Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort till videoredigering

Permalänk

Grafikkort till videoredigering

Har ett gammalt R9 380 Nitro 4GB som jag funderar på att byta ut mot ett bättre Geforce-kort då Premiere Pro fungerar mycket bättre med Geforce än AMD. Spelar inte på datorn, utan den används uteslutande till foto- och videoredigering.

Vill inte lägga ut allt för mycket pengar på nytt kort, då video inte är prio1 för mig (utan foto) men samtidigt ha ett tillräckligt bra kort för att klara mig ett tag framöver. Om man tittar på benchmark-siffrorna här så är det inte så stor skillnad mellan ett Geforce GTX 1070 mot tex ett 2080 som kostar dubbelt så mycket:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Men jag kanske missar något?

Har även kollat på ett Geforce GTX 1660 Ti som alternativ, vilket skulle ni rekommendera eller finns det bättre alternativ?

Har idag en i7 8700 som jag på sikt kommer byta ut mot en i9, men det får bli lite senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att utvärdera GTX 1660 Ti just nu med tanke på att vi inte vet mycket mer än att det ryktas om att GTX 1660 Ti kommer prestera ungefär som GTX 1070 i spel. Det är rimligt att anta att kortet även kommer prestera okej för andra applikationer.

Jag hade sagt: Vänta några veckor på att GTX 1660 Ti kommer ut och läs lite recensioner när de applikationerna du kör har testats av någon. Det kortet eller till och med ett GTX 1660 kommer sannolikt vara ett bra kort för dig.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det bra med mycket minne. Är väl till att hitta ett kort som ger mycket VRAM per krona?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Som jag förstått det så är det bra med mycket minne. Är väl till att hitta ett kort som ger mycket VRAM per krona?

Footage Resolution 1080p 4K 6K 8K+
Minimum VRAM 4GB 6GB 8GB 10GB+

Enligt länken då kommer man väldigt långt 8GB, speciellt då jag inte ser att jag kommer att redigera mer än 4K-material för en överskådlig framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är antalet CUDA-kärnor som är intressant då det är dessa som används av Adobe Premiere för hårdvaruaccelleration. Jag redigerade med ett GTX 460 tidigare och till och med det fungerade ok. I alla fall i 1080p. Många effekter/filter gick att köra 100% på grafikkortet vilket avlastade processorn. Nu har jag ett GTX 1080 och det flyter givetvis på ännu bättre nu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det är antalet CUDA-kärnor som är intressant då det är dessa som används av Adobe Premiere för hårdvaruaccelleration. Jag redigerade med ett GTX 460 tidigare och till och med det fungerade ok. I alla fall i 1080p. Många effekter/filter gick att köra 100% på grafikkortet vilket avlastade processorn. Nu har jag ett GTX 1080 och det flyter givetvis på ännu bättre nu.

Hur stor skillnad är det i praktiken mellan Geforce GTX 1070 8GB (752p) och 1080 Ti (775), det skiljer ca 2000 och förmodligen mer mot nämnda 1660 Ti? (dock oklart vad exakt det kommer kosta)

Permalänk

Vilket skulle ni välja av dessa för videoredigering?

MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS OC HDMI 3xDP 6GB (3249 kr): Elgiganten

ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC - 8GB GDDR5 RAM (3490 kr): Proshop

Eller finns det något bättre alternativ i den här prisklassen? Vinner jag mycket på att välja ett Gigabyte GeForce RTX 2060 OC grafikkort 6G för 4000 istället?