Permalänk
Medlem

router med vpn server

Hejsan!
Jag har vpn server på min pfsense router så att jag kan ansluta till mitt lan när jag inte är hemma, detta såg min arbetskollega och nu vill han också ha det.
Så nu undrar jag, vilken konsument router kan jag rekommendera till min arbetskollega?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Alla routers som stöder OpenVPN enligt prisjakt.

Permalänk
Medlem

Ja det har jag sett, men stöd för är inte samma som att det funkar bra, jag vill inte rekommendera något som är kass.
Är väl ganska krävande med kryptering har jag hört?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Rapture GT-AC5300 Med Merlin fungerade bra med VPN. Hade den innan jag flytta över till pfsense

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

En USG är väl ganska smidig om han vill köra lite ubiquiti...

Permalänk
Medlem

@lop3r: Jag kör med en Vilfo, väldigt enkel att konfigurera.
Har varit stabil och sköter uppdateringar automatiskt.

https://www.vilfo.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

wireguard

wireguard är betydligt mindre krävande.

Själv kör jag med en edgerouter X och får full throughput på mitt 100/100 bahnhof.
Openvpn, då behöver man som sagt starkare grejjer med AES stöd osv.

azirevpn använder detta med. riktigt bra.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

@lop3r:

Det är ju en gamla standardfrågan, men vad exakt är behovet? Vill han överföra filer, streama, eller vad vill han kunna göra? Det avgör rätt snabbt i vilken prisnivå vi hamnar, för OpenVPN kräver en del av hårdvaran och vill man ha god hastighet så kan det gå upp lite i pris, om man kör VPN servern direkt på routern.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det är ofta fokus på att sätta upp olika sorters VPN-servrar just på sin router. Man ska inte glömma bort att man även kan göra det på en separat dator (om man har något annat som står och snurrar). Då kanske man kan nyttja hårdvara som har lite mer drag under galoscherna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tanken är att han ska sätta upp lite kameror och så som han vill kunna kolla på i realtid. Hur krävande är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal Asus 56U (8½ år gammal) och får ut 30-40 Mbit/s när jag kör krypterat VPN på den.

Vad som helst lär ju fungera som har stöd för det, såvida han inte behöver några monsterhastigheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vilfo är lite väl dyr tror jag, smärtgränsen går nog runt 2k.
De lite kraftigare Asus routrarna? Någon som testat med dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Netgate har ju precis släppt SG-1100 (om PFSense är att föredra)

Routar över 100Mbit/s över OpenVPN och runt 700-800Mbit/s över WAN

https://store.netgate.com/pfSense/SG-1100.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kör en gammal Asus 56U (8½ år gammal) och får ut 30-40 Mbit/s när jag kör krypterat VPN på den.

Vad som helst lär ju fungera som har stöd för det, såvida han inte behöver några monsterhastigheter.

Tack så mycket det var precis vad jag ville höra 👍🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Tack så mycket det var precis vad jag ville höra 👍🙂

Tilläggas bör är att VPN-tjänsten i sig levererar runt 400 Mbit/s, så det är routern som är flaskhalsen i det hela.
Kör även https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u/wiki/browse/EN

Den har en ynklig 500 Mhz CPU och 128MB Ram om det behövs som en pekpinne av prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag kör mina kameror till en dator med iSpy som jag sen kommer åt via teamviewer i mobilen.
Enkelt och smidigt dock mindre säkerhet kanske.
Kommer dessutom runt iSpys låsning att man måste ha konto för att kunna streama till mobil.

Permalänk
Medlem

Mest bang for the buck skulle jag säga är en Mikrotik 750gr3.
Men jag är Mikrotik fanboy, och den kräver lite jobb/kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thörre:

Jag kör mina kameror till en dator med iSpy som jag sen kommer åt via teamviewer i mobilen.
Enkelt och smidigt dock mindre säkerhet kanske.
Kommer dessutom runt iSpys låsning att man måste ha konto för att kunna streama till mobil.

Gillar inte riktigt sådana lösningar, jag vill att det ska vara säkert när jag ska rekommendera till min arbetskollega.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Gillar inte riktigt sådana lösningar, jag vill att det ska vara säkert när jag ska rekommendera till min arbetskollega.

Täcker denna dina/hans behov? strax över 2k dock: https://teklager.se/sv/produkter/routers/pc-engines-apu2c0

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

wireguard är betydligt mindre krävande.

Själv kör jag med en edgerouter X och får full throughput på mitt 100/100 bahnhof.
Openvpn, då behöver man som sagt starkare grejjer med AES stöd osv.

azirevpn använder detta med. riktigt bra.

som jag hört så är det fortfarande krav på AES-NI / stark hårdvara för att få ut bra hasdtigheter från wireguard? Lite bättre blir det ju än OpenVPN men inte magiskt bättre.
Detta är vad jag fick sagt till mig när jag nyligen kikade på ny router (blev pfsense för mig)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Alltså en vanlig Asus Router för 500-600kr klarar av VPN. Men min erfarenhet är att den kan behöva startas om någon gång (en gång i månaden) - Dom blir jävligt varma utav detta helt enkelt. Bästa hade väl varit att sätta dit en kylfläns

Permalänk

Min RT-AC68U har jag kört OpenVPN (AES-256-CBC/SHA512/2048 och autoreconnect) mot i 2 år och inga problem vad jag har märkt. Kör med en No-IP ddns adress (som måste återaktiveras 1 g/mån).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB