Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför folk fortsätter att tjata.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Den här tråden cementerar min uppfattning om att alltid förutsätta att cyklister är bindgalna idioter. Som om det inte räckte med andra bilister och gående...

Alla är galna i trafiken? Säker på att du är en ängel själv då?

Permalänk

Nya lagen säger att "zebralagen" gäller även cyklister, även vid fotgängar övergång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

"Kör" ut ur, "svänger" ut ur... Det är samma regler som gäller oavsett vilket ord man använder.
Sen är reglerna medvetet luddiga "för att skapa säkerhet", vilket jag har lite svårt att förstå.

Nej, det är stor skillnad och det är inte heller samma regler.
Jag är inte jurist men har genom åren fått lite inblick i hur snårigt det är och hur viktigt den skillnaden i ord är även om man normalt tycker det är samma sak.

Ett exempel jag fick berättat för mig för att visa på hur stor skillnad lite annan formulering kan göra:
En tillbyggnad skulle göras på ett hus, reglerna säger att det ska vara ett visst avstånd till tomtgräns, minns inte men tror det är 4m. Med all god vilja i världen gick det inte mäta så det blev 4m. Så i bygglovsansökan skrevs ”jag uppskattar avståndet till 4m”.
Hade man istället skrivit ”det är 4m” hade man begått bedrägeri istället för att göra fel i sin ansökan. Bygglovet godkändes och hade det senare blivit något problem hamnar ansvaret på den som godkände istället för den som ansökte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det är stor skillnad och det är inte heller samma regler.

Ok. Det kanske är någon form av teknisk skillnad på att svänga ut och köra ut ur en cirkulationsplats, men det ÄR samma regler som vid en "vanlig sväng" som gäller;

Citat:

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Det är egentligen väldigt enkelt (se texten med en smula ironi men också hur man måste tänka när man är en motorcyklist om man siktar på att också uppleva pensionen)

En cyklist är längs ned i hackordningen inom trafikvärlden och har mest skyldigheter av alla fordonsslag - dvs. väjer och stannar för allt så fort det blir någon som helst risksituation.

En gående är högst upp i hackordningen (även om denne rullar en cykel bredvid sig) och på övergångsställe (dock enbart där skall man komma ihåg) betraktas som en oberörbar kejsare och är högst av alla andra trafikantslag...

Cyklister har egentligen bara en situation där de har _lite_ mindre skyldigheter än vanligt och det är vid cykelöverfart (vilket inte är samma sak som cykelpassage)

Dessa är dock så sällsynta att rent default kan man utgå ifrån som cyklist att dessa cykelöverfarter är att betrakta som icke existerande! Och då är man tillbaka till ruta 1 - dvs. cyklisten har mest skyldigheter av alla trafikslag.

- Om det mot förmodan skulle finnas en cykelöverfart i din cykelväg så kommer du snart att lära dig exakt var den är, för det kommer bara finnas en enda sådan på hela vägen - typ...

Hur ser man om det är en (av de ännu väldigt sällsynta) cykelöverfarter - ja förutom markeringar etc. så är det tydligaste att det finns hastighetsbegränsande arrangemang för korsande fordon över korsningen där cyklisten kan framföra - oftast att det är en bred vägbula av typen att en motorfordon måste bromsa in för att det inte skall bli riktigt skakigt. Finns inte det, så är det inte en cykelöverfart utan det är cykelpassage och cyklisten åter igen allra längst ned i hackordningen - dvs. väjer och stannar för allt så fort det blir en risksituation och har störst skyldighet av alla.

Bilderna i början tråden visade inte på några tecken att det var några cykelöverfarter då det inte syntes några farthinder/väggupp för fordon - bara cykelpassage, och då har cyklisten störst skyldigheter av alla trafikanter.

Har man det mind-setet som cyklist så är detta vem som har företräde var i olika situationer inte ett problem, för cyklisten har ingen företräde! - dvs. händer någonting där cyklisten är inblandad så är det automatisk cyklistens fel - därför skall cyklisten vara vaksam, observant, planerande och försiktig och alltid undfallande och väjande i en situation där det kan finnas en risk för kollision med någon annan trafikant

- Cyklisten skall betrakta sig som bytesdjur (typ kanin) med många hungriga rovdjur suktande efter sig och därför måste vara försiktiga, vara smart och agera eftertänksamt. - och precis som när man kör motorcykel så är det ganska ointressant vem som har rätt eller fel rent formellt i en situation när man har en halv bil över sig och livet rinner iväg i en allt större växande röd pöl.

Med andra ord var försiktig och vara den personen som lättade på tramporna och bromsade lite extra för att undvika en tråkig situation och inte göra motsatsen av just prestige-skäl eller annan ilska...

---

Det här skulle man vilja banka in på oftast trikåklädda herrarna med cykelhjälm som de verkar tror att det är horn att stångas med och sedan trampa fram på något svindyrt som en vilt rusande tjur rakt igenom trafiken och inte stannar för något och inte bry sig om några regler alls - att inte fler stryker med är jävla mig en under...

Poliser har av goda skäl undvikit att göra den här typen av kontroller av flera skäl - för när de gör detta så brukar det bli ett sådant spektakel att verksamheten runt kvartererna stannar av och fönstren fylls av folk som bara måste titta på det hela - för jävlar vad arga somliga cyklister blir (av båda könen) när de blir tagna på bar gärning och trots att det bara är en bot och en förmaning och inte blir av med körkorten (de som har alltså - för det kan man nämligen bli om man kör för ovarsamt och trafikfarligt med cykel) så är de ofta så ursinniga och förnärmade av att de blev plockade på bar gärning (och att de mycket väl vet om och medvetet sket i reglerna) att de efteråt cyklar ut rakt framför bilar och 10 gr värre trafiksynder än vad de nyss bötfälldes för, att poliser måste allt som oftast avbryta detta i förtid för att det inte skall bli seriösa trafikolyckor - cyklister blir så blint rasande när de blir påkomna att de får fullständigt tunnelseende och hjärnan sluta funkar och går in i panikflyktsbeteende och gör alla fel det bara går...

De hade en sådan på lindhagensplan i stockholm för några år sedan och det är något som det fortfarande talas om bland de som jobbade där - vilket jäkla spektakel det blev med påkomna cyklister och var dom gjorde efter... och för typ 20 år tidigare - i Linköping så var det likadant där...

Permalänk
Medlem

Fasen vad fokuserade på regler och uruvida det var något slags passage förhöjda privelegier alla var då.

Vad hände med sunt förnuft? TS hade rätt, bilföraren fel. TS var först, oskyddad på en cykel. Den andra parten satt bekvämt i sin bil.

Kommer att tänka på städer som experimenterat helt med att ta bort alla trafikskyltar och låta folk använda sitt eget omdöme - med betydligt färre olyckor som resultat. "The many rules of the road strip people of the most important thing: the urge to be considerate. The greater the number of traffic rules and directive, the more the sense of personal responsibility dwindles." - typ så.

Sen får man ju som cyklist i Sverige vara medveten om att vår cykelkultur är helt efterbliven. Folk är helt enkelt inte så vana. Men det handlar inte om rätt eller fel, utan bara att vara rädd om sig. Titta bara här på vissa bilisters attityder... herregud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phedd:

Fasen vad fokuserade på regler och uruvida det var något slags passage förhöjda privelegier alla var då.

Vad hände med sunt förnuft? TS hade rätt, bilföraren fel. TS var först, oskyddad på en cykel. Den andra parten satt bekvämt i sin bil.

Kommer att tänka på städer som experimenterat helt med att ta bort alla trafikskyltar och låta folk använda sitt eget omdöme - med betydligt färre olyckor som resultat. "The many rules of the road strip people of the most important thing: the urge to be considerate. The greater the number of traffic rules and directive, the more the sense of personal responsibility dwindles." - typ så.

Sen får man ju som cyklist i Sverige vara medveten om att vår cykelkultur är helt efterbliven. Folk är helt enkelt inte så vana. Men det handlar inte om rätt eller fel, utan bara att vara rädd om sig. Titta bara här på vissa bilisters attityder... herregud.

