Gaming-PC runt 50k, öppen för tips och råd!

Permalänk
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Snackar vi PSU? Är inte Corsair väldigt high ens? Fläktarna för chassit valde jag Corsair också då de fått bra kritik. Magnetisk levitation mm

Men dyrast är väl bäst?

Såhär hade min "all out" burk från Inet sett ut.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12443876

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Varför snåla? Kör två titan istället. Funkar inte sli så kan man köra physx på den andra i Metro typ.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Olle78:

Jag kanske misslyckades att förmedla det, men jag menade mest att t ex känslomässiga skäl - eller andra - kan komma före t ex logiska skäl. TS vill ju av något (privat) skäl gärna lägga ca 50 000 på en speldator man (nästan) får för 30 000. Flera i tråden verkade hemskt arga över det, i mitt tycke kanske lite väl arga då det är hans pengar. 2080ti i SLI verkar inte heller prisvärt i förhållande till prestanda för spel, inte ens för GPU-rendering. Men visst, det är ju absolut ett förslag om man vill ha en den värsta speldatorn. Jag har sett andra trådar som har verkat oseriösa med liknande tema, jag tror inte att TS är ett troll. Jag tror att han genuint vill ha råd men inte gillar förslag på att spara pengar. Han har inte heller varit så bra på att lyssna på de råd han har fått iofs.

Jag kan med all säkerhet säga att han är ett stort troll.
När jag länkar en dator för runt 50k med ett titan gpu som ger mer i prestanda och ts fortsätter att bygga med ett 2080ti så är han ett troll el så kör han sitt race och vill inte lyssna därför blir folk arga och eftersom han inte lyssnar så kan han bygga sin dator bäst han vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av StuntmanMike:

Konstigaste kundvagn jag sett
Finns bättre ram.
GPU passiv kylare?????? ? ? ?

SSD storlek skillnaderna och olika what? på Z mobo nej väldigt konstigt.

750W? om du ska ta i och fläkten ej starta 1000W Titanium hade jag kört.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag kan med all säkerhet säga att han är ett stort troll.
När jag länkar en dator för runt 50k med ett titan gpu som ger mer i prestanda och ts fortsätter att bygga med ett 2080ti så är han ett troll el så kör han sitt race och vill inte lyssna därför blir folk arga och eftersom han inte lyssnar så kan han bygga sin dator bäst han vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Binnad 2080ti gpu 3e part kylare tar rtx titan på luft.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Kolla vad som hände med han som startande monsterdator för 100k... han lämnade forumet. Samma sak här...?

Jag har inte förstått saken att man måste skriva vad sakerna kostar i rubriken.

Men klart är man lite påläst så blir 50k eller 100k rubrik en click bait.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag kan med all säkerhet säga att han är ett stort troll.
När jag länkar en dator för runt 50k med ett titan gpu som ger mer i prestanda och ts fortsätter att bygga med ett 2080ti så är han ett troll el så kör han sitt race och vill inte lyssna därför blir folk arga och eftersom han inte lyssnar så kan han bygga sin dator bäst han vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Troll eller inte, det här måste ju vara perfekt för trådens nuvarande tema:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2382304

(Kolla priset)

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Konstigaste kundvagn jag sett
Finns bättre ram.
GPU passiv kylare?????? ? ? ?

SSD storlek skillnaderna och olika what? på Z mobo nej väldigt konstigt.

750W? om du ska ta i och fläkten ej starta 1000W Titanium hade jag kört.

HAha! =D
Spelar inte CL någon roll längre på RAMen?

2 av de 5 noctua fläktarna ska på GPU-kylaren.

Jag må va konstig men jag vill bara ha Windows och "skrivbordsprogram"(words,webläsare) på min OS disk. Större känns då onödigt(onödigare).

Kan ju inte va bra att köra passivt 24/7 på ett agg som inte är helt gjort för det så när de andra fläktarna varvar upp så kan väl även PSU snurra lite...

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta Chassi helt klart för en sådan påkostad dator.
Personligen har jag ett Corsair Carbide Air 540 chassi, och luftflödet och kylningen i det är exemplariskt. Mina två tidigare fractal chassin har jag upplevt som väldigt varma, så kika lite extra om du inte är helt såld på dem vill säga och måste ha ett.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

känns så waste med såna här trådar. Folk som går in och letar upp det dyraste som går att välja och sedan vill få uppmärksamhet i forumet. Han lyckades iofs med uppmärksamhets-biten. Det är ungefär samma som när man hänger på hembio-forum och folk har betalat en firma ett par hundra tusen för både prylar och att de har installerat allt. Vad har man själv gjort då? Öppnat plånboken.. öh.. okej? Är man verkligen så jävla intresserad om man bara lyfter luren å säger: "Jag ska ha de bästa. Ni väljer och monterar allt!", känns inte så? Samma med denna tråd.

Bäst dator är så klart något man själv får avgöra men i min värld är en dator som ger 90% av "dyr-dator" prestanda, i de man ska använda datorn till, så bra man kan landa. Att inte betala 200% mer för datorn men för den del ändå få 90% av prestandan eller kanske rent av 95% av prestandan. De är ju betydligt sexigare än bara bulldoza sig fram med bred plånbok helt utan finess.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken över att ingen uppmärksammat att jag hittade ett HD5450 för det facila priset av drygt 1,7 milj kronor!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk

Var tog TS vägen...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Snyggt, tack så mycket. Då har jag fått fel information. Tror du det är möjligt att lägga sig 5GHz på alla 8 kärnor om jag överklockar? Och så kör jag en AIO?

Kör på 5,1 på alla kärnor med samma kylare, Så 5Ghz borde inte vara några problem.
Angående RAM så är dett så lite du tjänar på att gå upp till 4600MHz, Så kör på det lita billigare alternativet där.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är konstigt att inte tråden blir rensad på onödiga kommentarer.
TS verkar vilja ha ”det bästa” så ge han bara era tips, inte behöver man håna någon troll eller ej, är det ett troll sjunker man till deras nivå och feedar han och är det faktiskt fallet att han vill lägga ca 50k på en dator så är ni ju faktiskt värre än trollen som trollar.
Hoppas TS hittar det han söker, tycker det kommit så bra tips i tråden så tänker inte ta mig tiden att lägga ihop en korg, blev bara lite ledsen i ögat när jag såg alla onödiga kommentarer ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Tycker det är konstigt att inte tråden blir rensad på onödiga kommentarer.
TS verkar vilja ha ”det bästa” så ge han bara era tips, inte behöver man håna någon troll eller ej, är det ett troll sjunker man till deras nivå och feedar han och är det faktiskt fallet att han vill lägga ca 50k på en dator så är ni ju faktiskt värre än trollen som trollar.
Hoppas TS hittar det han söker, tycker det kommit så bra tips i tråden så tänker inte ta mig tiden att lägga ihop en korg, blev bara lite ledsen i ögat när jag såg alla onödiga kommentarer ^^

Njaa. Tror att vi åsså har rätt att ställa krav på varandra i detta forum.

Jag va hård mot honom, men bara för att jag misstänker att han bara registrerade sig på SC för att slösa på folks tid och få uppmärksamhet. För många varningstecken.

Kollar du annars i forumet brukar folk vara trevliga och hjälpsamma. Såvida det inte är något politiskt.

But you have got to call people on their bullshit.

Sorry

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

@serverfel: jo nog förstår jag det självklart, och det är väll det att det inte är så vanligt på sweclockers att se folk spåra iväg såhär, förutom politiska frågor då 😂
Bara inte sett så här mycket av det i en tråd innan.
Inget påhopp på någon men blev bara chockad 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Var tog TS vägen...?

Skickades från m.sweclockers.com

TS försvann nog därför att de flesta inlägg handlade om att TS var det sämsta: en människa utan koll på hårdvara som ville köpa en onödigt extravagant speldator. Senare i tråden börjar det dock misstänkas att TS var något ännu värre: en man som lurade datorintresserade ungdomar att kolla på INET vilket 2080ti de skulle ha köpt om de hade obegränsat med pengar. Eftersom att det fanns risk att vissa av offren var under 18 så reagerade medlemmar kraftfullt och drev TS från forumet!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk

Jag orkar inte kommentera eller bråka en massa nu. Jag har gjort lite undersökningar och har uppdaterat bygget i det jag landade i tidigare: https://www.inet.se/datorbygge/b1076761/bygge8

Har tagit delarna som det finns mycket av och gått ner lite i pris. Sedan ångrade jag mig och tog två GPU:er istället. Varför inte. Hoppas ni inte skriker för mycket på mig denna gång.

