Permalänk
Medlem

Fästa skärmar i väggen men det lutar

Tjenare!

Jag har 2 st 24tum skärmar som jag vill fästa på väggen men, Väggen lutar med 36 grader.
Något som haft liknande problem och lös det på ett bra sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

När du säger att det lutar, hur menar du? Alltså att det lutar "inåt" mot vad du sitter?

Jag bifogar en avancerad skiss som jag ritat i ett dyrt CAD-verktyg (MS Paint), så kan du berätta om jag förstått rätt.

Utan att ha gjort det här förut, det du vill ha är kanske takfäste avsett för att typ takmontera en TV. De brukar ju gå att vinkla betydligt mer än väggfästen.

Edit: Som sagt, UTAN att ha gjort det här förut, här är ett exempel på något som kanske skulle funka: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fas...

Edit 2: Kolla även bilderna. En av produktbilderna visar montering vid just ett sånt snedtak.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Taket ser ut sådär ja. Har inte mätt min vinkel där iallafall men det är samma vinkel. Det låter 36 grader inåt mot mig.

Ritning som du gjort är frågan hur de blir med tyngd osv. De måste ju hålla upp allting liksom

Bra ritning, rätt förstått
Tack så mycket

[Edit]
Som sagt, den du länka är för 1 skärm medans jag har två. + I bilden där den är monterad så är skärmen lutande. Vill ha de helt rakt.

Permalänk
Medlem

Väggfäste för dubbla skärmar som har lutningsbar (också kallat tiltbart) funktion för ca 40-45 graders lutning?

Jag skulle nog kikat på två fästen i stil med detta https://www.inet.se/produkt/2202220/deltaco-arm-178a-vaggfast...

Alternativt göra en enkel triangel i trä som målas efter behag och fästs på det lutande taket. Där skruvas sen ett vanligt väggfäste för dubbla skärmar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Du får räkna ut hur långt ut från väggen du måste komma (Pytagoras sats) för att gå fri och välja ett fäste som är långt nog eller hänga skärmen i taket eller ställa den på golvet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Väggfäste för dubbla skärmar som har lutningsbar (också kallat tiltbart) funktion för ca 40-45 graders lutning?

Jag skulle nog kikat på två fästen i stil med detta https://www.inet.se/produkt/2202220/deltaco-arm-178a-vaggfast...

Alternativt göra en enkel triangel i trä som målas efter behag och fästs på det lutande taket. Där skruvas sen ett vanligt väggfäste för dubbla skärmar.

Uppskattar svaret eftersom du går mer inpå hur jag kan lösa det med TVÅ fästen. Tyvärr, det är inte något jag är ute efter. Jag ska göra min setup så clean som möjligt och det vill jag göra med att minska antal saker. Två fästen tycker JAG ser konstigt ut.
Samma sak går för träbiten.
Det kan inte vara möjligt o speciallbeställa från en som kan svetsa??

@mrqaffe:
Taket i detta fall är inget alternativt samt är golvet inget alternativ jag är ute efter direkt.
Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Vad är det för vägg? Trä/Gips/betong
Finns det reglar du kan fästa i ?

Jag mätte på min skärm hemma som är 24" och den har ca 20 cm från mitten på väggfästet upp till toppen. I Pythagoras sats så är det alltså
A^2 + B ^2 = C^2.
A = 20 cm
C (tack vare 36 grader) = 34 cm
34^2/20^2 = roten ur 400 = 20 cm.
Dubbelkolla gärna min matte dock, var några år sedan jag gick i skolan.

Edit: Såg att delar av det jag skrev här under kanske inte stämmer då du vill ha ett fäste med 2 skärmar. DÅ behöver du ju visserligen bara hitta en regel, men du kommer aldrig kunna fästa något utan att ha en regel i så fall. Aldrig att en tunn trävägg eller gips klarar av vikten av 2 skärmar 25cm ut från väggen på en fästpunkt.

Din skärm behöver då hänga minst 20 cm ut från väggen. Eftersom vikt ökar med avstånd (hävstångseffekten) så kommer din skärm att väga några kilo när den hänger 20-25 cm ut från väggen. Detta är nog inget problem för fästet för det är inte många fästen som är kortare än 20 cm. Dock kan det vara ett problem för väggen. Sitter du på en tunn trävägg eller gipsvägg så måste du nog hitta en regel att fästa fästet i. Med tanke på att du har 2 skärmar så kommer du nog vilja hitta två olika reglar då då troligtvis inte får plats med två fästen sida vid sida på en regel. Reglar brukar också sitta typ 60 cm ifrån varandra vilket starkt minskar risken att de är placerade perfekt för att dina skärmar ska hamna sida vid sida.

Kika upp hur denna delen ser ut så ska det nog gå att luska fram en lösning. Tror detta är en viktigare sak att kika än att hitta ett fäste som fungerar

Permalänk
Medlem

Kanske något sådant här som passar isf? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981593
Verkar dock inte säljas längre. Prisjakt lämnar inte många förslag när man ställt in dina kriterier. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s397288725