Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Nätverk mellan 2 byggnader

Ska dra internet mellan 2 byggnader 20m. 40m till närmsta ethernet uttag.
Några tips på hur jag ska göra detta. Funderar på
1) gräva ned cat 6 u/utp kabel.
2)Trådlös brygga.
Vilket blir bäst och finns det fler sätt.
Svar uppskattas till 200%

Permalänk

Svar: 1. Kommer vara värt besväret och du behöver inte gräva särskilt djupt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networkguy20:

Ska dra internet mellan 2 byggnader 20m. 40m till närmsta ethernet uttag.
Några tips på hur jag ska göra detta. Funderar på
1) gräva ned cat 6 u/utp kabel.
2)Trådlös brygga.
Vilket blir bäst och finns det fler sätt.
Svar uppskattas till 200%

Skrivet av Gunvald Larsson:

Svar: 1. Kommer vara värt besväret och du behöver inte gräva särskilt djupt.

Det här. Det finns också särskilda rör som du kan använda som isolerar kabeln, så det inte tar hela smällen från kyla, värme och fukt.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det vanligaste o0ch smidigaste sättet är en trådlösbrygga, tryp en ubiquiti.
Gräver man ner kabel brukar det mest vara fiber kabel.

Gräver du ner kabel så se till att lägga den i ett ordentligt rör så kabeln inte blir förstörd med tiden

Permalänk
Medlem

@Networkguy20: Kabel är ju enklast att få att fungera bra men kräver jobb, och som övriga säger lägg den i ett rör. Mest för att då får du mindre jobb när kabeln väl krånglar på grund av att den sitter ute.

Trådlös brygga fungerar mycket bra när det fungerar. Men det kan kräva en hel del konfigurering för att få det att ens fungera.
Har varit med och kopplat ihop två hus med ett par Ubiquiti Nano Stations, och efter en hel del meck i inställningarna så fungerar de minst lika bra som en kabel.

Permalänk
Medlem

Gräv ner en 25 eller 32 mm pem-slang (billigast helt enkelt) och dra sen i en speciell nätverkskabel för utomhusbruk, den har ett extra ytterhölje som är uv-beständigt och är vasselinfylld för att hålla fukt ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägg ned i rör och köp internetkabel för utomhusbruk. finns säkert på rulle. kolla typ kjell och company

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem

Fältteknikerna på jobbet vurmade för denna https://mikrotik.com/product/wireless_wire, som dom själv använder hemma. Nån hade en radiolänk på +135m som pumpade på i +130mbit/s.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Fältteknikerna på jobbet vurmade för denna https://mikrotik.com/product/wireless_wire, som dom själv använder hemma. Nån hade en radiolänk på +135m som pumpade på i +130mbit/s.

Jag har bra erfarenhet av denna. Jag skulle dock gräva ner en kabel i första hand om jag hade alternativet.

Permalänk
Medlem

Kabel. Alltid kabel när det är möjligt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Lägg rör och dra kabel är det bästa. Annars trådlös länk typ ubiquity nanostation

Permalänk

Gräver ned cat 6 kabel i rör till sommarn. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Kabel är bäst när det görs rätt, görs det fel kan det kosta mycket pengar och vara farligt.
Det här är ett fall det kan bli farligt. Du vet inte vad du har för potentialskillnad mellan byggnaderna så du kan få en utjämningsström i nätverkskabeln, vilket potentiellt kan leda till trasig utrustning och i värsta fall brand.

Du vill alltså ha två elektriskt skilda system det går att göra på några olika sätt.
1. Icke ledande kabel såsom fiber.
2. Radiolänk
3. Nätverksseparator

Eller så chansar du enligt hemmaelarens motto "Friskt kopplat, hälften brunnet!"

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Kabel är bäst när det görs rätt, görs det fel kan det kosta mycket pengar och vara farligt.
Det här är ett fall det kan bli farligt. Du vet inte vad du har för potentialskillnad mellan byggnaderna så du kan få en utjämningsström i nätverkskabeln, vilket potentiellt kan leda till trasig utrustning och i värsta fall brand.

Du vill alltså ha två elektriskt skilda system det går att göra på några olika sätt.
1. Icke ledande kabel såsom fiber.
2. Radiolänk
3. Nätverksseparator

Eller så chansar du enligt hemmaelarens motto "Friskt kopplat, hälften brunnet!"

Kan inte det där med fiber. Vilka delar skulle man behöva för att dra en fiber länk?

Permalänk
Medlem

Du kommer dra en oskärmad kabel, så det finns ingen risk för potentialskillnad från jorden och ska inte behövas någon galvanisk avskiljare som sådan. Åskskydd ska man snarare ha om man är orolig. I ett utsatt läge ska man såklart inte köra koppar, men i ett utsatt läge så lär utrustning ryka p.g.a. spikar i elnätet i alla fall. Ska du ner med kabelskyddsrör kan du lika gärna köra standard 50 mm. Rådgör elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networkguy20:

Kan inte det där med fiber. Vilka delar skulle man behöva för att dra en fiber länk?

Man kan köpa färdigkontakterad fiber och dra igenom röret om det är en kortare sträcka. Sedan behöver du fiberkonvertrar eller switchar med SFP-moduler

Permalänk
Medlem

@networkguy20
Jocke92 sa det bättre än mig. Det är dock i regel en dyr lösning. Jag skulle sätta en ubiquiti brygga om det är fri sikt!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Networkguy20: Cat 6A så klarar du garanterat 10GbE och Cat7 så bör 40GbE fungera vid framtida uppgraderingar.

Permalänk

Ingen jättekostnad på fiber idag.

Trådlöst. Går åt två Nanobeam eller liknande. Du ska montera dessa på bra sätt. Det ska dras kabel från dessa och ner till lämplig plats i huset. Två nano ligger på ca 1300-1800 kr beroende på var du handlar. Sedan tillkommer fästen, kablar osv.

Kör du fiber så behöver du två mediaconvertrar om du inte redan har switchar med SFP-portar. Har du redan switchar med detta, så är det en kostnad på ca 600 kronor för två SFP-moduler. Om du inte har switchar så behöver du mediaconvertrar för ca 600 kr/styck.

Sedan behöver du fiberkabel. Beroende på om du köper en mediaconverter med duplex eller simplex (1 eller 2 fiber) så kostar kabeln lite olika. En färdig villapatch på 30 meter ligger runt 500 kr. Det är en simplex och du ska då ha en converter som är BiDi/WDM. Om du kör "vanlig" converter så går det åt en 2-fiberskabel/1 par. Dessa är dyrare i färdigkontakterad längd och ligger runt 1500.

Det går hitta billigare.... Så.... Ska du köra kabel och grävning så är det fiber som gäller. Visst får du gräva, men du slipper också fula installationer med länkarna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.