I samarbete med EVGA
Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"?

Inledning

Under hösten 2018 lanserade Nvidia grafikarkitekturen Turing tillsammans med Geforce RTX 2000-serien. Den stora nyheten var introduktionen av en teknik som kallas ray tracing, vilken är långt ifrån ny och är långtifrån någonting som Nvidia självt hittat på.

Historien om tekniken går långt bakåt i tiden och har sina rötter i sent 1960-tal, medan varianten som används idag kom på sent 70-tal. Hemdatoranvändarna fick en inblick i möjligheterna med ray tracing i mitten av 80-talet när programmet Sculpt 3D släpptes till legendariska Commodore Amiga.

amiga.png

För den levde med 1980-talets datorer var detta mäkta imponerande!

Ray tracing gav för tidsepoken fantastisk vackra bilder, men problemet var att även enkla scener tog tiotals minuter att färdigställa. Med andra ord var det ingen framkomlig väg för att exempelvis rendera spel i realtid och att göra detta med acceptabla bildfrekvenser.

Den här artikeln kommer inte blicka in mer i det förflutna än så här. Syftet är istället att försöka kasta en strimma ljus på hur tekniken fungerar, skingrar skuggorna kring DirectX Raytracing (DXR) kontra Nvidia RTX 2000-serien samt reflektera kring möjligheterna och utmaningarna med tekniken.

IMG_9344.jpg

Geforce RTX 2080 Ti FTW3 Ultra är EVGA:s flaggskepp i serien.

Målet är inte att du som läser ska kunna skriva din egen ray tracer. Tanken är att ge en översikt av algoritmer och koncept, där detaljer ersatts med vad jag hoppas är mer lättsmält "handviftande". För de flesta på SweClockers handlar frågorna om vad ray tracing innebär för spel, vilket också är ett av huvudmålen med artikeln.

Ett definitivt svar kring framtiden för vad ray tracing kommer göra för spel och i vilken omfattning kräver en bättre spåkula än den undertecknad har tillgång till. Jag ska i alla fall försöka ge underlag till framtida diskussioner och spekulationer om ämnet i forumet.

Flera illustrationer är skapade med Blender 2.8 beta. Jag använder just den då GPU-rendering med Nvidia RTX-serien har problem med tidigare versioner. Som bonus är prestandan vid GPU-rendering rejält förbättrad i denna version, även för tidigare GPU-serier. RTX-seriens RT-kärnor används tyvärr inte, men sådant stöd ser ut att dyka upp framöver.

I samarbete med EVGA

evga.png

Denna artikel produceras i samarbete med EVGA. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren.

Kommentarer till artikeln

45 debattinlägg

Skicka en rättelse
15

Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Epic Games satsar vidare på att hålla spel från Steam, med bland annat The Outer Worlds från Obsidian. Även tidigare Playstation-exklusiva Heavy Rain får samma behandling. Läs mer

96

Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Tiden är kommen för Googles spelströmningstjänst som får namnet Stadia. Fem sekunder är allt som krävs för att starta ett spel på Youtube i välflytande 60 FPS och 4K UHD med HDR-stöd. Läs mer

30

Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

En ny uppdatering till Shadow of the Tomb Raider ger stöd för ray tracing och uppskalning via DLSS. SweClockers laddar om testriggarna för ett prestandatest av de nya funktionerna i spelet. Läs mer

12

Testpilot: Gamer Storm Captain 240 Pro – sluten vattenkylning med RGB-belysning

Testpiloten David Kvist testar processorkylning med Gamer Storm Captain 240 Pro, som kombinerar anpassningsbar belysning med kompetent prestanda. Läs mer

23

Phil Spencer: "Google slår på stort med Stadia – vi slår på stort på E3"

Microsoft-chefen antyder om stora nyheter från företaget under E3 2019. Mycket pekar mot att det rör sig om en ny spelkonsol med betydligt kraftfullare hårdvara än nuvarande Xbox. Läs mer

39

Nvidias Turing-baserade grafikkort säljer bättre än Pascal vid lansering

Trots hög prislapp och kritik från konsumenter har Nvidias senaste grafikkort sålt avsevärt bättre än föregående generation. Enligt företaget handlar det om en ökning med 45 procent. Läs mer

40

Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

För tredje gången på två år döms Google för brott mot konkurrenslagarna i EU, den här gången för annonstjänsten Adsense. Boten för detta landar på 16 miljarder kronor. Läs mer

20 ÅR
46

Gallerier vi minns: Skummy v1.1 av "Skumtomteen"

För nio år sedan visade "Skumtomten" sitt bygge med det passande namnet Skummy v1.1. Det handlar om ett ljuddämpat bygge, där det ljuddämpande materialet istället sitter på utsidan. Läs mer

35

Digital Foundry testar Google Stadia med Assassin's Creed: Odyssey

Kort efter avtäckandet testar Digital Foundry Googles strömningstjänst Stadia och vittnar om en positiv upplevelse med stor potential för framtiden. Läs mer

74

Noctua lanserar processorkylaren NH-U12A med flaggskeppsfläkten NF-A12x25

Med siktet inställt på god kompatibilitet lanserar Noctua del fem i kylarsagan NH-U12. På menyn står fler värmeledningsrör, större ytarea för kylflänsar och dubbel uppsättning påkostade fläktar. Läs mer

26

Testpilot: Asus ROG Delta – hörlurar med fokus på ljudkvalitet

Med ROG Delta lovar Asus en högkvalitativ DAC och extra bra ljudegenskaper för spelhörlurar. Testpiloten Björn Endre har lyssnat för att se om de presterar lika bra som de lovar. Läs mer

44

Live: Vad visar Google på GDC 2019?

IT-giganten Google ska om bara en liten stund avtäcka en större spelsatsning. Vad är det som väntar? In och gissa i forumet! Läs mer