Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Teddis:

Hade de satt humana priser på sin RTX-serie så hade de inte fått det här problemet med att ingen spelutvecklare orkar bry sig.

Jag tror inte aktieägarna blivit nådiga om Nvidia sålt RTX för 1/3 av nuvarande pris, alltså vad som krävs för att få RTX 2060 till samma pris som storsäljaren GT 1050.

En inte helt orealistisk framtidsbild är att Nvidia gör tvärtom: Satsar helhjärtat på professionella beräkningskort som kan säljas med ganska stora vinstmarginaler. De chip som innehåller fel vid tillverkningen klassas ner och används till (fortfarande dyra) kort som marknadsförs till spelare.
En bidragande orsak är integrationen med CPU, GPU, RAM och VRAM kombinerat i ett "paket" på ett billigt moderkort.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Olle P:

Jag tror inte aktieägarna blivit nådiga om Nvidia sålt RTX för 1/3 av nuvarande pris, alltså vad som krävs för att få RTX 2060 till samma pris som storsäljaren GT 1050.

En inte helt orealistisk framtidsbild är att Nvidia gör tvärtom: Satsar helhjärtat på professionella beräkningskort som kan säljas med ganska stora vinstmarginaler. De chip som innehåller fel vid tillverkningen klassas ner och används till (fortfarande dyra) kort som marknadsförs till spelare.
En bidragande orsak är integrationen med CPU, GPU, RAM och VRAM kombinerat i ett "paket" på ett billigt moderkort.

Tror de behöver konsument maknaden för reklam om inte annat.
Men deras bruttomaginaler är svåra att slå. Apple kanske då. Men 63,3% Q2 2018.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26144-nvidia-slapper-kvarta...

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Petterk:

Deras Vulkan-extension är specifik för Nvidia Sen är det ju Nvidia som står bakom DXR vilket som.

Klart att Nvidias Vulkan-extension (VK_NVX_raytracing) är specifik för Nvidia, men den finns ju där mest för att Vulkan i detta läge inte har färdigställt ett standard API än. Vulkan, precis som OpenGL, uppmuntrar ju företag att skapa extensioner för att ge exempel på hur saker kan implementeras.

I teorin kan andra GPU-tillverkare implementera VK_NVX_raytracing (och har hänt flera gånger i praktiken att GPU-tillverkare implementerat andras OpenGL extensioner). VK_NVX_raytracing verkar i praktiken vara nära nog identisk med DXR.

Rent formellt är det Microsoft som står bakom DXR. Nvidia har definitivt varit med i utvecklingsprocessen, men svårt att tro att inte AMD och Intel också varit med. Det normala förförandet för DirectX är att just dessa fyra samarbetar med tekniken, så var t.ex. fallet med DX12 (var ju faktiskt Intel som var först med en implementation, men är ju inte så många gamers som bryr sig om Intels iGPUer...).

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Yoshman:

Klart att Nvidias Vulkan-extension (VK_NVX_raytracing) är specifik för Nvidia, men den finns ju där mest för att Vulkan i detta läge inte har färdigställt ett standard API än. Vulkan, precis som OpenGL, uppmuntrar ju företag att skapa extensioner för att ge exempel på hur saker kan implementeras.

I teorin kan andra GPU-tillverkare implementera VK_NVX_raytracing (och har hänt flera gånger i praktiken att GPU-tillverkare implementerat andras OpenGL extensioner). VK_NVX_raytracing verkar i praktiken vara nära nog identisk med DXR.

Rent formellt är det Microsoft som står bakom DXR. Nvidia har definitivt varit med i utvecklingsprocessen, men svårt att tro att inte AMD och Intel också varit med. Det normala förförandet för DirectX är att just dessa fyra samarbetar med tekniken, så var t.ex. fallet med DX12 (var ju faktiskt Intel som var först med en implementation, men är ju inte så många gamers som bryr sig om Intels iGPUer...).