Har du belägg för påståendet " ta bort alla trafikskyltar och låta folk använda sitt eget omdöme - med betydligt färre olyckor som resultat"? Det låter nämligen helt barockt, folk i gemen saknar sunt förnuft. Det ser man ju lätt på din egen text.

På tal om efterbliven cykelkultur... hur efterbliven är man om man tror att ett framgångsrecept i trafiken är att lita på att bilister är övermänniskor och att man som cyklist (eller gångare) kan strunta i trafikregler bara för man är oskyddad? Tyvärr är ju uppenbarligen inte Darwins lag tillräcklig effektiv i dagens samhälle annars skulle den typen av beteende snart upphöra.

Framgångsrecept torde vara att i möjligaste mån separera cyklister och gångare från riktig trafik (det vill säga de som är utbildade, som har körkort).

Permalänk
Medlem

Ni gjorde rätt, gubben gjorde fel. Behöver inte motivera svaret då det bara är att läsa innantill i trafikförordningen eller öppna upp en teoribok för körkortsstudier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

Ok. Det kanske är någon form av teknisk skillnad på att svänga ut och köra ut ur en cirkulationsplats, men det ÄR samma regler som vid en "vanlig sväng" som gäller;
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det råkar vara likadana regler, inte samma

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Fasen vad fokuserade på regler och uruvida det var något slags passage förhöjda privelegier alla var då.

Vad hände med sunt förnuft? TS hade rätt, bilföraren fel. TS var först, oskyddad på en cykel. Den andra parten satt bekvämt i sin bil.

Kommer att tänka på städer som experimenterat helt med att ta bort alla trafikskyltar och låta folk använda sitt eget omdöme - med betydligt färre olyckor som resultat. "The many rules of the road strip people of the most important thing: the urge to be considerate. The greater the number of traffic rules and directive, the more the sense of personal responsibility dwindles." - typ så.

Sen får man ju som cyklist i Sverige vara medveten om att vår cykelkultur är helt efterbliven. Folk är helt enkelt inte så vana. Men det handlar inte om rätt eller fel, utan bara att vara rädd om sig. Titta bara här på vissa bilisters attityder... herregud.

Nej. Vi har regler att följa. PUNKT. Den dagen regeringen väljer att slopa alla trafikregler så kan du köra med det tankesättet, men tills dess får du minsann läsa på och följa våra trafikregler.

Ps, titta på länder som indien, thailand med anarki på vägarna och kom sen och säg att det verkar vara en bra idé..

Med det sagt, folk kör och cyklar som idioter, tar man det som mantra med alla mottrafikanter så brukar det gå lite lättare

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Framgångsrecept torde vara att i möjligaste mån separera cyklister och gångare från riktig trafik (det vill säga de som är utbildade, som har körkort).

Hur ska man lyckas med detta hade du tänkt? Att vara utbildad och ha körkort hjälper förstås inte om man är en idiot, vilket många är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, det råkar vara likadana regler, inte samma

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fomi:

Hur ska man lyckas med detta hade du tänkt? Att vara utbildad och ha körkort hjälper förstås inte om man är en idiot, vilket många är.

Genom att undvika plankorsningar mellan vägar och cykel-/gångvägar exempelvis.

Nej, men det blir inte bättre av att vara idiot och dessutom inte ha genomgått körkortsutbildning. Då är risken större att man inte förstår eller ens känner till trafikregler. Vilket man kan se inte minst i den här tråden.

Personligen anser jag att den är den större idioten som riskerar sitt liv. Cyklister i allmänhet verkar ha svårt för konsekvensanalys, vet inte varför.

Permalänk
Medlem

Jag har för enkelhetens skull simplifierat det lite när jag cyklar. Sitter jag på cykeln istället för att leda den förväntar jag mig inte att bli översläppt någonstans helt enkelt. Skiter i om jag borde bli släppt eller ej. Behandlar alla korsningar lika.

Är ju så man iaf agerar bakom ratten. Förväntar sig alltid att alla kommer/kan göra fel. Är det enkelriktat åt vänster i en korsning och jag ska höger kollar man ju liksom både höger och vänster iaf precis som vanligt. Osv.

Så jag ser mig för mycket noga innan jag cyklar över en väg helt enkelt. Speciellt rondeller är jävligt luriga. Så ett getöga eller tre över axeln innan jag passerar blir det ju helt klart då så man vet var man har alla bilar runt sig.

Ser jag inte tydligt att en bil bromsar så tar jag det säkra för det osäkra och bromsar själv tills osäkerheten oss emellan är uppklarad så att säga. Ibland slutar det med att jag stannar för bilisten noterade att jag bromsar och ser dem så de kör på och ibland fortsätter de sin inbromsning så jag passerar istället. Man ger och tar helt enkelt.

Blir jag släppt vinkar jag alltid som tack när jag passerar framför bilisten i alla fall. Tycker det är ett bra sätt att tydligt signalera att jag noterade att de släppte över mig, att jag såg dem. Plus att om någon är stressad och egentligen inte ville stanna men de tog säkerheten först och stannade kanske ett tack kan förgylla tillvaron lite i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Genom att undvika plankorsningar mellan vägar och cykel-/gångvägar exempelvis.

Nej, men det blir inte bättre av att vara idiot och dessutom inte ha genomgått körkortsutbildning. Då är risken större att man inte förstår eller ens känner till trafikregler. Vilket man kan se inte minst i den här tråden.

Personligen anser jag att den är den större idioten som riskerar sitt liv. Cyklister i allmänhet verkar ha svårt för konsekvensanalys, vet inte varför.

Såklart. Det är ju dock rätt svårt, dyrt och orimligt att genomföra.
Men för all del, hade jag cyklat hade jag agerat samma som jag gör när jag kör bil - anta att alla andra trafikanter är idioter. Det är säkrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, mest logiska.

Skrivet av VadSaDu:

Han korsade ju vår väg, och kom från en rondell..lämnade to.m sin huvudled.

Logiska är inte vad trafikregler är. Så släng allt sånt tänk... regler eller domstolsbeslut är allt som gäller.

Cykelpassage/övergångsregler ändras för inte så lång tid sedan, och det är nya regler som gäller. Förr var det väjningsplikter på lite olika villkor med en cykelpassage, beroende på situation. Idag är det nada... det är som en gångbana utan skylt/märkning osv, där allt får vänta på bilisterna. De håller på att slipa bort alla dessa:

Men det tar tid att göra. Så ha i åtanke att dessa utan skylt, inte gäller för någonting.

Grundläggande regel i trafiken är dock, skyltar är det enda som gäller. Vita markeringar är en guide, men styr inte över något utan en skylt. Många som tror att bara där är lite målat så är allt grönt... Skyltar och trafikljus är det enda som har laga kraft! Så ingen skylt, ingen markering gäller.

Så först:

Har du den, har bilisterna alltid väjningsplikt mot dig som cyklist när du korsar vägen, aka cykelöverfart. Även cyklister som cyklar på korsande vägen har väjningsplikt mot cyklister på cyckelöverfart. Och just det namnet är det kritiska, om det är en cykelöverfart är där den skylten, annars är det en cykelpassage.

Är det en cykelpassage så är grundläggande regeln... du som cyklist har väjningsplikt mot trafiken på den korsande vägen. Men det är inte så enkelt... för precis som några påpekar så har även svängande fordon (som tex ut ur en rondell) också väjningsplikt när de svänger. Skillnaden gäller då vem som är först ut. Dvs om han svänger ut först, har du väjningsplikt. Svänger du ut på cykelpassagen först, har bilen väjningsplikt. Ni båda ska självklart göra vad ni kan för att undvika en olycka. Men ja... först ut vinner, och ni ska båda anpassa er.

När du kommer till andra sidan dock... där bilarna ska in i rondellen, har du (cyklist på cykelpassage) alltid väjningsplikt. Bilarna svänger inte, de har sin väjningsplikt efter denna passage till rondellen och det är bara upp till dig att snällt anpassa dig. Detta i grunden var varför cykelöverfarten skapades, då det var lite komplext så innan. För cyklisterna trodde det bara var "fritt blås"... när så inte alltid vad fallet.

allt hänger på skylten. Har du bara övergångsställe som skylt, är du som cyklist sist i kön. Gående först, sen bilar, sist cykelpassagen. Sen naturligtvis kan man visa lite vänlighet och stanna för både cykeln och gående... blir lite dumt annars.
Har du dock skylt, är det bara för all korsande trafik att stanna, typ som om det vore ett övergångsställe.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket diskussion om väjningsplikt när man svänger, men ingen som verkar dela uppfattningen som jag har om att det faktum att där är en 5-10 meter väg mellan korsning innebär att bilföraren inte korsar övergångsstället vid svängen? Jag vill hävda att bilföraren redan är på en den nya vägen och således inte svänger när denne kommer fram till övergånggstället.

Väjningsplikt när man svänger borde rimligtvis endast gälla om cykelbanan går precis inpå rondellen, dvs om hajtänderna in mot rondellen är innan övergångstället (vilket också känns rimligt med avseende på det Xoka skrev om cykelpassage nedanför, och det borde också då finnas hajtänder ut från rondellen innan övergånggstället). För om inte detta stämmer, hur långt bort från rondellen måste man vara innan man avslutat sin "sväng" och inte längre har väjningsplikt mot cyklister? 20 meter? 30? 100? Det blir liksom helt en tolkningsfråga, vilket är en väldigt dålig grund för en trafikregel...¨

Skrivet av Xoka:

Det ska även finnas "hajtänder" i asfalten, riktade mot bilistens färdriktning.

https://vaxjo.se/images/18.27a11b751674dd3efcd38081/1543411448378/cykel_skylt_skiss_vy.jpg

Jag har också inpräntat sedan mina föräldrar lärde mig cykla att jag som cyklist har väjningsplikt mot allt, vilket inte är riktigt sant, men en bra grundregel om man inte är 100% säker, och även bra att följa om man är 100% säker på att någon har väjningsplikt mot en då man aldrig kan lite på andra inblandade i situationen.

TL;DR, jag anser att ingen av er har "rätt". Ni bröt mot er väjningsplikt, ni missade också att kolla runt om er för att säkerställa att ni kunde korsa ett övergångsställe utan att vara i vägen från någon ni har väjningsplikt mot. Bilisten framförde sitt fordon på ett sätt som skapade fara för andra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Har funderat på varför ingen har tänkt på att det står "träffar nästan sambons bakhjul".
För min del innebär det att den cykeln var mer eller mindre över på andra halvan av vägen, såvida nu inte bilisten genade på något sätt. Vilket en enkel koll via google maps säger inte går då det sitter ett räcke som skydd.
Detta samt att man som bilist har väjningsplikt ut ur en cirkulationsplats ger att att hela skulden tillfaller bilisten.

Varför? Då det är en hastighetsbegränsning på 40 km/h och att ena cykeln bakhjul måste ha varit över på andra halvan av infartsvägen till biltema, så måste bilisten ha sett minst en cykel redan vara ute på överfarten innan utfarten ur cirkulationsplatsen påbörjats.
Dessutom gäller detta enligt Transportstyrelsen. "När du kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelpassagen, tillfälle att passera."

Funderar även på följande "Bakom oss kommer en äldre man som är tung i foten". Detta måste innebära att TS har vänt huvudet bakåt för att en chans att veta detta. Frågan man måste ställa sig är, var var bilen och var var cyklisterna.
Kan i alla fall säga att bilisten ska vara glad att cykeln inte blev träffad och att polis blev tillkallad.
Visst cyklister ska lämna företräde, men det ska även bilister och i detta fallet var minst en cykel ute på cykelpassagen innan bilisten var framme. Därigenom bilistens hela skuld, enligt ovan citat från transportstyrelsen.

Ni som säger att det är fel, hur länge ska man vänta på att cykla över? Ingen bil på hur många meter från cykelpassagen?

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Nej. Vi har regler att följa. PUNKT. Den dagen regeringen väljer att slopa alla trafikregler så kan du köra med det tankesättet, men tills dess får du minsann läsa på och följa våra trafikregler.

Ps, titta på länder som indien, thailand med anarki på vägarna och kom sen och säg att det verkar vara en bra idé..

Med det sagt, folk kör och cyklar som idioter, tar man det som mantra med alla mottrafikanter så brukar det gå lite lättare

Tyvärr sker väldigt många olyckor just på grund av regler som efterlevs slaviskt.

Gäller det liv och död så SKA man frångå reglerna.

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: Man ska som cyklist eller fotgängare se till att bilisten tänker lämna företräde, och inte bara cykla eller gå rakt ut över vägen.

Väldigt vanligt tyvärr. Speciellt nu under den mörka tiden på året har detta varit hemskt. Folk kliver bara rakt ut utan att se om det kommer någon bil, eller om bilarna saktar ned. Gående och cyklister utan reflexer syns inte i mörkret. Varför förstår inte folk det?

Bilisterna sitter väldigt bra skyddade i sina bilar gentemot fotgängarna och cyklisterna. Vart tog självbevarelsedriften vägen?

Permalänk

@Exxovion:
Du har helt rätt i att man som cyklist ska lämna företräde. Men i detta fallet var minst en av cyklarna ute på cykelpassagen innan bilisten var framme.
Och som jag skrev i citatet från transportstyrelsen ska en bilist lämna företräde till cyklister och mopeder som är ute på eller just ska ut på en cykelpassage.

Ditt svar på det här gör att jag får uppfattningen att du inte vet vad som gäller angående väjningsplikt som cyklist vid en cykelpassage. Enligt dig så ska jag som cyklist vänta på att cirkulationsplatsen är tom innan jag kan cykla ut på cykelpassagen. En bilist i cirkulationsplatsen kan ju vara på väg till den utfart som man som cyklist vill passera.
Så min fråga gäller dig i högsta grad. Hur långt ifrån en cykelpassage kan en bilist vara för att en cyklist ska lämna företräde?

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Exxovion:
Du har helt rätt i att man som cyklist ska lämna företräde. Men i detta fallet var minst en av cyklarna ute på cykelpassagen innan bilisten var framme.
Och som jag skrev i citatet från transportstyrelsen ska en bilist lämna företräde till cyklister och mopeder som är ute på eller just ska ut på en cykelpassage.

Ditt svar på det här gör att jag får uppfattningen att du inte vet vad som gäller angående väjningsplikt som cyklist vid en cykelpassage. Enligt dig så ska jag som cyklist vänta på att cirkulationsplatsen är tom innan jag kan cykla ut på cykelpassagen. En bilist i cirkulationsplatsen kan ju vara på väg till den utfart som man som cyklist vill passera.
Så min fråga gäller dig i högsta grad. Hur långt ifrån en cykelpassage kan en bilist vara för att en cyklist ska lämna företräde?

Freezer

Det handlar väl helt enkelt bara om att göra en bedömning av situationen. Hur långt borta är bilen? Hur fort närmar den sig? Hinner jag cykla över utan att skapa en farlig situation?

När det gäller cykelpassager i anslutning till en cirkulationsplats/korsning är det lite annorlunda. Då är bilisterna skyldiga att lämna företräde till cyklister som "just ska ut på cykelpassagen". Men samma bedömningsfråga gäller ju även där. Grundregeln är att man inte ska skapa någon farlig situation.

Permalänk

@Exxovion:
Då är frågan, på vilket sätt har cyklisterna gjort fel i detta fallet? Jag kan inte tolka dig på annat sätt som att TS har gjort fel i detta fallet och skulle ha stått still och väntat på att bilisten hade passerat.

Återigen min fråga, hur långt bort kan en bilist vara för att man ska lämna företräde? I cirkulationsplatsen eller ännu längre bort och hur ska man då veta om bilisten ska in där man står och väntar.

Du missar helt det att MINST en cykel var inne i cykelpassagen när bilisten var framme vid passagen. Vilket måste göra att bilisten fortfarande var kvar i cirkulationsplatsen när den cykeln var framme och skulle åka i cykelpassagen. Vilket enligt Transportstyrelsen gör att bilisten ska lämna företräde. Sen är frågan om huruvida den cykel som nästan blev påkörd var nummer ett eller två? Om den var nummer två så innebär det att bilen var ännu längre bort när cykel nummer ett körde ut.

