EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det är snarare en definitionsfråga isåfall.

Nja, det håller jag inte med om. Antingen är man fri att yttra sig på det sätt man själv vill, eller så är man det inte. I Sverige är man inte det och mig veterligen finns det inte ett enda land i världen som har absolut yttrandefrihet.

USA är helt klart ett föregångsland gällande yttrandefrihet men även där finns det vissa begränsningar.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Autodidact:

Nja, det håller jag inte med om. Antingen är man fri att yttra sig på det sätt man själv vill, eller så är man det inte. I Sverige är man inte det och mig veterligen finns det inte ett enda land i världen som har absolut yttrandefrihet.

USA är helt klart ett föregångsland gällande yttrandefrihet men även där finns det vissa begränsningar.

Nä de flesta länder förbjuder väl publicering av barnporr vilket är en inskränkning i yttrandefriheten.
En bra sådan inskränkning i yttrandefriheten vill jag påstå.

Jag håller för övrigt inte med dig om att det är ett binärt förhållande gällande yttrandefrihet. Lagboken håller inte riktigt med dig heller ;). Så även om man kan vara av din åsikt att antingen är det yttrandefrihet och då är den total eller så finns den inte alls... ja det är en aningen ovanlig tolkning av det hela kan man nog säga ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Snyggt av SD... svårt jobb att antingen rösta ja eller nej....

Skrivet av Jacob:

@Sidde @muSashi @videopac Det går inte att "korrigera" en röst i efterhand. En röst ligger fast oavsett vad något parti eller dagspress felaktigt skriver. Det går att protokollföra att man som ledamöt avsåg att rösta annorlunda, men inte mer än så. Nu påstår även Socialdemokraterna att Marita Ulvskog också röstade fel. Om det stämmer hade alltså hennes och SD:s röster räckt för att förändra Artikel 11 och 13.

Skeptikern i mig funderar på hur många fler partier i andra EU-länder som försöker få det till att en eller flera av deras ledamöter röstade "fel" i syfte att blidka sina väljare inför valet.

Skrivet av Reckie:

Märkligt system de har som är så otydligt att man säger sig kunna rösta fel.

Kan väl inte vara så svårt med EUs resurser att fixa en smidigt system med touchskärmar som kortfattat förklarar vad varje omröstning gäller så slipper folk trycka fel.

Man kan tycka att det ska vara svårare att rösta fel än att tömma Papperskorgen.

Hmm. Röstsystemet verkar ha vissa brister. (Engelska undertexter)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Så även om man kan vara av din åsikt att antingen är det yttrandefrihet och då är den total eller så finns den inte alls... ja det är en aningen ovanlig tolkning av det hela kan man nog säga ;).

Ordet frihet definieras som rätten att tala, tänka och agera som man vill. Ordet yttrandefrihet bör därav definieras som rätten att yttra sig som man vill. Eftersom denna rätt inte finns i Sverige har vi inte heller någon yttrandefrihet. Det är mitt argument.

Ordet borde helt enkelt bytas ut mot något annat som är mer korrekt.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av daskedennis:

Snyggt av SD... svårt jobb att antingen rösta ja eller nej....

De röstade NEJ till förslaget.

Vad de missade var att rösta JA till en omarbetning av förslaget, innan det gick vidare till ministerrådet.

edit men ja, fortfarande klantigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant, jag tycker mig ha läst om detta i media varje gång det röstats om direktiven. Knäpptyst? Sedan, hur vet du vad som tanken med direktivet? Som jag förstått det så är den officiella tanken att stora företag som exempelvis google och facebook inte ska kunna förhandsvisa artiklar från annan media utan att betala skaparna av denna media. På vilket sätt har du fått reda på att syftet är att tysta meningsmotståndare?

Det är inte filter som är problemet med det du skriver, det är övervakning. Något som har väldigt lite med ett filter att göra. Men på vilket sätt tänker du att politiker ska kunna använda detta filter? Vilka delar i direktivet är det som ger dessa potentiellt illvilliga politiker denna möjlighet? Undrar helt enkelt vilka texter det är du syftar på.

Och ja, vem är det som ska egentligen ska hantera dessa filter? Gäller det bara bilder/ljud/rörlig media eller gäller det även texter? Gäller det oavsett storlek på det ställe saker delas på? Jag antar att du läst på tillräckligt för att veta detta med tanke på de långtgående scenarier du målar upp?

Övervakningen blir total alt måste gå genom filtret och då är alt övervakat, värre än Kina?
Nu finns det inga datorer och programvara för att censurera nätet vi är därför delvis skyddade.
Artikel 11 13 innebär att den som har makten kan med nya sökord i programvaran stoppa det fria ordet totalt, över en natt så är det ändrat och ingen kan göra något åt det då ingen mer kan skriva något negativt.

Ryssland tänker inte anfalla oss men om Ryssland tänkte göra det så skriver dom nya sökord och lägger in i datorerna dagen då dom invaderar, nätet är då stängt diktaturen bestämmer vad som får sägas.
Extremt farlig väg att gå Artikel 11 13 öppnar dörrar för onda människor.

Öka presstödet öka kulturbidragen är i princip en ofarlig lösning.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att vi sluppit artiklarna ifall ledamöterna bara röstat rätt.
https://omni.se/feltryckarna-avgjorde-hela-omrostningen-om-na...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Verkar vara totalt tio personer som röstade fel och därmed har de avgjort omröstningen. INKLUSIVE de två klåparna från SD som är uppenbart inkompetenta tillsammans med de andra 8.

Fy. Fan.

Källa: Marcus Oscarsson på fisbook.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De röstade NEJ till förslaget.

Vad de missade var att rösta JA till en omarbetning av förslaget, innan det gick vidare till ministerrådet.

edit men ja, fortfarande klantigt.

Spelar ingen roll vad de menade att rösta de har klantat sig nåt så in i helvete!

Det är ta mig fan deras jobb att veta vad de trycker på och varför att skylla på okunskap eller förvirring är bara så jäkla patetiskt och sinnessvagt. Är rosenrasande!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Värdelöst skräpbeslut.

Jag har fruktansvärt delade åsikter om EU. Ibland så drar dom ett rejält strå till stacken, fri rörlighet inom EU till exempel. Men ibland så rullar det fram nån sån här rejäl dynga från dom som gör att jag inte tvekat en sekund att rösta för ett utträde.

Problemet i allmänhet med representativ politik är ju att det sitter samma personer dag ut och dag in och röstar på alla områden mellan himmel och jord även fast dom personligen inte har en susning om vad dom röstar på.

Exempel vis nån gammal gubbe som inte hanterar värre mobil än sin gamla flipptelefon röstar om 5G nätverk. Eller nån storstadsflicka som aldrig varit längre ut än Märsta röstar om älgjakt.

Jag håller med dig om allt utom den fria rörligheten inom EU, tack vare den så får stöldligor och andra kriminella komma hit och djävlas med oss utan att vi har några möjligheter att stoppa dom då dom är "EU-medborgare".
Det är inte krångligt att ta med sig passet eller söka visum när man ska på semester eller ev. jobba utomlands.
Men jag kanske missar något med den fria rörligheten som är helt förträfflig och som smäller högre än dom negativa konsekvenserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space Monster:

Jag håller med dig om allt utom den fria rörligheten inom EU, tack vare den så får stöldligor och andra kriminella komma hit och djävlas med oss utan att vi har några möjligheter att stoppa dom då dom är "EU-medborgare".
Det är inte krångligt att ta med sig passet eller söka visum när man ska på semester eller ev. jobba utomlands.
Men jag kanske missar något med den fria rörligheten som är helt förträfflig och som smäller högre än dom negativa konsekvenserna?

Den fria rörligheten innebär ju mer än att ta sig mellan gränser utan pass. Oftast så måste du visa pass även i EU oavsett.

Nu får ju EU-medborgare bosätta sig och jobba hur länge dom vill inom vilket EU-land som helst, detta är ju ingen självklarhet utanför EU. Snarare tvärtom, dom flesta länder tillåter inte att du bosätter dig där hursomhelst även om du börjar jobba och gör vinst för landet. EU tillåter ju dock det vilket är mycket bra enligt mig. Men som sagt, att du förutsätter att du ens får komma in i landet och jobba där talar ju ganska mycket för att du ser rörligheten inom EU som en självklarhet...

Sen så ser jag ju förstås många med negativa aspekter med fri rörlighet också, precis som du nämner. Men overall är det en positiv grej enligt mig ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Övervakningen blir total alt måste gå genom filtret och då är alt övervakat, värre än Kina?
Nu finns det inga datorer och programvara för att censurera nätet vi är därför delvis skyddade.
Artikel 11 13 innebär att den som har makten kan med nya sökord i programvaran stoppa det fria ordet totalt, över en natt så är det ändrat och ingen kan göra något åt det då ingen mer kan skriva något negativt.

Ryssland tänker inte anfalla oss men om Ryssland tänkte göra det så skriver dom nya sökord och lägger in i datorerna dagen då dom invaderar, nätet är då stängt diktaturen bestämmer vad som får sägas.
Extremt farlig väg att gå Artikel 11 13 öppnar dörrar för onda människor.

Öka presstödet öka kulturbidragen är i princip en ofarlig lösning.

Vilka formuleringar i artiklarna är det som du upplever ger dessa långtgående befogenheter? Och vilka är det, enligt artiklarna, som kommer att ha dessa befogenheter?

Skrivet av daskedennis:

Verkar vara totalt tio personer som röstade fel och därmed har de avgjort omröstningen. INKLUSIVE de två klåparna från SD som är uppenbart inkompetenta tillsammans med de andra 8.

Fy. Fan.

Källa: Marcus Oscarsson på fisbook.

Som jag skrev tidigare, eftersom det inte verkar vara helt ovanligt att folk röstar fel så kan man nog utgå från att det var några på motsatt sida som gjorde samma misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space Monster:

Jag håller med dig om allt utom den fria rörligheten inom EU, tack vare den så får stöldligor och andra kriminella komma hit och djävlas med oss utan att vi har några möjligheter att stoppa dom då dom är "EU-medborgare".
Det är inte krångligt att ta med sig passet eller söka visum när man ska på semester eller ev. jobba utomlands.
Men jag kanske missar något med den fria rörligheten som är helt förträfflig och som smäller högre än dom negativa konsekvenserna?

Inte krångligt med visum? Min erfarenhet är att det är ett himla meck - förutom att det kostar en slant att söka så måste du göra det i god tid. Den minskning av den byråkratiska och administrativa bördan som visumfrihet innebär bör inte underskattas Skulle tro att man redan där sparar in den summa som orsakas av eventuella stöldligor som hade stoppats av en gränskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken är väl att man inte ska kunna ha som affärsidé att tjäna pengar på att sammanfatta andra mediers verk för egen vinning utan att betala för det. Så att det gynnar medier som producerar eget material är väl ändå rätt självklart

Sedan, hur vet du vad folkets vilja är i denna fråga?

Nja väljer mig att hålla mig kort här då du uppenbarligen är närmast ensam om att stödja detta.

Men vad folket vill, det är bara att läsa överallt där detta diskuteras även här i tråden.
Sedan så har du över 5 miljoner röster här:

https://www.change.org/p/european-parliament-stop-the-censors...

Nog för att dessa röster hjälper knappast något i sammanhanget, så visar det ändå på ett visst missnöjje.
Men 5 miljoner är en piss i havet i det stora hela. Men de försöker i alla fall påverka.
Sedan så röstar alla våra partier utom S ned detta, för att de tycker inte att det är en bra sak. Vilket "folket" också känner. I alla fall de som är pålästa.

Och även det är väl halva grejjen här. Sjukt stor del utav folket vet inte ens vad detta innebär, de visste inte heller att detta skulle röstas om. Det är bara vi datornördar / intresserade inom IT som känner till detta.
Men nu kanske folket vaknar lite granna i.a.f då det börjar få lite media-medhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vilka formuleringar i artiklarna är det som du upplever ger dessa långtgående befogenheter? Och vilka är det, enligt artiklarna, som kommer att ha dessa befogenheter?

Det dom har sagt att filtret ska ta bort är inte det farliga, det farliga är när dom utökar begränsningen av vad som får sägas, syftet är att begränsa yttrandefriheten, det kommer bra att bli mer och mer begränsningar.
Konstnärer kan gå i personlig konkurs dom bryr sig inte.
DN och dagstidningarna skiter i demokratin, tidningarna är aktiebolag och nu försöker dom mjölka Google på pengar.
DN skriver en hel del artiklar som är mycket bra det vet jag men det betyder inte att dom har rätt att ta andras pengar.
Jag möts ändå av betalväggen hur mycket dom än snor av Google.
Google kunde betala mer i skatt till staten men nu försöker journalisterna få tag i pengar i stället för att gynna sig själva.

Dom kunde ökat kulturbidragen och presstödet i stället men då skulle dom inte fått tag i censur verktyget.

Bert Karlsson och Tino sanandaji och fler på nätet avslöjar för mycket om politikerna, Politiker och pressen tål inte sanningar så nu försöker dom få bort dom som säger sanningen.
Tinos böcker är upphovsrättsskyddade, filtret kan göra det omöjligt att länka till böckerna och citera det han säger.
Tino vill nog sprida sina verk men det vill inte politikerna och media, filtret kan missbrukas hur mycket som helst.
Det kommer att räcka med att skriva Tinos namn för att all uppladdning ska stoppas.

Var ska datorerna fysiskt finnas i Sverige eller i Turkiet? Turkiet ser jag inte ens som en riktig demokrati?
Tyskland Frankrike England det är lika illa datorerna SKALL fysiskt finnas i Sverige.
Vem ska bestämma vad filtret ska ta bort, svenskar tyskar eller turkar?
EU eller ska USA hantera filtret?
Tänk om Donald även tar fram ett helt eget filter och stoppar alla svenska dagstidningar.

Nätet producerar mycket skit men myndigheter och politiker tillsammans med journalister kan inte avgöra vad som är sant och dom ljuger ofta och förnekar ofta uppenbara sanningar.
Sist vi hade censur i Tyskland var när Hitler brände böcker https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Nu ska DN och tidningarna bränna medborgarnas fria ord.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter! snart slipper upphovs-skapare oroa sig för att deras material sprids olagligt på nätet och på så vis hemskt nog bidrar till ökad awareness om dess skapelser och slutligen mer av de otrevliga svarta siffrorna i bokföringen..
Olagligt spritt material kommer helt och hållet försvinna ifrån EU tack vare dessa underbara art. 11 & 13, trots EU för tillfället så hjärtvärmande nog tillåter dess invånare att få ta del av resten av världens internet, eller "det laglösa vi gärna vill skydda våra medborgare ifrån" som skaparna av art. 11 & 13 antagligen tänker sig internet måste se ut/vara.

Seriöst dock, så har idi.. individerna inom EU parlamentet ingen aning om vad ens definitionen av hur säg fildelning går till, eller faktumet att t.ex torrenter, inte faktiskt är illegalt material eller hur de fungerar, att majoriteten av kriminell aktivitet på internet inte är relaterat till copyright skyddat material (eller att fildelning i det stora står för ökad omsättning rakt emot vad de tror det är), eller ens att vad de gör är mer eller mindre mot deras väljares åsikter.
Suck.. Om företags lobbying till politiker inom EU och dess individuella nationers politiker, om det var något de behövt visa upp för sina väljare så hade politiken antagligen varit helt annorlunda, då politiker ofta tar emot lobbyists och inte behöver föra någon data om vilka de träffade eller vilka de valde att "lyssna extra" på, något som är varför fildelning i bla. USA är relaterat till så hög straffskala i förhållande till dess brott.
(FYI, "svarta siffror" syftar till positiv omsättning, motsats till röda siffror då)

Visa signatur

John

Permalänk

Va bra. Då blir internet lika transparant och fritt som här på swec forum. In b4 mods, b& and molested

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I förra EU valet så röstade jag på Piratpartiet.
Hade varit nice att få in en person därifrån igen.
Inget av de "vanliga" partierna verkar ha någon direkt koll.
Skall man rösta så skall man fan vara insatt, och inte trycka fel på en jäkla knapp.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av idonotdownload:

Va bra. Då blir internet lika transparant och fritt som här på swec forum. In b4 mods, b& and molested

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte riktigt med...
Exakt varför skulle man få prata om vad som helst på swec? 🤔

Det är ju inte så att det direkt råder brist på sidor som Flashback mfl där den möjligheten finns om man nu känner ett akut behov att diskutera ämnen som inte passar in här.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nja väljer mig att hålla mig kort här då du uppenbarligen är närmast ensam om att stödja detta.

Men vad folket vill, det är bara att läsa överallt där detta diskuteras även här i tråden.
Sedan så har du över 5 miljoner röster här:

https://www.change.org/p/european-parliament-stop-the-censors...

Nog för att dessa röster hjälper knappast något i sammanhanget, så visar det ändå på ett visst missnöjje.
Men 5 miljoner är en piss i havet i det stora hela. Men de försöker i alla fall påverka.
Sedan så röstar alla våra partier utom S ned detta, för att de tycker inte att det är en bra sak. Vilket "folket" också känner. I alla fall de som är pålästa.

Och även det är väl halva grejjen här. Sjukt stor del utav folket vet inte ens vad detta innebär, de visste inte heller att detta skulle röstas om. Det är bara vi datornördar / intresserade inom IT som känner till detta.
Men nu kanske folket vaknar lite granna i.a.f då det börjar få lite media-medhåll.

Jag tycker att det är intressant att det allt som oftast uppfattas som att jag är för något när jag ber de som är emot att förklara och förtydliga sina ståndpunkter. Jag har mig veterligen inte någon gång uttryckt vad jag faktiskt tycker i frågan, däremot är jag alltid skeptisk mot folk som har en tydligt ensidig infallsvinkel. Som jag skrivit tidigare så är jag mer intresserad av varför man tycker som man gör, inte vad man tycker. Om det är någon som faktiskt är intresserad av vad jag tycker och varför så kan man fråga istället för att utgå från att jag tycker motsatsen bara för att jag ifrågasätter. Så länge det inte är fråga som jag har en stark övertygelse i så tenderar jag att rent diskussionsmässigt hamna på den sida som jag upplever som underrepresenterad...du kan ju gissa viken sida det är i denna frågan

Det finns en tendens att förstora upp den grupp man själv anser att man tillhör rent ideologiskt. I ditt fall var det då att skriva att man inte lyssnade på folket, som då har samma åsikt som du. Samtidigt så kan du knappast veta vad folket tycker i denna fråga. Inte ens 5 miljoner namnunderskrifter säger något då man inte vet hur många som skulle skriva under för motsatt ståndpunkt.

Man vet inte heller hur många av de som skrivit under som är pålästa. Jag får ofta intrycket att många uppfattar sig som påläst om man läst en blog som skriver att "nu går internet under!". Detta vill man såklart inte och skriver då under utan att egentligen bilda sig en mer nyanserad uppfattning. Mycket av det jag läst om artikel 11 och 13 är något som jag skulle klassa som påtagligt vinklade partsinlagor. Jag har läst väldigt få källor som behandlar båda sidor av myntet och som problematiserar sina egna tolkningar. Här grupperar du alltså ihop dig och din åsikt med "folket", eller i alla fall den del som är påläst

Sedan finns det en vilja att skylla på lobbyister, samtidigt som man blundar för att en hel del av det man själv läser och håller med om troligen har lobbyism i bakgrunden. Eftersom mycket av udden med dessa artiklar är riktade mot google/facebook mfl så kan man utgå från att dessa företag lagt ansenliga summor och mycket jobb både på direkt lobbyism mot politiker, men också jobbat mot "gräsrötter" för att skapa folklig opinion. Helt ogrundat tänker jag mig att exempelvis ordet "länkskatt" är något som hittats på av en reklambyrå eller kommunikatörer någonstans Det är ett lagom klatschigt ord som är lagom vinklat för att ge en negativt skev bild av vad det gäller utan att för den delen ligga för långt bort från sanningen för att inte accepteras.

Skrivet av Teknik:

Det dom har sagt att filtret ska ta bort är inte det farliga, det farliga är när dom utökar begränsningen av vad som får sägas, syftet är att begränsa yttrandefriheten, det kommer bra att bli mer och mer begränsningar.
Konstnärer kan gå i personlig konkurs dom bryr sig inte.
DN och dagstidningarna skiter i demokratin, tidningarna är aktiebolag och nu försöker dom mjölka Google på pengar.
DN skriver en hel del artiklar som är mycket bra det vet jag men det betyder inte att dom har rätt att ta andras pengar.
Jag möts ändå av betalväggen hur mycket dom än snor av Google.
Google kunde betala mer i skatt till staten men nu försöker journalisterna få tag i pengar i stället för att gynna sig själva.

Dom kunde ökat kulturbidragen och presstödet i stället men då skulle dom inte fått tag i censur verktyget.

Bert Karlsson och Tino sanandaji och fler på nätet avslöjar för mycket om politikerna, Politiker och pressen tål inte sanningar så nu försöker dom få bort dom som säger sanningen.
Tinos böcker är upphovsrättsskyddade, filtret kan göra det omöjligt att länka till böckerna och citera det han säger.
Tino vill nog sprida sina verk men det vill inte politikerna och media, filtret kan missbrukas hur mycket som helst.
Det kommer att räcka med att skriva Tinos namn för att all uppladdning ska stoppas.

Var ska datorerna fysiskt finnas i Sverige eller i Turkiet? Turkiet ser jag inte ens som en riktig demokrati?
Tyskland Frankrike England det är lika illa datorerna SKALL fysiskt finnas i Sverige.
Vem ska bestämma vad filtret ska ta bort, svenskar tyskar eller turkar?
EU eller ska USA hantera filtret?
Tänk om Donald även tar fram ett helt eget filter och stoppar alla svenska dagstidningar.

Nätet producerar mycket skit men myndigheter och politiker tillsammans med journalister kan inte avgöra vad som är sant och dom ljuger ofta och förnekar ofta uppenbara sanningar.
Sist vi hade censur i Tyskland var när Hitler brände böcker https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l_i_Nazityskland
Nu ska DN och tidningarna bränna medborgarnas fria ord.

Jag ska vara lite tydligare med vad jag efterfrågar:

Det du skriver är din tolkning av vad artikeln 11 och 13 innebär. Jag undrar vad du baserar denna tolkning på? Har du läst artiklarna? Vilka formuleringar är det som är problematiska? Har du läst vad parlamentet själva skriver? Är något av dina skräckscenarios något som tas upp i officiella skrivningar?

Det du skriver följer ett rätt vanligt narrativ som går ut på att media stöttar staten för att ljuga för sina medborgare och endast det fria ordet kan sprida Sanningen™. Jag undrar helt enkelt hur pass väl underbyggda dina åsikter är.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Exakt! Hur definieras vad som är ett "vettigt" filter?
* Det är tekniskt omöjligt att göra ett felfritt tekniskt filter.
* Det är omöjligt att manuellt övervaka allt material som läggs upp. (Skulle till exempel krävas över 500 miljoner anställda att övervaka allt som publiceras på YT i realtid.)
* Ju korrektare filter man vill ha desto dyrare blir det.
* Även en liten felprocent resulterar i väldigt många felbedömningar. Ska man då rimligen hellre fria än fälla? (Tycker jag, men då blir det också väldigt mycket som felaktigt slipper igenom filtret.)
* Ju korrektare filter man vill ha desto dyrare blir det.

Ur rättssäkerhetssynpunkt kan man absolut inte låta upphovsrättsorganisationerna få bedöma vad som är ett rimligt filter, såvida de inte kan tänka sig att betala generösa skadestånd till alla som felaktigt fastnar i filtren.

Ja det är klart är det att det finns massa problem förknippade med att göra en bra implementation. Inget kommer att vara perfekt och det gäller ju för övrigt allt med vår rättstillämpning vare sig den utförs av människor eller maskiner. Det som man kan vara rädd för att ska bli lite larvigt är ju om man börjar censurera dansvideos som massa ungdomar lagt upp bara för att det finns en slinga med bakgrundsmusik. Samtidigt så har ju det ingen direkt inverkan på det demokratiska samtalet så samhället i stort påverkas ju inte direkt av det. Där det däremot kan göra nytta är väl mer för att se till så att tjänster som Omni eller google news faktiskt börjar betala för att de tar andras innehåll och ger bort det gratis. Visst de har med länken till det ursprungliga innehållet men hela poängen är ju att jag inte ska behöva lämna t.ex. Omni för att läsa nyheterna genom länkarna. I det avseende kan man tycka att ambitionen med lagen är rimlig.

Jag säger inte att det inte kan bli tokigt men att någon reglering bör införas kan jag tycka är rimligt.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt underligt hur det alltid kan röstas emot någonting flera gånger men så fort det blir ett ja, då finns ingen återvändo.

Det är även helt obegripligt hur ett parti, läs sossarna denna gång, kan vända kappan DAGEN INNAN en röstning, när man har sagt att man vill ändra på artikel 11 och 13 sedan länge.

Samt hur 13 stycken ledamöter kan "rösta fel" på samma röstning känns väldigt osannolikt.
Det är även helt ofattbart hur en ledamot kan rösta fel så många gånger om saker av yttersta vikt, där utfallet inte går att ändra i efterhand och ändå får sitta kvar ut konsekvenser.

https://emanuelkarlsten.se/03/13-ledamoter-tryckte-fel-i-den-...

Permalänk
Medlem

Är Youtube och Google music döda för Europeiska användare nu?
Vad händer med nyhetsprogram och podcast som ofta refererar till olika källor, dom kommer väl inte få finnas kvar?
Eller kommer dom bara få komma med påståenden utan referenser?
Hur ska man kunna ta betalt för länkningar och kan t.ex den som skrivit materialet ta ut hur mycket dom vill för materialet eller t.o.m. neka kritiker från att få länka eller referera till materialet?

Jag hoppas att jag har missat något =/

Det finns inte en chans att driva en videodelningstjänst där man behöver godkänna alla klipp innan dom läggs upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nej., de har korrigerat feltryckningarna. Att däremot S vände plötsligt och röstade Ja förändrade allt.

Vad menar du rösterna gäller väl även om man säger att man tryckt fel?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är Youtube och Google music döda för Europeiska användare nu?
Vad händer med nyhetsprogram och podcast som ofta refererar till olika källor, dom kommer väl inte få finnas kvar?
Eller kommer dom bara få komma med påståenden utan referenser?
Hur ska man kunna ta betalt för länkningar och kan t.ex den som skrivit materialet ta ut hur mycket dom vill för materialet eller t.o.m. neka kritiker från att få länka eller referera till materialet?

Jag hoppas att jag har missat något =/

Det finns inte en chans att driva en videodelningstjänst där man behöver godkänna alla klipp innan dom läggs upp.

Youtube har redan filter igång, så det bör inte bli någon större skillnad där. Google music har jag aldrig använt så jag vet inte hur det fungerar, men jag tänker mig att det inte bör bli någon skillnad där då google troligen sköter det på ett vettig sätt redan i dagsläget.

Referera till källor kommer du fortfarande att kunna göra, även med länkar. Har i alla fall inte läst något som tyder på motsatsen. Även om många kritiker gärna insinuerar att meningsmotståndares länkningar skulle kunna stoppas så är det ingen (vettig) som faktiskt skriver det rakt ut. Något som jag tolkar som att man inte riktigt har underlag för att faktiskt påstå det.

Gissningsvis så kommer man att fastställa någon form av generell tariff för de som vill förhandsvisa innehåll i artiklar. De som kommer att påverkas mest av detta är exempelvis Omni som har har som affärsidé att att förhandsvisa rubrik/ingress utan att de som skrivit artikeln får betalat. Att bifoga länkar här på sweclockers kommer inte att påverkas, i alla fall inte som jag förstått det. Jag är dock öppen för att motbevisas ifall någon kan visa på en trovärdig källa som visar på motsatsen

Permalänk
Skrivet av Robbo:

Vad menar du rösterna gäller väl även om man säger att man tryckt fel?

Nej det är ändrat.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant, jag tycker mig ha läst om detta i media varje gång det röstats om direktiven. Knäpptyst? Sedan, hur vet du vad som tanken med direktivet? Som jag förstått det så är den officiella tanken att stora företag som exempelvis google och facebook inte ska kunna förhandsvisa artiklar från annan media utan att betala skaparna av denna media. På vilket sätt har du fått reda på att syftet är att tysta meningsmotståndare?

Det är inte filter som är problemet med det du skriver, det är övervakning. Något som har väldigt lite med ett filter att göra. Men på vilket sätt tänker du att politiker ska kunna använda detta filter? Vilka delar i direktivet är det som ger dessa potentiellt illvilliga politiker denna möjlighet? Undrar helt enkelt vilka texter det är du syftar på.

Och ja, vem är det som ska egentligen ska hantera dessa filter? Gäller det bara bilder/ljud/rörlig media eller gäller det även texter? Gäller det oavsett storlek på det ställe saker delas på? Jag antar att du läst på tillräckligt för att veta detta med tanke på de långtgående scenarier du målar upp?

Det som är bra är väl att vi slipper förhandsvisade artiklar, Aftonbladet med sina clickbaits kam gräva ner sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyhnu:

Det är väldigt underligt hur det alltid kan röstas emot någonting flera gånger men så fort det blir ett ja, då finns ingen återvändo.

Det är även helt obegripligt hur ett parti, läs sossarna denna gång, kan vända kappan DAGEN INNAN en röstning, när man har sagt att man vill ändra på artikel 11 och 13 sedan länge.

Samt hur 13 stycken ledamöter kan "rösta fel" på samma röstning känns väldigt osannolikt.
Det är även helt ofattbart hur en ledamot kan rösta fel så många gånger om saker av yttersta vikt, där utfallet inte går att ändra i efterhand och ändå får sitta kvar ut konsekvenser.

https://emanuelkarlsten.se/03/13-ledamoter-tryckte-fel-i-den-...

EU var ful och ändrade ordningen på frågorna det skulle röstas om, därav felröstningar när de inte fick nya program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Youtube har redan filter igång, så det bör inte bli någon större skillnad där. Google music har jag aldrig använt så jag vet inte hur det fungerar, men jag tänker mig att det inte bör bli någon skillnad där då google troligen sköter det på ett vettig sätt redan i dagsläget.

Referera till källor kommer du fortfarande att kunna göra, även med länkar. Har i alla fall inte läst något som tyder på motsatsen. Även om många kritiker gärna insinuerar att meningsmotståndares länkningar skulle kunna stoppas så är det ingen (vettig) som faktiskt skriver det rakt ut. Något som jag tolkar som att man inte riktigt har underlag för att faktiskt påstå det.

Gissningsvis så kommer man att fastställa någon form av generell tariff för de som vill förhandsvisa innehåll i artiklar. De som kommer att påverkas mest av detta är exempelvis Omni som har har som affärsidé att att förhandsvisa rubrik/ingress utan att de som skrivit artikeln får betalat. Att bifoga länkar här på sweclockers kommer inte att påverkas, i alla fall inte som jag förstått det. Jag är dock öppen för att motbevisas ifall någon kan visa på en trovärdig källa som visar på motsatsen

Jag upplever att det är alldeles för många frågetecken och att det verkar vara väldigt öppet för tolkningar.
Och då menar jag förståss att det är väldigt dåligt formulerat, vilket det inte borde få vara när det kommer till såhär viktiga saker.
Sen så tycker jag nog att ett förslag som går igenom borde behöva vinna med ca 5%, annars så är det för nära gränsen och felmarginalen.
Eller varför inte ha en tidsgräns på 24h för att kunna ändra sitt beslut, då borde man kunna ha tid på sig för att vara säker på att man tryckt rätt och haft tid för reflektion?

Men visst, är man en starkt optimistisk person som tror på att allt fungerar som det ska och att det här kommer att gynna alla i längden så kommer det säkert bli jättebra.

Jag är helt enkelt rädd för att det kan leda till censur, högre priser, smalare innehåll och mindre fakta(eftersom att nyhetskanaler inte har råd att referera).
Jag vill ha mer fakta och information till alla och att man inte ska behöva prioritera fakta med plånboken.
Helst så ska inte fakta behöva vara styrt av reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Nej det är ändrat.

Jo, rösterna gäller även om dom röstade fel.

Visa signatur

MSI Z170A PC MATE - Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz - 4GB NVIDIA GeForce GTX 1070 - 16,0GB RAM - 240GB KINGSTON SSD - 2TB Western Digital - 2TB Western Digital - 500GB Western Digital - 500GB SAMSUNG