Asus sjukt fin dator - bra köp?

Permalänk
Medlem

Asus sjukt fin dator - bra köp?

Hej gänget.

Behöver en ny bärbar dator. Hittat en som jag tycker är så vacker. Ser bra ut prestandamässigt också.

https://www.webhallen.com/se/product/291821-Asus-Zenbook-14-U...

Ska användas till huvudsakligen filmtittande och slösurf. Men även lite enklare bildredigering. Vilket jag vet att den klarar.

Men jag är även ute efter att kunna spela lite. Mest krävande är sims4. Spelar ytterst sällan men ibland får man bara lust att bygga ett hus. Den har ett grafikkort som bör klara att köra spelet.

Frågor:
Verkar den vara ett bra köp för mina ändamål?
Finns det någon bättre i prisklassen eller gärna billigare som jag missat?
Någon som vet om den blir väldigt varm eller överlag strular mkt?

Jag reser inte desto mer så portabiliteten är egentligen inte viktig, men jag tycker nog ändå att en liten smidig dator skulle göra sig bra här hemma.

Har kollat lite på exempelvis matebook men är inte så förtjust i 3:2 formatet. Det är ju så fyrkantigt och känns inte så kul att kolla film på.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottna:

Hej gänget.

Behöver en ny bärbar dator. Hittat en som jag tycker är så vacker. Ser bra ut prestandamässigt också.

https://www.webhallen.com/se/product/291821-Asus-Zenbook-14-U...

Ska användas till huvudsakligen filmtittande och slösurf. Men även lite enklare bildredigering. Vilket jag vet att den klarar.

Men jag är även ute efter att kunna spela lite. Mest krävande är sims4. Spelar ytterst sällan men ibland får man bara lust att bygga ett hus. Den har ett grafikkort som bör klara att köra spelet.

Frågor:
Verkar den vara ett bra köp för mina ändamål?
Finns det någon bättre i prisklassen eller gärna billigare som jag missat?
Någon som vet om den blir väldigt varm eller överlag strular mkt?

Jag reser inte desto mer så portabiliteten är egentligen inte viktig, men jag tycker nog ändå att en liten smidig dator skulle göra sig bra här hemma.

Har kollat lite på exempelvis matebook men är inte så förtjust i 3:2 formatet. Det är ju så fyrkantigt och känns inte så kul att kolla film på.

Vad tror ni?

https://www.webhallen.com/se/product/274874-ASUS-ZenBook-UX43...
Lite långsammare processor och annan färg men 2000:- över till något annat.

https://www.webhallen.com/se/product/291821-Asus-Zenbook-14-U... står i5 på båda ställena men även i5 och i7 på teknisk spec.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Går väl att spela på men kommer vara sjukt slö. Även för Sims 4. Grafik under 1060 är inget att ha till spelande.
Vad ligger budget på?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Går väl att spela på men kommer vara sjukt slö. Även för Sims 4. Grafik under 1060 är inget att ha till spelande.
Vad ligger budget på?

kör man allt på ultra low eller off samt 320*200 upplösning så rullar den nog

skämt åsido så klarar de flesta datorer idag enklare spel men vet inte om sims är det sådant? outlast fungerar på medium inställningar på min nuc iallafall i5 med iris 630 grafik tror jag, 1080p.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Går väl att spela på men kommer vara sjukt slö. Även för Sims 4. Grafik under 1060 är inget att ha till spelande.
Vad ligger budget på?

Så du menar att t.ex 1050ti som fixar bf1 i 1080p ultra med 60+fps ej går att spela på?

Men ja, mx150 är helt oduglig till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@kottna: Just sims 4 kommer inte vara nått problem med alls på den datorn, skulle bli förvånad om fps skulle dippa under 50, tex med interna CPU grafiken håller det spelet ca 20-25 fps.

Nya moderna tyngre spel är en annan femma, då är MX150 för klent, MX150 är dock inte så klent som som många tror, ligger lite under GTX860m, men dock för klent idag för nya spel, tex ett 1050ti ligger ofta på dubbla fps och i vissa spel tredubbla, samt med GTX1060 får man plussa på 20-30fps till.

Dock om du ska mest ha den hemmavid skulle jag satsa på en 15,6" dator, 14" är förträffligt om man kånkar mycket på den, men bara enstaka gånger då funkar en 15,6 bättre.

En 15,6 dator brukar också vara lite billigare och man kan för dessa pengar få lite kraftigare både i CPU och GPU, tex en 8300H CPU + GTX1050ti kanske GTX1060, dock lite tyngre dator runt 2 Kg.