Permalänk
Medlem

@Hjelpmeddatorn: Vad ska datorn vara till?
Personligen hade jag dragit bort ett 2080Ti, och byggt en till dator för 16k.
Ska du streama? En extra dator är perfekt för det, då sköter den kodningen av videon så kan din dator fokusera på spelet.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

@Hjelpmeddatorn: Vad ska datorn vara till?
Personligen hade jag dragit bort ett 2080Ti, och byggt en till dator för 16k.
Ska du streama? En extra dator är perfekt för det, då sköter den kodningen av videon så kan din dator fokusera på spelet.

Jag ska spela spel på högsta inställningarna hade jag tänkt. Är det inte bra med två kort menar du?

Permalänk

Har du redan bestämt dig finns inte så mycket att diskutera men jag skulle dra bort en GPU, ändra PSU samt skaffa två 970 istället. En till spel, 1gb och en 250gb till OS. Ska du clocka? Annars är mobo och i överkant?

Sen ett tips som du kommer tycka är nyttigt i slutändan. Bygg burken själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag orkar inte kommentera eller bråka en massa nu.
Har tagit delarna som det finns mycket av och gått ner lite i pris. Sedan ångrade jag mig och tog två GPU:er istället. Varför inte. Hoppas ni inte skriker för mycket på mig denna gång.

Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag ska spela spel på högsta inställningarna hade jag tänkt. Är det inte bra med två kort menar du?

För att slippa att folk ska bråka på dig, googla t ex "Nvidia SLI 2019" + "problems" eller "worth it" eller liknande. Ägna sedan bara en liten stund åt att skapa dig en egen uppfattning om just gpu:erna, det är ändå det absolut dyraste i det här bygget. Och du kommer säkert få mer respektfulla svar i den här tråden om du har lite mer koll på just det här.

Lycka till!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Jag ska spela spel på högsta inställningarna hade jag tänkt. Är det inte bra med två kort menar du?

1, Det finns väldigt få spel som drar nytta av sli.
2. Då de korten du valt tar mycket plats så kommer det nedre kortet ligga precis ovanför din PSU och få dålig kylning och gå mycket varmt.

Permalänk

Kör du H700 är det ingen problem du du kan ta luft från perforeringen i plåten men återigen så är SLI/CF ingen höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ska du ha två kort så blir det varmt. Just saying.

https://www.inet.se/produkt/6911429/corsair-carbide-air-540-c...

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Okej, tack för alla kommentarer. Jag har fått massa bra råd och tips och nu är det dags att förädla datorn ännu en gång. Vi gör det på annat vis och börjar med sådant som de flesta har röstat om: vi skriver vissa komponenter i sten. Inets datorbyggare låter mig inte bygga halva datorer så jag får skriva dem direkt här istället.

Bestämda
CPU: Intel i9 9900K (https://www.inet.se/produkt/5301266/intel-core-i9-9900k-3-6-g...)
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 1TB (https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb)
Kylare: Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm (https://www.inet.se/produkt/5320480/corsair-hydro-h150i-pro-r...)
PSU: Corsair AX1000 1000W (https://www.inet.se/produkt/6903288/corsair-ax1000-1000w-80-t...)

Vi låser fast oss i Intel 1151. Det får räcka med 16 PCI-E lanes. Kommer köra en GPU och behöver inte bry mig om 8x/8x eller 16x/16x lanes i SLI. Sålänge min GPU jag väljer och M.2 får sina 16x lanes är jag nöjd. Lagringen på 1TB räcker gott för mig. Plus den snabbaste jag hittade. Kylaren verkar riktigt grym, låter som att den tar andra i samma prisklass och över. Jag kommer nog endast överklocka min CPU och då räcker 1000W och blir över.

Under diskussion
RAM: 32GB 3600MHz CL16/17/18
MOBO: Ett Z390
GPU: Ett RTX 2080 Ti
Chassi: En utan fönstersida

- Nu behöver jag hitta RAM som ligger på minst 3600MHz och så låg CL som möjligt. Tänkte att 32GB är det som är rekommenderat om man ändå ska bränna mycket pengar på datorn. Förslagsvis dessa: https://www.inet.se/produkt/5301402/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...
- Givetvis behöver jag ett bra MOBO som dels har bra överklockningsfunktioner men också som har stöd för RAM (på deras QVL). Förslagsvis den här: https://www.inet.se/produkt/1901277/asus-rog-maximus-xi-extre.... Den har kommit in förslag om både MSI MEG Godlike och Gigabyte AORUS XTREME. Eftersom att de ligger dyrast i runt samma prisklass så tycker jag att de borde vara top-of-the-line. Jag behöver ingen rekommendation om något som är mer prisvänligt.
- Jag har fått många kommentarer att ta det billigaste RTX 2080 Ti och alternativt klocka den själv. Jag kommer endast överklocka min CPU då jag inte vill trassla med egen kylning på min GPU. Dock ser ASUS nyaste kort ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG MATRIX (https://www.inet.se/produkt/5407474/asus-geforce-rtx-2080-ti-...) väldigt fint ut. Eftersom den har vattenkylning så borde den kunna kyla bättre än de andra korten?
- Chassit. Jag vill inte ha fönstersida. Då är det be quiet och Fractal Design som gäller via datorbyggaren på Inet om man har valt komponenterna ovanför. Vissa säger att Corsair/Lian Li/NZXT har bättre men de är med fönster. Fractal Design som jag hade tänkt från början (R6) har fått grym kritik men folk här har sagt att den blir varm. Så hur ska jag göra tycker ni? Om jag skulle kunna tänka mig en med fönstersida, vilken har då bäst luftgenomflöde och utrymme mm? Behöver inte vara ett prisvänligt chassi.

De som är bestämda tror jag de flesta kan hålla med om är bra och inte behöver diskuteras mer. Det som har cirkulerat mest är just RAM/GPU/MOBO och några om chassit. Givetvis får ni kommentera på det under bestämt men då ska det vara ett rejält bra argument.

Tack på förhand!

Uppdaterade chassi-punkten
Permalänk

Nu verkar ju inte pengar vara ett problem men kolla in dessa. Då spar du cirka 2300.

https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Sen att skaffa vattenkyld gpu är oxå lite onödigt. Luftkylarna klarar sig galant. Mitt är klockat och har aldrig gått över 78 grader.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12447838

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjelpmeddatorn:

Okej, tack för alla kommentarer. Jag har fått massa bra råd och tips och nu är det dags att förädla datorn ännu en gång. Vi gör det på annat vis och börjar med sådant som de flesta har röstat om: vi skriver vissa komponenter i sten. Inets datorbyggare låter mig inte bygga halva datorer så jag får skriva dem direkt här istället.

Bestämda
CPU: Intel i9 9900K (https://www.inet.se/produkt/5301266/intel-core-i9-9900k-3-6-g...)
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 1TB (https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb)
Kylare: Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm (https://www.inet.se/produkt/5320480/corsair-hydro-h150i-pro-r...)
PSU: Corsair AX1000 1000W (https://www.inet.se/produkt/6903288/corsair-ax1000-1000w-80-t...)

Vi låser fast oss i Intel 1151. Det får räcka med 16 PCI-E lanes. Kommer köra en GPU och behöver inte bry mig om 8x/8x eller 16x/16x lanes i SLI. Sålänge min GPU jag väljer och M.2 får sina 16x lanes är jag nöjd. Lagringen på 1TB räcker gott för mig. Plus den snabbaste jag hittade. Kylaren verkar riktigt grym, låter som att den tar andra i samma prisklass och över. Jag kommer nog endast överklocka min CPU och då räcker 1000W och blir över.

Under diskussion
RAM: 32GB 3600MHz CL16/17/18
MOBO: Ett Z390
GPU: Ett RTX 2080 Ti
Chassi: En utan fönstersida

