Byta plats på M. 2 SSD diskarna

Permalänk

Byta plats på M. 2 SSD diskarna

Hallå!
Har köpt en 500gb SSD m. 2 och har redan en 250GB som sitter på moderkortet.
Moderkortet har 2 st platser men endast 1 plats har kylare så jag tänkte att jag sätter den nya 500gb på platsen men kylare och flyttar 250gb till den andra platsen som finns precis vid cpu.

Nu till frågan : funkar det att byta plats på dom?
Windows ligger på 250gb aren!

Fråga 2 är det nödvändigt med kylare på den som ska sitta på platsen som inte har kylare?

Mvh peter

Permalänk
Medlem

@hollowman71:
Ja, generellt sagt (då det finns andra saker som spelar in också, som bl.a vad för typ av M.2 slottarna har stöd för), du kan byta plats på dem, dock så måste du troligtvis gå in i UEFI/BIOS och välja att 250GB'n ska vara bootdisk efteråt.

Angående om det är nödvändigt med kylare eller inte får någon annan svara på, då jag inte har en susning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@hollowman71:
Ja, generellt sagt (då det finns andra saker som spelar in också, som bl.a vad för typ av M.2 slottarna har stöd för), du kan byta plats på dem, dock så måste du troligtvis gå in i UEFI/BIOS och välja att 250GB'n ska vara bootdisk efteråt.

Okej får kolla på det där!
Lite info om mobo: Asus PRIME Z370-A
Hittade lite info
http://imgur.com/a/6FiFc8h

http://imgur.com/a/5hcFdqA

Kanske någon som har detta mobo och kör med 2 st m2 SSD diskar som kan ge tips!
/peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71:
Enda skillnad mellan slottarna enligt ena bilden är att M.2_1 slotten stödjer även M.2 av SATA mode design, så såvida ingen av dem är det, så spelar det ingen roll hur du sätter dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Generellt sätt är väll bara de här "kylarna" en gimmick. Har för mig jag läst tester där de till och med kan ge högre temperaturer.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Jag har inte hittat någonstans att EK kylaren ökar värne utan det verkar vara mobo inbygga kylare. Läste om något MSI där deras kylare ökat tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Okej får kolla lite i inställningarna i bios innan jag kör igång datorn med båda M. 2 orna
Och jag kommer inte flytta 250GB den får sitta kvar och den nya får gå i plats 2 sen får jag avvakta temp på den och skaffa en kylare senare isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite, har själv beställt en M.2 NVMe, har läst någonstans att man har ett visst antal "lanes" att förhålla sig till... där 6/8kärniga processorer har fler lanes än vad t.ex min 7700k har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Förlåt om jag lånar tråden lite, har själv beställt en M.2 NVMe, har läst någonstans att man har ett visst antal "lanes" att förhålla sig till... där 6/8kärniga processorer har fler lanes än vad t.ex min 7700k har?

Din 7700K har 16 PCIe-banor, dessa är kopplade till de två x16 PCIe-portarna närmast processorn. D.v.s. du kan köra ett grafikkort i x16 eller två i x8/x8, och detta påverkas inte av något annat på moderkortet.

Resten av PCIe-portarna, M.2-portarna, o.s.v., går via de 24 PCIe-banorna som Z270-kretsen tillhandahåller. M.2-porten närmast processorn har ingen begränsning om du använder en PCIe-disk (d.v.s. NVMe), däremot stängs SATA6G_1-porten av om du sätter en SATA-disk i den. M.2-porten längre ner har däremot bara stöd för PCIe, och går som standard bara i x2. Du kan ställa in så att den kör x4 i BIOS, men då stängs SATA6G_5 och SATA6G_6 av.

Exakt samma begränsningar råkar för övrigt gälla för TS moderkort, så det är ju ganska relevant för tråden ändå

Permalänk
Medlem

@perost: Strålande svar, tack!
Så du rekommenderar att man sätter M.2-SSD i sloten som är mellan CPU och GPU?. Stödjer inte den under GPUn NVMe?
Mvh.

EDIT: Läste lite för snabbt, det bästa måste vara att sätta min NVMe i den nedre sloten, kommer bara använda denna SSD och sälja vidare min vanliga SATA-SSD som är kopplad med SATA-kabel.

Visa signatur
Permalänk

Jaha skulle idag sätta dit min nya M. 2 SSD disk i slot 2 och ser då att det inte finns någon distans eller skruv!! Vet att jag använde den som följde med moderkortet när jag satte dit den första m. 2 SSD n.
Vad fan gör jag nu! Och vart får jag tag på några?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Jaha skulle idag sätta dit min nya M. 2 SSD disk i slot 2 och ser då att det inte finns någon distans eller skruv!! Vet att jag använde den som följde med moderkortet när jag satte dit den första m. 2 SSD n.
Vad fan gör jag nu! Och vart får jag tag på några?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för kort? På mitt F-Gaming ser det ut dom portarna sitter på samma ställe.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för kort? På mitt F-Gaming ser det ut dom portarna sitter på samma ställe.

Mina sitter på olika platser på moderkortet har ett ASUS PRIME Z370-A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok. På H gör dom det men på f verkar dom sitta på samma ställe. Z390.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Någon som har 1skruv och 1 distans mutter över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Någon som har 1skruv och 1 distans mutter över?

Skickades från m.sweclockers.com

Får man dom med till disken eller mobo?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Någon som har 1skruv och 1 distans mutter över?

Skickades från m.sweclockers.com

Märkte också att det saknades skruv/distans till mitt moderkort när jag väl hade fått hem min nya ssd. Var på webhallen idag och de var snälla att ge mig en uppsättning gratis, då de hade det över från sina testriggar. Testa göra desamma!

(Kan även tillägga att jag köpte mitt moderkort på just webhallen, dock i februari vilket var ett tag sen men det frågade dem inte om)

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Skrivet av mmolder:

Märkte också att det saknades skruv/distans till mitt moderkort när jag väl hade fått hem min nya ssd. Var på webhallen idag och de var snälla att ge mig en uppsättning gratis, då de hade det över från sina testriggar. Testa göra desamma!

(Kan även tillägga att jag köpte mitt moderkort på just webhallen, dock i februari vilket var ett tag sen men det frågade dem inte om)

👍 Har inte lika tur tyvärr ☹️
Har lagt ut lite trådar få se om det löser sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Får man dom med till disken eller mobo?

Dom kommer med mobo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick tag på en skruv (ej original) som var lite längre som passad i skruvhålet som jag satte på några små vanliga muttrar som fungerade som upphöjnad så m. 2 disken kom på plats
😀.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av webbson:

Generellt sätt är väll bara de här "kylarna" en gimmick. Har för mig jag läst tester där de till och med kan ge högre temperaturer.

Samma här, har också läst att vissa skydd/ssd-covers/”plåtar” - kan ge högre temperaturer då de inte designats för att kyla, utan snarare för att ”se snygga ut”

Har dock ingen källa på det vid rak arm, men det borde inte vara så svårt att hitta ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden lite även jag.

Inhandlade i dagarna nytt moderkort mm och även en M.2 SSD.
Dessvärre såg jag inte den övre kontakten (den bättre) utan monterade
i den mindre, nedre kontakten, som på köpet gjorde att 2 SATA-kontakter är obrukbara.

Testade att flytta på M.2 disken, fick då blåskärm och Windows sa att datorn är trasig.
Flyttade tillbaka M.2-disken, fick samma svar och det slutade med att jag fick installera om allt.

Så frågan..
Finns det någon enkel lösning vid flytt av M.2, då jag efter med kunskap, vill placera den
på den övre kontakten, om den har bättre hastighet mm + att den på mitt moderkort
kommer kylas effektivare pga processorkylaren som kommer vara mycket nära.

edit
på specen för moderkortet "Gigabyte Z390 Gaming X" står följande

Chipset:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe x4/x2 SSD support) (M2A)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x4/x2 SSD support) (M2M)

varpå jag givetvis kopplade in på M2M, som blockerar SATA-kontakterna 4 & 5 då jag har ett PCIe kort.

bättre förklaring