Förslag på localhost program som man kan använda vid utveckling av webbprogrammering?

Permalänk
Inaktiv

Förslag på localhost program som man kan använda vid utveckling av webbprogrammering?

Hej. Jag känner till Xampp och Wamp som man kan använda när man ska programmera hemsidor. Men just nu är jag sugen på att prova något nytt och undrar om ni på sweclockers känner till något bra program som man kan använda för PHP, HTML, CSS och Javascript?

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du är ute efter?

Vad har du för krav?
Vad är det du saknar med XAMPP eller WAMP?

Känns som allt man behöver finns där så därför måste jag fråga vad du saknar

Permalänk
Inaktiv

@BuruZ: Wamp har inte alla hästar hemma ibland. Om php uppdateras så måste man vänta tills wamp gör den updaten också. Xampp kräver att man öppnar port för att köra localhost.

Permalänk
Medlem

Det uppenbara alternativet för webbserver på Windows är väl IIS om du inte är nöjd med Apache? Det går förstås att byta databas också men det kan ju ha (större) påverkan på befintlig kod, så det är kanske mindre aktuellt?

Permalänk
Inaktiv

@KAD: Definiera större påverkan på kod.

Permalänk
Medlem

Webbservern, oavsett om det är apache, iis, nginx etc, måste ju givetvis öppna en port oavsett om du sitter lokalt eller ut mot nätet. Du får väl konfigurera apache att enbart lyssna på localhost (127.0.0.1).

Fortsätt köra på WAMP, och ställ in din webbserver korrekt

Om du tycker de är sega med att komma ut med uppdateringar så är där ju inget som stoppar dig från att uppdatera php manuellt. Eller till och med sätta upp hela webbserver/databas/php-trifektan manuellt för den delen, så har du mer kontroll över varje komponent.

Permalänk
Medlem

Jag har (vad jag minns) aldrig behövt öppna några portar, för att nå min lokala webbserver via XAMPP. Har bara behövt installera programmet och köra det, för att sedan kunna gå till min lokala IP-adress (192.168.1.xxx).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@anon292978: Om du vill testa på ett alternativ till WAMP så kan du googla på "docker lamp win10" och läsa på lite om Docker vilket kan vara vettigt att ha kunskap om vid deploy av tjänsten du utvecklar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Legendarisk

@anon292978: En idé skulle kunna vara att kika på att köra utvecklingen i virtuella maskiner eller containrar istället. En stor fördel med det är att du kan scripta upp en isolerad miljö som lätt kan återskapas, delas mellan maskiner / personer och versionshanteras precis som resten av din kod. Har du flera projekt med olika beroenden så undviker du även konflikter mellan dessa på så sätt. Gissningsvis deployar du inte heller till Windows och det är en god idé att ha utvecklingsmiljöer (inte detsamma som ditt värdsystem) som liknar produktion.

Ta en titt på Docker:
https://docs.docker.com/get-started/

Visa signatur

Abstractions all the way down.