Återstår väl att se om andra tillverkare implementerar samma APIer, när det gäller Vulkan är det ju lätt att komma med en egen variant som kanske också fungerar lite annorlunda. DXR verkar de rätt ensamma om för närvarande hur som helst.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Inte omöjligt att AMD kommer med stöd för DXR snart, de var nog inte sugna så länge Nvidia bara hade för TR2000.
DXR på Vega och Polaris, hade bara givit Nvidias satsning vind i seglen och varit långsammare.
Den saken ändras ju när DXR även kommer till Pascal.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Jösses vad många det är som inte riktigt har koll på vad raytracing är och hur det funkar att köra på RT eller DXR.
Verkar ju helt klart som att det behövs en grundkurs i vad och hur det funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Lordsqueak:

Jösses vad många det är som inte riktigt har koll på vad raytracing är och hur det funkar att köra på RT eller DXR.
Verkar ju helt klart som att det behövs en grundkurs i vad och hur det funkar.

https://www.sweclockers.com/artikel/27004-ray-tracing-djupdyk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Förstår inte alla inlägg där folk skriver "smart av nvidia" och liknande.
Stanna för en liten stund och fundera på vad alternativet är.

Det första är vad som driver spelbranschens utveckling. Det är inte oss entusiaster utan huvudsakligen konsoler, samt låg- och mellansegmentet. Att utveckla spel bara för entusiaster ger helt enkelt en för liten kundbas för att man ska kunna tjäna ordentliga pengar. Nvidia har lagt pengar och tid på att utveckla RTX, men om de inte kan få med sig spelbranschen har de slängt massa pengar i sjön. Varför ska en utvecklare lägga tid, ansträngning och pengar på att implementera RTX-stöd när det är en försvinnande liten del av användarbasen?

Förstår man detta faller sig inte AMDs uttalande "AMD’s David Wang: We Won’t Implement DirectX RayTracing (DXR) In Games Until Its Offered In All (Gaming) Product Ranges" särskilt konstigt. Så länge raytracing hålls borta från konsoler, AMD och låg- samt mellansegmentet från nvidia så kommer det aldrig att slå på bred front.

Vi kan också fundera på vad som skulle hända i det scenario som raytracing skulle utvecklas på bred front, men nvidia väljer att hålla det till RTX-serien. Då skulle AMD vara det enda valet med raytracing för låg- och mellansegmentet. Det är knappast en fördel för nvidia eftersom just låg- och mellansegmentet är en stor del av kunderna. Inte heller skulle det se bra ut för nvidias befintliga kundbas om bara AMD valde att utveckla DXR till befintliga kort.

Det rör sig alltså inte om välgörenhet eller list, utan en renodlad överlevnadsstrategi, även om marknadsföringsavdelningen försöker få det att se ut som något annat.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@Markusas: Verkar som om det var fler än jag som tyckte att HBM2 som primärminne var något att sträva efter:

Från NordicHardwares artikel om Stadias latens

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

@sweisdapro: Vore intressant att se hur detta är uppbyggt.

Dator: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@Markusas: känns som en specialbyggd ROME/TR-krets, kanske @Yoshman har några idéer?

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av sweisdapro:

@Markusas: känns som en specialbyggd ROME/TR-krets, kanske @Yoshman har några idéer?

Det lär väl troligtvis handla om något liknande systemkretsarna i nästa generations Xbox och PlayStation. Enligt ryktena ska t.ex. nästa Xbox ligga på 12 TFLOPS genom 8 kärnor Zen tillsammans med en Navi GPU, där GPUn lär stå för större delen av den beräkningskraften (ett ensamt Vega 64 ligger t.ex. på 12.6 TFLOPS).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av inquam:

APU:er har blivit bättre och nuvarande samt kommande generationer konsoler bidrar till detta och att vi inom ett par år (3-5 kanske) förmodligen kan leverera spel som inte ser ut som ett spel från -90 talet och prestenteras som stillbildsshower utan 60fps, 1080p med helt ok kvalitet på dessa APU/SOC:er ser jag som mycket troligt. Det betyder som sagt inte att dedikerade krafikkort inte kommer vara kraftfullare, det betyder att det för många kommer räcka och att det kommer vara svårare och svårare att motivera 8-15.000 för ett grafikkort.

SweClockers testar Ryzen 5 2400G.

Quake 2 (90 tal)

Battlefield 1 (nyare)

Om du inte kan se skillnad på Quake 2 och Battlefield 1 så spelar det nog ingen roll vilket grafikkort du har.

Okej 49 fps i medelvärde och 41 fps i 99 percentilen är inte riktigt 60 fps.
Men du kan säkert hitta andra spel som inte ser ut som Quake 2 eller Duke Nukem 3D där 60fps kan nås i 1920x1080 i 60fps eller högre.