Permalänk
Medlem

Postnord Paket försvunnet?

Har beställt ett plagg från grandfrank, som jag gjort många andra gånger men denna gången är nått skumt, när jag kollar tillbaka på dem olika beställningarna så brukar det ta två dagar från att man beställt. Segeltorp sen Torsvik med kort varsel alla gånger jag beställt.
Idag såg jag i appen att mitt paket skulle komma idag, men när jag kollar historiken så är den fortfarande på väg från Segeltorp och det var igår, idag har det inte hänt nått, den har inte äns landat på Torsvik?!?!?
Hur tar man reda på om paketet är försvunnet?

Permalänk
Medlem

Seriöst, vänta några dagar bara.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Förstår din ivran. Chansen är att den hamnat lite snett och behöver någon arbetsdag till för att hitta rätt i logistikkedjan.

Det bästa man gör i ett sånt här läge är att först vänta minst två extra arbetsdagar. Om ingenting hänt efter det kontaktar man kundtjänst på Grand Frank, så att de kan kontakta sitt lager och ordna ytterligare ett utskick. Det finns ingenting som någon kan göra för att lokalisera ditt paket, annat än PostNords registrering när de tar emot eller skickar postburar.

Permalänk
Medlem

Ibland tar det 1-2 dagar extra, kommer nog på måndag.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

@anton_95: så här såg min senaste beställning ut :/

Paketets resa
SE
Stora Coop Märsta
2019-04-11 10:04
Försändelsen har levererats till ett serviceställe
SE
Veddesta
2019-04-11 00:58
Försändelsen är på väg
SE
Veddesta
2019-04-10 08:15
Försenad transport
SE
Veddesta
2019-04-10 06:57
Försändelsen är på väg
SE
Härryda
2019-04-09 14:45
Försändelsen är på väg
SE
Härryda
2019-04-09 05:03
Försändelsen har felsorterats
SE
Härryda
2019-04-09 04:53
Försändelsen är på väg
SE
Segeltorp
2019-04-08 20:28
Försändelsen är på väg
SE
PostNord Johanneshov
2019-04-06 13:13
Försändelsen har lämnats av avsändaren
PostNord
2019-04-02 09:24
PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal

Permalänk
Medlem

Fast hur det såg ut förra gången säger inget om hur det är nu, tar det mer än tre dagar innan den går vidare kan du börja undersöka mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är ditt paket spårbart behöver du ju inte vara orolig att det ”kommit bort”. Har det gjort det är det säljaren som får ersätta dig för betalning med pengar tillbaka eller ny vara.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Samtliga på Postnord borde få sparken och så bara anställa nytt folk som klarar att gå och tala samtidigt.
Driver korståg mot dem då de vägrar leverera paket hem utan bara kör "mottagaren inte kontaktbar" även fast mobilnummer etc står klart och tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat paketsorteringen både segeltorp och Umeå. Paket reggas in och skickas vidare i samma vända om det inte är sista stop innan utdelning. Det betyder att ditt paket antingen kan ha missat sista skicket till Torsvik från segeltorp och körts om ett dygn senare, eller så har det ankommit till Torsvik som t.ex. kan haft höga volymer och inte hunnit klart utsorteringen (Väldigt ovanligt, körs normalt övertid tills allt är igenom). Jag kan inte Torsviks rutiner överhuvudtaget så jag vet inte vilka luckor de har där paket kan bli försenade om timingen är off, men det finns flera omständigheter som kan göra att ett fåtal paket får en dag extra leveranstid. Segeltorp sorterar mestadels lokalutdelningen nattetid och Umeå från 16-00 så om Torsvik har liknande kan dit paket helt enkelt ligga och vänta på att sorteras just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Samtliga på Postnord borde få sparken och så bara anställa nytt folk som klarar att gå och tala samtidigt.
Driver korståg mot dem då de vägrar leverera paket hem utan bara kör "mottagaren inte kontaktbar" även fast mobilnummer etc står klart och tydligt.

Generellt sett är det 50% som sliter arslet av sig och 50% som drar fötterna lite och slarvar en hel massa inom dagsorteringen. Inom nattsorteringen är det 50% som i princip kör tills man faller över död och 50% som inte gör en fjärt och blivit placerade där i hopp om att de ska sluta då de inte kan bli ut-LASade.

Gissar att chaufförerna har en liknande fördelning, speciellt som lastkajerna brukar se ut som en blandning av himmel och helvete. Samma med bilarna, vissa är en sanitär olägenhet. Och du har helt rätt i att många chaufförer är lata svin som systematiskt låtsats som att "ingen var hemma". Det är väldigt kul när man måste åka in till jobbet och hämta sitt paket för att en "kollega" tydligen tyckte att man inte alls var hemma ledig den dagen.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Samtliga på Postnord borde få sparken och så bara anställa nytt folk som klarar att gå och tala samtidigt.
Driver korståg mot dem då de vägrar leverera paket hem utan bara kör "mottagaren inte kontaktbar" även fast mobilnummer etc står klart och tydligt.

Mottagaren ej anträffbar, inte kontaktbar. Om vi inte kan få tag på kunden på adressen så går paketet till ombud. Att ringa och söka kunden är en tilläggstjänst som finns på vissa paket. Vi ska inte heller behöva springa runt och leta efter folk. Sedan finns det ju såklart medarbetare som fuskar på olika sätt tyvärr. Brukar du finnas hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Varje enskild gång det har väntats paket!!!
Det ser huset, tittar på det, muttrar det som katten säger när han slår ner prylar från bordet och åker därifrån. Servicepointen är knappt 50m bort - det struntar de i utan tar tillbaka paketet och så får någon annan köra det dit en dag eller två senare.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig 3-4 gånger dom senaste 2-3 åren att postens paketsök är extremt slö med uppdateringar vid dess 3-4 gånger har det ej funnits nåt alls inte ens förhansdsinfo som ska synas direkt efter beställningen av frakten, och inget har synts på 2-4 dagar för att dyka upp en avi i postlådan (inget sms).
Och visst paketet finns då att hämta och varje gång så har ALL info samt sms'et att paket finns att hämta ut synts direkt när jag kommit hem 3min efter uthämtet o sms'et kom oftas innan jag hunnit ut ur butiken.

Visst det är ganska ovanligt att det händer, men att det kan ta nån dag innan det går att söka och paketet hunnit halvvägs är relativt vanligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det här låter oerhört allvarligt. Låt mig se om jag har förstått problemet rätt. Ni får alltså vänta lite (en eller ett par dagar) extra på något ni har köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste månaden har jag haft många försenade paket, men alla har inte varit PostNords fel utan fyllot som driver lokala butiken som agerar ombud, som glömmer ankomstskanna paketen. Tack och lov har han anställda som oftast löser det. Nu senast låg paketet i luften 2 dagar innan jag började eftersöka och mycket riktigt hade ombudet redan tagit emot, men inte skannat.

Bortsett från det så händer det minst ett par gånger i månaden numera att paket inte körs ut den dagen de ska pga för stora volymer, oavsett vad postanställda skriver här. Jag tvivlar inte ett dugg på att ni gör vad ni kan men detta har ökat. Ligger det färdigsorterat dagen innan så kom det alltid nästa dag, men tyvärr är det inte alltid så längre.

DHL är fortfarande de som levererar säkrast senaste åren, enligt min erfarenhet. Nästan chockerande snabba ibland. PostNord har väl helt andra volymer att ta hand om, så det påverkar ju förstås.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Visst är det roligt med paket, men du var mig en ivrig en

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag vill bara föra till diskussionen att det snart är påsk. Detta är en logistiskt sett svår högtid då det är mycket som skall ut på få dagar. Många extrabilar som normalt finns tillgängliga binds upp mot ex. matvarutransporter vilket kan medverka till något längre leveranstider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Samtliga på Postnord borde få sparken och så bara anställa nytt folk som klarar att gå och tala samtidigt.
Driver korståg mot dem då de vägrar leverera paket hem utan bara kör "mottagaren inte kontaktbar" även fast mobilnummer etc står klart och tydligt.

Tyvärr gör en del på UPS samma sak, vid ett tillfälle för några veckor sedan scannades mitt paket i Jönköping och en halvtimme senare scannades det som "försök till hemleverans gjort, paket går till utlämningsställe". Problemet är förstås tvådelat, dels så måste man köra i över tvåhundra kilometer i timmen för att komma hit från Jönköping på en halvtimme, det andra är att jag var hemma hela dagen och satt några meter från dörren. Inga hörlurar eller något och DHL levererade två paket samma dag.

Nästa gång (annat paket) så hade man faktiskt gjort ett försök, då var jag inte hemma och tiden stämde.

Det är tråkigt att det är så, man betalar ju en tilläggskostnad för att man ska få hemleverans just för att man inte kan/vill/hinner hämta någon annanstans. Nu var det inte ett stort problem egentligen då utlämningsstället är på vägen mellan bussen från jobbet och hemmet. Men det är ju ganska allvarligt att man bara struntar i att göra ett försök.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Alla post företag i alla länder jobbar sådär. Det som händer OP är ingenting. Jag är van med kass post för jag kommer från Frankrike men PostNord sätter alltid ribban lite högre. Det har dock nog aldrig hänt mig att ett paket försvann. Det som är synd och orättvist är att det de som jobbar på ombud som får allt skit fast inget är deras fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

En gång hände det mig att ett paket blev "hängande" i processen och det berodde på att de scannat fel streck-kod vid utlämningsstället. Av någon anledning så fick paketet ett nytt försändelse-ID vid tullen då det kom från utlandet.

Nackdelen med det nya IDt var att spårningen fallerade totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Alla post företag i alla länder jobbar sådär. Det som händer OP är ingenting. Jag är van med kass post för jag kommer från Frankrike men PostNord sätter alltid ribban lite högre. Det har dock nog aldrig hänt mig att ett paket försvann. Det som är synd och orättvist är att det de som jobbar på ombud som får allt skit fast inget är deras fel.

Testat http://www.mtd.se/ men de har aldrig lyckats leverera till mig. Kontaktat försäljaren och fått återskickat genom posten istället så där är PostNord mycket bättre. Testade nu med receptbelagd medicin. Det kan de inte lösa genom att skicka en gång till så om de misslyckas igen kommer det bli liv i luckan från min sida (apotea har http://www.mtd.se/ som rekommenderad leverans när man beställer). Har själv jobbat som tidningsbud och de där extra sakerna ställer ofta till det då tidsmarginalen för ens arbete är noll. Inte alls som förr i tiden när jag började och ledde till att jag slutade.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]