Permalänk
Medlem

Samsung 970 EVO

Hejsan!

Jag är rätt grön när det gäller hardvåra så jag hoppas att ni kan hjälpa mig!

Jag har ett MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION moderkort och enligt specfikikationerna ska det inte vara något problem att installera en samsung 970 ssd. Men eftersom där finns två st M2 undrar jag vilken av dom jag ska välja.

Planen är även att göra en clean installation av windows 10 efteråt så OS hamnar på den nya ssd:n, är det något jag bör tänka på? Behöver jag tex installera några drivers osv?

Mvh VxO

Permalänk
Avstängd

Titta i manualen så förklarar den vilken av portarna som stödjer PCI-E. De kan vara så att båda också gör de, men de är inte säkert.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

Storage

Hm, enligt manualen ska båda portarna stödja, men sen står det om combination possibilities etc, vilket jag har 0 koll på eftersom Inet monterade datorn åt mig hehe.

Edit: öppnat burken och tittade, min nuvarande SSD och HDD sitter inkopplade i Sata 1 & 2 och enligt manualen ska det funka bra att installera ny PCIE SSD i M2.

Men min fråga kvarstår, behövs det någon driver osv under windows installationen?

Permalänk
Medlem

Den övre brukar vara ren NVME länkad direkt till CPU, den nedre brukar vara kopplad till chipset.

Så välj den övre.

När jag gör clean install med nvme disk så brukar jag bara ha den disken som ska ha OS installerad.
Har varit med om att den vill installera bootmanager på en annan disk än just den jag har windows på.

Drivare finns native i win10. Du kan i efterhand installera samsungs nvme drivare.

Permalänk
Medlem

@elixyr: Enligt manualen står det:

2x M.2 slots (Key M)
Support up to PCIe 3.0 x4 and Sata GB/s
Support PCIe 3.0 x4 NVMe U.2 SSD with Turbo U.2 Host Card**
M2_1 slot supports 2242/2260/2280/22110 storage devices
M2_2 slot supports 2242/2260/2280 storage devices
Intel optane memory ready for all M.2 Slots*

Borde inte M2_2 funka lika bra då? Jag undrar eftersom jag antaligen behöver flytta på grafikkortet för komma åt, vilket jag helst slipper (är rädd för att förstöra grafikkortet)

Permalänk
Medlem

@VxO95: Om du kopplar in en PCIe M.2 i M2_1 så händer ingenting, men kopplar du in en i M2_2 så stängs två av SATA-portarna av (SATA5/6). Om du inte behöver alla SATA-portar så kan du alltså använda M2_2 om du vill, prestandamässigt gör det ingen skillnad eftersom båda M.2-portarna går över Z270-styrkretsen.

Permalänk
Medlem

@perost:

Tack!

Behöver inte port 5 & 6, så då kör jag på M2_2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elixyr:

Den övre brukar vara ren NVME länkad direkt till CPU, den nedre brukar vara kopplad till chipset.

Så välj den övre.

När jag gör clean install med nvme disk så brukar jag bara ha den disken som ska ha OS installerad.
Har varit med om att den vill installera bootmanager på en annan disk än just den jag har windows på.

Drivare finns native i win10. Du kan i efterhand installera samsungs nvme drivare.

Nu är jag lite sen med mitt svar. Drivrutiner finns på Samsung hemsida som tidigare talare redan skrivit.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Tack ändå! Har fått hem den nu och har ominstallerat windows 10 osv, verkar funka riktigt bra!