SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Permalänk
Medlem

Steam är lite som copyright-industrin. Faller efter och vägrar adaptera sig.
De måste konkurrera på marknaden eller så kommer de dö ut.

Permalänk
Medlem

Har inte Discord en butik nu? Hade varit kul om den var med på listan!

Permalänk
Medlem

bra artikel!

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

typ något sånt här

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Väligt tunn kartläggning, hade gärna se ni går igenom funktioner som family sharing/library, community, friends, chat osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag använder ett flertal klienter. Steam, Uplay, Origin, Epic, Battle.net och GoG. Saknar inget hos någon. De kan starta spelen jag köpt och ungefär därefter skiter jag i resten och fokuserar på spelet jag startade.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som de flesta tänker, sen finns det en högljudd minoritet som skriver över "massa saknade funktioner" som Steam har över andra.

Har samma launchers förutom GoG, stör mig inte det minsta att de är installerade och köper spelen där de är billigast.

Nu visade det sig att Steam har bland de sämsta återköpsalternativen, sen får man väl inte tillbaka pengarna heller utan det är Steam credit...

Skrivet av Oneone:

bra artikel!

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

typ något sånt här

https://i.redd.it/eqq5piqizfd21.jpg

Snacka om långsökta prylar för att försöka få Steam att se bättre ut, Workshop är väl OK men flera spel har moddar i spelet så spelar mindre roll, resten är ju ren dynga som ingen använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Har inte Discord en butik nu? Hade varit kul om den var med på listan!

Nog för att discord har en butik men det har blivit mindre 'sälja spel' och de försöker enbart nu kränga abonnemang för att komma åt ett par spel istället, Vill du köpa enstaka spel behöver du länken till dom vilket inte deras Store erbjuder längre förutom ett fåtal spel, de flesta spel listas inte utan du behöver gå igenom massa företags discord grupper eller google för att hitta dom. Så för stunden är Discord butiken mer eller mindre skräp och inte värd att nämnas.

Med tanken på hur butiken har förändrats så rekommenderar jag inte någon att köpa spel där då det skulle inte förvåna mig om den slår igen snart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

Exakt. Med så få jämförelsekriterier som denna så kallade kartläggning består av så missas väldigt mycket information, ned till den nivå att det blir lite meningslöst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Köper det mesta av spelen från Greenmangaming.

Det var ju betydligt roligare förr när dom tog betalt i dollar (som var låg) och hade grymma rabatter ovanpå det för att skaffa nya kunder. Då kunde man köpa nysläppta spel för typ 300kr.

Idag är det väl typ runt 40kr billigare eller nått när man köper nysläppta därifrån. Men köper där ibland fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla spel som är beroende av en klient är BAJS, köper man ett spel ska man ha full kontroll över spelet och vem som ska få spela det och när.

Annars räknas det som att hyra spelet.

Folk som gillar klienter kan hålla sig till konsoller istället för PC.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranarn:

Väligt tunn kartläggning, hade gärna se ni går igenom funktioner som family sharing/library, community, friends, chat osv...

Ja detta va ganska basic.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snacka om långsökta prylar för att försöka få Steam att se bättre ut, Workshop är väl OK men flera spel har moddar i spelet så spelar mindre roll, resten är ju ren dynga som ingen använder.

Kan hålla med om vissa funktioner men absolut inte alla. Cloud saves är ju t ex väldigt smidigt och användbart och egentligen helt oacceptabelt att det saknas i någon öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det var ju betydligt roligare förr när dom tog betalt i dollar (som var låg) och hade grymma rabatter ovanpå det för att skaffa nya kunder. Då kunde man köpa nysläppta spel för typ 300kr.

Idag är det väl typ runt 40kr billigare eller nått när man köper nysläppta därifrån. Men köper där ibland fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en poäng, men GMG tar numera Pund vilket i alla fall är bättre än Euro som de flesta andra butiker tar. Var väldigt prisvärt runt Brexit och fram till typ Januari 2018^^

Även dollarn är väldigt dyr idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Precis som de flesta tänker, sen finns det en högljudd minoritet som skriver över "massa saknade funktioner" som Steam har över andra.

Har samma launchers förutom GoG, stör mig inte det minsta att de är installerade och köper spelen där de är billigast.

Nu visade det sig att Steam har bland de sämsta återköpsalternativen, sen får man väl inte tillbaka pengarna heller utan det är Steam credit...

Snacka om långsökta prylar för att försöka få Steam att se bättre ut, Workshop är väl OK men flera spel har moddar i spelet så spelar mindre roll, resten är ju ren dynga som ingen använder.

men cloud saves och inhouse streaming samt workshop använder jag iaf :). Har en polare som körde World War Z och installerade om burken all progress försvan för att de inte använder cloud saves det är lite surt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Klarspråkarn: Har testat detta med Origin, och då kunde jag enbart spela spel jag köpt "utanför" origin, och lagt dit.

Men skulle spelet ha DRM-krav och kräva internetuppkoppling när man försöker starta så kommer det nog inte att gå.

De kunde ju i allafall tillåta datorer i samma hushålls-nätverk accessa alla spel i ens egna Origin / Steam kan man tycka, men då tjänar väl inte bolagen tillräckligt med pengar.

Ok, intressant att höra hur begränsat det är. Håller med om att det borde kunna funka bättre lokalt. Jag tänker att en lösning liknande Netflix eller Spotify borde kunna finnas.

Jag har själv inte haft några bekymmer med detta ännu, men mina barn är stora nog för gaming nu så det lär bli ett problem framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

men cloud saves och inhouse streaming samt workshop använder jag iaf :). Har en polare som körde World War Z och installerade om burken all progress försvan för att de inte använder cloud saves det är lite surt...

Installerar man om burken kan man ju ta backups på sparfiler man vill behålla och lägga in i den fräscha burken. Ligger väl under C:/Användare ngn stans standard för alla spel. Är inte raketforskning direkt. Om jag inte missar något kritiskt dvs.

Det är inte optimalt och cloud saves är mkt smidigare självklart. Men det finns alternativ om man inte har saker sparade i molnet även om det är lite old school

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Behöver G2A och Kinguin ens vara med i en artikel som denna?

Precis vad de vill höra ...

Klart stöldgods ska vara med.

Permalänk
Medlem

Tycker det råder inflation bland klienter. Vart sur redan när EA flyttade titlar till Origin. Aktivt undvikit dom enda sedan BF3 och det clusterfuck som var den server launchern. Hade det inte varit för att min fru spelar sims skulle ingen dator i huset haft origin.

Uplay installeras enbart när jag får ett spel där via hårdvaru köp. Avinstalleras när jag spelat mig trött. Helt ok program men inga spel jag orkar köpa.

Battle.net är samma sak så jävla irriterande tycker jag. Någon gång händer det att jag vill lira Starcraft men då skall ju alttid klient jävel uppdateras.

Gog gillar jag. Dom stillar ofta mitt behov av nostalgi tripp.

Steam är min go to. Primärt är det deras workshop som är den enda extra funktionen jag bryr mig om. Bra utbud och överlag så krånglar det inte. Tycker den är bra på att inte dra resurser och hålla sig uppdaterad utan att störa mig. Andra plattformar hade kanske funkat bra om dom alltid var igång och var uppdaterade men det funkar inte att ha det så om man använder dom typ 2 gånger per år.

Det största negativa jag har att säga om steam är att deras Store blivit sämre och sämre. För några år sedan när den massiva inflationen av green lit och early access kom så började störtloppet. När dom släppt det typ fritt för allt att komma in så började den bli riktigt irriterande att använda. Från att kunna gå in på kategori, få bra rekommendationer samt kolla på populärt, uppkommande etc och ofta hitta saker av intresse så finner jag den mer frustrerande nu för tiden.

Det råder tyvärr lite an en inflation av plattformar och det är sjukt störande med exklusivt material som gör att man måste använda flera. Hade dom varit extremt lättviktiga hade det varit okej men nu är det så mycket bling som jag inte bryr mig om överallt.

För en som inte bryr sig om alla always online funktioner, och finesser eller in game köp etc så vill jag bara ha ett enkelt spel bibliotek med enkel installation, köp och uppdateringar av aktiva spel och enkel mod hantering så som workshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Installerar man om burken kan man ju ta backups på sparfiler man vill behålla och lägga in i den fräscha burken. Ligger väl under C:/Användare ngn stans standard för alla spel. Är inte raketforskning direkt. Om jag inte missar något kritiskt dvs.

Det är inte optimalt och cloud saves är mkt smidigare självklart. Men det finns alternativ om man inte har saker sparade i molnet även om det är lite old school

Skickades från m.sweclockers.com

klart det inte är svårt , men när man använder steam origin osv så tar man det för givet sen försvinner allt om man inte har koll, det jag menar att det är surt om man inte vet om det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

klart det inte är svårt , men när man använder steam origin osv så tar man det för givet sen försvinner allt om man inte har koll, det jag menar att det är surt om man inte vet om det

Ja, det är ju förstås sant. Många tar saker för givet. Bra poäng

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Om man kör offline-läge på en dator, går det då köra på andra datorn något annat spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Att "lura" systemet för att kunna nyttja saker man köpt är en work-around, men det löser inte det grundläggande problemet. För att inte tala om att vissa spel i princip kräver online-läge och jag kan tex tycka att det är helt ok att min son spelar Astroneer med sina kmpisar.

Att Microsoft av alla fattat detta i och med Xbox One förväntande jag mig inte. Där kan du har mer än en Xbox One i hemmet, alla har tillgång till ditt spelbibliotek och spelar jag en sak på den ena så kan barnen spela något annat spel på den andra utan issues, även online.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Angående humble bundle så står det även i artikeln såhär " Priserna är ofta desamma som på Steam, med skillnaden att Humble Store ger 75 procent av intäkterna till utvecklare som standard istället för 70 procent."

Det står dock inget att när man är humble bundle prenumerant (där man får ett spelpaket varje månad) även ger en 10% rabatt på alla spel i humble bundle. Man får dessutom välja om en del av summan ska gå till välgörenhet (såsom tex barnsjukhus etc)

edit: Man kan även gifta 10% till en kompis en gång per månad, så det gäller inte enbart dig själv.

De har även en "Trove" där alla prenumeranter kan ladda hem spel som är DRM-fria och behålla hur länge de vill, och det finns allt ifrån gamla klassiker som Lucasarts Indiana Jones till nyare titlar som Limbo, Gone Home osv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Finns många fler saker som kan vara bra att ta upp men då vinklas nog artikeln allt för mycket åt steams håll då den är den enda som har de funktionerna som t.ex. Family Share/Barn lås (Microsoft med förvisso ) men det jag tog upp ovan gäller fler klienter och ändå saker ni tog upp.

En intressant idé det där - att artikeln blir 'vinklad' om man listar för många Steam features.
Torde väl betyda att verkligheten är vinklad åt Steams håll då, och att man väljer att förkasta detta i strävan för opartiskhet.
Idén med neutralitet är ju att undvika förvrängning av verkligheten, inte att man ska färga allt grått så ingen skillnad syns.
Sedan är det en bra fråga om exakt vilka features som faktiskt är viktiga, något som skiljer från person till person dessutom.

Men men, tycker artikeln var i överlag balancerad, även om en djupare genomgång hade hjälpt, om bredd ej eftersträvas.
Till exempel när och varför dessa features kom ut, när butikerna adopterade standarderna, och hur trenden ser ut.

Har för mig att t.ex. Steam's 'återköp' kom till p.g.a. EU's friskt använda sLagträ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snacka om långsökta prylar för att försöka få Steam att se bättre ut, Workshop är väl OK men flera spel har moddar i spelet så spelar mindre roll, resten är ju ren dynga som ingen använder.

