Kan inte längre ansluta till 5 GHz-nätverket

Permalänk
Medlem

Kan inte längre ansluta till 5 GHz-nätverket

Hej! Jag har ett https://www.power.se/datorkomponenter/natverkskort/tp-link-tl... som jag använder för att få internet till datorn. Det har fungerat utmärkt tills jag köpte en ny dator med ett asus vega 56 grafikkort.

Efter att jag precis har installerat Windows så fungerar det att ansluta till 5ghz på nätverket i huset. Jag laddar ner updates till spel osv. Men när jag sedan installerar amd radeon drivare till vega 56 kortet så hoppar anslutningen till nätverket ner och jag kan inte längre återansluta. 2ghz bandet fungerar som vanligt och det är det jag surfar på nu.

Jag har försökt att googla men hittar inget liknande. Någon som har några idéer på en lösning? Jag har provat att avinstallera vega 56 drivarna från AMD med det gjorde ingen skillnad. Jag kan fortfarande inte ansluta till 5ghz nätverket. Skall tilläggas att alla andra enheter i hemmet kan ansluta till 5ghz nätverket. Med vänlig hälsning Johan

SSID: ASUS 5G
Protokoll: 802.11n
Säkerhetstyp: WPA2-Personal
Nätverksband: 5 GHz
Nätverkskanal: 100
IPv4-adress: 192.168.1.92
DNS-servrar för IPv4: 192.168.1.1
Tillverkare: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Beskrivning: Qualcomm Atheros AR938x Wireless Network Adapter
Drivrutinsversion: 10.0.0.326
Fysisk adress (MAC): ‎84-16-F9-1E-0E-8E

moderkort: asus strix B-450
processor: Amd ryzen 2700

Förtydligade rubriken från "Sjukaste någonsin behöver hjälp 5ghz har slutat att fungera"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i enhetshanteraren? Låter som det kan ha blivit någon krock i addresseringen eller irq eller så, testa registrera av en av enheterna se om det löser sig när du aktiverar den igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Förlåt jag är ingen expert på sånthär. Men både grafikkortet och nätverkskortet fungerar och finns i enhetshanteraren. Men när jag installerade radeons senaste drivrutiner så slutade nätverkskortet att kunna koppla upp sig mot 5ghz nätet. Eller vad menar du med att jag ska registrera någon av enheterna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ixon:

Hej! Jag har ett https://www.power.se/datorkomponenter/natverkskort/tp-link-tl... som jag använder för att få internet till datorn. Det har fungerat utmärkt tills jag köpte en ny dator med ett asus vega 56 grafikkort.

Efter att jag precis har installerat Windows så fungerar det att ansluta till 5ghz på nätverket i huset. Jag laddar ner updates till spel osv. Men när jag sedan installerar amd radeon drivare till vega 56 kortet så hoppar anslutningen till nätverket ner och jag kan inte längre återansluta. 2ghz bandet fungerar som vanligt och det är det jag surfar på nu.

Jag har försökt att googla men hittar inget liknande. Någon som har några idéer på en lösning? Jag har provat att avinstallera vega 56 drivarna från AMD med det gjorde ingen skillnad. Jag kan fortfarande inte ansluta till 5ghz nätverket. Skall tilläggas att alla andra enheter i hemmet kan ansluta till 5ghz nätverket. Med vänlig hälsning Johan

SSID: ASUS 5G
Protokoll: 802.11n
Säkerhetstyp: WPA2-Personal
Nätverksband: 5 GHz
Nätverkskanal: 100
IPv4-adress: 192.168.1.92
DNS-servrar för IPv4: 192.168.1.1
Tillverkare: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Beskrivning: Qualcomm Atheros AR938x Wireless Network Adapter
Drivrutinsversion: 10.0.0.326
Fysisk adress (MAC): ‎84-16-F9-1E-0E-8E

moderkort: asus strix B-450
processor: Amd ryzen 2700

Ser du inte ssidt eller kan du inte ansluta, ansluter du men det blir ingen trafik, kan du beskriva mer detaljerat vad problemet är ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att "glömma" nätverket och sedan försöka ansluta till det igen?

Startat om routern i fråga?

Permalänk
Medlem

Förlåt! Jag ser nätverket (ssid) asus 5ghz i windows och jag kan klicka på det för att ansluta. Men när jag väljer det nätverket så står den bara och tuggar och lyckas den ansluta så blir det utan uppkoppling till internet.

Jag har provat att glömma nätverket, jag har provat att uppdatera drivarna. Jag har inte provat någon annans tillverkare drivrutiner, lite osäker på jag skulle välja då. Jag har installerat om windows och då fungerar 5ghz utmärkt till jag installerade grafikkortets drivrutiner. Nu hjälper det inte heller om jag avinstallerar dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ixon:

Förlåt! Jag ser nätverket (ssid) asus 5ghz i windows och jag kan klicka på det för att ansluta. Men när jag väljer det nätverket så står den bara och tuggar och lyckas den ansluta så blir det utan uppkoppling till internet.

Jag har provat att glömma nätverket, jag har provat att uppdatera drivarna. Jag har inte provat någon annans tillverkare drivrutiner, lite osäker på jag skulle välja då. Jag har installerat om windows och då fungerar 5ghz utmärkt till jag installerade grafikkortets drivrutiner. Nu hjälper det inte heller om jag avinstallerar dem.

Har du provat installera om wifidrivern efter att du installerat grafikkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja. Ingen skillnad. Man väljer 5ghz nätverket och den försöker ansluta och efter några sekunder kommer det upp "det går inte att ansluta till nätverket" Men 2ghz fungerar alldeles utmärkt och jag hade nog inte brytt mig egentligen om jag inte hade haft fiber med 250mb/s vilket inte 2ghz kan ens vara nära hastighetsmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ixon:

@mrqaffe: Ja. Ingen skillnad. Man väljer 5ghz nätverket och den försöker ansluta och efter några sekunder kommer det upp "det går inte att ansluta till nätverket" Men 2ghz fungerar alldeles utmärkt och jag hade nog inte brytt mig egentligen om jag inte hade haft fiber med 250mb/s vilket inte 2ghz kan ens vara nära hastighetsmässigt.

Prova med att byta ssid på 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr ingen skillnad någon som vet en alternativ drivare jag skulle kunna prova?

Skickades från m.sweclockers.com