Blizzards strategiklassiker Warcraft: Orcs and Humans och Warcraft II släpps via GOG

Permalänk
Melding Plague

Blizzards strategiklassiker Warcraft: Orcs and Humans och Warcraft II släpps via GOG

Lanseringen av Diablo hos GOG följs upp av ytterligare två Blizzard-utvecklade klassiker, nämligen de två första delarna i strategispelsserien Warcraft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte The Frozen throne pack till Warcraft 3 var det bästa, fanns inte ens med som val. Fick bli Reign of Chaos dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa båda.
2 av mina absoluta favoritspel.

Även fast jag spelade 2an och 3an mest så är 1an det som ligger mig varmast hjärtat, då det var det första RTS jag spelade och satan vad jag älskade det.

Älskade även 2an, men 1an har något speciellt med sig

Permalänk
Medlem

Spelade ettan på min 386:a. Tvåan föll jag aldrig för. Trean har jag spelat sjukt mycket, dock nästan uteslutande tower defense

Har aldrig varit något direkt fan, men röstar på trean som bäst pga alla goa tower defense-banor. Trots att de i princip har noll med warcraft att göra

Skickades från m.sweclockers.com

fefense
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 följt av de första åren av WoW är det bästa tycker jag.

Men Warcraft 2 var ju riktigt bra för sin tid också. Däremot var första Warcraft aldrig något jag riktigt uppskattade trots att jag var ett spelhungrigt barn på den tiden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Magiska lir!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Aldrig kört ettan men tvåan var min barndom. Jag satt och ritade kartor i skolan att göra i map editor när jag kom hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Spelade ettan på min 386:a. Tvåan föll jag aldrig för. Trean har jag spelat sjukt mycket, dock nästan uteslutande tower fefense

Har aldrig varit något direkt fan, men röstar på trean som bäst pga alla goa tower fefense-banor. Trots att de i princip har noll med warcraft att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, måste fråga eftersom du skriver det två gånger.. Fefense...? Du menar Defense?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Förlåt, måste fråga eftersom du skriver det två gånger.. Fefense...? Du menar Defense?

Ja det menar jag. Min telefon som gör nåt galet på det ordet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja det menar jag. Min telefon som gör nåt galet på det ordet.

Du får ju manuellt lägga till de viktiga orden i din ordbok.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Orcs and Humans var det första spelet jag köpte som grabb efter att ha kört ett demo som kom med en Mac-tidning. Vi hade då en Macintosh Performa 5200 (om jag minns modellnumret rätt). Faktum är att vi har kvar både datorn och spelets originalskiva.

Har för mig att demot slutade med en bana där man hade en eller ett fåtal footmen och blev attackerad av typ 100 orcs. Det var väl meningen att det skulle vara omöjligt men jag och en kompis laddade om banan många ggr för att se om vi kunde "knäcka koden". Vi gick bet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja det menar jag. Min telefon som gör nåt galet på det ordet.

Du menar att din telefon har något slags feffens för sig?

Sorry, kunde inte låta bli.

Permalänk
Avstängd

Härligt! På GoG dessutom så man slipper DRM...
Var på väg att säga "När man talar om trollen..."
Dåså, mot Sherwoodskogen!!!

(För er som använder Steam så brukar man kunna ansluta många spel från GoG till steamkontot, exakt vilka verkar bero på speltillverkaren tror jag)

Edit, sådär, nu blir det spelkväll!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Härligt, spelade båda speciellt 2:an jättemycket när det begav sig, dags att installera gog galaxy

Diablo originalet eller 1:an var också döbra, hoppas dom släpper den också

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Warcraft 2, tveklöst bästa spelmusiken som gjorts, hört soundtracket till det spelet så sjukt mycket.

Minns att jag körde Warcraft på lokala fritidsgården, tycket det var sjukt coolt, men spelet var så jävla svårt, var totalt värdelös på det.
Dock kört igenom 2an många gånger, så bra, älskade designen.
Kommer ihåg att jag hatade 3an pga hur det såg ut, the dark ages of gaming, när de just började göra snuskfula 3d figurer av allt. Slutade i princip spela spel alls i en drös år för att jag hatade den jävla skabbiga kantigheten på allt utan några detaljer alls, ansikten på gubbar såg ju ut som att vild seriemördare skurit bort ansiktet på någon och smetat fast det på en fyrkantig sten, var totalt omöjligt för mig att fatta att någon gillade det där. Underbart nu när äntligen tekniken är bra nog för att konstnärerna kan göra snygga saker igen (utan sprites).

Permalänk
Avstängd

Körde 2'an men tröttnade snabbt när alla datorer är alltid emot den mänskliga spelaren..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ska inte de här spelen komma till Battlenet/Blizzard appen?

Permalänk
Medlem

Härligt!
Kommer nog bli köp av detta.

Permalänk
Avstängd

GOG är jättebra för alla spel är DRM-fria!

Om du gillar Warcraft så kanske du även gillar The Battle for Wesnoth, det är gratis och finns för Windows, Linux och Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Härligt, spelade båda speciellt 2:an jättemycket när det begav sig, dags att installera gog galaxy

Diablo originalet eller 1:an var också döbra, hoppas dom släpper den också

Du den är redan släppt

Permalänk
Skrivet av rektor:

GOG är jättebra för alla spel är DRM-fria!

Om du gillar Warcraft så kanske du även gillar The Battle for Wesnoth, det är gratis och finns för Windows, Linux och Mac.

https://www.youtube.com/watch?v=xDDKImYOIvA

Inte ens samma genre... Hmm..

On topic: att få se en remaster på Warcraft II har länge varit en dröm
Nu började dem med WC3, men hoppet finns kvar.

Permalänk
Medlem

Tides of Darkness är väl endå inte en expansion utan undertiteln till WarCraft II?

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Tides of Darkness är väl endå inte en expansion utan undertiteln till WarCraft II?

Precis, det är titeln. Beyond the Dark Portal är expansionen till Warcraft II.
De släppte ju också Battle.Net edition vilket inkluderade expansionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Orcs and Humans var det första spelet jag köpte som grabb efter att ha kört ett demo som kom med en Mac-tidning. Vi hade då en Macintosh Performa 5200 (om jag minns modellnumret rätt). Faktum är att vi har kvar både datorn och spelets originalskiva.

Har för mig att demot slutade med en bana där man hade en eller ett fåtal footmen och blev attackerad av typ 100 orcs. Det var väl meningen att det skulle vara omöjligt men jag och en kompis laddade om banan många ggr för att se om vi kunde "knäcka koden". Vi gick bet...

Skickades från m.sweclockers.com

Lirade demot flera gånger på lokala fritidsgården så minns uppdraget. Det var inte massiva horder men man var i taktiskt underläge då motståndaren hade enheter och uppgraderingar en tier ovanför en själv som inte spelaren kunde uppnå. Dvs spelade man mot orcerna så hade de ogres och två uppgraderingar av vapen och armor till skillnad från en själv som bara kunde rekrytera footmen och archers och endast första uppgraderingen av utrustning var tillgänglig. Jag vill mig minnas att det även var två fiendebaser så det var en konstant ström av fiender som kom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boggus:

Tides of Darkness är väl endå inte en expansion utan undertiteln till WarCraft II?

Ojdå, det stämmer ju såklart. Ändrar det i nyheten. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

WoW2 spelade jag mycket under en tid. Då oftast uppkopplad med nollmodem (serieport till serieport) mot en granne.
Synd att nya utgåvan kräver Battlenet i stället för att stödja direkt koppling i LAN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DolphinRage:

Warcraft 2, tveklöst bästa spelmusiken som gjorts, hört soundtracket till det spelet så sjukt mycket.

Minns att jag körde Warcraft på lokala fritidsgården, tycket det var sjukt coolt, men spelet var så jävla svårt, var totalt värdelös på det.
Dock kört igenom 2an många gånger, så bra, älskade designen.
Kommer ihåg att jag hatade 3an pga hur det såg ut, the dark ages of gaming, när de just började göra snuskfula 3d figurer av allt. Slutade i princip spela spel alls i en drös år för att jag hatade den jävla skabbiga kantigheten på allt utan några detaljer alls, ansikten på gubbar såg ju ut som att vild seriemördare skurit bort ansiktet på någon och smetat fast det på en fyrkantig sten, var totalt omöjligt för mig att fatta att någon gillade det där. Underbart nu när äntligen tekniken är bra nog för att konstnärerna kan göra snygga saker igen (utan sprites).

Minns också trean var ful som stryk och att jag också, hatade de fula gubbarna, men själva spelet var riktigt kul, jag och brorsan tillbringade många timmar med egna banor och anna ti den.

För mig tror jag nästan ettan kommer att ligga kvar på förstaplatsen idag, även om gubbarna är enormt korkade så gillar jag starkt, förutom nostalgikänslan det att bönder och annat inte automatiskt sätterigång med en massa skit utan att man ger dem order att göra saker så att man slipper vakta dem hela tiden så att de inte börjar göra en massa dumheter som de gjorde i trean... Faktiskt riktigt vilsamt att de håller sig på mattan tänkte jag igår. ha ha.
(Nackdelen är väl att man också måste manövrera soldaterna en och en för att få dem att ställa sig exakt som man vill ha formationen (annars får typ en gubbe allt stryk medan de andra stå och hänger vid ett träd typ...), men det kan jag leva med... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kommer lätt köpa 2’an!

Det var det första PC -spelet jag köpte i butik och stor kartong...
Vilka minnen 😁👏🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Älskade WoW när det kom ut, och lirade religiöst i 6-7 år men när jag får frågan om vilket som är "bäst" eller ligger mig närmast hjärtat så är det fortfarande barndomsfavoriten WC2 + expansion.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Warcraft 2, tveklöst bästa spelmusiken som gjorts, hört soundtracket till det spelet så sjukt mycket.

Minns att jag körde Warcraft på lokala fritidsgården, tycket det var sjukt coolt, men spelet var så jävla svårt, var totalt värdelös på det.
Dock kört igenom 2an många gånger, så bra, älskade designen.
Kommer ihåg att jag hatade 3an pga hur det såg ut, the dark ages of gaming, när de just började göra snuskfula 3d figurer av allt. Slutade i princip spela spel alls i en drös år för att jag hatade den jävla skabbiga kantigheten på allt utan några detaljer alls, ansikten på gubbar såg ju ut som att vild seriemördare skurit bort ansiktet på någon och smetat fast det på en fyrkantig sten, var totalt omöjligt för mig att fatta att någon gillade det där. Underbart nu när äntligen tekniken är bra nog för att konstnärerna kan göra snygga saker igen (utan sprites).

haha inser när jag läser detta att det var nog därför jag knappt spelade under den tiden tyckte inte om 3D-spel. fattade inte N64 och mario i 3D.