Uppgradering eller Helt ny burk - Behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Uppgradering eller Helt ny burk - Behöver hjälp

Jahopp då var det dags igen att se över sin lilla baby. Som vanligt börjar min resa till bättre burk med en fråga här. Historiskt har det visat sig vara mycket bra

Inser att min dator är av äldre snitt i och med att den är inköpt 2012. Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. Min totala budget är kring 8-10 kkr.

Min fråga till er är nu om det är som så att jag kan behålla moderkort, CPU, minne, chassi och nätdel och endast köpa ny hårddisk, grafikkort och "modern skärm" Eller kommer det bli helt knasigt?!?!?

Kan säga att min dator fungerar väldigt väl. Jag använder datorn till surf och spel. Jag spelar mest spel från Blizzard. Wow och framförallt Owerwatch.

Tips och råd mottages.

Min konf just nu är:

Moderkort: GIGABYTE Z77X-D3H
CPU: Intel Core i5-3570K
CPU kyl: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S1156/1366/775
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP
GPU: Asus Radeon HD7850 2GB DDR5 PCIe
Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
HDD: OCZ Agility 3 120GB SSD R:525/W:500 2.5" SATA-3
Chassi Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jahopp då var det dags igen att se över sin lilla baby. Som vanligt börjar min resa till bättre burk med en fråga här. Historiskt har det visat sig vara mycket bra

Inser att min dator är av äldre snitt i och med att den är inköpt 2012. Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. Min totala budget är kring 8-10 kkr.

Min fråga till er är nu om det är som så att jag kan behålla moderkort, CPU, minne, chassi och nätdel och endast köpa ny hårddisk, grafikkort och "modern skärm" Eller kommer det bli helt knasigt?!?!?

Kan säga att min dator fungerar väldigt väl. Jag använder datorn till surf och spel. Jag spelar mest spel från Blizzard. Wow och framförallt Owerwatch.

Tips och råd mottages.

Min konf just nu är:

Moderkort: GIGABYTE Z77X-D3H
CPU: Intel Core i5-3570K
CPU kyl: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S1156/1366/775
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP
GPU: Asus Radeon HD7850 2GB DDR5 PCIe
Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
HDD: OCZ Agility 3 120GB SSD R:525/W:500 2.5" SATA-3
Chassi Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX

Det beror mycket på om du kommer vilja spela mer CPU-krävande spel innan du uppgraderar nästa gång eller om du tänker att du kan uppgradera igen om du väl byter spel. Om du vill uppgradera hela datorn så skulle jag satsa på något i den här stilen:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9400F (1 990 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS OC grafikkort 6G (3 249 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (749 kr hos Inet)
Moderkort: MSI Z390-A PRO (1 249 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 290 kr hos Webhallen)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 299 kr hos Dustin)
Summa: 9 826 kr

eller:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 789 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6GB (GV-N2060OC-6GD) (3 990 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (749 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS TUF B450-PLUS GAMING (1 090 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport LT - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 2666 MHz / PC4-21300 - CL16 - 1.2 V - ej buffrad - icke ECC - grå (1 090 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 299 kr hos Dustin)
Summa: 10 007 kr

Permalänk

köp ett begagnat 970 klocka upp cpun lite och spara en massa pengar till nåt annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jahopp då var det dags igen att se över sin lilla baby. Som vanligt börjar min resa till bättre burk med en fråga här. Historiskt har det visat sig vara mycket bra

Inser att min dator är av äldre snitt i och med att den är inköpt 2012. Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. Min totala budget är kring 8-10 kkr.

Min fråga till er är nu om det är som så att jag kan behålla moderkort, CPU, minne, chassi och nätdel och endast köpa ny hårddisk, grafikkort och "modern skärm" Eller kommer det bli helt knasigt?!?!?

Kan säga att min dator fungerar väldigt väl. Jag använder datorn till surf och spel. Jag spelar mest spel från Blizzard. Wow och framförallt Owerwatch.

Tips och råd mottages.

Min konf just nu är:

Moderkort: GIGABYTE Z77X-D3H
CPU: Intel Core i5-3570K
CPU kyl: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S1156/1366/775
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP
GPU: Asus Radeon HD7850 2GB DDR5 PCIe
Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
HDD: OCZ Agility 3 120GB SSD R:525/W:500 2.5" SATA-3
Chassi Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX

Uppgradera grafikkortet till ett Vega 56 eller GTX1070 eller RTX 2060 är nog det stora lyftet.
Sen skulle det inte skada att få tag på en beg i7-3770k, lägg sen till 2x4 GB minne till det du har och ev en större SSD (om den börjar bli full). Nätdelen kan du nog behålla om den inte börjat bråka.

