Permalänk
Medlem

@JexxitS: Hmm. Fråga Inet ifall de kan köra med dom ändå, och om de kan prova köra 3200Mhz annars köra dom på lägre hastighet om det inte går? Jag tror att 3200 ger en ganska bra boost över 2666MHz, speciellt för 300kr. QVL listar bara ram minnen som testats och kan garanteras att köra på högre frekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee Ska göra det. Men minnet kommer fungera på moderkortet oavsett, bara det att moderkortet kan inte garantera att minnet kommer köras över 2666 mhz eller? 300 kr kanske inte är så mkt att bråka om, har ju redan gått ner 2k typ. Även om det bara skulle komma upp till kanske 2800 mhz eller något.

Finns dock ett minne i vit färg utan RGB som kostar 1599 kr som jag annars skulle kunna ta, iofs 3000 Mhz, men vet inte om det finns med på QVL listan heller, ska fråga det.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Ja precis. Jag tror (ganska säker) att ramminnena klockar ner sig själva till moderkortets max hastighet om man inte ändrar något. Dubbelkolla gärna det.

EDIT: 3200 är i teorin bara 6.6% snabbare än 3000, så ingen stor skillnad.
Men 3200 däremot är ~20% snabbare än 2666.
och 3000 är ~12.5% snabbare än 2666.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee Summa summarum är det klart bättre att ta den för 3000 Mhz, för 1599kr kontra 2666 mhz för 1690 eller 3200 mhz för 1990 kr.

Gör inget om just minnena inte har RGB. Har redan två blå LED fläktar i bygget, samt att chassit har LED inbyggd såg jag. Borde nog räcka.

Permalänk
Medlem

Rent mattematiskt.
3000: 1.875 MHz / krona
2666: 1.57 MHz / krona
3200: 1.6 MHz / krona

Och Ryzen processorer ska begynnas extra mycket av snabba ram minnen.
Vill du ha mycket Mhz /krona eller bästa prestanda? Det avgör du.

Edit: https://youtu.be/HsQAtsKX3mE
Varför Ryzen gynnas av snabbare ram, skippa till 5 min för spelgrafer.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Om nu de minnena funkar med moderkortet, jag har ingen aning haha. Alltså om det nu går att överklocka dom dvs. Annars kan man ju ta den billigare av dom, alltså den på 3000 mhz, och ifall den nu ibland eller någon gång lyckas komma över 2666 mhz så ere gött, annars gör det inget eftersom jag ändå tog det billigaste av dom. Ajja skitsamma, blir nog bra oavsett.

Kolla massa youtube videos med ryzen 2600, gtx 1060 6gb med 8 gb ram och ibland 16 gb med 2666 mhz. Varit typ över 75-80 fps på alla spel med medium-high grafik, och även sett bra ut på ultra med kanske 60-70 fps. Som sagt, är kanske inte så kräsen men jag tycker det ser jäkla bra ut iaf.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Med andra ord, jag hade kört på 3000 bara för value. Man kanske orkar klämma ut ett par få fps med 3200 över 3000. Men inte värt imo.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee Yes, redan redigerat om det och lagt dit den utan RGB med 3000 Mhz som var billigast av dom tre.

Permalänk
Medlem

3200 MHz är sweetspot och fortfarande relativt billigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En från Inet rekommenderar dessa G.Skill minnen till mitt moderkort och Ryzen system. Det skulle alltså funka att ställa in det på 3200 mhz då den finns med på QVL-listan.
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Nu gjorde han väl det för dom är dyrare än de tre vita jag frågade om, men det minnet verkar passa väldigt bra ihop med ryzen enligt de som kommenterat och vad som står i infon. Kanske värt att köra på dessa, trots att dom inte är vita, venne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Tbh så har jag aldrig hört talats om QVL eller brytt mig om det innan. Enligt olika forum så är det bara att moderkorts tillverkaren har provat exakt den modellen av minnena och det fungerar. Finns inte en chans att tillverkaren kommer att testa alla ramminnen som finns på marknaden. Jag har inte så mycket erfarenhet av att överklocka just ramminnen så jag kan inte säga nåt om det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee Det är nog för den riktigt kräsne kanske att överklocka minnen tbh, även överklocka processor också. När man inte kan något av det som jag så skiter jag i det. Nöjd som det är egentligen.

Han som svarade på Inet rekommenderade denna som också funkar, när jag sa att jag gärna hade sett ett vitt minne, han sa också att priset går upp såklart.

Men jag såg en liknande för 900 kr billigare, ända skillnaden verkar vara att den billigare är CL16 jämfört med CL14 som den han rekommenderade. Nu r vi nere på nördnivå här men hur mkt fps tjänar man egentligen på CL14 kontra CL16 när båda är 2x8 gb 3200 mhz, vet du?

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Det känns som att det är uppe på entusiast-nivå nu när det egentligen är fråga om några % skillnad i prestanda. 2666MHz -> 3000 eller 3200MHz? Super värt om det inte kostar skjortan. Sen om du vill ha pimpade ram stickor eller märkes minnen det get kanske lite högre kvalité men det kommer kosta också.

Det blir svårt att svara då det är oklart vad du är ute efter. Jag tvivlar starkt på att 3000/3200 ramminnena kommer att bottlenecka din dator såvida du inte spelar på 160 fps+

Orelaterat, ramminnet du länkade sist kostar lika mycket som jag betalde för mitt 1070... x)

EDIT: Du överklockar inte minnena, det är moderkortet som har en lägr frekvens som standard, men kan överklockas så att det kan köra minnena på minnenas ursprungliga (högre) frekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derezee Det får bli den där 3000 mhz för 1590 kr, sen om det inte går att överklocka så ere så, men det är iaf billigaste vita minnet som jag vill ha.

Sen när jag väl uppdaterar till nästa gång så kan jag satsa på lite bättre och dyrare komponenter. Just nu har jag inte ens en speldatorn utan bara en laptop där jag surfar på i princip.

Såg förövrigt en som sålde ett ASUS Geforce Gtx 1070 Dual OC 8GB på facebook för 2600 kr, i vit färg som jag är ute efter hehe. Fast kanske bättre att köpa ett nytt. Säger att han själv köpte det begagnat i våras fast var då oanvänt, men fortfarande i bra skick nu. Haha Jag venne asså. Gillar ju att köpa ny grejer när jag inte kan så mkt kring komponenter osv. Kostar just nu ca 4800 kr som nytt det han säljer som begagnat.

Edit: Såg nyss också exakt det grafikkort jag lagt i bygget för 1800 kr på facebook, i gott skick helt dammfritt skrev försäljaren. Hehe

Permalänk
Medlem

Om man ser begagnade grafikkort, vad är det man ska tänka på då ifall man ska köpa?
Är det typ bara hur fläkten funkar eller är det mer grejer som är viktiga att tänka på?

Sett flera annonser senaste veckan bara som har lagt ut sina kort som är GTX 1060 och 1070
för runt 1500-3000 kr. Tänker om dom är i bra skick kanske det är mer värt att köpa ett begagnat. Eller är det viktigt att ha garantin med grafikkort? Går lätt sönder?

Även om man ser t ex SSD diskar och ramminnen. För mig så tänker jag att det är sånt som antingen funkar dom eller så funkar dom inte, eller finns det grejer som gör att dom funkar men inte presterar lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Om man ser begagnade grafikkort, vad är det man ska tänka på då ifall man ska köpa?
Är det typ bara hur fläkten funkar eller är det mer grejer som är viktiga att tänka på?

Sett flera annonser senaste veckan bara som har lagt ut sina kort som är GTX 1060 och 1070
för runt 1500-3000 kr. Tänker om dom är i bra skick kanske det är mer värt att köpa ett begagnat. Eller är det viktigt att ha garantin med grafikkort? Går lätt sönder?

Även om man ser t ex SSD diskar och ramminnen. För mig så tänker jag att det är sånt som antingen funkar dom eller så funkar dom inte, eller finns det grejer som gör att dom funkar men inte presterar lika bra.

Jag hade aldrig lagt 1400-1600 kr för ett begagnat GTX 1060 när 3GB-versionen går att få tag på för 2000 kr och 6GB-versionen för 2330 kr. Garanti i tre år och helt nytt är värt den prisskillnaden. Därmed inte sagt att begagnat är ett dåligt val men personligen anser jag att det måste det vara mycket större prisskillnad för att vara värt det.

https://www.inet.se/produkt/5405850/palit-geforce-gtx-1060-3g...
https://www.computersalg.se/i/1951338/zotac-geforce-gtx-1060-...

RX 570 4GB är också prisvärt.

https://www.amazon.de/XFX-rx-570p4dfd6-Grafikkarte-Radeon-GDD...

Det går dessutom att köpa RX 580 8GB för 2300 kr här i Sverige. Det finns en annan variant för 2500 kr på Webhallen och en annan variant på Proshop för 2550 kr och hos dessa två butiker får man dessutom två spel på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: Om garanti är viktig, hur mycket kostar det att skicka ett grafikkort fram och tillbaka till Tyskland? (eller till Danmark för delen)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@TKD_1337: Om garanti är viktig, hur mycket kostar det att skicka ett grafikkort fram och tillbaka till Tyskland? (eller till Danmark för delen)

Det kostar ingenting hos någon av de återförsäljarna vad jag vet. Amazon DE erbjuder till och med fri returfrakt oavsett vad man har för anledning.

Proshop och Computersalg är från Danmark men riktar sig också till den svenska marknaden och därmed kan man förvänta sig att det inte kostar något, vilket också ser ut att vara fallet om man läser runt om folks RMA-ärenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RMA kostar inget, öppet köp sända tillbaka kostar 79 kronor från proshop. Dom var rätt bra att ha och göra med för mig iaf.

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: Tack för svar. Brukar ju köpa nytt rätt ofta vad gäller elektronik och liknande. Men antog att garanti är rätt viktigt med grafikkort.

Men äre samma med ramminne och ssd-diskar, tänker ju att det kanske inte lika viktig på dom. Visst dom är i regeln billigare men ändå.

Permalänk
Medlem

@Alrik:

Bra att veta.

@JexxitS:

Allt beror ju på skick och pris. Jag köpte till exempel ramminne och en M2 SSD nyligen på Amazon DE till ett bra pris. Du har en budget som gör att man kan köpa allt nytt och få en bra dator så jag tycker inte du behöver köpa begagnat om du inte hittar något som är ett fynd.

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: Hehe jo jag vet, men man försöker väl alltid hitta något som är billigare. Äsch bara vänta in lön nu.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köpa mer och mer begagnat 😅 man sparar rätt mycket pengar så. Problemet är man ska vänta tills det dyker upp något

Permalänk
Medlem

Inväntar lönen och kollar dagligen på mitt jävla bygge och tänker på om det är rätt elelr om jag ska ändra något.

Det jag tänker på nu är om det är värt att lägga 2100 kr extra på ett GTX 1070 8gb istället för GTX 1060 6gb?

Att tänka på är att jag är fullt nöjd med att spela på Normal settings, som i denna video, på en 1080p skärm med 144 hz och 1 ms. Och har tänkt att ha en Ryzen 5 2600 med 3000 mhz 16gb minne.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Köp ett RTX 2060 istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Kanske låter lite fånigt, men har tänkt mig ett vitt tema i och iom chassit, de jag länkade är vita grafikkort. Men visst hittar du ett vitt RTX 2060 så snackar vi. Fast antar att ifall jag nu ska köpa 1070 kanske det är mer värt att köpa ett RTX2060 istället. Men nöjer jag mig med 1060 så är det okej för det priset.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Om du ska upp en nivå grafikmässigt hade jag köpt antingen en beg. 1070 då många säljer sina 1070s just nu, eller köpt ett nytt 2060 just för den grymma prestandan. Som sagt presterar 2060s likvärt ett 1070ti vilket är bara ett snäpp under 1080.

Här är ett relativ vitt 2060 för 4000 kr: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Sverige bra
Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee: Mjo det var ju lite vitt hehe. Fast undra om inte jag har tagit det lite väl långt kanske. Nätagget kommer troligen inte va vitt då det kommer iaf inte synas genom fönstret, ramminnena kommer vara svarta med blå led troligen, och kommer ha blåa led fläktar inuti. Bara det blir liknande denna build utseendemässigt är jag nöjd. Men är nog de blåa ledfläktarna som gör det hela kanske. Eller den blåa inbyggda led-slingan snarare.

Ähh jag får nog skita i att allt ska vara vitt hahaha. Satsa på mer prisvärda och bättre komponenter istället.

Edit: Frågade tidigare i tråden men fick inget svar då, kanske för ingen har erfarenhet från dom, men är det något som köpt dator från https://froggaming.se/ ?
Tyckte mig se några intressanta datorer där för runt 10-13k med typ liknande specs som jag rabblat upp här senaste tiden. Eller är det inte några bra/intressanta?

Permalänk
Medlem

Ändrade lite, tänkte kanske mer prisvärt och mindre vitt enda vita är grafikkortet som väl är relativt billig trots allt, och ja det skadar ju inte att det är vitt även om det inte var därför jag tog det.
Men ändrade till ett lite billigare nätagg, då jag såg att grafikkortet rekommenderade 400 watt. Går ju alltid att uppgradera senare ifall man vill höja sig lite typ. Lade pengarna på G.skill flare som passar perfekt med ryzen som jag förstått och tog 2600x istället för utan "x" då den överklockas automatiskt och eftersom jag inte kan något med överklockning eller så så är det ju fint att sånt sker automatiskt utan att man behöver göra något, korrekt uppfattat?
Tog också ett billigare moderkort, men då kunde jag bara ta 1 blå fläkt vilket jag är okej med.

Vilket bygge skulle ni köpa prestanda och prismässigt (skiljer iofs bara någon hundring).

https://www.inet.se/produkt/b1063005/datorbygge

https://www.inet.se/produkt/b1063699/boom

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ändrade lite, tänkte kanske mer prisvärt och mindre vitt enda vita är grafikkortet som väl är relativt billig trots allt, och ja det skadar ju inte att det är vitt även om det inte var därför jag tog det.
Men ändrade till ett lite billigare nätagg, då jag såg att grafikkortet rekommenderade 400 watt. Går ju alltid att uppgradera senare ifall man vill höja sig lite typ. Lade pengarna på G.skill flare som passar perfekt med ryzen som jag förstått och tog 2600x istället för utan "x" då den överklockas automatiskt och eftersom jag inte kan något med överklockning eller så så är det ju fint att sånt sker automatiskt utan att man behöver göra något, korrekt uppfattat?
Tog också ett billigare moderkort, men då kunde jag bara ta 1 blå fläkt vilket jag är okej med.

Vilket bygge skulle ni köpa prestanda och prismässigt (skiljer iofs bara någon hundring).

https://www.inet.se/produkt/b1063005/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1063005/datorbygge

https://www.inet.se/produkt/b1063699/boomhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1063699/boom

Ett par synpunkter:
*Ryzen 2600x verkar nice och har bättre kylare.

*Båda nätaggen är bra. Välj inte billigaste bottenskrapet bara.

*Det billigare moderkortet har formfaktor mATX vilket kommer att passa men kanske kommer se skumt ut i ett fulltstort ATX chassi. Kommer se ut såhär typ storleksmässigt:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-f1434863a28d6a2cd766c2c...

*SSDn du valt tycker jag är Overkill. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan vanlig ssd och m.2 inte så stor när det gäller gaming och all around användning. Ta typ en sån istället. https://www.inet.se/produkt/4300686/samsung-860-evo-500gb

*0 erfarenhet med froggaming.

Skickades från m.sweclockers.com

La till lite saker
Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold