Den stora JRPG-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: jag bör kanske förtydliga att jag menade att spelet svajade runt 30 fps på min maskin, inga 60 fps där inte

Med modern?

Android som felstavar som vanligt, "modden" ska det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Själva storyn i sig har bara mindre tillägg framåt slutet, det är inget som får en att gilla storyn om man inte gjorde det från början. Men de har lagt till så man kan byta karaktärer under strider, daily quests (bra för dungeons end game), Armiger Unleashed (en form av ytterligare "limit break" när man har alla royal-vapen), och hen helt ny del av av Insomnia i sista kapitlet.

Jag gillar storyn, men hade jag inte sett filmen innan jag spelade så hade jag förmodligen inte gillat den lika mycket. Riktigt konstigt upplägg av SE.

Men pratar vi vanliga uppdateringar nu eller DLCs? Vet att alla karaktärer fått egna DLCs? Är de fristående så att man kan spela dem efter att ha klarat spelet? Fick för mig att de utspelar sig någonstans i mitten av handlingen?

Ett stort fel jag gjorde när jag spelade var att jag innan kapitel (13? När man åker med tåget och träffar på shiva), ja då hade jag redan klarat alla sidouppdrag sol gick att klara. Så därefter var spelet så lätt att jag inte behövde tänka eller knappt komcentrera mig. Slutbossen var löjligt enkel vilket kändes tråkigt för jag gillade verkligen spelet i övrigt. Men sån är jag. Jag grindar alltid sönder spelet så gott det går innan jag hoppar på huvudstoryn. Är väl van med svårighetsgrader från förr och förväntar mig lite motstånd. Något jag saknar var typ hemliga bossar som är toksvåra. Allt som finns i spelet är ju utmarkerat på kartan? Förutom gömda grodor typ. Det var å andra sidan enda gången jag fuskade tror jag.

Filmen såg jag efter att jag klarade spelet första gången och hade väl gärna blivit rekommenderad att se filmen först med facit i hand. Efter det här sura äpplet kan jag känna att jag inte kommer köpa spel på releasedagen i fortsättningen. Jag hade gärna betalat 1500:- för spelet om jag bara visste att jag skulle fått den fullständiga upplevelsen utan att behöva köpa DLCs mm i efterhand. Samtidigt fattar jag att den ekonomiska modellen med allt-i-ett första dagen till högt pris skulle skrämma bort många potentiella köpare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men pratar vi vanliga uppdateringar nu eller DLCs? Vet att alla karaktärer fått egna DLCs? Är de fristående så att man kan spela dem efter att ha klarat spelet? Fick för mig att de utspelar sig någonstans i mitten av handlingen?

Ett stort fel jag gjorde när jag spelade var att jag innan kapitel (13? När man åker med tåget och träffar på shiva), ja då hade jag redan klarat alla sidouppdrag sol gick att klara. Så därefter var spelet så lätt att jag inte behövde tänka eller knappt komcentrera mig. Slutbossen var löjligt enkel vilket kändes tråkigt för jag gillade verkligen spelet i övrigt. Men sån är jag. Jag grindar alltid sönder spelet så gott det går innan jag hoppar på huvudstoryn. Är väl van med svårighetsgrader från förr och förväntar mig lite motstånd. Något jag saknar var typ hemliga bossar som är toksvåra. Allt som finns i spelet är ju utmarkerat på kartan? Förutom gömda grodor typ. Det var å andra sidan enda gången jag fuskade tror jag.

Filmen såg jag efter att jag klarade spelet första gången och hade väl gärna blivit rekommenderad att se filmen först med facit i hand. Efter det här sura äpplet kan jag känna att jag inte kommer köpa spel på releasedagen i fortsättningen. Jag hade gärna betalat 1500:- för spelet om jag bara visste att jag skulle fått den fullständiga upplevelsen utan att behöva köpa DLCs mm i efterhand. Samtidigt fattar jag att den ekonomiska modellen med allt-i-ett första dagen till högt pris skulle skrämma bort många potentiella köpare.

Detta är en expansion som kom efter karaktärernas DLC:s som lägger till detta. Så so fort du har låst upp alla 3 med AP kan du byta karaktärer under strid. Expansionen heter Royal Edition på konsol men till PC kom den som en kostnadsfri patch vill jag minnas.

Du har ju alla extra dungeons som finns bakom låsta dörrar om du inte gjort. Dessa är i vissa fall bra svåra och har flera bossmonster som kräver strategi även om man maxat level.

Ja de borde ha tagit ett år extra på sig och vävt in karaktärernas DLC i huvudstoryn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har fingrat lite på köpknappen på Phantasy Star 1 till Switch. Egentligen är jag mer sugen på 3an och 4an, när nu dessa lär komma (imorgon, lagom till påskledigheten vore ju perfekt ) då jag inte spelat PS1 och 2 innan. Men priset tilltalar mycket.

Riktigt synd att det egentligen inte blivit så mycket av Phantasy Star-serien efter att Sega slutade med hårdvara. Olika Online-versioner har ju förstås kommit, samt portar och samlingar till alla möjliga plattformar men känns ändå som att Sega skulle kunna leverera ett maffigt single player spel. Ett Phantasy Star 5 om man nu så vill. Hade ju varit riktigt coolt att på allvar återuppliva den spelserien.

Ja, tyvärr var online-versionerna ganska långt från det man gillade med 1-4. Den engelska översättningen av PS gen1 och 2 är ju gjorda av fans. Finns på http://pscave.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fenix:

Ja, tyvärr var online-versionerna ganska långt från det man gillade med 1-4. Den engelska översättningen av PS gen1 och 2 är ju gjorda av fans. Finns på http://pscave.com

Jag håller med om att PSO 1 & 2 var ganska långt ifrån det som gjorde seriens första delar speciella, men som JRPG-upplevelse tycker jag ändå att de var bra. Kanske inte väldens mest inspirerande handling/uppdrag, men ändå kul att äventyra i spelvärldarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nu gav jag mig på tales of berseria. Men ajajaj vad jag inte gillar det här upplägget. Karaktärerna smälter dåligt in i miljöerna jämfört med exempelvis vesperia. Dialogerna är långa och ointressanta så jag kommer på mig själv att klicka förbi många av desss. Jag har insett några saker om mig själv som jrpg-spelare. Generellt sett föredrar jag förrenderade bakgrunder, turbaserade strider och tro det eller ej, random encounters. MEN jag gillar inte grid baserade strider i stil med strategi RPG. Med andra ord är jag jäkligt kräsen. Gillar inte sidoskrollande RPG heller. Det finns två undantag där full 3D värld och action RPG som koncept fungerar för mig och det är final fantasy 15. Full 3D värld fungerar bra i Dragon Quest också.

Jag älskar genren men det finns många element som helt kan förstöra en upplevelse för mig.
Hur är ni? Är ni allätare eller väldigt kräsna där spelet måste innehålla vissa specifika element eller där andra element inte får förekomma?

Nu minns jag inte vilket heller, men hatade något av grandia-spelen på grund av alldeles för snäv fov där man knappt såg något vilket gjorde navigeringen svår. Allt kändes för inzoomat. Har dessutom för mig att det var ett av de mer populära spelen i serien.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag älskade spelen i slutet av 90 talet men sedan var det många år jag inte spelade JRPG. Men började igen 2012 och det är min favoritgenre igen. Men inget som jag fastnat för så mycket som Mass Effect 1-3 eller Dragon Age Origins. Trails of cold steel är nog bästa jag kört senaste tiden. Jag gillade Persona 5 men inte så mycket som 3 och 4. Gillade ikte riktigt premissen och gameplay som de la till. Ska försöka köra igenom det någon gång. Kör Tales of Berseria nu och gillar det förutom det är för mycket back tracking. När man springer genom en region för 5e gången känns det segt. Men gillar att man spelar som en "ond" istället för de "goda".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Jag kan bara nicka instämmande till det du skriver om Tales of Berseria. Det är förvisso bättre än Zesteria där jag verkligen suckade högt och tryckte förbi en hel del dialog, men även Berseria lider en hel del av det. De har en spelmotor med tydliga arv i Playstation 3-generationen som de piffat till en del, men de rudimentära 3D-miljöerna kan inte räddas av mer detaljerade texturer och högre upplösning. Det som räddar det spelet är att handlingen ändå är ganska bra, men det är ganska långt ifrån seriens glansdagar. När jag spelar Tales of Vesperia blir bristerna i seriens senaste delar väldigt tydliga. Hoppas på att de kan återvända till storform med nästa del!

Jag har uppskattat många olika typer av JRPG:s, så jag är inte begränsad av grafisk stil, stridssystem eller huruvida man kan se fienden eller om det är random encounters. Vad jag däremot upptäckt är att jag inte gillar den klassiska typen av japanska rollspel, med överdrivet peppiga karaktärer och oinspirerande berättelsen om en ungdom som ska protestera mot något orättvist (dessa var vanliga under den mörka JRPG-eran jag kallar Xbox 360/PS3-eran). Jag gillar mörkare mer allvarliga berättelser, med karaktärer som har mer djup är de klassiska överpeppiga JRPG-karaktärerna.

Jag älskade exempelvis FFXII, som fick kritik för det mer MMO-aktiga stridssystemet, vilket för mig är ett av favoritsystemen i genren. Det är överlag en röd tråd för mig, handling och karaktärer med mer allvar och djup. Genre-giganten FFVII har det, likaså FFIX, där karaktärers personliga strider och de filosofiska frågeställningarna är av det allvarligare slaget. Det finns även i den nutida favoriten Octopath Traveler, där spelmekanik och grafisk stil är av retro-karaktär, men vissa av de olika karaktärernas berättelser är mer allvarliga och tar upp mer allvarliga ämnen. Och Nier: Automata har också en handling av mer allvarlig karaktär, men som berättas på ett eget sätt, och vävs in i en spelmekanik som är en lika unik sammansättning. Kan nog säga att jag är en allätare så länge som spelupplevelsen byggs runt en berättelse med djup och allvar.

Det finns undantag, som exempelvis Ys VIII som har en mer lättsam ton, och Persona-serien som är ... väldigt speciell. Inte lättsam, men inte heller allvarlig på samma sätt som exemplen ovan. Persona-spelen är typiskt sådana som jag har svårt att rekommendera till folk eftersom de är så speciella. Antingen älskar man dem fullständigt, eller så förstår man inte alls varför folk är som besatta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Dreamcast "skies of arcadia"
Blev några timmar med det spelet

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

Missa inte fan-made modden till FFVII. Voice actors till ALLT! Samt omarbetade 3d objekt och extremt mycket bättre bakgrunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Spelade en del turn-based jrpg när jag var yngre från snes, ps1 och ps2, som ex. FF-serien, men har helt tröttnat på det pga random encounters. Random encounters har tyvärr dödat den genren för mig, enda turn-based jrpg utan random encounters jag kan komma på e Xenosags-serien. Någon annan som vet något mer?

Sedan tycker jag tyvärr också att storyn i jrpgs ofta är för cheesy, spelade ett spel på iPhone dom hette L.A.R. Children of Pandora, det var förvisso inget jrpg utan ett krpg, och ett action rpg, men det hade en riktigt mörk och bra story. Det gillade jag starkt med jag tror det var någon port till ios för det spelet krasha hela tiden. Några andra tips på spel med mörk, ocheesy story?

Permalänk
Medlem

@galenmyra: Chrono Trigger kan man väl undvika striderna i om man vill? Dvs man ser fienderna.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nice tråd. Tackar tackar.
Själv så håller jag på att lira klart DQ11. Älskar dessa spel men har knappt den tid som krävs. Så blir kanske en 5h i veckan om jag har tur.
Men iaf, DQ11 har varit riktigt intressant. Alltid spelat dessa spel men detta måste fasiken ha allt jag önskat mig utav ett konsol DQ. Det är så vackert och så himla roligt att få bannor av dom små för man slå omkull(här dödar vi inget) fel motståndare. Dom söta får jag inte röra.
Svårt att lära ungar det där om XP.

Skrivet av talonmas:

Missa inte fan-made modden till FFVII. Voice actors till ALLT! Samt omarbetade 3d objekt och extremt mycket bättre bakgrunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken mod? Finns en hel del.
Förresten snacka om hype jag fortfarande får när jag kollar om FF7 Remake trailern.

Permalänk

@Orisons: testade CT nån gång, tyckte tyvärr att storyn var totalt ointressant. Det var det jag menade att jag gillarlite mörkare spel, inte så glada och gulliga. Final Fantasy VII var helt OK när man var terrorister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

@Orisons: testade CT nån gång, tyckte tyvärr att storyn var totalt ointressant. Det var det jag menade att jag gillarlite mörkare spel, inte så glada och gulliga. Final Fantasy VII var helt OK när man var terrorister.

Hey hey...ok Man var väl terrorist lol

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av galenmyra:

Spelade en del turn-based jrpg när jag var yngre från snes, ps1 och ps2, som ex. FF-serien, men har helt tröttnat på det pga random encounters. Random encounters har tyvärr dödat den genren för mig, enda turn-based jrpg utan random encounters jag kan komma på e Xenosags-serien. Någon annan som vet något mer?

Sedan tycker jag tyvärr också att storyn i jrpgs ofta är för cheesy, spelade ett spel på iPhone dom hette L.A.R. Children of Pandora, det var förvisso inget jrpg utan ett krpg, och ett action rpg, men det hade en riktigt mörk och bra story. Det gillade jag starkt med jag tror det var någon port till ios för det spelet krasha hela tiden. Några andra tips på spel med mörk, ocheesy story?

Det finns ett gäng alternativ för den som inte vill ha random encounters och ostig handling, men mängden alternativ som dessutom har turordningsbaserade strider är däremot relativt litet. Det främsta exemplet jag kan komma på är Ni No Kuni: Wrath of the White Witch. Turordningsbaserade strider, man ser fienden på världskartan och kan undvika dem om man vill och handlingen är allvarlig även om den grafiska stilen och karaktärsdesign är lekfull. Ruskigt bra spel för övrigt, rekommenderas varmt.

Octopath Traveler är ett ruskigt bra spel som tyvärr bara matchar två av tre av dina kriterier. Det har random encounters, men de turbaserade striderna och vissa av karaktärernas berättelser är av allvarligare slaget. En oldie but goodie är ju Super Mario RPG också, vilket jag gissar att du redan har spelat?

Tänkte också lyfta mitt go to-exempel Final Fantasy XII (tjatmoster, jag vet), men det har inte turordningsbaserade strider så det faller ju där. Annars är det inga random encounters, handlingen är allvarlig fantasy-möter-Star Wars och världen är helt underbar att utforska. Men om turordningsbaserade strider är ett viktigt kriterier faller det ju hur som helst.

Ett exempel jag så hemskt gärna skulle vilja att det var mer lättillgängligt är Baten Kaitos till Gamecube. Striderna är turbaserade med ett kortbaserat system där du matchar varelserna på dina kort med de på fiendens, och det finns ett kombo-system som ger kul strategiskt djup. Man ser fienderna på världskartan, så inga random encounters. Estetiskt är det ett jädra mästerverk. Det har bara släppts på Gamecube, och jag tror inte det sålde bra nog för att motivera en remaster på Switch, men åh vad jag skulle bli lycklig om Nintendo skulle satsa på det. Ett helt fantastiskt bra JRPG som allt för få fått uppleva! Tror @jacobhugosson är beredd att hålla med mig här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Lost Odyssey och Eternal Sonata tyckte jag var lite mysiga. Vet inte om någon nämnt dem innan.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Lost Odyssey och Eternal Sonata tyckte jag var lite mysiga. Vet inte om någon nämnt dem innan.

Lost Oddysey har jag faktiskt inte kört. Vet att det fanns med på min att spela lista förr, men det har visst runnit ut i sanden. Eternal Sonata körde jag några timmar men även det rann ut i sanden. Extremt linjärt om jag inte missminner mig? Men den konstnärliga aspekten var ändå trevlig. Däremot var väl pulka/polka eller vad hon hette rätt intetsägande? Hur som helst gillade jag det trots bristerna bättre än samtliga tales of spel, förutom phantasia.

Visst släpptes väl Lost Oddysey till windows senare va?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lost Oddysey har jag faktiskt inte kört. Vet att det fanns med på min att spela lista förr, men det har visst runnit ut i sanden. Eternal Sonata körde jag några timmar men även det rann ut i sanden. Extremt linjärt om jag inte missminner mig? Men den konstnärliga aspekten var ändå trevlig. Däremot var väl pulka/polka eller vad hon hette rätt intetsägande? Hur som helst gillade jag det trots bristerna bättre än samtliga tales of spel, förutom phantasia.

Visst släpptes väl Lost Oddysey till windows senare va?

Tror aldrig det kom till pc men jag kan ha fel. Var länge sedan jag spelade det men jag får nog ta och spela det igen. Gillade de små berättelserna i spelet skarpt. Lite klassiska turbaserade strider också

Eternal Sonata är både linjärt och lite väl kort. Det var ändå en mysig berättelse men det är inget man lägger mer än någon dag på.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk

@loevet: Tack för tipsen. Förr tyckte jag action rpgs var svåra och stressiga, och föredrog därför tur-baserade, men på senare tid har jag snarare börjat uppskatta tempot och lite mer varierande gameplay i action rpg, spelade ex "Shining Force Exa" som jag fullkomligt älskade, och fortsatte efter det med .hack serien. .hack spelen tyckte jag var roliga till en början, men alla 4 spelen är exakt lika dana och efter ett tag tröttnade jag på att det var så mycket bläddrande i menyerna under fighterna och att alla fiendena hade imuniteter, så efter det så har jag inte orkat plocka upp något nytt jrpg. "Baten Kaitos" och "Ni No Kuni: Wrath of the White Witch" som du tipsade om låter dock roliga.

Om det är tur-baserade strider eller ej spelar ingen större roll, bara det inte är några random encounters. Annars skulle jag skulle säga att rolig gameplay och en icke-cheesy story är viktigast. Och när jag säger rolig gameplay så menar jag simpel men ändå utmanande, det är därför jag gillar krpgs (koreanska rpgs) dom är ganska simpla men svåra, kräver mycket grinding.

Super mario rpg har jag inte provat. FF12 har jag testat, och det gillade jag, men råkade radera mitt save och fortsatte inte efter det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arotica:

Lost Odyssey och Eternal Sonata tyckte jag var lite mysiga. Vet inte om någon nämnt dem innan.

Lost Odyssey, på Xbox 360 av alla möjliga ställen, fick mig åter att intressera mig för JRPGs då när den kom. Har tänkt spela om spelet en gång till efter det släpptes för Xbox One men har inte blivit av. Inte helt perfekt story men underbar musik, strider och teman. De där flashbacksen man får där huvudpersonens backstory presenteras var riktigt maffiga minns jag. Och rätt avvikande från spelet i övrigt. Helt klart ett spel jag kan rekommendera för de som har en 360 eller One och gillar JRPGs.

Eternal Sonata spelade jag igenom ungefär samtidigt men tyvärr hatar jag spelet. Finns så mycket med spelet som var härligt men jag har för mig jag störde mig mycket på dialogen och en del pussel. Ganska tidigt i spelet skulle man rotera skivor för att ta sig fram. Grr!

Härlig musik, temat var nice. Egentligen ett spel jag vill minnas som bra men dialogen... gah. Lite i stuk med de evighetssamtal utan substans som många senare JRPG's har. Bravely Default hör till dessa enligt mig.

Jag hoppas, trots det, att Eternal Sonata portas/remastras. De brister jag ser är andra mer toleranta med, eller rent av gillar, och spelet som helhet kan nog fortfarande vara riktigt attraktivt. Lite så jag hoppas att det, vad jag upplever det som, ökande intresset för nya och äldre JRPG-titlar kan få denna, och många andra, att dyka upp på fler/nyare spelplattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: Oh, glömde ju helt kommentera på Octopath Traveler! Ett av de bästa spelen i genren jag spelat på senare år, och det spel som har ett av de bästa soundtracksen på många år. När jag reste i Japan i fjol köpte jag faktiskt på mig OST:n till Octopath Traveler, tillsammans med alldeles för många andra soundtracks från Square Enix-shoppen på Tokyo Games Show

Så ja, jag kan helhjärtat rekommendera Octopath Traveler! Förhoppningsvis blir det en bra PC-portning också, men Square Enix har faktiskt gjort ett vettigt jobb på senare tid, Final Fantasy XII: The Zodiac Age till PC fungerar alldeles utmärkt, och det gör väl FFXV också som jag förstår det (har bara spelat PS4-versionen).

Octopath Traveler kommer till PC i Juni så om man inte har en Switch så skulle jag föreslå att snappa upp det. Stridssystemet är ganska trevligt med att varje fiende har en svaghet som gör mycket mer skada än annars och karaktärerna har ganska intressanta upplägg med sina skills. Väldigt utmanande bossar emellanåt också, länge sen jag känner jag hade ett JRPG där man fick kämpa för att överleva.

Annars om man gillar den mer retrokänslan så skulle ju jag säga att det är svårt att slå FF6, underbar musik och bra story!
Ett annat bortglömt litet spel som jag skulle rekommendera är Star Ocean 2 till PS1. Mycket karaktärer, bra story och en trevlig miljö. Lite mer action baserade strider och inte turbaserade men ändock ett bra spel

Permalänk
Medlem

Mina tips skulle nog bli att man bör spela samtliga Final Fantasy spel(Tyvärr finns inte 1&2 på Steam).
Utöver det kan jag rekommendera I am Setsuna, Disgaea1&2, The Legend of Heroes: Trails in the sky samt Chrono Trigger

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@galenmyra: håller helt med dig om .Hack-spelen, tyckte också de var riktigt kul i början men mot slutet kände jag mig ganska mätt på samma samma-känslan, spelade klart mest för att jag påbörjat serien, inte för att det höll hela vägen.

När du spelade FFXII, var det originalet till PS2 eller var det The Zodiac Age-remastern? Om det inte var det sistnämnda kan jag helhjärtat rekommendera att du ger spelet en chans igen. Det nya jobbsystemet för karaktärerna, den uppsnabbade navigeringen med x4-tempo, tillägg i Gambit-regelsystemet, högre upplösning och stabilare bilduppdatering och mycket mer gör faktiskt en hel del för att förbättra spelupplevelsen (som var riktigt bra till att börja med).

Och Nier: Automata kan jag också rekommendera om du inte testat det. Inte turordningsbaserat eller klassiskt jrpg på något sätt, men en allvarlig filosofisk handling som berättas på ett unikt sätt, och en rolig actionorienterad spelmekanik. Spana lite videos på det, om du gillar vad du ser där kan jag lova dig en mycket bra upplevelse av det allvarligare och icke-ostiga slaget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twix112: oh ja, det är suveränt på alla möjliga sätt, och jag hade inte problem med att de åtta olika berättelserna skulle vara svaga narrativt som vissa recensenter klagat på. Som jag nämnt i en tidigare kommentar hoppas jag att PC-portningen blir bra, men Square Enix har faktiskt levererat bra portar på senaste. Både FFXII och FFXV var faktiskt vettiga portar som ytterligare förbättrats sedan lanseringen.

FFVI håller har också helhjärtat med om, men versionen på Steam är ju tyvärr av det något dassigare slaget, sett till grafiken i alla fall. Den utsmetade "uppdateringen" av grafiken är verkligen inte lyckad, skulle rekommendera att man spelar det på en Playstation-konsol, stationär eller bärbar, istället för Steam-versionen om man äger dessa plattformar. Eller DS-versionen om man kan få tag på den, senaste gången jag spelade igenom FFVI från början till slut var just DS-versionen på min 3DS.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

@loevet: Ska kolla in NieR:Automata.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@twix112: oh ja, det är suveränt på alla möjliga sätt, och jag hade inte problem med att de åtta olika berättelserna skulle vara svaga narrativt som vissa recensenter klagat på. Som jag nämnt i en tidigare kommentar hoppas jag att PC-portningen blir bra, men Square Enix har faktiskt levererat bra portar på senaste. Både FFXII och FFXV var faktiskt vettiga portar som ytterligare förbättrats sedan lanseringen.

FFVI håller har också helhjärtat med om, men versionen på Steam är ju tyvärr av det något dassigare slaget, sett till grafiken i alla fall. Den utsmetade "uppdateringen" av grafiken är verkligen inte lyckad, skulle rekommendera att man spelar det på en Playstation-konsol, stationär eller bärbar, istället för Steam-versionen om man äger dessa plattformar. Eller DS-versionen om man kan få tag på den, senaste gången jag spelade igenom FFVI från början till slut var just DS-versionen på min 3DS.

Finns VI till DS? IV, V och Vi kom till GBA vad jag kan minnas, men de flesta DS var ju GBA-kompatibla med förstås. Och en rätt trevlig DS-utgåva av Chrono Trigger som jag ångrat många gånger att jag sålde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: du har så klart rätt, fick kortslutning i hjärnan tydligen! Jag spelade FFVI till GBA på min DS, det var Chrono Trigger till DS jag hade i tankarna egentligen Har fortfarande min DS-utgåva av CT kvar, har länge tänkt köra igenom den igen. Men den berömda #backlogen sätter ständigt käppar i hjulen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@anon5930 @loevet: Annars finns FFVI på SNES mini om man har tillgång till en sån, så får man orginalet utan att de förstört alla sprites. PS1 versionen skulle jag undvika, visst det var trevligt med filmsekvenserna de la in men laddningstiderna är helt horribla så det förstör nöjet lite.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twix112 @anon5930: det är sant! Jag är insnöad på att hellre spela på PSP eller PS Vita, men det är nog mer sannolikt att folk som ska spela det för första gången idag gör det på SNES Classic mini. Laddningstiderna på PS1-generationen var ju överlag hemska, men då hade man inte samma referensramar så då var det helt ok. När jag spelade PS1 Classic var det en markant skillnad i laddningstider, har fortfarande en gammal PS1 hemma som jag spelar gamla klassiska spel på och det kan verkligen vara smärtsamt långa laddningstider i vissa fall. Särskilt i tidiga spel där utvecklarna ännu inte lärt sig knep för att minimera läsningar från skiva.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas