Permalänk
Medlem

Arctic RAM Pro heatsink.

Någon som har testat dessa?
https://www.arctic.ac/eu_en/rc-pro.html

Skall köras med denna:
https://www.arctic.ac/eu_en/rc-turbo-module-pwm.html

Jag har ett par moduler och fläktar som jag skickade länkar till. Någon här som har använt dessa? Fick kittet när jag köpte CPU, RAM och SSD ( på köpet).

Permalänk

@Zutko78: vilka ram ska du köra med då? Har inte testat

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Zutko78: vilka ram ska du köra med då? Har inte testat

Jag fick dessa med ett par corsair vengeance rgb 3000 mhz. Tidigare ägare hade ett par andra Arctic coolers ( ej Pro) på. Fick dessa på köpet. Jag är ny i PC världen ( 14 år av Mac bakom mig). Jag tänker inte göra några överklockningar eller dylikt. Om jag gör något byter jag bara ut gamla heatsink mot nya. Men min fråga är: behöver jag dem ens?
Ska bygga ett mITX bygge med I7 9700K och tänker till att börja med inte köra någon överklockning. Jag ber mer eller mindre om råd om dessa är något jag ska installera eller strunta i med tanke på mina behov. Känns lite onödigt att öppna förpackningen.
Vad jag kunde läsa mig till var dem galet bra för folk som kör heavy duty överklockning av RAM.
Här är länken där jag läste mig till om för och nackdelar. Vad det gäller prestanda verkar det bara vara en fördel.

https://www.dragonsteelmods.com/review-of-arctic-rc-pro-coole...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa är ej Pro och dem har jag också. Skillnaden mellan dessa och Pro modell är att Pro utöver cooling strips har tre små skruvar som gör att själva heatsink ej ramlar av. Men i övrigt samma sak typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zutko78:

Jag fick dessa med ett par corsair vengeance rgb 3000 mhz. Tidigare ägare hade ett par andra Arctic coolers ( ej Pro) på. Fick dessa på köpet. Jag är ny i PC världen ( 14 år av Mac bakom mig). Jag tänker inte göra några överklockningar eller dylikt. Om jag gör något byter jag bara ut gamla heatsink mot nya. Men min fråga är: behöver jag dem ens?
Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte byta dina kylflänsar, dom som sitter på duger gott. Aktiv kylning av RAM, alltså med fläkt, är också helt onödigt för nästan alla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Aktiv kylning av moderna ram-stickor är inte nödvändigt längre. Det var dock andra bullar när man överklockade DDR2.
Den dynamiska effektutvecklingen i halvledare beräknas:
P_dyn = a * C * f * Vdd^2

  • a = aktivitetsfaktor, dvs hur många transistorer som används och faktiskt switchar varje cykel.

  • C = kretsens kapacitans, större tillverkningsnod innebär att fler laddningar måste flyttas.

  • f = frekvens, en högre frekvens är direkt linjär med effektutvecklingen, varje klockslag ger en laddning som skall flyttas.

  • Vdd = Matningsspänningen, har ett kvadratiskt förhållande med effektutvecklingen, en dubblering i spänning innebär en fyrdubbling i effektutveckling.

DDR2 1066 MT/s, 65 nm, 1.8 V
DDR4 3000 MT/s, 10 nm, 1.35 V

Med det sagt, byt kylflänsar om du tycker de är snyggare eller så. Men gör inte en höna av en fjäder för det behövs knappt kylflänsar på moderna RAM-stickor till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då tackar jag alla för hjälpen. Noterade dock när jag tog bort just vanliga modellen ( ej Pro) att dem tar bort värme något förbannat. Var tvungen att blåsa lite varmluft där kylrämsan satt, och toppen av flänsen var skålhett. Botten vid ramstickan, knappt. Så dem gör sitt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com