Ta gärna en titt på David Lee youtubekanal https://www.youtube.com/channel/UCVYamHliCI9rw1tHR1xbkfw han testar det mesta i laptopväg..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Så du menar att t.ex 1050ti som fixar bf1 i 1080p ultra med 60+fps ej går att spela på?

Men ja, mx150 är helt oduglig till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Cool story bro. 1050ti gör 50fps Battlefield 1 1080p ultra på laptops.

Nä, för gaming gäller minst ett 1060. Hade det rört sig om stationär så hade det eventuellt räckt med ett 1050ti vilket gör ca 8-12fps i skillnad.

Men tycker man att det är ok med lite laggande så why not. Risken är dock att man kommer bli besviken. Kanske stadia hade hjälpt till i detta läge

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a: Tack, ska kika på dessa!

Permalänk
Medlem

@Tickles: Har väl ingen direkt budget, men vill gärna hålla mig kring 10000. Eftersom jag 99% av tiden använder den bärbara till film och liknande så känns det inte värt att satsa mer.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jo jag ser att många här säger att MX150 är skit för spel. Det förstår jag. Jag har en stationär som jag spelar på. Till den bärbara skulle det vara kul att kunna spela sims typ när man åker ut till stugan och vill roa sig ett par timmar om vädret är kasst.

15,6 hade funkat om jag hade fått den i ett 14 tums format. Jag har alltså en bärbar nu som väger as och är en 15 tummare. Den tar ju upp halva vardagsrumsbordet =).

Permalänk
Medlem

Kan säga till alla också att jag har en bärbar nu som jag kan spela sims4 på utan problem. Den här datorn har ett GT 640m och har väldigt många år på nacken. Menar ni att mx150 är sämre än det kortet? När det ändå skiljer så många år emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottna:

Kan säga till alla också att jag har en bärbar nu som jag kan spela sims4 på utan problem. Den här datorn har ett GT 640m och har väldigt många år på nacken. Menar ni att mx150 är sämre än det kortet? När det ändå skiljer så många år emellan?

Alltid svårt att hitta jämförelser mellan kort med flera generationer mellan. Men rent beräkningsmässigt så ligger GT 640M på 480 TFLOPS, medan MX150 ligger på antingen 720 eller 1127 TFLOPS beroende på modell (laptopen du kollat på verkar ha den strömsnåla varianten, d.v.s. 720 TFLOPS).

Så även om MX150 kanske inte är det snabbaste kortet på marknaden så är det avsevärt mycket snabbare än ett GT 640M i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottna:

@Tickles: Har väl ingen direkt budget, men vill gärna hålla mig kring 10000. Eftersom jag 99% av tiden använder den bärbara till film och liknande så känns det inte värt att satsa mer.

Kört på den som länkats tidigare. Förutsatt att du kör på extern skärm. Är ahva-panel på.
https://www.webhallen.com/se/product/274874-ASUS-ZenBook-UX43...

Annars får man gå en bra bit över 10000kr

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kottna:

@ggustavsson: Jo jag ser att många här säger att MX150 är skit för spel. Det förstår jag. Jag har en stationär som jag spelar på. Till den bärbara skulle det vara kul att kunna spela sims typ när man åker ut till stugan och vill roa sig ett par timmar om vädret är kasst.

15,6 hade funkat om jag hade fått den i ett 14 tums format. Jag har alltså en bärbar nu som väger as och är en 15 tummare. Den tar ju upp halva vardagsrumsbordet =).

Vet inte vad du har för 15,6 laptop idag, men det finns idag 15,6 som har smala kanter och stora ungefär som gårdagens 14" och om man så vill bara väger 1 Kg men vanligaste är dock mer.

Exempel är Dell XPS 15 och Acer swift

Men 14" är förstås behändigare då dessa också har krympt i mått och vikt.

MX150 är rätt klent och som sagt nyare modernare tyngre spel orkar det inte, men Sims 4 är ett lättare spel och MX150 kommer inte ha problem med detta, sen 14" laptop där är utbudet med bättre grafikkort väldigt begränsat.
Den laptop du kollat på (inte exakt samma modell) finns med ett GTX1050 Max-Q grafikkort också, denna https://www.komplett.se/product/1102374/datorer/datorer-barba...

GTX1050 Max-Q är ca dubbelt så bra/snabbt som MX150 Dock Max-Q grafikkort är lite svårbedömda då frekvenser på GPU och minne är upp mer till datortillverkaren, prestandan kan från datormodell till annan modell skilja 5 till 30% sämre mot ordinarie GTX1050, men det kommer alltid vara bättre än MX150

Har själv en 17" laptop för spel och arbete, men skulle nog också vilja komplettera med en smidig lätt 14" utan dedikerad grafik, och ungefär modellen du kikat på är en bra kandidat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Komplett kör nu med 15% på Asus. Bara att ta en bättre dator till nästan samma pris.

ASUS30YEARS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Har ingen aning hur just denna är men min tidigare Zenbook var något så idiotiskt konstruerad. Skärmens gångjärn var fastskruvad i spröd plast vilket gjorde att skärmfästet gick av på nolltid (trots försiktig användning).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill agera motpol och argumentera: köp mx150 eller nya mx250. Provade att installera Sims 4 och spelade drygt 40 minuter med laptopen i signaturen, får stadiga 70-90 fps och i vissa vyer långt över (150 fps), detta med högsta inställningar inklusive "okomprimerade simtexturer" vid 1080p. Har inte så många andra spel att jämföra med men testade BF4 nyligen och fick 69/92/84 fps min/max/avg vid 1080p low.

Jag tycker förvisso att du ska köpa 15.6", och då blir mx150 mer sällsynt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har ingen aning hur just denna är men min tidigare Zenbook var något så idiotiskt konstruerad. Skärmens gångjärn var fastskruvad i spröd plast vilket gjorde att skärmfästet gick av på nolltid (trots försiktig användning).

Efter lite googlande så verkar det som att även UX433FN har en skärm som är fastskruvad i plast så räkna inte med att den håller allt för länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Jag vill agera motpol och argumentera: köp mx150 eller nya mx250. Provade att installera Sims 4 och spelade drygt 40 minuter med laptopen i signaturen, får stadiga 70-90 fps och i vissa vyer långt över (150 fps), detta med högsta inställningar inklusive "okomprimerade simtexturer" vid 1080p. Har inte så många andra spel att jämföra med men testade BF4 nyligen och fick 69/92/84 fps min/max/avg vid 1080p low.

Jag tycker förvisso att du ska köpa 15.6", och då blir mx150 mer sällsynt.

Åh vad härligt att höra. Då blir det definitivt en 14 tummare med mx150. Behöver inget mer märkvärdigt än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Efter lite googlande så verkar det som att även UX433FN har en skärm som är fastskruvad i plast så räkna inte med att den håller allt för länge.

Hmm. Får kanske leta vidare då. Synd för den är såååå fin!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Komplett kör nu med 15% på Asus. Bara att ta en bättre dator till nästan samma pris.

ASUS30YEARS

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade jag missat! Ska kolla in på direkten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte vad du har för 15,6 laptop idag, men det finns idag 15,6 som har smala kanter och stora ungefär som gårdagens 14" och om man så vill bara väger 1 Kg men vanligaste är dock mer.

Exempel är Dell XPS 15 och Acer swift

Men 14" är förstås behändigare då dessa också har krympt i mått och vikt.

MX150 är rätt klent och som sagt nyare modernare tyngre spel orkar det inte, men Sims 4 är ett lättare spel och MX150 kommer inte ha problem med detta, sen 14" laptop där är utbudet med bättre grafikkort väldigt begränsat.
Den laptop du kollat på (inte exakt samma modell) finns med ett GTX1050 Max-Q grafikkort också, denna https://www.komplett.se/product/1102374/datorer/datorer-barba...

GTX1050 Max-Q är ca dubbelt så bra/snabbt som MX150 Dock Max-Q grafikkort är lite svårbedömda då frekvenser på GPU och minne är upp mer till datortillverkaren, prestandan kan från datormodell till annan modell skilja 5 till 30% sämre mot ordinarie GTX1050, men det kommer alltid vara bättre än MX150

Har själv en 17" laptop för spel och arbete, men skulle nog också vilja komplettera med en smidig lätt 14" utan dedikerad grafik, och ungefär modellen du kikat på är en bra kandidat.

Tack! Jo xps 15 var länge min drömdator, innan det kom så många liknande modeller. Har en 14 jobbdator som jag brukar ha hemma och det känns bara rätt. Den väger inget och syns knappt på vardagsrumsbordet, till och med tekoppen får plats bredvid den datorn.

Den länkade datorn verkar ju bra på insidan, är dock inte så förtjust i utsidan. Fjantig som jag är så vill jag nu, efter att ha haft ett gigama monster i flera år, ha en fin dator. Den där såg lite skum ut där kring gångjärnen och det.

Skickades från m.sweclockers.com