Är väl ändå lite väl hårt att skriva att resten är ren dynga som ingen använder, gissningsvis för att du själv inte använder det? Personligen uppskattar/använder jag flera av dem (bla family sharing samt inhouse streaming då jag har flera burkar som inte alla har samtliga spel installerade och streamar ibland spel till rummet med projektor tex. Inte dynga alls, även om det inte är varje dag som det används.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illunwe:

En intressant idé det där - att artikeln blir 'vinklad' om man listar för många Steam features.
Torde väl betyda att verkligheten är vinklad åt Steams håll då, och att man väljer att förkasta detta i strävan för opartiskhet.
Idén med neutralitet är ju att undvika förvrängning av verkligheten, inte att man ska färga allt grått så ingen skillnad syns.
Sedan är det en bra fråga om exakt vilka features som faktiskt är viktiga, något som skiljer från person till person dessutom.

Men men, tycker artikeln var i överlag balancerad, även om en djupare genomgång hade hjälpt, om bredd ej eftersträvas.
Till exempel när och varför dessa features kom ut, när butikerna adopterade standarderna, och hur trenden ser ut.

Har för mig att t.ex. Steam's 'återköp' kom till p.g.a. EU's friskt använda sLagträ.

Då har du hört fel, det kom snabbt efter att de hamnat i domstol i Australien 2014 vilket de förlorade förra året, sedan att fler länder hade regler om det som EU är en sak men inget hände fören någon månad efter detta https://www.pcgamer.com/valve-is-being-sued-by-an-australian-... det är värt att notera att t.ex. EU inte kräver 'test tid', det räcker att man påbörjat nerladding för att EU lagar om ångerrätt inte gäller, men valve beslutade sig att använda sig av Australiensk ångerrätt överallt.

Och min poäng att man kanske vill försöka göra artikeln så opartisk som möjligt det går att göra en oändlig lista på saker enbart vissa plattformar stödjer och oftast ganska irrelevanta sådana men att ta upp saker som de flesta erbjuder och se vad som saknas på vissa är mer relevant ifall du frågar mig. Just nu är artikeln inte precis jätte opartiskt när den nämner specifik saker som valve men ignorerar det för andra plattformar som drm.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo, skillnaden är enorm. Problemet med Steam och liknande tjänster är att de låser ALLA dina spel om du spelar något av dem. För att jämföra med "förr med CD skiva" så skulle det vara som att du har en sammling på 1000 spel. Du plockar ett av spelen och stoppar CD-skivan i din läsare och startar spelet. Sedan kommer din son och vill spela ett helt annat spel men möts då av en magisk CD-hylla som vägrar låta honom ta någon skiva innan du stoppat tillbaka den du spelar.

Ingenstans har jag bett om att kunna spela oändliga kopior av ett spel jag äger. Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Finns ju lösningar åt det ändå men antar att det ej är av intresse då du istället kan sitta och klaga.

Kör spelen i offline läga så kan du spela hur många personer du vill samtidigt.
Alt. starta spelet direkt via exe'n om du kollar listan jag skickade i förra inlägget.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Finns ju lösningar åt det ändå men antar att det ej är av intresse då du istället kan sitta och klaga.

Kör spelen i offline läga så kan du spela hur många personer du vill samtidigt.
Alt. starta spelet direkt via exe'n om du kollar listan jag skickade i förra inlägget.

Detta har redan fått ett svar: #17888891

Men annars en rätt naiv kommentar som jag möjligen hade förväntat mig ifrån ett bolag till konsumenter. Inte konsumenter imellan. Applicera argumentet på andra saker som inte fungerar som de "borde" eller hindrar dina rättigheter som konsument och ägare till något du köpt så märker man rätt fort att den inte bör vara upp till konsumenten att anpassa sig till att ens rättigheter begränsas utan att det bör falla på leverantörerna.

Om någon fiber låg nere mellan kl 14 och kl 16 varje dag så hade svaret, även om det hade varit en work-around som "funkat", inte varit
-"ja, men du har ju mobil så du kan ju bara surfa via den de timmarna".
Istället borde leverantören borde lösa så man har tillgång till det man betalat för.

Då mjukvara som du inte betalar återkommande för i form av en subscription utan köper och äger är jämställt med fysiskt gods du köpt och äger så blir det uppenbart hur ens rättigheter begränsas. Tänk att du köper en bil, du betalar den fullt och sedan kommer firman du köpte den av och sätter hjullås på den när någon i familjen använder familjens andra bil för att den råkar vara köpt av samma handlare.

Denna video, om än lång och med en liten annan vinkel tar upp många av dessa problem. Samt refererar till existerande dommar som talar för att om detta testas rättsligt så kommer Steam, Origin, Uplay, Epic osv att få börja tänka om.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snacka om långsökta prylar för att försöka få Steam att se bättre ut, Workshop är väl OK men flera spel har moddar i spelet så spelar mindre roll, resten är ju ren dynga som ingen använder.

Skiljer sig från person till person, vissa tycker det är kul att broadcasta för att visa upp spel till polarna, andra använder andra funktioner.
Själv tycker jag screenshots är ett måste, alltså att dom hostas på steam servrar, så man slipper jiddra med nå jäkla imgur tjafs så fort man behöver visa upp en bug i ett spel. Vilket man kan göra på steams forum för det spelet. (sen om devs kollar där,, är en annan femma, men dom som gör det får snabb feedback, och kan snabbt fixa problem)

Annars så spelar jag i en privat grupp, där vi kör tävling varje vecka i en kvartals liga. Det finns priser att vinna för dom som är intresserade. Och allt detta är möjligt tack vare Screenshots, Forum, Groups och möjligheten att skänka spel. Något som skulle vara bra mycket svårare att organisera om någon av funktionerna saknades. (Pinball Fx3, om någon undrar.)

Mycket av detta saknas helt på andra butiker, och visst väger det tungt åt Steams fördel, men det är också verkligheten att Steam har mycket som andra butiker saknar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av evil penguin:

Tycker det kändes lite bakvänt att "Nej" på kopieringsskydd markerats i rött

Det var faktiskt min idé att lägga till den tabellen med färger för att göra det mer överskådligt; grönt (Ja) och rött (Nej). Håller med om att det blev märkligt på just kopieringsskydd, så vände på kolumnens rubrik till "DRM-fritt" och inverterade helt sonika svaren med tillhörande färger.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att "lura" systemet för att kunna nyttja saker man köpt är en work-around, men det löser inte det grundläggande problemet. För att inte tala om att vissa spel i princip kräver online-läge och jag kan tex tycka att det är helt ok att min son spelar Astroneer med sina kmpisar.

Att Microsoft av alla fattat detta i och med Xbox One förväntande jag mig inte. Där kan du har mer än en Xbox One i hemmet, alla har tillgång till ditt spelbibliotek och spelar jag en sak på den ena så kan barnen spela något annat spel på den andra utan issues, även online.

Håller med om att det inte är så bra lösning. Fler och fler spel har ju också online-komponenter, vilket omöjliggör offlineläge.

Hade ingen aning om Microsofts regler där. Mycket intressant. De har väl också möjlighet att köpa vissa spel till både Xbox och PC i ett köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

G2A som tar betalt för period man INTE varit inloggad?

Nä,, Att man inte ens nämner det i artikeln,,,
kan ju iofs förstås om författaren inte har använt servicen förut, eller läst artiklar om det. Men NU vet ni. (googla source)

Tycker inte en sådan "butik" har förtjänat att ens nämnas, och tycker ni ska korrigera artikeln omedelbart. Hur ni gör är upp till er.

Jag förstår hur du tänker och övervägde själv att inte ha med dem över huvud taget. Dock är butiker som G2A och liknande så pass populära att jag tyckte de var värda att nämnda. Sen att deras affärsmetoder är lite shady håller jag med om.

Skrivet av Tenerezza:

Lite fakta fel skulle jag säga. t.ex. skriver ni detta om Steam
"Ja, krav på spelklient. Ytterligare kopieringsskydd tillkommer för enskilda spel."

Varför exklusivt för steam varför listar ni inte andra platformar? för detta gäller alla andra klienter med, t.ex. så har du spel som har fler kopierings skydd än bara klienten på både epic, ubisoft, ea o.s.v. Del flesta ea/usbisoft samt en hel del storspel på epics launcher har bland annat Denuvo.

Sedan är det värt att nämna att en stor del av spelen på steam, skulle säga över 20% inte har någon kopierings skydd alls, inte ens steams inbyggda, vist krävs klienten fortfarande att ladda ner spelet, men går att kopiera friskt efteråt.

Sedan kan det vara bra att nämna mer saker om t.e.x humblebundle, t.ex. humblebundle egna spel som du laddar ner från dom är alla drm fria, nycklar som du köper till andra klienter beror på klient.

Sedan kan det vara bra att nämna OS support, vissa butiker säljer spel till andra plattformar än bara Windows t.e.x Gog/Steam/Humblebundle/gamersgate finns säkert fler där.

Finns många fler saker som kan vara bra att ta upp men då vinklas nog artikeln allt för mycket åt steams håll då den är den enda som har de funktionerna som t.ex. Family Share/Barn lås (Microsoft med förvisso ) men det jag tog upp ovan gäller fler klienter och ändå saker ni tog upp.

Delen om kopieringsskydd var något jag inte tänkte på (att det inte bara är Steam som kan ha flera). Så den delen kan fyllas ut lite i artikeln, tack.

Skrivet av Oneone:

bra artikel!

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

typ något sånt här

https://i.redd.it/eqq5piqizfd21.jpg

Skrivet av Ranarn:

Väligt tunn kartläggning, hade gärna se ni går igenom funktioner som family sharing/library, community, friends, chat osv...

Verkar vara flera som vill ha med ännu fler funktioner. Anledningen till att artikeln ser ut som den gör är att jag var tvungen att avgränsa mig någonstans, och därför valde jag sådant som är lätt att jämföra mellan olika butiker på ett överskådligt sätt. Steam är ensam om majoriteten av funktionerna (family sharing, community osv.) och att bara rada upp dem kändes inte särskilt meningsfullt.

Skrivet av djazz:

Kan ni skriva ut vilken plattform/vilket OS varje store säljer spel för och har en klient för?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vi göra, men jag själv tyckte inte det kändes särskilt relevant. Min tanke är att de som köper spel till andra plattformar än Windows redan vet vilka butiker de ska vända sig till. Öppen för att mitt tankesätt kan vara helt fel här dock.

Skrivet av KaZZoA:

Har inte Discord en butik nu? Hade varit kul om den var med på listan!

Den var med på listan från början, men även här blev det en avgränsningsfråga. De är så pass små i sammanhanget att de valdes bort för att kunna hålla en rimlig längd på artikeln.

Skrivet av CubaCola:

Angående humble bundle så står det även i artikeln såhär " Priserna är ofta desamma som på Steam, med skillnaden att Humble Store ger 75 procent av intäkterna till utvecklare som standard istället för 70 procent."

Det står dock inget att när man är humble bundle prenumerant (där man får ett spelpaket varje månad) även ger en 10% rabatt på alla spel i humble bundle. Man får dessutom välja om en del av summan ska gå till välgörenhet (såsom tex barnsjukhus etc)

edit: Man kan även gifta 10% till en kompis en gång per månad, så det gäller inte enbart dig själv.

De har även en "Trove" där alla prenumeranter kan ladda hem spel som är DRM-fria och behålla hur länge de vill, och det finns allt ifrån gamla klassiker som Lucasarts Indiana Jones till nyare titlar som Limbo, Gone Home osv.

Bra info, tack för det. Prenumerationsbiten nämns i artikeln, men då det inte är direkt kopplat till själva spelbutiken gick jag inte in på det närmare. Men tack för att du tar upp det här i kommentarerna.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?