Var RTX egentligen GTX nästan ända fram till lansering?

Permalänk
Relik 📜

Var RTX egentligen GTX nästan ända fram till lansering?

Snappade upp en tråd på Techpowerup som i sin tur handlar om annons på Ebay. TL;DR så säljs ett ES av RTX 2080, som ser ut precis som Founders Edition.. med en skillnad. Kortet är GTX-brandat snarare än RTX. Däremot sitter en liten klisterlapp som säger just RTX.

Vad tror ni, ger det stöd för ryktena att hela RTX-svängen var lite sista minuten att hänga lanseringen på? Eller är allt helt enkelt fake news och Photoshop?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Snappade upp en tråd på Techpowerup som i sin tur handlar om annons på Ebay. TL;DR så säljs ett ES av RTX 2080, som ser ut precis som Founders Edition.. med en skillnad. Kortet är GTX-brandat snarare än RTX. Däremot sitter en liten klisterlapp som säger just RTX.

Vad tror ni, ger det stöd för ryktena att hela RTX-svängen var lite sista minuten att hänga lanseringen på? Eller är allt helt enkelt fake news och Photoshop?

https://www.techpowerup.com/forums/attachments/s-l1600-jpg.116856/

Det är ju möjligt att det är fejk men jag vet inte vad man ska dra för slutsats även OM det stämmer att de tillverkade några testenheter (ES?) med i princip den slutgiltiga FE-designen men med namnet som väl (fram till lanseringen då de berättade motsatsen) ansågs rätt självklart att de skulle behålla.

Även om beslutet togs i god tid är det ju mycket möjligt att de ville hålla det hemligt när de beställde in den nya FE-kylaren.

Och sedan känns det ju som att hela frågeställningen mer handlar om marknadsföring än teknik, det här med att byta namn på produktserien är ju rimligen ett beslut som togs helt och hållet av den kommersiella sidan av bolaget, oavsett när beslutet togs.

Ur mitt perspektiv känns det lite "meh"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju möjligt att det är fejk men jag vet inte vad man ska dra för slutsats även OM det stämmer att de tillverkade några testenheter (ES?) med i princip den slutgiltiga FE-designen men med namnet som väl (fram till lanseringen då de berättade motsatsen) ansågs rätt självklart att de skulle behålla.

Även om beslutet togs i god tid är det ju mycket möjligt att de ville hålla det hemligt när de beställde in den nya FE-kylaren.

Och sedan känns det ju som att hela frågeställningen mer handlar om marknadsföring än teknik, det här med att byta namn på produktserien är ju rimligen ett beslut som togs helt och hållet av den kommersiella sidan av bolaget, oavsett när beslutet togs.

Ur mitt perspektiv känns det lite "meh"...

För att förtydliga: vad jag tänker är att namnbytet är ett PR-trick oavsett om det beslutades tidigt eller sent.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Konspirationsteorier är alltid ett hett ämne. Eller hur @emilakered.

För vi har väl inte landat på månen heller???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av evil penguin:

För att förtydliga: vad jag tänker är att namnbytet är ett PR-trick oavsett om det beslutades tidigt eller sent.

Jag säger inte emot. Min tanke är snarast om Nvidia från början inte planerade ligga på lika hårt om ray tracing som resultatet blev, utan snarast lansera en "vanlig" GTX-serie som hade den funktionen. Det har ju florerat lite rykten åt det hållet, just att RTX-fokuset kom till ganska sent och egentligen inte var/är redo för lansering.

Sedan kickade PR-aspekten och RTX/ray tracing blev det stora numret. Finns garanterat många faktorer där oavsett, till exempel att det behövs någon form av flashig nyhet för att kunna ta ut prislapparna som nu gäller (motiverade eller inte).

Skrivet av xfade:

Konspirationsteorier är alltid ett hett ämne. Eller hur @emilakered.

För vi har väl inte landat på månen heller???

Haha, skulle knappast kalla justerad marknadsstrategi för konspiration.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag gissar att eftersom de vet att ES tenderar att vara det som bilder kan läcka ut på så ville de inte riskera att avslöja RTX-namnet än. De ville ha den äran själva, så därför står det bara GTX på kylaren.

Men vem vet xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Konspirationsteorier är alltid ett hett ämne. Eller hur @emilakered.

För vi har väl inte landat på månen heller???

Bara för att man kallar något för konspirationsteori så betyder det inte att det är automatiskt fel.
MKUltra, operation Ajax, ECHELON, PRISM, etc.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mycket troligt raytracing är väl bara en utnyttjad funktion i DirectX12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P