Beg 1070 ca 2500:-
Beg i7-3770: ca 1800:-
Beg 8gb minne: 250 - 500 :-
Ny SSD: 500GB: ca 1000:-
Totalt: under 6000:-
Ett nytt Vega-56/rtx2060 går på närmare 5000:- så det går också in i din budget.

Hittar du ingen i7 så kanske det går att överklocka i5:an lite.
Ska du ha nåt nytt-värre så får du nog öka på budgeten en del, skulle tro runt 15K.

skrev fel nr på rtx2060
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jahopp då var det dags igen att se över sin lilla baby.

Skrivet av guineapig:

köp ett begagnat 970 klocka upp cpun lite och spara en massa pengar till nåt annat kul

Jag tolkar det som att han vill lägga pengar på datorn i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag tolkar det som att han vill lägga pengar på datorn i dagsläget.

Det stämmer. Jag är beredd att lägga pengar på datorn.

Min fråga är dock om jag kan uppgradera i steg. Först GPU sedan ny skärm. Gärna 1440p i upplösning på skärmen och ok flyt i overwatch.

Sen leva med det grejorna ett tag (läs något halvår) innan uppgradering av MB, CPU och RAM.

Jag funderar även på att slänga in lite mer RAM och en ny HDD då min är lite väl liten. Är mer RAM i befintlig rigg pengar i sjön för 6-12 månader?

HDD kan jag ju flytta med.

Sen frågan till nätaggregat och chassi. Det borde jag kunna behålla? Hur lång livslängd har ett nätaggregat i mellansegmentet?

Edit: skärm ingår inte i budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Uppgradera grafikkortet till ett Vega 56 eller GTX1070 eller RTX 2060 är nog det stora lyftet.
Sen skulle det inte skada att få tag på en beg i7-3770k, lägg sen till 2x4 GB minne till det du har och ev en större SSD (om den börjar bli full). Nätdelen kan du nog behålla om den inte börjat bråka.

Beg 1070 ca 2500:-
Beg i7-3770: ca 1800:-
Beg 8gb minne: 250 - 500 :-
Ny SSD: 500GB: ca 1000:-
Totalt: under 6000:-
Ett nytt Vega-56/rtx2060 går på närmare 5000:- så det går också in i din budget.

Hittar du ingen i7 så kanske det går att överklocka i5:an lite.
Ska du ha nåt nytt-värre så får du nog öka på budgeten en del, skulle tro runt 15K.

GTX 1070 finns för 3200 kr nytt. De andra korten kostar runt 4000 kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Det stämmer. Jag är beredd att lägga pengar på datorn.

Min fråga är dock om jag kan uppgradera i steg. Först GPU sedan ny skärm. Gärna 1440p i upplösning på skärmen och ok flyt i overwatch.

Sen leva med det grejorna ett tag (läs något halvår) innan uppgradering av MB, CPU och RAM.

Jag funderar även på att slänga in lite mer RAM och en ny HDD då min är lite väl liten. Är mer RAM i befintlig rigg pengar i sjön för 6-12 månader?

HDD kan jag ju flytta med.

Sen frågan till nätaggregat och chassi. Det borde jag kunna behålla? Hur lång livslängd har ett nätaggregat i mellansegmentet?

Edit: skärm ingår inte i budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, 6-12 i Overwatch borde din I5a klara sig. Men som jag förstår dig, funderar du på att lägga uppåt 10k på första steget?
Gigabyte RTX2080 Windforce (fyndvara) + 8gb DDR3-RAM + Intel 1TB 660P kanske i ett första steg?

Nätagg och chassi borde klara sig, det verkar som rätt ok delar. Jag skulle bara byta det om jag var riktigt trött på utseendet.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Jag tolkar det som att han vill lägga pengar på datorn i dagsläget.

"Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. "

Att köpa ett nytt grafikkort med betydligt bättre prestanda är väl att uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Det stämmer. Jag är beredd att lägga pengar på datorn.

Min fråga är dock om jag kan uppgradera i steg. Först GPU sedan ny skärm. Gärna 1440p i upplösning på skärmen och ok flyt i overwatch.

Sen leva med det grejorna ett tag (läs något halvår) innan uppgradering av MB, CPU och RAM.

Jag funderar även på att slänga in lite mer RAM och en ny HDD då min är lite väl liten. Är mer RAM i befintlig rigg pengar i sjön för 6-12 månader?

HDD kan jag ju flytta med.

Sen frågan till nätaggregat och chassi. Det borde jag kunna behålla? Hur lång livslängd har ett nätaggregat i mellansegmentet?

Edit: skärm ingår inte i budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart du kan uppgradera GPU + skärm först.
Ska du uppgradera igen inom 6-12 månader så tveksamt om det är värt köpa mera ram + cpu till befintligt MB. Men det beror förstås på om du ska ha den kvar som reserv-maskin, nas eller dylikt.

Ett nätagg bör hålla i minst 10 år om datorn är på 24/7, men det beror så klart på om det är lastat till max eller mer normalt till ca 50% av effekten. Det som brukar döda nätagg i förtid är överlast och att fläkten lägger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

"Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. "

Att köpa ett nytt grafikkort med betydligt bättre prestanda är väl att uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Med en nämnd budget på 8-10k så faller sig ditt förslag tillsammans med din kommentar som att datorn inte var värd att lägga pengar några nämnvärda pengar på.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Med en nämnd budget på 8-10k så faller sig ditt förslag tillsammans med din kommentar som att datorn inte var värd att lägga pengar några nämnvärda pengar på.

Du kanske ska läsa igenom hans inlägg igen. Han frågar ju om han kan behålla huvuddelen av de befintliga komponenterna, vilket med mitt förslag är helt i linje med detta och dessutom sparar en massa pengar.

Alternativet är ju att byta så gott som allt. Och ja, då kommer det minst kosta 8-10k...jag tycker verkligen att datorn är värd att behålla men inte lägga ner en massa pengar på när man med en enkel lösning kan behålla den ett tag till. Att byta så gott som alla delar är ju snarare att betrakta som ett inköp av en ny dator, inte en uppgradering. Det var inte min mening att nedvärdera ditt förslag. Jag önskar trådskaparen lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Jahopp då var det dags igen att se över sin lilla baby. Som vanligt börjar min resa till bättre burk med en fråga här. Historiskt har det visat sig vara mycket bra

Inser att min dator är av äldre snitt i och med att den är inköpt 2012. Min plan är att uppgradera lite då och då närmsta månaderna. Min totala budget är kring 8-10 kkr.

Min fråga till er är nu om det är som så att jag kan behålla moderkort, CPU, minne, chassi och nätdel och endast köpa ny hårddisk, grafikkort och "modern skärm" Eller kommer det bli helt knasigt?!?!?

Kan säga att min dator fungerar väldigt väl. Jag använder datorn till surf och spel. Jag spelar mest spel från Blizzard. Wow och framförallt Owerwatch.

Tips och råd mottages.

Min konf just nu är:

Moderkort: GIGABYTE Z77X-D3H
CPU: Intel Core i5-3570K
CPU kyl: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S1156/1366/775
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP
GPU: Asus Radeon HD7850 2GB DDR5 PCIe
Nätdel Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS
HDD: OCZ Agility 3 120GB SSD R:525/W:500 2.5" SATA-3
Chassi Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX

Vad har du för skärm idag?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Ja, 6-12 i Overwatch borde din I5a klara sig. Men som jag förstår dig, funderar du på att lägga uppåt 10k på första steget?
Gigabyte RTX2080 Windforce (fyndvara) + 8gb DDR3-RAM + Intel 1TB 660P kanske i ett första steg?

Nätagg och chassi borde klara sig, det verkar som rätt ok delar. Jag skulle bara byta det om jag var riktigt trött på utseendet.

Budgeten är ca 8- 10 kkr på en helt ny burk (exklusive chassi och nätagg). Dock inte allt på en gång men på ca 1 års tid.

Tror inte mitt moderkort stöder M.2 SSD. Kan dock ha fel.

Jag är kanske lite otydlig men det beror på att jag är lite förvirrad kring min uppgradering.

Målet är att max lägga 8-10 kkr exklusive skärm. Jag vill uppgradera i följande steg (om det är möjligt/bra idé):

1. Graffikkort - 2-3,5 kkr
2. Skärm - x kkr 1440p i upplösning
3. Hårddisk - 1 kkr
4. MB CPU RAM 5-6 kkr

Är det möjligt och är det i rätt ordning och rätt nivå i kkr per komponent?

Datorn kommer användas för spel (overwatch mest) och surft. Lite ritande i cad men inget tungt.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Vad har du för skärm idag?

En väldigt gammal skärm (inköpt 2005 tror jag) 1080p. Men om jag köper en ny skärm först misstänker jag att framförallt mitt grafikkort blir en flaskhals som gör att jag inte får nytta av min nya skärm.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du kanske ska läsa igenom hans inlägg igen. Han frågar ju om han kan behålla huvuddelen av de befintliga komponenterna, vilket med mitt förslag är helt i linje med detta och dessutom sparar en massa pengar.

Alternativet är ju att byta så gott som allt. Och ja, då kommer det minst kosta 8-10k...jag tycker verkligen att datorn är värd att behålla men inte lägga ner en massa pengar på när man med en enkel lösning kan behålla den ett tag till. Att byta så gott som alla delar är ju snarare att betrakta som ett inköp av en ny dator, inte en uppgradering. Det var inte min mening att nedvärdera ditt förslag. Jag önskar trådskaparen lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla tips mottages. Målet är som sagt uppgradering i steg som tillslut blir en helt ny burk. Men tiden kan ju förlängas mellan uppgraderingarna om det visar sig att ett nutt GPU gör att allt fungerar bra.

Målet är att kunna driva en 1440p skärm med bra flyt i Overwatch. Är inte ute efter att kunna maxa allt men bra fps och ok grafikinställningar.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Med en nämnd budget på 8-10k så faller sig ditt förslag tillsammans med din kommentar som att datorn inte var värd att lägga pengar några nämnvärda pengar på.

Är den det??? Eller kommer de äldre prylarna fungera ok men nytt GPU

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

Köp en begagnad i7 3770k och ett GTX 1070 som går för cirka 2500 här på marknaden. Har en 3770k hör av dig i dm

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Skulle säga CPU + GPU + snabbare minnen 2133 då blir det nog bra flyt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

En väldigt gammal skärm (inköpt 2005 tror jag) 1080p. Men om jag köper en ny skärm först misstänker jag att framförallt mitt grafikkort blir en flaskhals som gör att jag inte får nytta av min nya skärm.

Okej.
Jag skulle nog kört på nyare GPU (RTX 2060) och skärm. Byta din 3570K till ex 3770K är som kasta pengar i sjön enligt mig då ökningen av prestanda är på tok för liten.

Alla prioterar olika men för din del med tanke på vad du spelar skulle jag säga GPU och skärm

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du kanske ska läsa igenom hans inlägg igen. Han frågar ju om han kan behålla huvuddelen av de befintliga komponenterna, vilket med mitt förslag är helt i linje med detta och dessutom sparar en massa pengar.

Alternativet är ju att byta så gott som allt. Och ja, då kommer det minst kosta 8-10k...jag tycker verkligen att datorn är värd att behålla men inte lägga ner en massa pengar på när man med en enkel lösning kan behålla den ett tag till. Att byta så gott som alla delar är ju snarare att betrakta som ett inköp av en ny dator, inte en uppgradering. Det var inte min mening att nedvärdera ditt förslag. Jag önskar trådskaparen lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäktar, var nog lite onödigt sned i mitt svar.

Skrivet av Oaky:

Är den det??? Eller kommer de äldre prylarna fungera ok men nytt GPU

Om du bara kör Overwatch så kan du nog vänta med att uppgradera större delen av datorn. Din nuvarande rigg stöder inte NVMe-diskar (det kom med Intel's 6000-serie) så satsa på ett grafikkort och skärm idag. Om 1440p är ditt fokus så fungerar grafikkort för 3k+

Något i den här stilen kanske?
AOC AG271QX
MSI GTX1660Ti Ventus
AOC-skärmen ligger som en Freesync-skärm, men fungerade felfritt med G-Sync enligt Rtings test:
Rtings test av AOC Agon AG271QX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Det stämmer. Jag är beredd att lägga pengar på datorn.

Min fråga är dock om jag kan uppgradera i steg. Först GPU sedan ny skärm. Gärna 1440p i upplösning på skärmen och ok flyt i overwatch.

Sen leva med det grejorna ett tag (läs något halvår) innan uppgradering av MB, CPU och RAM.

Jag funderar även på att slänga in lite mer RAM och en ny HDD då min är lite väl liten. Är mer RAM i befintlig rigg pengar i sjön för 6-12 månader?

HDD kan jag ju flytta med.

Sen frågan till nätaggregat och chassi. Det borde jag kunna behålla? Hur lång livslängd har ett nätaggregat i mellansegmentet?

Edit: skärm ingår inte i budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du verkar ha en riktigt bra plan. Din processor hänger absolut fortfarande med i dagsläget även att den börjar sjunga lite på sista versen för lite mer krävande spel, men det är inte dem du spelar som det ser ut just nu. 8GB ram är lite samma sak, det finns vissa spel där det inte går att spela bekvämt med 8 GB men det är väldigt få titlar, och ofta titlar i typ early access som är dåligt optimerade. Jag hade absolut inte lagt pengar på att uppgradera ram ifall du tänker uppgradera allt inom närmsta året.

Idag kan du köpa ett nytt grafikkort som du tycker passar din budget, byta ut det och du kommer få en helt ny dator. Om du vill så kan du även lägga 800-1200 kr på en ny Cpu kylare och överklocka din nuvarande processor för ännu lite mer prestanda. Tänk på att köpa en kylare som passar med alla moderna processorer dock, så att du kan använda den när du byter CPU senare.

En HDD/SSD köper du till ifall du vill ha mer utrymme, de går ju som sagt att flytta med senare. Samsung Evo 860 är en bra och prisvärd modell göt 500/1000GB.

Chassi: byt när du vill. Chassin har ju blivit en del modernare sista åren, men här beror det ju på vad du har idag och ifall du är missnöjd med det. Du kanske vill ha större/mindre? Plats för AiO radiator för processor kylaren? Isf byt, annars finns inte mycket mening.

Nätagg: Jag hade bytt nätagg när du byter noderkort/cpu etc. Nätagg I mellansegmentet kan ju absolut hålla dubbla din livslängd, tänk bara alla kontorsdatorer som står överallt och är 10 år gamla. Det kan också gå sönder när som, finns ingen fast tid riktigt.

Ursäkta stavningen, skriver från telefonen och autokorrekt är shirt

Permalänk

Angående din cpu . Om du inte har provat att överklocka den ännu så testa. Jag har också en 3570K med stock kylare. Den tuffar på snällt på 4.1Ghz. Värt att prova och kostar ju ingenting alls. Går troligen att komma upp i lite till med en bättre kylare. Om du inte får bra resultat så byt kylpasta. Den brukar inte må så bra efter några år. Jag använder en liquid metal och det var klar skillnad mot den intorkade skiten som satt där innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde i7-3770k samt gtx 1070 förut. Uppgraderade från 2x8G 1600mhz till 2x8G 2400mhz och jävlar vilken skillnad de blev! Klev upp 15% fler fps och blev av med lagg. Faktiskt gjorde minnena lika mycket som att klocka upp prollen till 4.6mhz.
**bort /mod**

Tagit bort marknadsföring /Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har vart inne i tråden och plockat bort en "säljes"-kommentar, i strid mot §9 i våra forumregler. Berörd part har fått PM med mer information.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Angående din cpu . Om du inte har provat att överklocka den ännu så testa. Jag har också en 3570K med stock kylare. Den tuffar på snällt på 4.1Ghz. Värt att prova och kostar ju ingenting alls. Går troligen att komma upp i lite till med en bättre kylare. Om du inte får bra resultat så byt kylpasta. Den brukar inte må så bra efter några år. Jag använder en liquid metal och det var klar skillnad mot den intorkade skiten som satt där innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar..

Jag har ju en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S1156/1366/775 som borde prestera lite bättre än stockkylare så skrämma upp den till 4+ GHz kanske är en bra ide. Jag får väl helt enkelt se om CPU blir flaskhals.

Ny pasta kanske är en bra idé.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tycker att du verkar ha en riktigt bra plan. Din processor hänger absolut fortfarande med i dagsläget även att den börjar sjunga lite på sista versen för lite mer krävande spel, men det är inte dem du spelar som det ser ut just nu. 8GB ram är lite samma sak, det finns vissa spel där det inte går att spela bekvämt med 8 GB men det är väldigt få titlar, och ofta titlar i typ early access som är dåligt optimerade. Jag hade absolut inte lagt pengar på att uppgradera ram ifall du tänker uppgradera allt inom närmsta året.

Idag kan du köpa ett nytt grafikkort som du tycker passar din budget, byta ut det och du kommer få en helt ny dator. Om du vill så kan du även lägga 800-1200 kr på en ny Cpu kylare och överklocka din nuvarande processor för ännu lite mer prestanda. Tänk på att köpa en kylare som passar med alla moderna processorer dock, så att du kan använda den när du byter CPU senare.

En HDD/SSD köper du till ifall du vill ha mer utrymme, de går ju som sagt att flytta med senare. Samsung Evo 860 är en bra och prisvärd modell göt 500/1000GB.

Chassi: byt när du vill. Chassin har ju blivit en del modernare sista åren, men här beror det ju på vad du har idag och ifall du är missnöjd med det. Du kanske vill ha större/mindre? Plats för AiO radiator för processor kylaren? Isf byt, annars finns inte mycket mening.

Nätagg: Jag hade bytt nätagg när du byter noderkort/cpu etc. Nätagg I mellansegmentet kan ju absolut hålla dubbla din livslängd, tänk bara alla kontorsdatorer som står överallt och är 10 år gamla. Det kan också gå sönder när som, finns ingen fast tid riktigt.

Ursäkta stavningen, skriver från telefonen och autokorrekt är shirt

Tack för bra svar.

Jag kommer nog göra som så att jag investerar i ett nytt grafikkort och sedan en ny skärm någon månad senare. HDD är ju ingen stor grej utan bara att köpa när pengar/lust/behov finnes.

RAM får jag fundera på för precis som du är inne på kommer inte min nuvarande rigg inte gå till skroten utan den ska bli server då den jag har för närvarande sjunger på sista versen.

Frågan är bara vad man ska sikta på för grafikkort och skärm. Känns lite so man borde matcha de lite. Alltså ta ett beslut om skärm samtidigt som man köper grafikkort.

Tips mottages då jag inte har hängt med i hårdvarusvängen på ett tag.

Jag vill ha en skräm för ca 3-4 kkr 27 tum i 1440p och ett grafikkort för 2-3,5 kkr.

Målet är som sagt att lira overwatch med bra flyt men inget behov av att "maxa allt".

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Tack för bra svar.

Jag kommer nog göra som så att jag investerar i ett nytt grafikkort och sedan en ny skärm någon månad senare. HDD är ju ingen stor grej utan bara att köpa när pengar/lust/behov finnes.

RAM får jag fundera på för precis som du är inne på kommer inte min nuvarande rigg inte gå till skroten utan den ska bli server då den jag har för närvarande sjunger på sista versen.

Frågan är bara vad man ska sikta på för grafikkort och skärm. Känns lite so man borde matcha de lite. Alltså ta ett beslut om skärm samtidigt som man köper grafikkort.

Tips mottages då jag inte har hängt med i hårdvarusvängen på ett tag.

Jag vill ha en skräm för ca 3-4 kkr 27 tum i 1440p och ett grafikkort för 2-3,5 kkr.

Målet är som sagt att lira overwatch med bra flyt men inget behov av att "maxa allt".

Skärmen, ska den ha hög hz? ex 144hz.
Ska du ändå byta så rekommenderar jag det Skönt att lira på
Föreslår att du läser Thomas Ytterberg guide för att få lite mer koll på vad du vill ha.

Angående grafikkort med den budgeten så är det 1660Ti eller RX580 som gäller skulle jag tro.

EDIT: Du kan ju också hitta delar i Marknad
Såg också att billigaste grafikkort för din budget är GTX 1070 samt RX Vega 56

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Skärmen, ska den ha hög hz? ex 144hz.
Ska du ändå byta så rekommenderar jag det Skönt att lira på
Föreslår att du läser Thomas Ytterberg guide för att få lite mer koll på vad du vill ha.

Angående grafikkort med den budgeten så är det 1660Ti eller RX580 som gäller skulle jag tro.

EDIT: Du kan ju också hitta delar i Marknad
Såg också att billigaste grafikkort för din budget är GTX 1070 samt RX Vega 56

Japp siktar på 144 hz i 1440p.

Kan du/någon upplysa mig lite om grafikkorten? Det är väldigt förvirrande med AMD/ATI standarden. 1660 Ti, RX2060 Vega 56 mm.

Jag tror jag kommer sikta på AMD & Freesync.. Om det ät värt det så att säga.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Japp siktar på 144 hz i 1440p.

Kan du/någon upplysa mig lite om grafikkorten? Det är väldigt förvirrande med AMD/ATI standarden. 1660 Ti, RX2060 Vega 56 mm.

Jag tror jag kommer sikta på AMD & Freesync.. Om det ät värt det så att säga.

För prestanda finns ju userbenchmark, tryck in tex följande i google:

userbenchmark hd 7850 vega 56

vilket ger:

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-RX-Vega-56-vs-AMD-H...