Permalänk
Medlem

Trämusmatta????

Tjena allihopa!!

Hittade inte vart jag skulle lägga denna tråd men det är ju en sorts utrustning som jag utgår ifrån!

Jag ska göra ett nytt skrivbord till mig i EK.
Men, när man då får till riktigt fina konturer och ådror så känns det ju onödigt att täcka det med en riktigt stor musmatta!
Finns de något man kan applicera på trä för att få till att musen fungerar bra? Musmattor har ju att den hänger med och massa funktioner men tänker att något sätt borde de gå att lösa på (förhoppningsvis)

Som sagt, visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så om det är fel så får en moderator flytta den!

Tack på förhand

Permalänk
Hjälpsam

Oavsett vad/hur du gör kommer det bli slitage i området där musen används och på ett handgjort ekbord känns det lite synd.

Om du vill göra en separat musmatta av trä hade jag förmodligen gjort en tunn tvåkomponents epoxyresin gjutning ovanpå trät som man sedan kan slipa ner och gjuta om när slitaget blir för stort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Oavsett vad/hur du gör kommer det bli slitage i området där musen används och på ett handgjort ekbord känns det lite synd.

Om du vill göra en separat musmatta av trä hade jag förmodligen gjort en tunn tvåkomponents epoxyresin gjutning ovanpå trät som man sedan kan slipa ner och gjuta om när slitaget blir för stort.

Så det kan alltså gå om man gör själva musmattadelen av epoxyresin?

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på dina krav med.
En mus funkar ju på nästan vad som helst, men det är ju lite skillnad om du spelar CS på elitnivå eller bara ska försöka träffa senaste länken till en kattvideo på FB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha skurit ut en del av träet och satt i en "flaskgrön" glasskiva att ha musen på. Ser snyggt ut på ek eller bokträ. Sedan beror det på hur bra musen är på blankt glas, men frostat på ena sidan kan hjälpa till.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Ek tål rätt mycket slitage, ekparkett används ofta på kontor. Vill du vara på säkra sidan kan du göra en "musmatta" av ekfaner som limmas på en tunn plåt för att få stabilitet.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra på en sådan glasmusmatta då? så den är genomskinlig till viss del åtminstone. Känns som att det hade vart ett trevligt alternativ.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alyze:

Så det kan alltså gå om man gör själva musmattadelen av epoxyresin?

Det borde fungera, testa först på en separat bit så det fungerar med din mus/sensor etc. Men du kommer behöva slipa ner och gjuta om den när den blir för nött så rekommenderar INTE att ha den infälld i bordet om du ska behålla det mer än nått år. Möjligtvis att du gör en löstagbar del som kan behandlas för sig?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett vanligt oljat ekbord! Funkar bra förutom att man då och då behöver slipa ner någon mm och olja om pga fibrerna ställer sig upp och ger en grövre yta. (Kanske varannat år?)

Vad man ska tänka på är att inte ha bordet i starkt solljus då det bleks. Har man då tex en skärm ståendes på samma plats i ett år så kommer det synas. Man ska också vara försiktig med vätska.