RTX utöver raytracing, är det värt?

Permalänk
Medlem

RTX utöver raytracing, är det värt?

För drygt ett år sedan så uppgraderade jag mig från min trotjänare 2500K till en 8600K och tillhörande delar även dem uppgraderade, så nu lever vi Coffee Lake livet och allt är helt kanon.

Nu dock är det detta med grafikkortet, och jag spelar fortf med mitt 3 GB GTX 780 utan problem. Det ska dock bytas ut för att jag har åter börjat med Star Citizen samt att 780 kortet ska till ett annat hem och jag vill stega up mig lite på den fronten med så allt är up too speed.

Korten jag siktat in mig på med min begränsade kunskap och budget ( 6500 - 7000 KR ) är

* ASUS GeForce RTX 2070 8GB Turbo
* MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR

Så..frågorna och funderingarna är dessa.

1: RTX kort även om man inte slår på Raytracing.

Raytracing lär ju komma framöver ja, men än sålänge så är jag måttligt imponerad och tycker mest det såg " meh " ut i jämförelse. I Metro Exodus tyckte jag att vissa scener i Gamers Nexus demo kändes som ett nedsteg, medans i BF5 så kunde jag uppskatta hur det grafiska ritades upp under bilar via spegling i vatten etc.

Lång historia kort, Om du inte slår igång Raytracingen men har ett RTX kort, hur mycket kasta pengarna i sjön är det om man tänker på resterande prestandan och kraften i korten?

2: Kostnad VS prestanda för EJ överklockat system.

All heder åt er som överklockar, och det behöver inte bli en diskussion om varför jag inte gör det. Det är mitt val bara och jag är nöjd så. Ifall man inte överklockar sitt system, är något kort bättre eller sämre då i så fall eller är det överlag same same? Prismässigt också...är nåt kort värt varenda krona medan ett annat är bara skrytpengar för 0.3 promilles boost?

3: Framtida skärm kompatibilitet.

Just idag har jag en 144HZ Asus 27" och är nöjd, men jag har tänkt gå upp emot 32" eller högre. Vill gärna ha en ultrawide skärm alltså, men när det gäller dessa upplösningar, behöver man beräkna in eller ut nåt kort då som kanske inte presterar så bra för dessa skärmar?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag beställde en rtx 2080 ti igår, även om man inte använder rt så är kortet isig bra. Även för 4k osv. Mest nog för att jag ska köra vr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

1: RTX kort även om man inte slår på Raytracing.
De beror på vad man kliver upp ifrån. Eftersom du går från ett GTX 780 så är de en rejäl uppgradering och till ren prestanda så är de ju grymt. Då tycker jag att de är ett bra köp. Hade du suttit med ett kort som till exempel GTX 1080 så hade de varit lite att kasta pengarna i sjön.

2: Kostnad VS prestanda för EJ överklockat system.
Överklockning är en ren prestanda bonus för den som vill få ut mer prestanda gratis. Du bör ju inte använda överklockning som ett argument för vilket kort man skall köpa. Med andra ord, du kan välja de kort du själv känner att du vill ha.

3: Framtida skärm kompatibilitet.
Ju högre upplösning du kliver upp till desto bättre grafikkort behöver du såklart köpa. Jag skulle nog anse att 1440p är den högsta lämpliga upplösningen för just RTX 2070 eftersom de redan nu finns spel som ligger på gränsen för de magiska 60 FPS gränsen med just RTX 2070 kombinerat med en 1440p skärm. Så är du sugen på att kliva upp ett snäpp i upplösning så skulle iaf jag rekommendera ett bättre grafikkort. RTX 20 serien gav ju inte någon direkt imponerande ökning i prestanda och för en Ultrawide skärm så skulle jag ha tittat på RTX 2080 Ti. Jag tycker inte att vare sig RTX 2070 eller RTX 2080 är bra val för skärmar med högre upplösning än 1440p.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsanuk:

Jag beställde en rtx 2080 ti igår, även om man inte använder rt så är kortet isig bra. Även för 4k osv. Mest nog för att jag ska köra vr

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken på VR här med så får gärna berätta hur det funkade sen när du får kortet.

