 1080ti men inte på ditt kort.

Edit: dubbla till tredubbla fpsen efter jag stängt av det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag ska be honom skicka över bild eller länk till mig !

Permalänk
Medlem

@Anti: skillnaden mellan ddr3 och en ddr4 ramminne kan vara stor skillnad.
Men mig hjälpte stänga av "Spel-DVR/Game-DVR" från Xbox appen i windows, vissa spel ingen större skillnad medan andra en ganska stor skillnad, kanske är den på ?
Som föregående sa, något i bakgrunden kan vara där och hålla på.
Jag vet att när jag satte in mina ramminne i början så fick de mycket lägre Mhz än vad de "marknadsför som", se till att de är rätt inställda genom moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Vad har du för hastighet på RAM? Det spelar hyfsat stor roll. 2400Hz är ganska långsamt.
Är din processor överklockad? Är hans? Han har ju en äldre processor som kanske inte orkar med lika mycket längre. 1080 Ti är nog gränsen för vad hans processor orkar.

Sen måste ni givetvis kolla så ni har samma inställningar osv.

Kolla på gpu usage här när de väl börjar spela. Gtx 1080 med ryzen 1700, https://youtu.be/K8ouabGe558 (25-30%)

Så i just det spelet verkar inte grafikkort vara prioritet direkt. Fast det beror ju på om man mäter max fps eller min fps. Sen beror ju det på upplösning också. Men om man får 150fps låter ju som fullt tillräckligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent generellt blir nog CPU ofta en flskhals om man kör med ett GTX 1080 Ti i 1080p. Men att du skulle ha dubbla fps i ett spel låter konstigt. Kör din polare sina minnen i dual eller single channel? Går att kolla med t.ex. CPU-Z.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

@Anti *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...