Mitt sista inlägg för natten, nu är det sängen som väntar.
Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Exxovion:
Då är frågan, på vilket sätt har cyklisterna gjort fel i detta fallet? Jag kan inte tolka dig på annat sätt som att TS har gjort fel i detta fallet och skulle ha stått still och väntat på att bilisten hade passerat.

Korrekt, de skulle stått still och väntat (även om bilisten också gjort fel).
Det finns ett bra räkne-exempel tidigare i tråden på hur korta avstånd det troligen gäller och vilka tider som finns för att reagera.
Enligt TS cyklade de i ca 15km/h, det är rätt snabbt ut på en cykelpassage så man kan inte bara säga "de var redan ute", det handlar om någon sekund.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alla är galna i trafiken? Säker på att du är en ängel själv då?

Har du inte varit ute i trafiken på ett tag? Jag skrev "förutsätta" som i att alltid förvänta sig det oväntade och därigenom förhoppningsvis kunna undvika en presumtiv olycka. Jag förutsätter att alla andra har samma förhållningssätt till mig för ökade marginaler.

Cyklister däremot är ett speciellt släkte. De verkar tro att bara för att de existerar så vet jag var dom finns och har min odelade uppmärksamhet. Cyklister har ofta ingen eller liten förståelse för att bilister saknar 360° synfält eller spindelkänsla som kan upptäcka dessa inkommande projektiler från valfri anfallsvinkel utan respekt för gällande trafikregler eller medtrafikanter. TS har som sagt bekräftat min uppfattning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tyvärr sker väldigt många olyckor just på grund av regler som efterlevs slaviskt.

Gäller det liv och död så SKA man frångå reglerna.

Självklart är regel #1 att undvika en olycka.... men det gäller båda parterna. Mao tyvärr sker många olyckor pga folk faktiskt struntar i just reglerna, och förutsätter att den andra ska "undvika dig". Självmord är olagligt i Sverige det med...

Så reglerna är viktiga, för att båda parterna ska förstå vad som gäller. Största problemet är ju att vi inte kräver cykel-kort, med teori-krav. Detta gör att cyklister ofta inte kan reglerna, och därför sker olyckor. Här i Malmö ökar mängden olyckor mellan cyklister själva rätt fort, och vilken bilist ska du skylla på då?

Om reglerna efterlevs slaviskt, hade du inte haft situationen där du måste frångå dem, om nu inte saker går sönder så klart (typ bromsen inte fungerar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Cyklister däremot är ett speciellt släkte. De verkar tro att bara för att de existerar så vet jag var dom finns och har min odelade uppmärksamhet. Cyklister har ofta ingen eller liten förståelse för att bilister saknar 360° synfält eller spindelkänsla som kan upptäcka dessa inkommande projektiler från valfri anfallsvinkel utan respekt för gällande trafikregler eller medtrafikanter. TS har som sagt bekräftat min uppfattning.

Väl talat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det spelar ingen roll vad det är för vägar som knyts samman av övergångsstället cyklar har inte företräde över bilar på ett övergångsställe, bara på cykelpassager cykelöverfarter som detta inte var.

Rätt tanke, fel ord.
Cykelpassage är den "gamla" termen, och den har inget företräde (och detta faktiskt är). Cykelöverfart dock har andra vägar väjningsplikt mot.

PS. Och ja... varför de valt att namnge det så här, i dunno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Dock är cykel ett fordon så vi har ju fortfarande rätt till att fara över vägen och föraren som ska svänga in på vår ska måste släppa förbi oss först.

ser det ut såhär https://ibb.co/sPRpKG1
så nej då har du inte rätt att cykla rakt ut i gatan även fast i princip alla cyklister gör det, inklusive mig själv då det är väldigt energikrävande med start/stopp som cyklist när man redan är uppe i fart.

du har dock enbart företräde om du går av cyklen för att leda den när det bara finns en övergångsskyllt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tyvärr sker väldigt många olyckor just på grund av regler som efterlevs slaviskt.

Gäller det liv och död så SKA man frångå reglerna.

Jag är skeptisk, följer man reglerna slaviskt så kan det inte uppstå situationer som leder till olyckor därför att >

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.