Skrivet av HC-8315:

1: RTX kort även om man inte slår på Raytracing.
De beror på vad man kliver upp ifrån. Eftersom du går från ett GTX 780 så är de en rejäl uppgradering och till ren prestanda så är de ju grymt. Då tycker jag att de är ett bra köp. Hade du suttit med ett kort som till exempel GTX 1080 så hade de varit lite att kasta pengarna i sjön.

2: Kostnad VS prestanda för EJ överklockat system.
Överklockning är en ren prestanda bonus för den som vill få ut mer prestanda gratis. Du bör ju inte använda överklockning som ett argument för vilket kort man skall köpa. Med andra ord, du kan välja de kort du själv känner att du vill ha.

3: Framtida skärm kompatibilitet.
Ju högre upplösning du kliver upp till desto bättre grafikkort behöver du såklart köpa. Jag skulle nog anse att 1440p är den högsta lämpliga upplösningen för just RTX 2070 eftersom de redan nu finns spel som ligger på gränsen för de magiska 60 FPS gränsen med just RTX 2070 kombinerat med en 1440p skärm. Så är du sugen på att kliva upp ett snäpp i upplösning så skulle iaf jag rekommendera ett bättre grafikkort. RTX 20 serien gav ju inte någon direkt imponerande ökning i prestanda och för en Ultrawide skärm så skulle jag ha tittat på RTX 2080 Ti. Jag tycker inte att vare sig RTX 2070 eller RTX 2080 är bra val för skärmar med högre upplösning än 1440p.

Upplösningen är inte så kritisk precis i slutändan, iaf inte så att jag MÅSTE ha 150 - 200 fps i varenda rörligt moment utan jag är mera intresserad utav en ren bild, crisp kvalitet och att få ut ögongodiset. Betyder det att jag får köra i 60 FPS på lägre upplösningar så fine by me.

Går från 780 så 2070 blir nog troligtvis valet. Ekonomin för ett 2080 är idag lite på gränsen känner jag.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Nyfiken på VR här med så får gärna berätta hur det funkade sen när du får kortet.

Upplösningen är inte så kritisk precis i slutändan, iaf inte så att jag MÅSTE ha 150 - 200 fps i varenda rörligt moment utan jag är mera intresserad utav en ren bild, crisp kvalitet och att få ut ögongodiset. Betyder det att jag får köra i 60 FPS på lägre upplösningar så fine by me.

Går från 780 så 2070 blir nog troligtvis valet. Ekonomin för ett 2080 är idag lite på gränsen känner jag.

Jättegärna! Delarna inkommer idag verkar det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Turing har några "nya" koncept (de är nya i hårdvara, men har funnits i flera år) som har att göra med VR. Dessa inkluderar (från sida 42) Variable rate shading, foveated rendering (om man har en eyetracker i HMD:n), Texture space shading och multi-view rendering. Dessa kan ha hyfsat stora förbättringar till VR.

Grejen är att när jag försöker leta upp benchmarks i VR så verkar de inte användas? Och om de inte används så kommer de förstås inte till nytta. Man kan dock tänka sig att det finns en tid framöver där de börjar användas...eller inte. Svårt att förutspå spridningen.

2060 är ju det mer prisvärda kortet för prestandan som man får, men prisvärdhet betyder ju inte så mycket om man inte får ut prestandan som man vill ha (för att inte hålla en deadline i VR är kasst). Så man bör kolla upp ungefär vilken prestanda man vill ha. 2060 är nog inget kort jag skulle köpa till ultrawide (är det ~60% FPS jämfört med 1080p?) . Kanske 2070.

