Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Medlem

@laddaren: haha, just laddare märkte jag med, dammsugaren började låta lite illa och märkte jag att den sugit upp halva kabeln
en fördel med robotdammsugare är ju att man kommer hålla mycket renare runtomkring än vad man gjort innan.

en sak jag börjat fundera på är att bygga eller försöka hitta en vägghängd ska hylla som ska passa vid ett element i hallen.. så behöver ju en konsol på vardera sida av elementet och rundstavar framför..

@laddaren: map savings. vad använder man det för? jag trodde att man kunde skapa zoner via den och säga åt dammsugaren att t.ex. städa hallen. men så verkar det inte fungera.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Haha ja sånt som kan hända! Nu är jag betydligt noggrannare med att plocka undan efter mig än tidigare i alla fall. Ett stort plus!

Ja, det är en av nackdelarna...så fort vi hade testkört den en gång så började jag få upp tankar om hur vi ska "vägghänga" allt

Hmm, jo precis så fungerar det för mig. Jag har en karta över min lägenhet och har testat "Zoned Cleanup". Bara att dra ut en kvadrat på en yta och köra igång cleanupen. Fungerar ypperligt. Vad är det exakt som inte fungerar för dig?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz, RAM: Corsair 16GB 3000Mhz
SSD: Samsung 850 EVO 500GB
GPU: Palit GeForce GTX 1080 8GB Dual OC
Skärm: predator xb271h tn

Permalänk
Medlem

@laddaren: det som inte funkade var att jag missuppfattade funktionen. Jag trodde typ att man kunde skapa rum och sen bara säga åt den att städa det rummet. Men jag pillade med detta igår och fick fattade till slut att d det är zone cleanup man ska använda

En annan fråga, hur får ni dammsugaren att rita upp rum dit man burit den manuellt?

Den har hittat dörröppningen till vårat sovrum men inte kunnat komma dit då det är ett ordentligt trappsteg ner.
Så igår lyfte jag dit den manuellt och körde igång städningen. Dock så trodde den att den var på andra sidan av huset och städade.
Då bar jag den tillbaka till laddstationen, sen valde jag det här Go alternativet och sa åt den att gå till sovrummet (den har ju ritat upp pyttelite just innanför dörren). Väl där så stod jag med en kartong under den och hjälpte dem med för det stora trappsteget. Och så tänkte jag, nu lurade jag dig din jävel.
När jag sen tröck på cleanup så tänkte jag att nu måste den ju rita upp sovrummet, den hade ju ändå åkt dit själv så den borde veta vart den var... Men icke . När den väl började städa så trodde den att den var på andra sidan huset igen...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laddaren:

@plunn: @Mr_Lazy Tjena! Jag har haft min i ett par dagar nu. Uppdaterat FW och har testat betafunktionen "Map Savings" som fungerar bra. När det kommer till "No-Go Zone" fungerar det också bra för min del. Har min laddningsstation cirkus 3-4m ifrån köket som är ajjabaja.

Det har tidigare nämnts i tråden om att man måste plocka upp saker och ting från golvet. Det här gäller även sladdar och kablar. Min rekommendation är att koppla ur mobilladdaren och diverse småladdare. Eftersom den har en roterande borste så sög den upp sambons mobilladdare och ryckte loss den från väggen. När vi kom hem så var hon sur på mig i någon timme (för att jag hade slarvat bort den) innan vi hittade den skyldiga i hörnet

Jag har inte uppdaterat och jag har version 3.3.9_001702

Det spelar ingen roll om jag gör en no go i vardagsrummet om laddstationen är i hallen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått dammsugaren att fungera ihop med Alexa?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej,
Tänkte beställa en i veckan men har 2 frågor:
Vad händer om man en dag har en dörr stängd? Skippar den bara det rummet och ”glömmer” att det existerar?

Är det möjligt att förvara hela laddatstationen under en soffa (förutsatt att där finns utrymme)? Det borde inte finnas några hinder tycker jag men den kanske inte tycker om att förvaras under något snnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
Tänkte beställa en i veckan men har 2 frågor:
Vad händer om man en dag har en dörr stängd? Skippar den bara det rummet och ”glömmer” att det existerar?

Är det möjligt att förvara hela laddatstationen under en soffa (förutsatt att där finns utrymme)? Det borde inte finnas några hinder tycker jag men den kanske inte tycker om att förvaras under något snnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, såklart dammsugaren öppnar dörren själv.......

Min står under sängen utan problem.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Jag fick min Roborock idag, men lyckas inte hitta den i appen när den skannar. Wifi-lampan blinkar blått. Fattar inte vad som är fel...
Har testat att reseta flera gånger.

Uppdaterat: Nu fungerar det. Jag var tvungen att tillåta appen behörighet att visa min plats.

En annan fråga: Ska man sätta dit mopping modulen även om man bara avser att dammsuga?

Permalänk
Skrivet av Man United:

En annan fråga: Ska man sätta dit mopping modulen även om man bara avser att dammsuga?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej, såklart dammsugaren öppnar dörren själv.......

Min står under sängen utan problem.

Tack för ditt oerhört genomtänkta svar /sarcasm.

Det är inte helt orealistiskt att dammsugaren hade stannat för den inte kommer åt en del av utrymmet som den har mappat tidigare och ville därför kolla vad som hände.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tack för ditt oerhört genomtänkta svar /sarcasm.

Det är inte helt orealistiskt att dammsugaren hade stannat för den inte kommer åt en del av utrymmet som den har mappat tidigare och ville därför kolla vad som hände.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en sparad karta från när rummet va öppet kommer den bara anta att det är ett temporärt hinder som gör att den inte kommer in och ge upp.

Har du inte sparad karta så gör den en ny karta varje gång ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

Har du en sparad karta från när rummet va öppet kommer den bara anta att det är ett temporärt hinder som gör att den inte kommer in och ge upp.

Har du inte sparad karta så gör den en ny karta varje gång ändå.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
Tänkte beställa en i veckan men har 2 frågor:
Vad händer om man en dag har en dörr stängd? Skippar den bara det rummet och ”glömmer” att det existerar?

Är det möjligt att förvara hela laddatstationen under en soffa (förutsatt att där finns utrymme)? Det borde inte finnas några hinder tycker jag men den kanske inte tycker om att förvaras under något snnat.

Skrivet av FBGKimpan:

Nej, såklart dammsugaren öppnar dörren själv.......

Min står under sängen utan problem.

Förlåt, tvungen att kommentera, tänk på säkerheten. Det är ju smidigt att ha den under något så den försvinner, men att ha den under sängen eller soffan skulle jag inte ha. Det är fortfarande de mest farligaste brännbara föremålen man har i hemmet. Och roboten har batterier/laddare som det kan hända snabba saker med. Bara batteriet betyder en snabb farlig brand, detta tillsammans med soffa/säng blir mycket värre och snabbare brand. Jag har min fritt i hallen där jag har en brandvarnare i närheten. Om ni har den under så sätt en brandvarnare under som känner av värmen/röken mycket fort.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Förlåt, tvungen att kommentera, tänk på säkerheten. Det är ju smidigt att ha den under något så den försvinner, men att ha den under sängen eller soffan skulle jag inte ha. Det är fortfarande de mest farligaste brännbara föremålen man har i hemmet. Och roboten har batterier/laddare som det kan hända snabba saker med. Bara batteriet betyder en snabb farlig brand, detta tillsammans med soffa/säng blir mycket värre och snabbare brand. Jag har min fritt i hallen där jag har en brandvarnare i närheten. Om ni har den under så sätt en brandvarnare under som känner av värmen/röken mycket fort.

Väldigt bra input, det tackar jag för! Säkerhet går självklart före snygghet

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur är Roborock 2 med trösklar?
Läst 2cm men har tyvärr 2.5cm höga, går i "etapp" på ena sidan men andra sidan av dom är rak. Går ju alltid sätta en list bara den klarar att klättra så högt utan att "hänga" sig på tröskeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@caizer: jag har en tröskel på 2,3cm och den klarar INTE av den tröskel. Jag fick fixa en liten söt ramp med hjälp av kartong och tejp så den kan ta sig upp i väntan på annat.

Men en sak som jag märker, jag kommer ju nöta ut maskinen fort, den går varje kväll hemma. Tänk att två vuxna och en liten hund kan skräpa ner så mycket på en dag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@caizer: jag har en tröskel på 2,3cm och den klarar INTE av den tröskel. Jag fick fixa en liten söt ramp med hjälp av kartong och tejp så den kan ta sig upp i väntan på annat.

Men en sak som jag märker, jag kommer ju nöta ut maskinen fort, den går varje kväll hemma. Tänk att två vuxna och en liten hund kan skräpa ner så mycket på en dag

Det som nöts ut mest är ju borstarna och där har du status och rekommendation i appen när dom ska bytas ut då man enkelt kan beställa nya vilket är en toppen funktion

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av caizer:

Hur är Roborock 2 med trösklar?
Läst 2cm men har tyvärr 2.5cm höga, går i "etapp" på ena sidan men andra sidan av dom är rak. Går ju alltid sätta en list bara den klarar att klättra så högt utan att "hänga" sig på tröskeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade 2-2,5cm trösklar, det hände ibland att den klarade att åka över dom men för det mesta misslyckades den.
Drog ner dom med en överhandsfräs. Så nu kommer den in i alla rum.

Permalänk

Nyss köpr en s50. Hur bra som helst. Ett av de bästa köpen jag gjort. Har två katter som hårar mycket, och den fixar detta utanproblem.

Några frågor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

No-go zoner?

Kan någon förklara för mig vart dessa no-go zoner ställs in, hittar det inte alls i appen.
Kan ställa in zoner som han ska städa, men inte no-go. Har allting uppdaterat.

Är det så att man ska ställa in den för andra zoner för att få nyare versioner? Skulle vilja slippa ha magneter på golvet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Kan någon förklara för mig vart dessa no-go zoner ställs in, hittar det inte alls i appen.
Kan ställa in zoner som han ska städa, men inte no-go. Har allting uppdaterat.

Är det så att man ska ställa in den för andra zoner för att få nyare versioner? Skulle vilja slippa ha magneter på golvet.

Du behöver ställa in map saving mode och köra en städning sedan kan du sätta nogo zoner på den uppritade kartan.

Permalänk
Medlem

@Liverpoolarn: Skulle precis svara det. Det är suveränt faktiskt med no-go zone eller zonestädning. Riktigt fin liten pryl för bra peng.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Du behöver ställa in map saving mode och köra en städning sedan kan du sätta nogo zoner på den uppritade kartan.

Nice, nu hittade jag det. Hade visst inte tittat överallt fast jag letat i appen. Måste jag prova nästa gång den kör. skönt att slippa ha magnetlister.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Liverpoolarn: Skulle precis svara det. Det är suveränt faktiskt med no-go zone eller zonestädning. Riktigt fin liten pryl för bra peng.

Jag är riktigt nöjd med den, superbra pryl

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers: Tänk på att låta den köra en städning av (helst) hela ytorna för att den ska kunna bygga upp kartan korrekt. Annars kan det bli lite svårt att rita upp korrekt.
Sen är det riktigt najs att se din layout och då hittar den även mycket lättare om du vill städa i tex enskilt rum också. Smidigt om du har tex 2 dörrar och stänger ena så kör den runt till andra istället för att sura ihop då den kommer ihåg att just de! en till öppning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Lagers: Tänk på att låta den köra en städning av (helst) hela ytorna för att den ska kunna bygga upp kartan korrekt. Annars kan det bli lite svårt att rita upp korrekt.
Sen är det riktigt najs att se din layout och då hittar den även mycket lättare om du vill städa i tex enskilt rum också. Smidigt om du har tex 2 dörrar och stänger ena så kör den runt till andra istället för att sura ihop då den kommer ihåg att just de! en till öppning.

Tack, bra tips. Försökte lura den att inte köra på ett ställe vid matbordet, ställde mig i vägen. Den överlistade mig totalt genom att ta vägen under bordet, smart liten rackare. Förutom med gardiner! Då ballar den ur totalt hos mig och inte "hittar ut" fast den har ca 270 grader fritt runt sig. Brukar alltid ta ett varv och se till att inget ligger i vägen annars.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack, bra tips. Försökte lura den att inte köra på ett ställe vid matbordet, ställde mig i vägen. Den överlistade mig totalt genom att ta vägen under bordet, smart liten rackare. Förutom med gardiner! Då ballar den ur totalt hos mig och inte "hittar ut" fast den har ca 270 grader fritt runt sig. Brukar alltid ta ett varv och se till att inget ligger i vägen annars.

Min har med börjat balla ur totalt vid gardiner.
Har det hänt innan för dig eller började den en dag med det?
Är osäker på om det är Firmware som har börjat spöka för min började med det för 2-3 veckor sedan.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

@Lolpold: Själv har jag inte märkt några problem med gardinerna (ännu). Men jag brukar lyfta upp dem innan jag går hemifrån när man startar lille Sten som han så fint fått heta. Dock har den fastnat ett par gånger vid dörrar som den lyckats stänga. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Min har med börjat balla ur totalt vid gardiner.
Har det hänt innan för dig eller började den en dag med det?
Är osäker på om det är Firmware som har börjat spöka för min började med det för 2-3 veckor sedan.

Min har alltid det, brukar lyfta upp gardinerna för den började från dag ett att bråka med gardiner.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Lolpold: Själv har jag inte märkt några problem med gardinerna (ännu). Men jag brukar lyfta upp dem innan jag går hemifrån när man startar lille Sten som han så fint fått heta. Dock har den fastnat ett par gånger vid dörrar som den lyckats stänga. :/

brukar också lyfta upp dem så inte lilla Wall-E blir snurrig

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Vår lille Dusty har också börjat bråka mera med våra gardiner senaste tiden. Började bli mer problem för ungefär en månad sedan. En gång verkade gardinen lyckats fastna i scanner-snurran på nåt vis. Då blev han arg och stängde ner med felmeddelande.

Permalänk

Nån som vet hur dammsugaren funkar tillsammans med speglar? Har en del speglar som går ända ned till golvet och kan tänka mig att lasern ballar ur. Nån som prövat?