- Nu behöver jag hitta RAM som ligger på minst 3600MHz och så låg CL som möjligt. Tänkte att 32GB är det som är rekommenderat om man ändå ska bränna mycket pengar på datorn. Förslagsvis dessa: https://www.inet.se/produkt/5301402/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...
- Givetvis behöver jag ett bra MOBO som dels har bra överklockningsfunktioner men också som har stöd för RAM (på deras QVL). Förslagsvis den här: https://www.inet.se/produkt/1901277/asus-rog-maximus-xi-extre.... Den har kommit in förslag om både MSI MEG Godlike och Gigabyte AORUS XTREME. Eftersom att de ligger dyrast i runt samma prisklass så tycker jag att de borde vara top-of-the-line. Jag behöver ingen rekommendation om något som är mer prisvänligt.
- Jag har fått många kommentarer att ta det billigaste RTX 2080 Ti och alternativt klocka den själv. Jag kommer endast överklocka min CPU då jag inte vill trassla med egen kylning på min GPU. Dock ser ASUS nyaste kort ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG MATRIX (https://www.inet.se/produkt/5407474/asus-geforce-rtx-2080-ti-...) väldigt fint ut. Eftersom den har vattenkylning så borde den kunna kyla bättre än de andra korten?
- Chassit. Jag vill inte ha fönstersida. Då är det be quiet och Fractal Design som gäller via datorbyggaren på Inet om man har valt komponenterna ovanför. Vissa säger att Corsair/Lian Li/NZXT har bättre men de är med fönster. Fractal Design som jag hade tänkt från början (R6) har fått grym kritik men folk här har sagt att den blir varm. Så hur ska jag göra tycker ni? Om jag skulle kunna tänka mig en med fönstersida, vilken har då bäst luftgenomflöde och utrymme mm? Behöver inte vara ett prisvänligt chassi.

De som är bestämda tror jag de flesta kan hålla med om är bra och inte behöver diskuteras mer. Det som har cirkulerat mest är just RAM/GPU/MOBO och några om chassit. Givetvis får ni kommentera på det under bestämt men då ska det vara ett rejält bra argument.

Tack på förhand!

Tja!

Gällande M.2-disken så tar den väl upp PCIe-lanes? Det var iaf vad jag fick höra från iNet när jag skulle beställa just den där. Spelar dock ingen större roll om du nu ändrat dig till att köra endast en GPU då skillnaden mellan x8 och x16 är nån enstaka procent.

Jag lägger mig inte i om du vill ha det absolut bästa och dyraste men moderkortet är väldigt overkill, du kommer betala för är funktioner du troligen aldrig kommer använda. Ett Maxumus XI hero är fett och räcker gott och väl för att överklocka 9900k utan problem.

Kolla den här videon om diminishing returns (https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA) på minnen. Ska du spela spel finns det ingen anledning att gå upp över 3400 men smaken är som baken.

Lycka till med bygget.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Nu verkar ju inte pengar vara ett problem men kolla in dessa. Då spar du cirka 2300.

https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Sen att skaffa vattenkyld gpu är oxå lite onödigt. Luftkylarna klarar sig galant. Mitt är klockat och har aldrig gått över 78 grader.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12447838https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12447838

Tack! Jag ser att du gick ner till 16GB. Är det inte smart att köra 32GB? Som jag förstått det är skillnaden mellan RAM inte så värst stor, vissa har bättre CL än ändra på samma frekvens.

Har du en RTX 2080 Ti som du har klockat? Utan några extra-grejer? Såg även att du tagit en annan kylare. Skiljer de sig mycket? Skärmen kommer jag att köpa strax efter jag har köpt datorn, det kommer bli en 1440p 144hz. Kanske den du skickade om den är 1440p.

Permalänk
Skrivet av imsg:

Tja!

Gällande M.2-disken så tar den väl upp PCIe-lanes? Det var iaf vad jag fick höra från iNet när jag skulle beställa just den där. Spelar dock ingen större roll om du nu ändrat dig till att köra endast en GPU då skillnaden mellan x8 och x16 är nån enstaka procent.

Jag lägger mig inte i om du vill ha det absolut bästa och dyraste men moderkortet är väldigt overkill, du kommer betala för är funktioner du troligen aldrig kommer använda. Ett Maxumus XI hero är fett och räcker gott och väl för att överklocka 9900k utan problem.

Kolla den här videon om diminishing returns (https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA) på minnen. Ska du spela spel finns det ingen anledning att gå upp över 3400 men smaken är som baken.

Lycka till med bygget.

Intressant! Så alltså kommer min GPU att hamna på 8x och min M.2 på 8x? Skillnaden som du säger är nån enstaka procent. Gäller det samma för min disk? Är det värt att byta till en CPU med 44 lanes istället? Då går vi ifrån 1151 och Z390 och behöver bygga om datorn. Har varit inne tidigare på en 9900X eller starkare om det går att klocka dem väl. Surt att byta ut 9900K men om det bottleneckar andra komponenter kanske det är värt det. Och i det fallet att bytet sker så kan jag lika gärna köra 2 GPU:er då det finns gott om PCI-E lanes. Jag är väldigt klyven

Edit: Pengar finns att faktiskt spräcka budgeten!