Du verkar behöva ett kort nu, så då bör du köpa ett kort nu. Leta upp benchmarks med den HMD:n som du använder, eller när folk spelar in sitt eget gameplay på youtube med en FPS mätare (kan vara spel som du känner till osv). Fler pixlar leder generellt till att mer minne krävs och lägre FPS fås. Du kan undervolta istället för att överklocka om du vill ha längre hållbarhet/lägre temperaturer/lägre ljudnivå/"stabilare" frekvens (så länge man inte kör för lågt) .

En lång stretch om du har oändligt med tålamod och vill spara lite pengar, vore att vänta på Navi. Denna arkitektur kommer vara anpassad till VR också (jag ser inget från listan där uppe som den inte har). Project scorpio skulle vara Microsofts första VR satsning, men prestandan hos polaris var inte up to par, även med Variable rate shading. Istället sköt de den stora VR satsningen till nästa gen, Navi. Likaså ville Sony ha VR förbättringar. släpps om 5 månader som minst, så det är en hel del tid fram tills dess och förmodligen inget val jag personligen skulle ta om jag ville gamea nu och hade en 780 .

Permalänk
Inaktiv

Både RTX och DLSS är en riktig flopp i dagsläget, speciellt DLSS:

Permalänk
Medlem

Raytracing lär inte hamna högt på min priolista precis som 3D låg fruktansvärt lågt. Ser inte riktigt poängen med det för den " prestanda " den visar. Kortets övriga fördelar och nyare tekniska aspekter får ist leda det racet.

2070 lutar det åt nu, men just för stunden klarar jag att spela allt jag vill utan problem med mitt 780 så ska hålla ut en liten stund till och läsa på lite till ifall man ser nåt man inte tänkt på. 1160 korten ska väl komma ut nu när som helst med så kanske finns nåt nytt där med.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Raytracing lär inte hamna högt på min priolista precis som 3D låg fruktansvärt lågt. Ser inte riktigt poängen med det för den " prestanda " den visar. Kortets övriga fördelar och nyare tekniska aspekter får ist leda det racet.

2070 lutar det åt nu, men just för stunden klarar jag att spela allt jag vill utan problem med mitt 780 så ska hålla ut en liten stund till och läsa på lite till ifall man ser nåt man inte tänkt på. 1160 korten ska väl komma ut nu när som helst med så kanske finns nåt nytt där med.

Såg du ville köra med ultrawide, så samma sits som mig.

Beställde ett Msi Armor rtx2070 som kommer på fredag, skall paras med Ryzen 2600x och 16gb ram för att köras på min Benq Ex3501r ultrawide.
Kan återkomma i helgen med hur det funkar, har tänkt köpa hem Anthem och premiärköra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80:

Ser fram emot det. Skärmarna är som ens tv. Äh en 55" blir bra... ( 1 år senare ) Fan har den krympt?
När det kommer till spel dock så vill man ju ha så mycket immersion som möjligt, men inga stretchmarks i bilden så att säga.
Jag är själv fruktansvärt sugen på Samsungs 49" men den är lite för dyr för mig...så 32 till 39 nånting blir det nog.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja, hade samma tanke som dig. Ville haft 49”, men fick ge med mig och ta den mindre. Är dock riktigt nöjd med valet. Ser dessutom snygg ut och inte ”gaming” vilket passar fint på hemmakontoret.
Gav 6500 vilket enligt mig är ett rimligt pris iaf.

Som tv kör jag 75”.. samma där. 28 till 32, 36, 44, 55, 60 och nu 75... storleken är nog linjär med synen/åldern hahah.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Haha.. ja skillnaden på pojkar och män är prislappen på leksaken ^^

Skärmar är ett svårt val tycker jag, men nu med ultrawide och tunna bezels så kan man ju koma långt närmare en sömlös snygg lösning på sitt 180 graders fantasyfönster man vill ha framför sig, men man får stega ditåt sakta.

Nu kom också 1660 TI kortet till råga på allt, så nu blir det mera att läsa på om haha. God dammit...tur det är helg. Trevlig helg alla btw!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit