Köpråd: Bästa kamera telefonen

Permalänk
Medlem

Köpråd: Bästa kamera telefonen

Är lite inne på att köpa ny lur, ja som sagt kameran är den största prion.

Hört gott om mate 20 pro
Kollat lite på Samsung s10

Har vi några tips? Motivera gärna.

Visa signatur

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3|SSD 120GB Corsair SATA 2.5, Force Series|Intel® Core™ i7 2600K 3.4 GHz|Corsair 8GB DDR31600MHz|Gigabyte Geforce GTX 580|XFX 750W|Antec KÜHLER H2O620CPU liquid cooling

Permalänk
Medlem

Nokia 9 kanske.

Permalänk
Medlem

Pixel 3 ez eller eventuellt nya simsongen?

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Medlem

Nya Sony Xperia 1 verkar ha en bra kamera som vanligt.

Permalänk
Medlem

Av det jag har sett på MWC så verkar det bli en strid mellan Xperia 1 och Nokia 9. Xperian verkar vara mer flexibel i och med att deras linser har olika funktioner.

Medan Nokian ser ut att vara bättre på ren fotografi, utan en massa finesser så som Ultra Wide, Telephoto etc.

Permalänk
Inaktiv

Bästa kameran på marknaden har Huawei Mate 20 Pro, P20 Pro och Samsung Galaxy S10+ enligt DxOMark.
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Dom har dock inte testat nya Xperia 1 och Nokia 9 som nämns här i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guineapig:

Mate 20 har väldigt udda färgbehandling så om du är ute efter realistiska färger så är den tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae?

Citat:

The Mate 20 Pro also performed very well in our color tests. Color rendering and white balance are good in all conditions, and there aren’t any real color issues to report on. As with the P20 Pro, saturation tends to be a touch more natural and therefore lower than for some competitors’ smartphones. In the comparison below, you can see that the iPhone XS image is noticeably more saturated and vibrant than the two Huawei devices.

We observed some very slight color shading towards the edges of the frame in some images, but the effect is hardly noticeable most of the time. We also found that the Huawei’s auto white balance system works particularly well in portraits and improves over the P20 Pro, producing generally warm and pleasant skin tones in most outdoor situations. On the downside, we observed low levels of skin tone saturation in some indoor portraits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Bästa kameran på marknaden har Huawei Mate 20 Pro, P20 Pro och Samsung Galaxy S10+ enligt DxOMark.
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Dom har dock inte testat nya Xperia 1 och Nokia 9 som nämns här i tråden.

Lita inte allt för mycket på DXOmark....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Lita inte allt för mycket på DXOmark....

För att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

För att?

https://www.youtube.com/watch?v=hqls57qYEYI

Eller kolla själv på listan, enlight DXO så är HTC U12 en bättre kameramobil än Pixel 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

https://www.youtube.com/watch?v=hqls57qYEYI

Eller kolla själv på listan, enlight DXO så är HTC U12 en bättre kameramobil än Pixel 3.

Han pratar ju en massa skit. Rena lögner t.o.m.

Ang HTC U12+ och Pixel 3 så har HTC:n dubbelkamera, är väl inget konstigt att den skulle vara bättre på vissa saker då? Pixel 3 är dock den bästa singelkameratelefonen dom testat vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Mate 20 Pro är äckligt bra på allt, inkl kameran.
Speciellt batteritiden. 4200 mah och laddar 0-70% på en halvtimme.

Enda nackdelarna enligt mig är att fingeravtryckssensorn är lite sisådär och att den kör på proprietära minneskort som är svindyra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

https://www.youtube.com/watch?v=hqls57qYEYI

Eller kolla själv på listan, enlight DXO så är HTC U12 en bättre kameramobil än Pixel 3.

Pixel 3 har väldigt bra mjukvarutrixande men ligger väldigt långt efter när det kommer till hårdvara. DXOmark gör dom enskilt mest erkända och systematiska testerna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att väldigt många bilder tagna med Mate 20 Pro får ett filterliknande utseende som jag inte gillar alls.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Jag upplever att väldigt många bilder tagna med Mate 20 Pro får ett filterliknande utseende som jag inte gillar alls.

Jag upplever att det INTE är så. 😜

EDIT: Ska tillägga att jag inte äger en sådan själv, men någon nära mig gör det.

Permalänk
Medlem

Alla är bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag upplever att det INTE är så. 😜

EDIT: Ska tillägga att jag inte äger en sådan själv, men någon nära mig gör det.

Alla tycker olika. Men jag äger en och upplever att så länge man bara kollar i telefonen är det OK, men så fort man kikar på en dator i lite större storlek ser mycket av bilderna skräp ut. Inte alla såklart. Det handlar nog mycket om ljuskällor

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att se på lite olika comparison videos på modellerna man är intresserade av. Är väl i slutändan en subjektiv åsikt då alla telefoner har någon sorts mjukvara i bakgrunden som också gör mycket utöver specsen på kameran.

Tycker själv att Iphonen har bäst färger och faller mig i smaken mest. Mate20 pro tycker jag presterade sämst i den här videon och gillar inte alls vad den gör med bilderna.
Pixel 3 är också intressant och ett stort plus där är deras "Night Sight"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

iPhone Xs / Xs Max

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB