Permalänk
Inaktiv

Oculus Rift S

Vad tycker ni ? Får mycket kritik på /r/oculus för att de stoppar in LCD och droppar hörlurarna.

Känns mer som ett Lenovo WMR headset än den kvalité man är van vid från Oculus.

https://www.oculus.com/blog/announcing-oculus-rift-s-our-new-...
https://uploadvr.com/oculus-rift-s-official/

Permalänk
Medlem

Bra:

- LCD har bättre subpixeltäthet än OLED. Jag tycker även OLED ser risig ut i Rift, svart är inte svart utan mer spräckligt
- Mycket bättre linser än i Rift -> mindre ”god rays”
- Inside-out med 5 kameror (inte 2 som WMR) innebär att den är mycket lättare att komma igång med, slipper även ta upp flera USB och det går att få passthrough
- Den verkar mycket bekvämare att ha på sig, 2 inställningar istället för 3
- Den fragmenterar inte användarbasen
- Lurarna i Rift var väldigt bra/praktiska, men har ett designfel som gör att dom går sönder - bra då att det är åtgärdat
- Bara kabeln begränsar trackingytan

Dåligt:

- Mjukvaru-IPD är sämre om man har smalt eller brett mellan ögonen
- Funkar inte i mörker
- Det är lättare att råka få kontrollerna utanför kamerorna än med en room scale setup med Rift
- Detta borde ha kommit typ för 1 år sen
- Den borde gå mot ett ännu lägre pris, men det lär väl också ske precis som med Rift

Jag tror det finns en reell risk att Quest kommer sälja extremt mycket bättre än Rift S vilket kanske ändrar planerna på en ordentlig Gen2 Rift 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Vad tycker ni ? Får mycket kritik på /r/oculus för att de stoppar in LCD och droppar hörlurarna.

Känns mer som ett Lenovo WMR headset än den kvalité man är van vid från Oculus.

https://www.oculus.com/blog/announcing-oculus-rift-s-our-new-...

Hur är det med tracking är man låst till inside out eller kan den trackas via kameror också?

LCD är ju spontant negativt men om man måste ha pentile till oled med dess screendoor så kan de va värt offra svärta... ev, kanske, möjligen...

Hörlurarna kunde de haft som tillval iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Hur är det med tracking är man låst till inside out eller kan den trackas via kameror också?

LCD är ju spontant negativt men om man måste ha pentile till oled med dess screendoor så kan de va värt offra svärta... ev, kanske, möjligen...

Hörlurarna kunde de haft som tillval iaf

Tvivlar på att man kommer kunna använda externa kameror men det är nog inte helt omöjligt att få till för kontrollerna. Frågan är väl om de har lust att stödja den kombinationen.

Permalänk
Permalänk
Testpilot

Jag är personligen riktigt taggad och kommer förboka ett ex så fort det blir möjligt!

Tycker det är sjukt drygt med light-houses/sensorer, speciellt då kablarna är så korta så man inte kan gömma undan VR-burken i vardagsrummet på ett smidigt vis - Sedan att man behöver aktiva förstärkare för USB & HDMI förlängning gör det inte bättre.

Tycker det är positivt att man även går över till DisplayPort istället för HDMI för bild. Enda detta träffar negativt är väl för laptop ägare som har "VR"-ready datorer över HDMI. Dock köpte jag en DP>HDMI kabel som bör orka driva detta för under 300kr redan så (kör till förstärkaren för output till TV'n parallellt med headsettet som kör över HDMI).

Ser helt ärligt nästan bara fördelar med nya S över vanliga RIFT'en, ju mindre krångel desto bättre. Ända tråkiga är att dom inte släpper med trådlös modul helt och hållet då det var en sak som fick mig att överväga VIVE från första början trots sin högre prislapp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

När tror ni denna kommer till Sverige jämfört med övriga världen? Känns som vi alltid får saker ett år senare.

Permalänk
Inaktiv

@Median: det har alltid gått att beställa samma dag från oculus.com

Troligtvis släpps den samtidigt som Quest det vill säga i samband med F8 början av Maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

@Median: det har alltid gått att beställa samma dag från oculus.com

Troligtvis släpps den samtidigt som Quest det vill säga i samband med F8 början av Maj.

Toppen, tack!

Permalänk
Medlem

https://www.roadtovr.com/palmer-luckey-oculus-founder-rift-s-...

Jag har runt 65 så för mig fungerar det ju men inte för alla helt klart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nu går Rift S och förbeställa,

https://www.oculus.com/rift-s/

Permalänk

Hej, någon som beställt en Rift S via Oculus hemsida till Sverige?

Står att de ska leveras via UPS men jag brukar alltid ha problem med att välja delivery type osv.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är personligen riktigt taggad och kommer förboka ett ex så fort det blir möjligt!

Tycker det är sjukt drygt med light-houses/sensorer, speciellt då kablarna är så korta så man inte kan gömma undan VR-burken i vardagsrummet på ett smidigt vis - Sedan att man behöver aktiva förstärkare för USB & HDMI förlängning gör det inte bättre.

Tycker det är positivt att man även går över till DisplayPort istället för HDMI för bild. Enda detta träffar negativt är väl för laptop ägare som har "VR"-ready datorer över HDMI. Dock köpte jag en DP>HDMI kabel som bör orka driva detta för under 300kr redan så (kör till förstärkaren för output till TV'n parallellt med headsettet som kör över HDMI).

Ser helt ärligt nästan bara fördelar med nya S över vanliga RIFT'en, ju mindre krångel desto bättre. Ända tråkiga är att dom inte släpper med trådlös modul helt och hållet då det var en sak som fick mig att överväga VIVE från första början trots sin högre prislapp.

Lighthouse har ju inga kabel problem?

Tyärr tror jag inte på att inside out tracking är tillräckligt bra, det funkar till nöds men skillnaden är för stor för mig och LH har inget negativt alls under drift.

Det verkar vara stora problem med vissa spel i rift S. Antagligen kommer de behöva skriva om för att kunna implementera stöd.

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga hörlurar till denna? Det är ju kanon med vanliga oculus…

Permalänk
Medlem

funderar på dessa till att spela racingsims typ iRacing med.
kollade mitt IPD och det var 62mm så det borde ju funka kanon.

ÄR det ett bra val?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

funderar på dessa till att spela racingsims typ iRacing med.
kollade mitt IPD och det var 62mm så det borde ju funka kanon.

ÄR det ett bra val?

Ja du ligger på rätt IPD för att kunna använda den och för simulatorer gör det inget att slänga på ett par hörlurar (eller köra med högtalare). Tycker det verkar som ett prisvärt alternativ för det användningsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

funderar på dessa till att spela racingsims typ iRacing med.
kollade mitt IPD och det var 62mm så det borde ju funka kanon.

ÄR det ett bra val?

Du bör kanske kolla in tex HP Reverb också? Den kan vara tänkvärd helt enkelt för den högre upplösningen.
Att kunna se detaljer skarpt på avstånd och ha minimal screendoor är rätt viktigt för simracing.
Fast Rift S har kanske lite bredare fov vilket ju är trevligt det också, så hur man än gör blir det en kompromiss.

Reverb controllerna är inga jättehöjdare, men det är ju inte en faktor för simracing.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tillkommer det någon import/tull kostnad om man klipper dom från oculus sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bfjacke:

Tillkommer det någon import/tull kostnad om man klipper dom från oculus sida?

Skickades från m.sweclockers.com

nej. fick min igår. det levererades ifrån Nederländerna. så inga extra avgifter tillkommer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:
Hur lång tid tog leveransen? skickades det med UPS?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

@Bernd_P1:
Hur lång tid tog leveransen? skickades det med UPS?

Ja skickades med UPS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Rift S Will Get Enhanced Passthrough+ & ASW on the Latest NVIDIA GPUs

https://www.roadtovr.com/rift-s-enhanced-passthrough-asw-nvid...

Permalänk
Medlem

Finns det hörlurar som man kan köpa till som passar till själva headsetet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns det hörlurar som man kan köpa till som passar till själva headsetet?

Skickades från m.sweclockers.com

har sett en hel del på YT som recommender dessa:
https://www.bionikgaming.com/products/mantis

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har sett en hel del på YT som recommender dessa:
https://www.bionikgaming.com/products/mantis

Ok.

Permalänk
Medlem

läste igår att de jobbar på en mjukvaruuppgradering för det inbyggda ljudet men det kommer ju aldrig slå ett par bra lurar.
Jag kommer köra med lurar jag har om de funkar bra över halo'n.

edit: beställde mina på oculus hemsida igår morse och de skickades igår oxå, även att det stod skickas 28/5.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty:

Fick min Rift S igår och jag hade inte räknat med de inbyggda högtalarna alls. Men även om de kanske inte var de bästa så var det ingenting jag reagerade på när jag spelade, man var så inne i allting annat så man tänkte inte på att ljudet var snäppet sämre.

En annan fråga till dig som ändå beställde direkt ifrån Oculus hemsida, fick du någon vettig faktura med ett IBAN nummer eller motsvarande? Bara fått ett fakturanummer men inte vart man ska betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av twix112:

@d3rrty:

Fick min Rift S igår och jag hade inte räknat med de inbyggda högtalarna alls. Men även om de kanske inte var de bästa så var det ingenting jag reagerade på när jag spelade, man var så inne i allting annat så man tänkte inte på att ljudet var snäppet sämre.

En annan fråga till dig som ändå beställde direkt ifrån Oculus hemsida, fick du någon vettig faktura med ett IBAN nummer eller motsvarande? Bara fått ett fakturanummer men inte vart man ska betala

Hej,

Jag betalade med Paypal så jag har inte fått några inbetalningsuppgifter, bara en faktura med annan info.

/Ola

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Köpte en Rift S trots allt... ingen stor summa direkt, 4950 kr inkl frakt hem till dörren. Jösses vad nöjd jag är.
Setup tog 30 sekunder. Sååå mycket bättre pixeltäthet/upplevd bildkvalité framför HTC Vive.
Mycket bra handkontroller och inside-out tracking är verkligen framtiden! Inga problem alls med det.
Och att display kör i 80 Hz är heller inget jag märkt som något negativt. Bra komfort i headsetet också.

Det enda negativa jag har och säga är att de inbyggda hörlurarna endast duger till somliga spel, men inte till musik eller pang-pang då hörlurarna saknas bas mer eller mindre. Sen hade det varit trevligt att kunna ta bort och rengöra skumgummit som ligger i kontakt med ansiktet, så det hade varit enklare att tvätta. (sen måste man kolla så ens IDP, avstånd mellan pupiller, är kompatibelt)

Skulle säga att detta headset är mycket bang for the buck.
Valve Index är bättre rent tekniskt, men jobbigare med lighthouses. Och det headsetet kostar mer än 2x så mycket.

Köp Oculus Rift S!

Permalänk
Medlem

Någon här med erfarenhet av några av linstilläggen med korrigering för synfel som finns? Finns några att välja på. Får gärna sitta mer eller mindre permanent bara de inte nöter på fresnellinserna och inte orsakar geometrifel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x