Permalänk
Medlem

Standard Gateway inte Tillgänglig.

Hej! Då detta forum alltid varit guld värt för en amatörentusiast(?) känner jag mig nu manad att rådfråga er.

Allting började för ett tag sedan. Kanske 6-8 månader kommer faktiskt inte ihåg. (Jag sitter då på en z87-k och 4670k)

Jag fick då väldigt sällan den där J*vla gula triangeln nere till höger som sa att Standard Gateway inte är tillgänglig. Till en början räckte 1 omstart för att lösa problemet. Men med tiden blev det 2 omstarter, sen 3. Och till slut spelade det ingen roll hur många gånger jag startade om systemet.

Något jag kommer ihåg är att jag en gång startade datorn och fick gula triangeln och satt vid den i 6-7 timmar för att till slut plötsligt notera att jag nu hade internet. Jag gick ut å köpte ett pcie nätverkskort i förhoppningen att fastställa MB's integrerade som felkälla. Men det hjälpte inte. Fick (som jag uppfattade) lika mycket trianglar med det kortet. Men jag vill dock minnas att det IBLAND gick att bara byta mellan, dvs att om jag starta datorn med pcie-kortet och fick en triangel kunde jag reboota och välja det integrerade så fungerade allt. Men detta var dock inte 100%-igt.

Jag var i kontakt med BBB (när under händelseförloppet kommer jag inte ihåg) när jag hade triangeln och frågade om de såg något fel från deras sida, men det gjorde de inte. Lägger inte jätte mycket vikt vid detta i dagsläget då man inte var så kritik...

Hur som, jag hade på något vänster intalat mig själv om att det var mitt MB som var defekt, så jag köpte nya komponenter.

Sitter nu på ett MSI z390-GCP och 9600k b.la. Och jag skulle säga att det fungerade bättre till en början. Dvs några dagar, ungefär en vecka, sen fick jag triangeln igen. Jag har sedan dess gått stenhårt in på felsökning, men gått bet...

En 100% lösning just nu att att ominstallera Drivrutinerna till mitt integrerade nätverkskort (på z390. Har inte installerat pcie-kortet på nya maskinen). Men känslan är att triangeln även nu börjar komma tätare. Initialt var det kanske 1 gång per vecka till att nu kännas oftare. (Kanske värt att notera att att då ja skulle testa lite OC fick jag till slut triangel samma dag jag ominstallerat drivrutinerna = många omstarter).

Kör kabel direkt in i väggen, ingen router eller liknande.
Rådfrågar till viss del mer kunnigt folk innan man ringer ISP och skriker.

Alla inställningar på ipc4/6 är auto. Även testat inaktivera v6.
Pingar jag default gateway, med triangel, får jag inget svar.

Känns som att det inte borde vara från min sida då två MB och ett nätverkskort ger samma resultat. Om det nu inte är någon Malware.

//Vale

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

Du får ingen kontakt med routern, förutsatt att dess IP alltid är den samma. Routern skickar ut Ip-adresser till de olika datorerna via DHCP. Testa att sätta en statisk ip annars. Då kan du utesluta att du tappar kontakten med routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Kör kabel direkt in i väggen, ingen router eller liknande.

Skrivet av Yooriitzz:

Du får ingen kontakt med routern, förutsatt att dess IP alltid är den samma. Routern skickar ut Ip-adresser till de olika datorerna via DHCP. Testa att sätta en statisk ip annars. Då kan du utesluta att du tappar kontakten med routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas jag inte är helt okunnig, men tror mitt inlägg berörde det du svarade

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en annan dator eller en router för att kunna felsöka med, du vet ju nu bara att förbindelsen bryts men inte om det är i din dator elerl i nätet felet finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

"Kör kabel direkt in i väggen, ingen router eller liknande. "

Varför har du ingen router?

Det blir bara en massa tok om så är.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en annan dator eller en router för att kunna felsöka med, du vet ju nu bara att förbindelsen bryts men inte om det är i din dator elerl i nätet felet finns.

Hade som sagt samma problem på min förra dator. (MB, CPU, RAM, GPU köpt och byggd i januari.) Testade även ett extra internt nätverkskort med samma resultat. (Vad det skulle åstadkomma är dock diskutabelt )

Skrivet av plunn:

"Kör kabel direkt in i väggen, ingen router eller liknande. "

Varför har du ingen router?

Det blir bara en massa tok om så är.

Jaså? Har alltid haft för mig att en kabel direkt in i väggen är det absolut bästa för att minimera fel som kan inträffa ^^

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

"Kör kabel direkt in i väggen, ingen router eller liknande. "

Varför har du ingen router?

Det blir bara en massa tok om så är.

Blir det? Det har jag aldrig märkt av. Varför skulle det bli tokigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Hade som sagt samma problem på min förra dator. (MB, CPU, RAM, GPU köpt och byggd i januari.) Testade även ett extra internt nätverkskort med samma resultat. (Vad det skulle åstadkomma är dock diskutabelt )

Jaså? Har alltid haft för mig att en kabel direkt in i väggen är det absolut bästa för att minimera fel som kan inträffa ^^

Man har en router för att inte datorn ska bli direktexponerad mot olika attacker, scriptkiddies och andra otrevligheter som finns på Internet.

Sätt in routern från din ISP till att börja med.

Permalänk
Rekordmedlem

Routern skyddar som sagt mot internet men den skapar också ett fungerande lanså om man har nått mer än en enda dator så är det ju vettigt att ha ett lan också av den anledningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.