Permalänk
Medlem

Problem med dålig prestanda i spel

Har nyligen uppgraderat min dator för rätt mycket pengar. När jag kör battlefield v på ultra 1080p så får jag dock bara runt 60 fps ibland 50. I unigine valley får jag runt 85 fps. Tycker att min dator borde kunna prestera bättre och känns som att något är fel.

Hade inte dom här problemen för några dagar sedan, hade bättre fps med min i5 7600k jämfört med nu

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Amd Ryzen 7 2700x
Processorkylare: Wraith prism
Moderkort: Aorus B450 Elite
Minne: 2x 8 GB Corsair 3200mhz lpx
Grafikkort: Asus GTX 1070 dual OC 8gb
Hårddisk: Kingston 240gb ssd
Nätaggregat:Corsair CX650 M 650w
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Asus nätverkskort
Temperaturer: runt 35-40C processor idle, 65-70c full load. Gpu runt 70 full load

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte resolution scale är uppdraget på över 100%.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Har nyligen uppgraderat min dator för rätt mycket pengar. När jag kör battlefield v på ultra 1080p så får jag dock bara runt 60 fps ibland 50. I unigine valley får jag runt 85 fps. Tycker att min dator borde kunna prestera bättre och känns som att något är fel.

Hade inte dom här problemen för några dagar sedan, hade bättre fps med min i5 7600k jämfört med nu

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Amd Ryzen 7 2700x
Processorkylare: Wraith prism
Moderkort: Aorus B450 Elite
Minne: 2x 8 GB Corsair 3200mhz lpx
Grafikkort: Asus GTX 1070 dual OC 8gb
Hårddisk: Kingston 240gb ssd
Nätaggregat:Corsair CX650 M 650w
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Asus nätverkskort
Temperaturer: runt 35-40C processor idle, 65-70c full load. Gpu runt 70 full load

Tacksam för svar

Har du kollat vad processorn går i för klocks? Låter onekligen lätt lågt. Du råkar inte ha raytracing igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Kolla så att inte resolution scale är uppdraget på över 100%.

Den står på 100%, har dock kunnat ha 120 tidigare utan problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Har du kollat vad processorn går i för klocks? Låter onekligen lätt lågt. Du råkar inte ha raytracing igång?

Hur gör jag det? När jag kollar i hw monitor så boostar den till 4.2 ghz om det är det du menar. Sjukt irriterande då jag lagt dyra pengar på en uppgradering och för så dålig prestanda.

Tror ej jag har raytracing igång, kan man ens ha det med ett 1070?

Permalänk
Medlem

Om du bytte från en i5 7600K till en Ryzen 7 2700X enbart för bättre prestanda i spel så vart det något av en tabbe.
Men för att utesluta en sak, gjorde du en helt ny och ren installation av Windows när du bytte komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Hur gör jag det? När jag kollar i hw monitor så boostar den till 4.2 ghz om det är det du menar. Sjukt irriterande då jag lagt dyra pengar på en uppgradering och för så dålig prestanda.

Tror ej jag har raytracing igång, kan man ens ha det med ett 1070?

Ah 1070 nja inte ännu kanske? Men rtx ska komma till 1060 o uppåt.
Processorn boostar ju som den ska. 1070 bör få ca 100fps 1080p ultra i bfv och 2700x med ett 1080 ska få ca 130fps så den är ingen flaskhals.
Windows update?
Gammal drivrutin?
Flera program igång? (Ska ej vara ett problem med 2700x iofs.)
Chipset drivrutiner? (Vet ej hur mkt de kan göra)
Kör DDU och installera om nvidia drivrutin med den nyaste från nvidias hemsida.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du bytte från en i5 7600K till en Ryzen 7 2700X enbart för bättre prestanda i spel så vart det något av en tabbe.
Men för att utesluta en sak, gjorde du en helt ny och ren installation av Windows när du bytte komponenter?

Såklart inte bara för spel, tänkte att det kändes mer framtidssäkert också. Och nej jag har inte gjort en ny installation av windows, borde jag ha gjort det?

Hade ett rx 570 innan och amd drivers, men när jag installerade nvidias drivers så tror jag att amd togs bort. Skulle det kunna hjälpa med en formatering och ominstallering av windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ah 1070 nja inte ännu kanske? Men rtx ska komma till 1060 o uppåt.
Processorn boostar ju som den ska. 1070 bör få ca 100fps 1080p ultra i bfv och 2700x med ett 1080 ska få ca 130fps så den är ingen flaskhals.
Windows update?
Gammal drivrutin?
Flera program igång? (Ska ej vara ett problem med 2700x iofs.)
Chipset drivrutiner? (Vet ej hur mkt de kan göra)
Kör DDU och installera om nvidia drivrutin med den nyaste från nvidias hemsida.

Känns som att det borde vara ett mjukvarufel.
Moderkortet är också helt nytt och har inte installerat cdn som följde med, vilket jag kanske bör göra?

Kan det vara värt att formatera ssd (min boot drive) och installera windows på nytt via usb, samt försöka hitta alla drivrutiner jag kan behöva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Moderkortet är också helt nytt och har inte installerat cdn som följde med, vilket jag kanske bör göra?

Kan det vara värt att formatera ssd (min boot drive) och installera windows på nytt via usb, samt försöka hitta alla drivrutiner jag kan behöva?

Helt klart total ominstallation när du gör ett så omfattande byte av hårdvara.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt rensat systemdisken helt och börjat om med ny Windows installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag hade definitivt rensat systemdisken helt och börjat om med ny Windows installation.

Tror ni att det kan lösa mina problem? Går det att ominstallera windows och bara formatera boot disken, har en till ssd disk på 1 tb. Kan man koppla ur den under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Tror ni att det kan lösa mina problem? Går det att ominstallera windows och bara formatera boot disken, har en till ssd disk på 1 tb. Kan man koppla ur den under tiden?

Ja det vågar jag NÄSTAN garantera.
Och det går bra att koppla ur den stora SSDn och bara formatera boot disken.

Permalänk
Inaktiv

I just gaming är nog din gamla 7600k CPU snarlik eller lite bättre i 1080p upplösning.
Ryzen cpun är lite bättre om du multitaskar.

https://youtu.be/kfaL1EgMQYs

Permalänk
Medlem

@Widstige: det kommer att lösa dina problem med en ominstallation:)

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Widstige: det kommer att lösa dina problem med en ominstallation:)

Återkommer ikväll när jag formaterat om, är på jobbet nu! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

I just gaming är nog din gamla 7600k CPU snarlik eller lite bättre i 1080p upplösning.
Ryzen cpun är lite bättre om du multitaskar.

https://youtu.be/kfaL1EgMQYs

Har en be quite pure rock över, måste ju kyla bättre om jag använder den istället för box kylaren. Kommer processorn boosta högre då när den har längre temperaturer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widstige:

Har en be quite pure rock över, måste ju kyla bättre om jag använder den istället för box kylaren. Kommer processorn boosta högre då när den har längre temperaturer?

Det gör den nog. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det gör den nog. 😊

Hur vet jag vilka drivrutiner jag behöver till mitt moderkort? Har ingen cd läsare annars hade jag kunnat föra över till usb och installera medföljande.

Permalänk
Medlem

@Widstige: windows 10 installerar automatiskt det som behöver installeras för att köra. men sen kan du ju gå in och ladda ner nyare drivisar ffa till vissa funktioner så som ljud och nätverk.

ditt moderkorts drivrutiner

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Ja du borde absolut formatera om du går från intel till amd och har såna fel. Ibland går det att köra utan formatering utan några problem men det är ett rätt omfattande byte där så..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widstige:

Hur vet jag vilka drivrutiner jag behöver till mitt moderkort? Har ingen cd läsare annars hade jag kunnat föra över till usb och installera medföljande.

De nyaste drivrutinerna hämtar du på moderkortstillverkarens hemsida.
De på skiva brukar va gammalt

Permalänk

Jag skaffade nyligen en ryzen 2600 och hade också problem med dålig prestanda i spel. I samband med processorbytet passade jag även på att "uppgradera" till windows 10, vars windows uppdateringar visade sig vara boven till min sketna prestanda.

Följande fixade mina prestandaproblem helt. Förhoppningsvis fungerar det för dig också:

Gå in i kontrollpanelen - avinstallera ett program -> windows uppdateringar och hitta KB4486553 samt KB4482887 och avinstallera dem.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 32GB| Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Widstige: windows 10 installerar automatiskt det som behöver installeras för att köra. men sen kan du ju gå in och ladda ner nyare drivisar ffa till vissa funktioner så som ljud och nätverk.

ditt moderkorts drivrutiner

Vilka driver "måste" jag installera?

Permalänk
Medlem

@Widstige: tror inte det finns några måsten att installera

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Inaktiv

Chipset och sata drivers är viktigt för god prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Skrivet av Widstige:

Skrivet av StuntmanMike:

Ja det vågar jag NÄSTAN garantera.
Och det går bra att koppla ur den stora SSDn och bara formatera boot disken.

Det är till och med rekommenderat att ta bort alla diskar utom den man ska installera på. Risken finns annars att Windows lägger saker på de andra diskarna plus att klantar man sig lite kan man råka formatera dem också.

Permalänk
Medlem

Hej.

Några måsten är det faktiskt då M$ insisterar på väldigt gamla drivers.

Eller om det är exakt samma planka (moderkort) .
https://www.aorus.com/product-detail.php?p=794#pd_download

Så finns det en driver för chipset, ljudkort, sata, nvme (föredrar dock samsungs egna nvme driver om du har en sammy nvme ssd)

Kylare så föredrar jag Noctuas NH-D15
Håller min Rysen 1700 @ 4031mhz på 1.41vc (109x37) under 77 grader med 10 loops av MAXIMUM av 16 threads på IBT.

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är till och med rekommenderat att ta bort alla diskar utom den man ska installera på. Risken finns annars att Windows lägger saker på de andra diskarna plus att klantar man sig lite kan man råka formatera dem också.

Jag gjorde en återställning och valde ta bort mina filer, har installerat drivrutiner till moderkortet och grafikkortet. Får fortfarande inte i närheten av 100 fps, ligger mellan 58 till 80 och ibland dippar det ner till 30 i nån sekund.

Sjukt störande, förstår verkligen inte vad som kan vara fel. Ett 1070 ska väl kunna prestera bättre? Har jag kastat mina pengar i sjön eller missar jag bara något?

Läste nån tråd där en kille skrev att man bara ska ladda ner drivrutinen, inte verktygen som laddar ned automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Jag gjorde en återställning och valde ta bort mina filer, har installerat drivrutiner till moderkortet och grafikkortet. Får fortfarande inte i närheten av 100 fps, ligger mellan 58 till 80 och ibland dippar det ner till 30 i nån sekund.

Sjukt störande, förstår verkligen inte vad som kan vara fel. Ett 1070 ska väl kunna prestera bättre? Har jag kastat mina pengar i sjön eller missar jag bara något?

Läste nån tråd där en kille skrev att man bara ska ladda ner drivrutinen, inte verktygen som laddar ned automatiskt?

Jo ett 1070 ska vara klart snabbare än ett RX570. Ett fel som inte har med drivrutiner att göra är att man kan sätta minnet i fel slots, så man får en kanal i stället för två. Men det borde inte göra så stor skillnad.

Lite långsökt, det råkar inte vara så att "game mode" är påslaget i Ryzen Master? I så fall används bara halva processorn. Game mode ska bara användas på Threadripper.

Kolla gärna cpu och gpu-last under spelandet, kan ju vara nåt fel på 1070 kortet, annars är det väl att testa med RX570 kortet (om du har det tillgängligt) för att se om det blir nån skillnad.