Byta chassi för bättre luftflöde?

Permalänk
Medlem

Byta chassi för bättre luftflöde?

Tja! Har idag ett NZXT H440 chassi som jag varit super nöjd med tills jag uppgraderade nästintill samtliga komponenter. Efter upgraderingen har jag sett att tempsen på både GPU (ASUS ROG Strix RX Vega64 8GB) och CPU (AMD Ryzen 7 2700x med Noctua NH-D14) har gått upp. Detta händer oftast när jag spelar lite mer krävande spel så jag började först ta av glassidan av chassit när jag spelar för att sen sätta tillbaka det när jag är klar och tempen gått ner. Nu har jag tagit bort fronten på chassit för att testa på det viset och då håller sig tempsen där jag vill ha dem (GPU ca. 63C). I fronten sitter det tre st. 120mm fläktar som blås in luft, på toppen sitter där 2 st. 120mm fläktar som också blåser in luft (satte in dem nyligen mest för att de inte bara ska ligga där) och en 120mm fläkt sitter bak och blåser ut luften. När jag byggde systemet för 5-6 år sen ville jag att det skulle vara så tyst som möjligt då jag hade två st. AMD 4770 GPU i CF och de lät som satan, nu bryr jag mig inte så mycket om ljudet så länge prestandan är där och tempen är låg.
Har tänkt byta chassit mot ett FD Meshify C https://www.inet.se/produkt/6902403/fractal-design-meshify-c-... , men det har bara två platser för 3,5" hårddiskar medans jag har tre styck. Har även tittat på Lian Li PC-O11 Air https://www.inet.se/produkt/6902945/lian-li-pc-o11-air , men det tycker jag är lite för öppet så all kabeldragning till moderkortet kommer synas. Alternativt kan jag såga ett hål i fronten på H440 för att öppna upp det för mer luftflöde. Någon som har ett tipps? Kanske något chassi som jag missat som skulle passat? Är mest ute efter ett stilrent och snyggt chassi (ungefär som H440) men med mycket bättre luftflöde.
Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Min första tanke; varför bryr du dig om temperaturerna om datorn förblir stabil?
Prova att byta kylpasta till grafikkortskylaren. Det tror jag ger större utdelning än att köpa en ny datorlåda för en tusenlapp eller två. Har grafikkortet en bakplatta kan det vara värt att montera loss den.

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka: För att det blir otroligt varmt i rummet när jag spelar. Plexiglaset i sidan av chassit blir skitvarmt. GPUn har en platta på baksidan men den vill jag gärna behålla då det ser snyggt ut. Sen är det faktiskt på tiden att byta chassi med tanke på att jag har bytt nästan allt annat Har inte haft någon anledning förens nu

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

@Mr.Borka: För att det blir otroligt varmt i rummet när jag spelar. Plexiglaset i sidan av chassit blir skitvarmt. GPUn har en platta på baksidan men den vill jag gärna behålla då det ser snyggt ut. Sen är det faktiskt på tiden att byta chassi med tanke på att jag har bytt nästan allt annat Har inte haft någon anledning förens nu

Du kommer inte att minska effektförbrukningen bara för att du byter chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

H440 har rätt så dåligt luftventilation, ta bort fronten så att dessa 3st 120mm fläktar kan arbeta effektivare.

Eller köp ett Fractal Design Meshify.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

@Mr.Borka: För att det blir otroligt varmt i rummet när jag spelar. Plexiglaset i sidan av chassit blir skitvarmt. GPUn har en platta på baksidan men den vill jag gärna behålla då det ser snyggt ut. Sen är det faktiskt på tiden att byta chassi med tanke på att jag har bytt nästan allt annat Har inte haft någon anledning förens nu

Det BengaBang menar är att du kommer få det lika varmt oavsett hur bra luftflöde ditt chassi har. Värmen som bildas av datorn måste ta vägen någonstans och det finns bara ett ställe; ut till rummet.

ett högre luftflöde hos ett chassi betyder bara att den varma luften från datorn snabbare byts ut med den luft som finns i rummet vilket gör att komponenterna kan hållas svalare.

Så... för att få ett svalare rum får du använda komponenter som alstrar mindre värme (=tråkigt) eller lösa det på något annat vis. Så här i vintertider är det ju bara att öppna ett fönster. Men då måste du först stänga av elementet, annars eldar du för kråkorna.

Permalänk
Medlem

@Ask0o: Det kommer bli samma värme oavsett chassi, enda som händer är att du kan få ut luften "snabbare" ur chassit. Men den totala värmen som datorn avger kommer vara den samma även om du har bättre luftflöde i chassit.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

@Mr.Borka: För att det blir otroligt varmt i rummet när jag spelar. Plexiglaset i sidan av chassit blir skitvarmt. GPUn har en platta på baksidan men den vill jag gärna behålla då det ser snyggt ut. Sen är det faktiskt på tiden att byta chassi med tanke på att jag har bytt nästan allt annat Har inte haft någon anledning förens nu

Uppvärmningen kommer bli precis likadan med bättre kylning eller om du kör helt utan låda. Man skulle nog kunna tänka sig att uppvärmningen av rummet går snabbare om du har bättre luftgenomströmning i lådan då värmen effektivare leds bort från datorlådan och dess varma komponenter.

Permalänk
Medlem

@Ask0o: Du producerar 400W värme. (GPU:295W + CPU:105W) Den värmen tillför du rummet oavsett vilket chassi, som redan sagts mer än en gång. Då har vi inte räknat med några andra komponenter.
Om du skall använda dessa komponenter, kan du inget göra åt värme utvecklingen, du måste helt enkelt ventilera ut det, ut i rummet och sedan ur rummet. Vill du producera mindre värme, klocka ner nått, (Troligtvis inte aktuellt? ) eller byt komponenter till strömsnålare.

Sedan att du har varmt i chassit och du vill ha ut värmen, byt! Det landar i rummet i alla fall. Men med svalare komponenter.
Jag hade inte tänkt göra reklam för chassit jag använder, men enligt Toms Hardware (Första träffen vid googling) är den tydligen bra ventilerad. (Jag tycker den är lite restriktiv i fronten.)

Min lösning för att hålla chassit svalt. Lite extremt, men då spelar val av chassi ingen roll för intern temp. (All värme dumpas på utsidan.)
Med skärmen framför, syns ingenting! Och det är tyst i alla lägen.

På sommaren öppnar jag fönstret till vänster om skrivbordet och fläktar in svalare luft.

Om du vill effektivisera lite, så kan jag rekommendera att byta till ett chassi som åtminstone tar större fläktar än 120mm, för att flytta värmen ur chassit. Ur rummet får du komma på själv!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Ask0o: Define S har plats för 3st 3,5" diskar. man kan sätta 3st 140mm fronten i fronten samt en till i botten.

https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-seri...

https://youtu.be/jrsNyG2e5KQ

https://www.webhallen.com/se/product/219892-Fractal-Design-De...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless