Permalänk
Medlem

DD-WRT; förlorar man funktioner?

Hej!

Jag har i över en månads tid försökt föra en konversation med D-Links support men nu ger jag upp. Jag har köpt en DIR-882 som enligt manual, hemsida och support ska ha en funktion för dynamisk DNS som den uppenbart saknar. Jag funderar därför på att göra det enkelt för mig och installera DD-WRT på den för att få tillgång till en vettig DDNS-klient.

Nu undrar jag, finns det funktioner på routern som jag kommer att tappa i och med att jag byter firmware? De funktioner jag tänker på är främst:

1) Simultaneous Dual-band vilket gör att jag bara har ett SSID och routern själv bestämmer om 2,4 eller 5 GHz bandet är lämpligast. Smidigt och funkar bra.

2) USB-portarna som gör att man enkelt kan dela media från ett USB-minne i nätverket.

3) MU-MIMO och 4 simultana dataströmmar som tillåter routern att kommunicera med flera enheter samtidigt.

4) Advanced AC SmartBeam som ska rikta strålningen mot den uppkopplade enheten vilket ska ge bättre hastighet och mer fokuserad strålning.

5) DLNA-support.

Jag vet inte om dessa funktioner är beroende av hård- eller mjukvara (antar att det kan vara lite blandat?) och jag har inte kunnat utläsa detta riktigt från DD-WRTs hemsida. Någon som vet hur det är, förlorar man funktioner i routern genom att köra in DD-WRT istället?

MVH
Andreas

Permalänk
Vila i frid

DDNS kan du väl annars installera på någon av dina enheter i hemmet som alltid är påslagen. Allt DDNS gör är att uppdatera en A-record med ditt externa IP. Mina NAS'ar klarar av att uppdatera DDNS, lika så mina pfSense routers. Likaså finns det linux/windows-klienter som kan köras på lite av varje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

DDNS kan du väl annars installera på någon av dina enheter i hemmet som alltid är påslagen. Allt DDNS gör är att uppdatera en A-record med ditt externa IP. Mina NAS'ar klarar av att uppdatera DDNS, lika så mina pfSense routers. Likaså finns det linux/windows-klienter som kan köras på lite av varje.

Tack för ditt svar! Ditt förslag vore den enkla lösningen, men tyvärr har vi ingen enhet som är uppkopplad dygnet runt förutom routern. Detta ska användas för att nå en NAS via Wake-on-LAN och då vi bor på en begränsad yta står den bredvid sängen och är därmed avstängd på natten då den låter en hel del även i viloläge.

MVH
Andreas

Permalänk
Vila i frid

Du har säkert en gammal android med spräckt skärm som du kan ha wifi-uppkopplad utan SIM-kort körandes DDNS https://play.google.com/store/apps/details?id=com.icecoldapps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har säkert en gammal android med spräckt skärm som du kan ha wifi-uppkopplad utan SIM-kort körandes DDNS https://play.google.com/store/apps/details?id=com.icecoldapps...

Det har jag faktiskt inte, men det hade väl gått att ordna ganska enkelt. Dock känns det inte som en särskilt elegant eller permanent lösning att ha en sunkig telefon kopplad till väggen dygnet runt enbart för detta när min router ska klara jobbet

Permalänk
Vila i frid

Frexten, vad ska du med DDNS till om du inte har något påslaget på insidan av ditt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Frexten, vad ska du med DDNS till om du inte har något påslaget på insidan av ditt nätverk?

Det står en NAS på insidan, men då den står bredvid vår säng (och låter en del även i viloläge) är den normalt avstängd. Den går dock att nå via Wake-on-LAN, men det förutsätter naturligtvis att domännamn och IP-adress är synkade.

MVH
Andreas

Permalänk
Vila i frid

Vad i ditt lokala nätverk skall skicka WOL (broadcast, OSI layer 2) till din NAS (förrutom routern)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad i ditt lokala nätverk skall skicka WOL (broadcast, OSI layer 2) till din NAS (förrutom routern)?

Tanken är att använda routern då den (bortsett från modemet från Comhem) är det enda som är påslaget dygnet runt.